Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روز‌ها همه حواس‌ها معطوف به وقوع سیل در کشور مخصوصا در استان‌های لرستان، گلستان، فارس و خوزستان است؛ سیلی که خرابی‌های بسیاری را با خود بجای گذاشت و تاکنون نزدیک به ۶۰ هزار میلیارد ریال خسارت به استان‌های گلستان، لرستان، خوزستان، ایلام و دیگر مناطق درگیر وارد کرد و در جریان آن ۷۰ تن جان باختند. بعد از وقوع سیل گروه‌های بسیاری از نیرو‌های خدوم ارتش، سپاه، گروه‌های مردمی، امدادگران و فعالان جهادی برای کمک و خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده و آسیب‌دیده به این عرصه و مناطق راهی شدند؛ عرصه‌ای که می‌تواند بهترین زمان برای کسب تجربه مدیریت نیرو‌های جوان در آینده باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمانی در دفاع مقدس مردم نقش اساسی را داشتند، ولی کار اصلی به عهده جوانان بود؛ در حال حاضر نیز استفاده از ظرفیت‌های این جوانان بسیار مهم است و می‌تواند بسیاری از مشکلات به وجود آماده کشور را رفع کند. در این میان قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) یکی از جاه‌هایی است که با هدف استفاده از ظرفیت‌های این ستاد برای پشتیبانی از گروه‌های جهادی، پس از تاکیدات مقام معظم رهبری در دیدار سال ۹۵ با دانشجویان، تشکیل شد. این قرارگاه در سال‌های اخیر در راستای محرومیت‌زدایی و حمایت و پشتیبانی از گروه‌های جهادی، خدمات بسیاری را شامل فعالیت‌های فرهنگی، آموزشی، امداد و نجات در حوادث و بلایای طبیعی، اقدامات اشتغالزایی، حضور مؤثر در آسیب‌های اجتماعی، فعالیت‌های عمرانی، بهداشتی و درمانی به مردم مناطق محروم و کمتر برخوردار کشورمان ارائه کرده است.

بر همین اساس ایکنا؛ گفت‌وگویی را با مجتبی باستان، قائم‌مقام قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، انجام داد، که وی در بخش اول این مصاحبه به خدمات گروه‌های جهادی که با حمایت این قرارگاه جهادی فعالیت می‌کنند، اشاره کرد و گفت: سبک و سیاست فعالیت‌های جهادی برگرفته از آموزه‌های دینی و قرآنی است؛ چراکه همه‌جای قرآن کلمه جهاد و فعالیت‌های جهادی مشهود است. حرکت‌های جهادی ویژگی‌های خاصی دارد که به نوعی یک سبک زندگی برگرفته از آموزه‌های دینی و قرآنی را نشان می‌دهد؛ چرا که بچه‎های جهادی نگاهشان به حضرت علی(ع) و منش ایشان در دستگیری از نیازمندان است؛ برهمین اساس بدون مزد و هیچ منتی فعالیت‌های خودشان را انجام می‌دهند و در فصول مختلف سال ازجمله زمستان، تابستان و یا بهار خودشان را به مناطق محروم و آسیب دیده می‌رسانند و در آنجا خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی در بخش دیگری از گفت‌و‌گوی ابتدایی خود با خبرگزاری ایکنا؛ ضمن اشاره به مهمترین اقدامات انجام شده در این گروه‌ها بر ویژگی‌های حرکت‌های جهادی اشاره کرد و گفت: ویژگی حرکت‌های جهادی نگاه مطالبه‌گرانه، گفتمان‌سازی، جریان‌سازی، بحث‎های تربیتی، سبک زندگی جهادی و خدمت‌رسانی است. حال در ادامه بخش دوم این گفتگو از نظرتان می‌گذرد:

باستان در پاسخ به این سوال که فعالیت‌های جهادی، هجرتی مقدس است که سالیان متمادی در کشور رواج داشته و به انواع مختلف صورت گرفته است، اما در شرایط کنونی سؤال اینجاست که چرا با وجود تعداد بسیار زیادی از گروه‌های خیریه و جهادی و فعالیت‌های اینچنین باز هم شاهد محرومیت در کشور هستیم؟ گفت: انقلاب اسلامی ما از سال ۱۹۷۹ میلادی تا به امروز پیشرفت‌های بسیاری داشته است، اما در طول این مدت، درگیر ۸ سال جنگ تحمیلی بود، که یک محرومیت و فقر نسبی را در کشور ایجاد کرد. در کنار آن استکبار جهانی، آمریکا، ایادی آمریکا و متحدان آن باعث شدند که ایران از برخی پیشرفت‌ها عقب‌مانده شود و کشور درگیر این جنگ شود. دومین مسئله تحریم‌های ناجوانمردانه‌ای است که از ابتدای انقلاب تا به امروز بر کشور تحمیل شده است؛ درست است که این تحریم‌ها در مواقعی باعث شد که ما در حوزه‌هایی مانند نظامی و سیاسی وابسته نباشیم و به خود اتکایی برسیم، اما در برخی از حوزه‌هایی که وابسته بودیم و نیاز به کمک داشتیم، با سختی‌هایی همراه شدیم که بخش وسیعی از آن‌ها به دلیل تحریم‌ها بود.

بخش از محرومیت‌ها ناشی از جنگ و بخشی از آن ناشی از تحریم‌هاست
قائم‌مقام قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، ادامه داد: بخش دیگری از محرومیت‌ها ناشی از جنگ و بخشی از آن ناشی از تحریم‌هاست؛ درحالی که برخی از روشنفکران می‌گویند این محرومیت‌ها ناشی از انقلاب اسلامی است درحالی که اینچنین نیست؛ هشت سال جنگ معادل صدسال عقب‌ماندگی است و در این مسیر تحریم‌ها هم تاثیر خاص خودشان را داشته‌اند؛ البته در کنار این موارد ناکارآمدی بعضی از روش‌های مدیریتی عامل دیگری برای این عقب‌ماندگی است. متاسفانه برخی از دولت‌ها سلیقه‌ای عمل کردند و اقدامات و طرح‌هایشان بعضا کارشناسی نشده بود و در نگاهشان، مفهوم دقیق اسلامی برای رسیدگی به عموم جامعه وجود نداشت و همین مسئله باعث شد تا برخی از مدیران طرح‌ها را خوب اجرا نکردند.

وی اضافه کرد: مسئله بعدی عدم توزیع عادلانه منابع است؛ امروز شاهد این هستیم که منابع خوب توزیع نشده درحالی که کشور ما سرشار از منابع است. لذا چرا باید در حاشیه تهران شهرک‌های صنعتی به وفور باشد، اما در خرم‌آباد لرستان به همین میزان و موازات شهرک صنعتی نباشد؟ ایجاد این شهر‌ک‌های صنعتی بر اساس چه نگاهی در کنار کلان‌شهر‌ها و تهران اتفاق افتاد که منجر به مهاجرت بی‌رویه و حاشیه‌نشینی شد؟ درحالی که می‌توان همه این امکانات را با توزیع عادلانه در سایر شهر‌های محروم انجام داد و رونق را به آنجا هم رساند. اما چه باید کرد؟

شعارهای انقلاب را محقق کنیم

باستان تصریح کرد: بچه‌های جهادی بر اساس آتش به اختیار و یک حرکت تمیز فرهنگی و با نگاه به آموزه‌های اسلامی و بر اساس تکلیف و فرمایشات رهبر معظم انقلاب، سهم و نقش خودشان را برای نقش‌آفرینی و رفع نیاز‌های انقلاب ایفا می‌کنند. لذا ما باید حرکت‌های جهادی را هم به لحاظ کمی و هم کیفی گسترش دهیم. بچه‌های جهادی باید به دنبال احیای شعار‌های انقلاب باشند. در اول انقلاب شعار می‌دادیم که «تنها راه سعادت، ایمان، جهاد، شهادت»؛ اما چرا نباید بچه‌های جهادی این‌ها را بیان کنند و بگویند؟ یا شعار دیگر «خدایا، خدایا، تا انقلاب مهدی از نهضت خمینی محافظت بفرما»؛ چرا این‌ها را دیگر نمی‌گوییم؟ چرا بچه‌های جهادی به این اردو‌ها و به سوریه می‌روند و در راستای فضای علمی و هسته‌ای شهید می‌شوند؟ به این دلیل است که این‌ها نسل دوم، سوم و چهارم انقلاب هستند و می‌خواهند که انقلاب تداوم پیدا کند. چراکه نگاه آن‌ها به مهدویت است و چرا می‌گوییم تا ظهور حضرت مهدی(عج)، باید نهضت امام خمینی(ره)، ادامه داشته باشد؟ همه این‌ها به این دلیل است که ما به دنبال تداوم انقلاب هستیم تا انقلاب را به دست صاحب اصلی‌اش برسانیم و این سبک زندگی بر اساس آموزه‌های دینی است.

متولی اردو‌های جهادی در کشور نیستیم

قائم‌مقام قرارگاه جهادی خدمت‌رسانی ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر نحوه ارائه خدمات و فعالیت‌های این قرارگاه با گروه‌های جهادی، گفت: ما متولی اردو‌های جهادی در کشور نیستیم؛ متولی کسانی هستند که شماره ثبت و مجوز فعالیت می‌دهند. به‌عنوان مثال مجوز سازمان‌های مردم نهاد را وزارت کشور، مؤسسات فرهنگی را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گروه‌های جهادی را بسیج سازندگی و سپاه، خیریه‌ها را بهزیستی و مانند آن صادر می‌کند؛ لذا اعتقاد ما این است که هر گروه‌ جهادی که در یک پروژه با ما اعلام همکاری می‌کند، به عنوان یک عضو در خدمت‌رسانی به مناطق محروم شناخته می‌شود و ما نیز آنها را همکار خود در پروژه می‌‌بینیم. بر همین اساس ترسیم عرصه می‌کنیم و حمایت‌های مادی و معنوی خود را از گروه‌ها انجام می‌دهیم؛ این گروه‌های جهادی درواقع یار ما در تمامی زمینه‌ها و فعالیت‌های جهادی منطقه می‌شوند تا به شکل جدی به امدادرسانی و ارایه‌‌ خدمات متنوع به مردم مناطق محروم و نیازمند خدمت‌رسانی شود؛ با توجه به این حرکت تاکنون با ۶۰۹ گروه جهادی همکاری داریم.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا جامعه باستان قرارگاه جهادی ستاد اجرایی سیل خدمات گروه های جهادی سیل و جهاد فعالیت های جهادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۷۱۴۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمت ۱۹۵ گروه جهادی در استان چهارمحال و بختیاری

رئیس بسیج سازندگی سپاه قمر‌ینی‌هاشم(ع) از ارائه خدمت ۱۹۵‌گروه جهادی در مناظق کم‌برخوردار استان چهارمحال و بختیاری خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردل، سرهنگ هوشنگ فولادی در حاشیه بازدید رئیس سازمان بسیج مستضعفین و مسئول بسیج سازندگی کشور از منطقه عشایری دهدلی در شهرستان اردل چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: باید با رسیدگی به منطقه دهدلی و اعطا تسهیلاتی برای اشتغال مردم، مهاجرت معکوس انجام شود.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی روستای دهدلی، جاده است، افزود: امیدو است با کمک نهادهای مربوطه و سازمان بسیج سازندگی، طراحی ساخت جاده دهدلی به گونه‌ای انجام شود که بتوان در زمینه مسکن و شهرسازی به مردم کمک کنیم و به آسانی مصالح را به این منطقه آورد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه قمر بنی هاشم (علیه السلام) استان چهارمحال بختیاری، گفت: اجرای طرح‌های آبخیز تا جالیز با همکاری قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در دستور کار قرار گرفته است. 2 رشته قنات مطلوب در منطقه عشایری دهدلی وجود دارد، که اگر اینها مرمت، بازسازی و لایروبی شوند، زمینه کشاورزی، اشتغال و مهاجرت معکوس به روستا فراهم می‌شود.

فولادی با اشاره به ظرفیت‌های منطقه عشایری دهدلی، مطرح کرد: این منطقه از نظر شیلات و آبزیان، کشاورزی، باغداری و دامداری ظرفیت بسیار خوبی دارد. مهمتر اینکه منطقه دهدلی را می‌توان به قطب دامداری تبدیل کرد و اگر طرح آبخیز تا جالیز فعال شود، پرورش ماهی و کشاورزی این منطقه رونق می‌گیرد.

 وی با اشاره به اقدامات انجام شده در منطقه عشایری دهدلی، بیان داشت: پیگیری‌های لازم در خصوص زیرسازی‌های بهتر جاده دهدلی انجام شده است و قطعاً این جاده آنطور که شایسته مردم است انجام می‌شود. آب شرب سالم و پایدار با کمک قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در این منطقه امروز به بهره‌برداری رسید و آیین کلنگ‌زنی 60 واحد مسکن مددجویان نیز انجام شد.

مسئول بسیج سازندگی سپاه قمر بنی‌هاشم (ع) استان چهارمحال و بختیاری، تصریح کرد: برخی از اقدامات بسیج سازندگی در منطقه عشایری دهدلی، کوتاه مدت و برخی نیز در بلند مدت صورت می‌گیرد. سازمان بسیج سازندگی به همراه دولت کارها را در این منطقه پیش می‌برد. هم اکنون 800 تا یک هزار نفر در قالب 195 گروه جهادی پزشکی، دندانپزشکی، دامپزشکی، رنگ آمیزی مدارس و فعالیت‌های عمرانی به مناطق کم برخوردار استان خدمات ارائه می‌دهند.

انتهای پیام/7540/

دیگر خبرها

  • ارائه خدمت ۱۹۵ گروه جهادی در استان چهارمحال و بختیاری
  • اجرای ۱۰۲۵ عنوان برنامه خدمت‌رسانی در هفته بسیج سازندگی فارس
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم 
  • بسیج سازندگی اردبیل ۵۰۸ میلیارد تومان پروژه اجرا کرد
  • نقش‌آفرینی گروه‌های جهادی در جهش تولید با مشارکت مردم
  • سال گذشته ۱۱ هزار گروه جهادی به بسیج پیوستند
  • سردار زهرایی: سال گذشته ۱۱ هزار گروه جهادی به بسیج پیوستند
  • سال گذشته بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی اجرا کردیم
  • مقام نخست طرح عهد خدمت از آن گروه‌های جهادی خوزستان
  • سردار زهرایی: بیش از ۲۰ هزار پروژه محرومیت‌زدایی اجرا کرده‌ایم