Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-30@06:59:56 GMT

رویکردهای مدرنیستی آوینی در مستندسازی جنگ

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۷۳۰۶۹

رویکردهای مدرنیستی آوینی در مستندسازی جنگ

انیس دوویکتور گفت: سیدمرتضی آوینی با مستندهایش پتانسیل های تازه ای در سینما می یابد که از جنس رویکردهای مدرنیستی است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری شبستان، «انیس دوویکتور» مورخ سینما شب گذشته 20 فروردین ماه در نشست بررسی مستند «این است فتح الفتوح» سیدمرتضی آوینی در خانه هنرمندان درباره ویژگی های شاخص مستند او گفت: «صدای راوی» یکی از ویژگی های این مستند است که هم در کنار میز تدوین و هم به شکل نریشن شنیده می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لحن او از نظر اهمیت همچون نخستین نمای فیلم است. در این جا صدا تنها گزارش نمی دهد بلکه راهی است برای رسیدن به خوانشی که فیلمساز مطرح می کند.

 

وی ادامه داد: «مونتاژ» ویژگی دیگر مستند شهید مرتضی آوینی است. آوینی مثل یک خیاط زمان است. بیننده به لطف تکنیک فیلمسازی او شیوه خاصی از زمان مندی را درک می کند به طوری که گاهی زمان را با صحنه جنگ می بیند و گاهی در افکار آوینی.

 

دوویکتور در ادامه سخنان خود با اشاره به چهار سطح از زمان مندی مستند «این است فتح الفتوح» گفت: یکی زمان فیلمبردار است که مربوط به صحنه های جنگی است. زمان دیگر مختص آوینی است که فیلم را مونتاژ می کند. سومین سطح زمان متعلق به بیننده ای است که فیلم را می بیند. و نهایتا زمانی که به نوعی جنبه اسطوره ای دارد که در آن آوینی  جنگ را در پرسپکتیو بزرگتری می بیند که حتی به کربلا وصل می شود.

 

وی تاکید کرد: جابجایی بین این سطوح زمانی مخاطب را از زمان صرف جنگ دور می کند و فراتر می برد. کارهایی که با زمان می کند از جنس مدرنیته است. 

 

دوویکتور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مستند «این است فتح الفتوح»  موجب تامل درباره مفهوم زمان و شهادت می شود، گفت: آوینی از خلال تصاویر محمدعلی طالبی(فیلمبردار مجموعه حقیقت) می اندیشد و روی آن ها سخن می گوید در حالی که در آن زمان طالبی به شهادت رسیده است. آوینی در این میان درباره مفهوم شهادت غور می کند.

 

این مورخ سینما گفت: شاید آوینی به طور ناخودآگاه پتانسیل های تازه ای در سینما می یابد که یکی از آن ها برگشت پذیری زمان باشد.

 

وی ادامه داد: فیلم های ساخته شده در طول جنگ ها معمولا تصاویری را به سرعت فیلمبرداری و مخابره می کنند اما سیدمرتضی  آوینی یک بازسازی آرام از جنگ انجام می دهد. انگار حقیقت تنها وقتی رخ می نماید که زمان و جغرافیای اتفاقات فاصله بگیریم.  

 

دوویکتور درباره مولفه دیگر مونتاژ «این است فتح الفتوح»  گفت: آوینی با شیوه مونتاژ خود زوایای مختلفی را پیش روی مخاطب قرار می دهد که در سینمای جنگی نامتعارف است. او یک بار مقابل دوربین است و با دوربین سخن می گوید. یک بار در حال تدوین دیده می شود و یک بار زاویه دید فیلمبردار، مشاهده می شود. این ساز و کار نشان می دهد فیم های مستند تا چه اندازه می توانند از ثبت صرف واقعیت ها فراتر روند.

 

این مورخ سینما تاکید کرد: این شکاف ها و فاصله هایی که آوینی ایجاد می کند بیشتر ویؤگی سینمای مدرن است تا سینمای کلاسیک. البته سفرهای زمانی وجه دیگر مدرنیستی بودن کار اوینی است.

پایان پیام/14

منبع: شبستان

کلیدواژه: خسارت سیل سیل کمک به سیل زدگان بارندگی و سیلاب سپاه پاسداران لرستان مناطق سیل زده خسارت سیلاب سیل زدگان خبرگزاری شبستان خانه هنرمندان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۷۳۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند جوانمرد؛ روایتی از زندگی شهید غیرت حمیدرضا الداغی

دریافت 100 MB کد خبر 6089628

دیگر خبرها

  • اختتامیه جشنواره قرآنی، فرهنگی و هنری شهید آوینی برگزار می شود
  • تشکیل قرارگاه شهید آوینی فرصتی برای حمایت از تولیدات هنری است
  • صدور بیش از ۳۰۰ سند موقوفات در استان یزد
  • اختتامیه دومین جشنواره شهید آوینی در دانشگاه شیراز برگزار می‌شود
  • «تاریخ تحلیلی پوستر انقلاب» بر اساس کتاب شهید آوینی بررسی شد
  • «بازی اختاپوس» در شبکه افق
  • رییس کمیته مستندسازی وزارت ورزش منصوب شد
  • رئیس کمیته مستندسازی وزارت ورزش منصوب شد
  • شناسایی و مستندسازی ۲۰ نیاز فناورانه واحدهای صنعتی در خوزستان
  • مستند جوانمرد؛ روایتی از زندگی شهید غیرت حمیدرضا الداغی