Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@04:03:22 GMT

دانشجویان خارجی اقتصاد آموزش عالی ایران را شکوفا می کنند

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۷۲۰۹۱

دانشجویان خارجی اقتصاد آموزش عالی ایران را شکوفا می کنند

تهران - ایرنا – پذیرش دانشجوی خارجی شهریه پرداز یک منبع درآمد برای آموزش عالی و دانشگاه های ایران محسوب شده و شکوفایی اقتصاد آموزش عالی را به دنبال دارد.» مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی بر این باور است که دانشگاه ها در موضوع پذیرش دانشجوی خارجی به هنگام عمل کرده اند.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار دانشگاه ایرنا، اهمیت داشتن نگاه مستقل به دانشجویان خارجی و فعال کردن یک اداره کل برای این دانشجویان از آنجا نشأت می گیرد که در برنامه های پنجم و ششم توسعه کشور به دانشگاه ها اجازه داده شده بخشی از ظرفیت آموزشی خود را از طریق پذیرش دانشجوی خارجی با دریافت شهریه تکمیل کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در موارد خاص به منظور ترویج ارزش های اسلامی و انقلابی پذیرش دانشجوی خارجی با تصویب هیأت امناء بدون دریافت شهریه یا با تخفیف، مجاز است. هر چند در برنامه پنجم توسعه به پذیرش دانشجوی خارجی اشاره شده اما سند افق 1404 و برنامه ششم توسعه نگاه جدی تری به این مسئله دارد.

در این زمینه ایجاد یک اداره کل برای رسیدگی به امور 38 هزار دانشجوی غیر ایرانی کم از اداره کل امور دانشجویان داخل یا اداره کل بورس این سازمان نبود و رسیدگی به امور آموزشی، فرهنگی، علمی، عاطفی و روانی این دانشجویان از اولویت های اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی محسوب می شود.

در ادامه، گفت و گوی خبرنگار دانشگاه ایرنا با عبدالحمید علیزاده را در خصوص سیاست های وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان ستاد و سازمان امور دانشجویان و اداره کل امور دانشجویان غیرایرانی را به عنوان صف در امر پذیرش دانشجویان غیرایرانی از نظر می گذرانیم.

علیزاده عضو هیأت علمی دانشکده شیمی دانشگاه رازی کرمانشاه از فروردین ماه 96 با حکم مجتبی صدیقی رئیس سازمان امور دانشجویان به عنوان مدیرکل امور دانشجویان غیرایرانی این سازمان منصوب شد.

**ایرنا: یکی از بندهای برنامه ششم توسعه به پذیرش دانشجوی خارجی اختصاص دارد. مراکز آموزش عالی ایران تا پایان برنامه ششم باید چند دانشجوی خارجی جذب کنند؟ در بحث پذیرش دانشجوی خارجی چه مباحثی نهفته است؟ در حالیکه ما در آموزش دانشجویان خودمان هم مشکلات زیادی داریم.

**علیزاده: بر اساس سند، متناسب با برنامه ششم توسعه، تعداد دانشجویان خارجی در کشور باید در اولین سال برنامه معادل هشت دهم، در سال دوم یک، در سال سوم 1.2 ، در سال چهارم 1.4 و در سال پایانی معادل 1.8 درصد دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور باشد.

این سیاستگذاری با دو هدف عمده رخ می دهد. نخست، بسط و گسترش مناسبات و تعاملات فرهنگی با کشورهایی که از آنها دانشجو می پذیریم (تحت عنوان کلی تر دیپلماسی علمی). هدف دوم، بحث شکوفایی اقتصاد آموزش عالی از این منظر است؛ چرا که پذیرش دانشجوی خارجی شهریه پرداز یک منبع درآمد برای آموزش عالی و دانشگاه های ایران محسوب می شود. نکته مهم این است که امروز در یک حالت گذار قرار داریم، بدین شکل که در حال تغییر نگاه سنتی-ملی به آموزش عالی به یک نگاه مدرن-بین المللی هستیم.

در واقع آموزش عالی ایران خود را برای عبور از یک قالب سنتی ملی به یک قالب مدرن بین المللی آماده کرده است و در اصطلاح، توسعه آموزش عالی فراملی را در دستور کار خود دارد. یکی از این مسیرها و تجربه های موفق در تمام دنیا که به آموزش عالی یک جامعه کمک می کند، پذیرش دانشجوی خارجی است. بنابراین، برنامه ششم توسعه بر دو هدف تاکید دارد، نخست بسط، گسترش و تعمیق مناسبات علمی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی به منظور تقویت چارچوب دیپلماسی علمی کشور، دوم نگاه به اقتصاد آموزش عالی از مسیر پذیرش دانشجویان شهریه پرداز.

**ایرنا: با جدی شدن جذب دانشجوی خارجی در اسناد بالادستی، در حال حاضر چند هزار دانشجوی غیرایرانی داریم؟

** علیزاده: علاوه بر دانشجویان شاغل به تحصیل در جامعه المصطفی العالمیه، حدود 27 هزار دانشجوی خارجی در دانشگاه های زیر مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، 8 هزار نفر در دانشگاه آزاد اسلامی و 3 هزار دانشجو هم در دانشگاه های زیرمجموعه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حال تحصیل هستند.

مجموع این سه بخش بالغ بر 38 هزار دانشجوی خارجی است که در دانشگاه های ایران مشغول به تحصیل هستند. استراتژی آموزش عالی بر این اساس است که ابتدا به متقاضیان پیرامونی خود در مقوله تحصیل کمک کند. ایران با کشورهای بسیاری مرز آبی و خاکی دارد و متقاضیان از این کشورها در اولویت پذیرش ما قرار دارند چرا که اغلب کشورهای توانمند در مقوله آموزش، اولویت اصلی شان حوزه های پیرامونی است. البته تنوع ملیتی دانشجویان خارجی در ایران بسیار بالا است حتی از آمریکای جنوبی هم دانشجوی خارجی در دانشگاه های کشور مشغول به تحصیل داریم.

**ایرنا : بیشتر این دانشجویان بر اساس تفاهمنامه های ایران با سایر کشورها جذب می شوند یا خودشان متقاضی تحصیل در دانشگاه های ایران هستند؟

** علیزاده: هم اکنون در مرحله آغازین این حرکت گسترده ملی هستیم. هدفگذاری در مقوله پرورش نیروی انسانی موضوعی نیست که نتایج آن را ظرف یک یا دو سال مشاهده کنیم. ایران تقریباً طی سال های اخیر (از اواخر برنامه پنجم تا شروع برنامه ششم توسعه) جدی تر وارد این عرصه شده است.

در نقشه جامع علمی کشور و سند افق چشم انداز 1404 تاکید بر این شده که ایران به قدرت اول منطقه تبدیل شود. اما یکی از مسیرهای تاثیرگذار برای رسیدن به این هدف، توسعه آموزش عالی فراملی و تقویت دیپلماسی علمی است. بنابراین معتقدم جذب دانشجوی خارجی یک پدیده نوپا در کشور است و خوشبختانه دانشگاه های ما در این فرایند، به هنگام خبردار شده و حتی در سند راهبردی دانشگاه ها اهداف، برنامه ها و اقدامات ارزشمندی پیش بینی و حتی پیاده شده است.

مدل جذب و پذیرش دانشجوی خارجی در کشور، به دو صورت بورسیه و غیربورسیه است. البته بخشی از دانشجویان خارجی مشغول به تحصیل در ایران نیز با استفاده از حق شرکت در کنکور وارد دانشگاه های ایران می شوند.

عده ای دیگر از دانشجویان غیرایرانی با پرداخت شهریه تحصیل می کنند و گروه سوم نیز از طریق بورسیه برای تحصیل وارد کشور می شوند. خوشبختانه با همکاری دانشگاه های ایران تعداد دانشجویان غیربورسیه در مقایسه با دانشجویان طی سال گذشته رشد چشمگیری دارد.

**ایرنا: آیا این مسئله را بررسی کرده اید که دانشجویان شهریه پرداز خارجی با چه انگیزه ای ایران را برای تحصیل انتخاب می کنند؟

**علیزاده: هر فردی که می خواهد مقصدی را برای تحصیل انتخاب کند ابتدا به دنبال اشتراکات است. اگر بخواهیم کشورهای دارای بیشترین دانشجو را در ایران بررسی کنیم به نکته جالبی می رسیم. در حوزه کشورهای پیرامونی، اشتراکات دینی، مذهبی، جغرافیایی، زبانی و حتی قومی با اغلب کشورها داریم. همه این ها در واقع پتانسیل آموزش عالی ایران است که با کشورهای همسایه خود چنین اشتراکاتی دارد. تمام این عوامل، زیرساخت و زمینه علاقمندی مردمان کشورهای پیرامونی را برای تحصیل در ایران فراهم می کند. این عوامل در کنار شهرت و توانمندی آموزش عالی کشور زمینه های اصلی به شمار می رود.

**ایرنا: برای اینکه یک دانشجوی خارجی بتواند در ایران تحصیل کند، چه پارامترهایی از سوی دانشگاه ها به عنوان ملاک پذیرش قرار داده شده است؟

**علیزاده: به منظور حفظ جایگاه و اعتبار بین المللی همچنین کیفیت آموزش در کشور برای پذیرش این دانشجویان شرایط عمومی و اختصاصی متعددی در نظر گرفته می شود. ابتدا باید از سن و معدل قابل قبولی برخوردار باشند. البته این دانشگاه های ما هستند که تصمیم می گیرند چه افرادی را با وجود چه شرایطی بپذیرند.

وظیفه دانشگاه ها در این میان بسیار حساس است چرا که ضرورت دارد به هنگام پذیرش دانشجویان، مدارک و اسناد سوابق تحصیلی فرد متقاضی با نگاه علمی و آکادمیک بررسی و ارزیابی شود و صرفاً با هدف افزایش تعداد دانشجو پذیرش صورت نگرفته و موضوع بسیار مهم، کیفیت آموزش است.

خوشبختانه دانشگاه های ما با توجه به توانایی علمی و آموزشی از استانداردهایی برای پذیرش دانشجوی خارجی برخوردارند.
سیاست وزارت علوم هم ضمن تاکید بر افزایش کمی دانشجویان خارجی، حفظ کیفیت و اعتبار آموزش عالی است.

**ایرنا: در این میان نکته جالبی را مطرح کردید. به نظرتان دانشجویی که از آمریکای جنوبی ایران را برای تحصیل انتخاب می کند چه دلیلی دارد یک کشور آسیایی را برای تحصیل برگزیند؟ اساساً در چه رشته هایی مشغول به تحصیل می شوند؟

**علیزاده: دلائل انتخاب ایران توسط این قبیل دانشجویان برای ما جالب بوده که پاسخ آن در دو قسمت است. سازمان امور دانشجویان در راستای افزایش جذب دانشجو از اقصی نقاط دنیا و گسترش مرزهای تعاملات و مناسبات علمی و دانشگاهی در زمینه های مختلف، همکاری گسترده ای با وزارت امور خارجه، رایزن ها و نمایندگی های جمهوری اسلامی در کشورهای مختلف دارد. در این میان پتانسیل هایی که قابلیت سرمایه گذاری، همکاری و گسترش تعاملات را ایجاد می کنند به عنوان دانشجوی بورسیه شناسایی و به ما معرفی می شوند.

برخی دانشجویان خارجی هم شخصاً علاقمند به تحصیل در ایران هستند چرا که برخی از رشته های تحصیلی مانند زبان و ادبیات فارسی فقط در دانشگاه های ایران دائر است. این افراد به رشته های زبان و ادبیات فارسی، ایران شناسی، مطالعات ایران، عرفان اسلامی، فلسفه اسلامی، شرق شناسی، مطالعات تاریخ اسلام و.... علاقمندند و تنها در دانشگاه های ایرانی می توانند به تحصیل در این رشته ها مشغول شوند چرا که این دانشگاه ها از دیرباز با استادان نامدار و مجرب، مجری این رشته ها شناخته شده اند.

بنابراین، دانشجویان خارجی با علم به این مسائل مسافر ایران می شوند و حتی بسیاری از دانشجویانِ کشورهای دور بنا به دلایلی که مطرح شد، ایران را مقصد تحصیل خود انتخاب می کنند. دانشجویان خارجی به جز برخی رشته های دارای ملاحظات، محدودیتی در پذیرش ندارند و این مسئله به صورت هدفمند مدیریت می شود.
همچنین در تلاش هستیم روی جذب و پذیرش دانشجویان کشورهایی تمرکز و سرمایه گذاری کنیم که پس از رفع مشکلات و درگیری ها در کشور متبوع شان و در دوران سازندگی به عنوان متخصص و مهندس فعال شوند.
به عنوان مثال، امروز افغانستان به کمک دانشگاه های ایرانی در پرورش نیروی انسانی نیاز دارد. در پی تعامل با این کشور، طی دو سال گذشته تعداد بسیاری از مربیان و استادان افغانستان توسط دانشگاه های ایران در حال آموزش هستند.
در خصوص سایر کشورها، آموزش عالی ایران مورد علاقه دو تیپ از دانشجویان خارجی قرار می گیرد. تیپ اول متقاضیان آنهایی هستند که رشته های دائر در دانشگاه های ایران را در جاهای دیگر سراغ ندارند، در این مورد به رشته های علوم اسلامی، عرفان اسلامی، ایران شناسی، زبان و ادبیات فارسی، فلسفه اسلامی و علوم قرآنی اشاره می کنم. تیپ دوم متقاضیان نیز بر اساس تفاهمنامه های دوجانبه و در راستای تقویت دیپلماسی علمی کشور و تعامل با سایر کشورها داریم جذب می شوند.
**9492**1601**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: علمي آموزشي دانشجويان غيرايراني سازمان امور دانشجويان آموزش عالي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۷۲۰۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آکسیوس: ۶۰۰ دانشجوی حامی فلسطین در آمریکا بازداشت شده‌اند

به دنبال خیزش اعتراضی دانشجویان در دست‌کم ۱۵ دانشگاه در سرتاسر ایالات متحده علیه جنایات تل‌آویو و همدستی واشنگتن با آن، حدود ۶۰۰ نفر بازداشت شده‌اند.

به گزارش ایسنا، طی روزهای اخیر همچنان که تعداد دانشجویان معترض علیه جنایات رژیم صهیونیستی در نوار غزه افزایش یافت، نیروهای امنیتی آمریکا و بعضا مقامات دانشگاه‌ها سرکوب بی‌سابقه‌ای را علیه دانشجویان اعمال کردند.

پایگاه خبری اکسیوس گزارش کرد که طی این اعتراضات، حدود ۶۰۰ نفر دستگیر شده‌اند.

دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های متعددی در سرتاسر ایالات متحده از جمله دانشگاه کلمبیا، دانشگاه ییل، ام‌آی‌تی، دانشگاه تافتس، دانشگاه میشیگان و دانشگاه ایالتی پلی‌تکنیک کالیفرنیا، مینه‌سوتا و دانشگاه نیویورک، محوطه‌های دانشگاه را به صحنه اعتراضات علیه جنایات رژیم صهیونیستی و همدستی آمریکا با این رژیم بدل کردند.

این پایگاه خبری گزارش داد که اکنون حدود ۶۰۰ نفر از برخی دانشگاه‌های مذکور در بازداشت به سر می‌برند.

در این میان، سازمانی در دانشگاه کلمبیا خواسته تا حضور پلیس در محوطه دانشگاه خاتمه یابد و هم‌چنین دانشگاه کالیفرنیای جنوبی هم خواستار عفو کامل دانشجویان، کارکنان و اساتیدی شده که به دلیل فعالیت‌های حامی فلسطینی دستگیر یا تنبیه شده‌اند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • اشتغال به تحصیل ٣٤ هزار دانش آموز اتباع خارجی در مدارس استان کرمان
  • دانشجوی دانشگاه سوربن: پلیس ما را محاصره کرد و کتک زد
  • تناقض عجیب در پذیرش دانشجویان خارجی و کیفیت دانشگاههای ترکیه
  • اجتماع دانشگاهیان دانشگاه یزد در حمایت از خیزش دانشجویان جهان
  • آکسیوس: ۶۰۰ دانشجوی حامی فلسطین در آمریکا بازداشت شده‌اند
  • حوزه نظارت بر کیفیت آموزش دانشگاهی در قزوین احیا شد
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها آغاز شد
  • افتتاح خوابگاه متأهلی برای ۱۲۰ دانشجوی علوم پزشکی تهران
  • دهه سرآمدی آموزش در دانشگاه‌ها از امروز آغاز شد
  • پذیرش دانشجویان خارجی نمایشی از مرجعیت علمی مراکز دانشگاهی