Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-30@16:57:08 GMT

ِ پهلوان گود یا لوطی گوشه نشین؟!

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۷۶۷۱۵

ِ پهلوان گود یا لوطی گوشه نشین؟!

با وجود قهرمان‌های فراوانی که در تاریخ کشور ما وجود داشته و دارند، سینمای ما اقبال چندانی به ساخت فیلم درباره آنان ندارد. این موضوع دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که از آن میان می‌توان به سنگینی هزینه‌های تولید و از آن مهم‌تر به نبود روش‌های موجه و درست پژوهش سینمایی برای شکل‌گیری یک روایت دقیق و در عین حال دراماتیک اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یوسف اسلام‌زاده/

با وجود قهرمان‌های فراوانی که در تاریخ کشور ما وجود داشته و دارند، سینمای ما اقبال چندانی به ساخت فیلم درباره آنان ندارد. این موضوع دلایل مختلفی می‌تواند داشته باشد که از آن میان می‌توان به سنگینی هزینه‌های تولید و از آن مهم‌تر به نبود روش‌های موجه و درست پژوهش سینمایی برای شکل‌گیری یک روایت دقیق و در عین حال دراماتیک اشاره کرد.

بگذارید این نکته را کمی بسط دهیم. در پرداختن به زندگی یک قهرمان تاریخی و ملی در سینما آنچه مهم است این است که در وهله نخست زندگی و زمانه قهرمان مورد نظر باید آنچنان دچار فراز و فرود باشد که بتوان برای آن نقاط اوج و فرود دراماتیک در نظر گرفت. باید از میان رخدادهای متعدد زندگی او انتخاب‌هایی انجام شود که به عنوان محور درام در نظر گرفته شود. انتخاب‌هایی که به جذابیت و کشش دراماتیک ختم شود. در عین حال لازم است برای اقتباس از زندگی قهرمان به نقاط ضعف و قوت زندگی او پی برد. نقاط قوت را برای جذابیت و قهرمان‌پردازی و نقاط ضعف را برای خاکستری شدن و باورپذیری قهرمان برای مخاطب نیاز داریم. بنابراین جمله معروفی در محافل فیلمنامه‌نویسی و در مبحث نوشتن فیلمنامه برای گونه بیوگرافیک وجود دارد که می‌گوید: اقتباس از یک واقعه یا رخداد به مراتب از اقتباس از یک زندگی واقعی آسان‌تر است. آنچه موجب شده فیلم «غلامرضا تختی»، فیلم قابل اعتنایی نباشد، کم‌توجهی به همین نکته است. زندگی پرماجرای مرحوم تختی می‌تواند ایده دراماتیک جذابی برای یک فیلم سینمایی باشد. چون به اندازه کافی دارای کشمکش و فراز و نشیب هست که بتوان یک روایت سینمایی برایش در نظر گرفت.

با توجه به مطالب بالا آنچه توکلی برای محوریت روایت فیلم خود انتخاب کرده، پایان تراژیک و در عین حال مبهم زندگی اوست. توکلی خودکشی تختی را پذیرفته و از مرگ تختی شروع می‌کند و به شکل دایره‌وار در پایان فیلم به همان نقطه آغازین برمی‌گردد. به عبارت دیگر فیلم یک فلاش‌بک طولانی است که از کودکی تختی شروع و با مرگ تختی پایان می‌یابد. دشواری کار توکلی از همین جا شروع می‌شود. کسی که برای مردم ایران تبدیل به اسطوره شده و در محافل کوچک و بزرگ، از او به عنوان پهلوان و قهرمانی مردمی یاد می‌شود، خودکشی کرده است. حال توکلی تلاش می‌کند بر اساس چنین روایتی به گزینش رخدادهای زندگی تختی بپردازد.

کشمکش‌هایی که برای تختی در زندگی در نظر گرفته شده است، قابل قبول است ولی در پرداخت بشدت دچار کمبود است. از رشد تختی در یک کودکی سراسر رنج و سختی، نوجوانی زودگذر، راهیابی به تیم ملی و قهرمانی، یک رابطه نیم‌بند عاشقانه، درگیری تختی با حکومت پهلوی، زیست اجتماعی، گرایش سیاسی تختی، مردمداری تختی، دست‌گیری و کمک به مستمندان. همه این‌ها به مثابه دانه‌هایی‌اند که بر نخ تسبیح روایت کلی توکلی سوار شده‌اند که در نهایت باید به فرجام تراژیک تختی ختم شود.

اشکالی که نگارنده به روایت توکلی دارد، تأکید فیلمساز بر خودکشی نیست که به خودی خود گزاره‌ای است قابل بحث در خارج از فیلم؛ اشکال اینجاست که اگر فرض خودکشی تختی را بپذیریم، منطق روایی فیلم که باید منتهی به چنین پایانی باشد را چگونه باید پذیرفت؟

کشمکش‌های بیرونی در زندگی تختی مشهود است ولی کشمکش‌های درونی او چه؟

فیلم باید می‌توانست کشمکش‌ها و التهابات درونی تختی را عینیت ببخشد. اما آنچه بیش از حد در فیلم بر آن تأکید می‌شود و به ترجیع‌بند کلامی فیلم بدل می‌شود، مردمی بودن و پایگاه او در میان توده‌های مردم است و فیلم در این باره تا آنجا افراط می‌کند که وجوه قهرمانی تختی در سایه قرار می‌گیرد. اینجاست که تختی بیشتر شمایل یک لوطی مهربان را به خود می‌گیرد که در ادامه و پس از چند ناکامی در زندگی ورزشی به شمایل قهرمانی تنها و گوشه‌نشین می‌رسد.

حال پرسش اینجاست که در کجای فیلم می‌توان ردی از زیست درونی و سویه‌های تاریک شخصیتی او، ترس‌ها و دغدغه‌هایش یافت؟ بنابراین منطق خودکشی تختی در جهان فیلم نیز قابل باور نیست. توکلی، فیلمساز تلخ‌اندیشی است و طبیعتاً انتخاب چنین پایانی برخاسته از همین نگاه است. ولی نمی‌توان تلخ‌اندیشی را بدون طی کردن فرایند لازم به مخاطب تحمیل کرد.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: غلامرضا تختی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۷۶۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تغییر احتمالی زمان و مکان جام تختی کشتی آزاد

به نظر می‌رسد لارستان آمادگی برگزاری جام تختی را ندارد و رقابت‌های کشتی آزاد این جام، با چند روز تعویق در استانی دیگر برگزار شود. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، بعد از برگزاری رقابت‌های کشتی فرنگی جام تختی طی روزهای 6 و 7 اردیبهشت ماه در اهواز، قرار بود پیکارهای کشتی آزاد جام تختی نیز 27 و 28 اردیبهشت ماه در شهرستان لارستان استان فارس برگزار شود.

گفته شده بود سالن تازه تأسیس لارستان میزبانی رقابت‌ها را برعهده خواهد داشت، اما اکنون صحبت از منتفی شدن میزبانی لارستان از این رقابت‌هاست.

ساسان خوبیاری رئیس هیئت کشتی استان فارس در این رابطه به تسنیم گفت: از ابتدا هیئت نقشی در این میزبانی نداشت و لارستان خودش با فدراسیون در ارتباط بود، اما ما هم شنیدیم که برگزاری رقابت‌ها در این شهر منتفی شده است.

از زنجان به‌عنوان گزینه جایگزین لارستان یاد می‌شود و به نظر می‌رسد با توجه به تغییر میزبان، زمان برگزاری این رقابت‌ها نیز با یک هفته تعویق مواجه شود.

البته امسال برخلاف سال‌های گذشته، جام تختی در هیچ‌کدام از دو رشته آزاد و فرنگی نقشی در انتخاب ملی‌پوشان اعزامی به المپیک ندارد و حتی در اغلب اوزان نیز تکلیف ملی‌پوشان اعزامی به اوزان غیرالمپیکی نیز مشخص شده است و به نظر می‎رسد جام تختی میدانی برای شناسایی تیم امید و پشتوانه‌ها برای دعوت به اردوها و اعزام به تورنمنت‌های بین‌المللی باشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کشتی‌گیر کرمانشاهی نائب‌قهرمان جام تختی شد
  • میزبان مسابقات جام تختی کشتی آزاد مشخص شد
  • تغییر زمان و مکان کشتی آزاد جام تختی
  • شهید مطهری پهلوان جهاد تبین بود
  • (تصاویر) وضع ناگوار حاشیه‌نشین‌های مرادآباد
  • تغییر احتمالی زمان و مکان جام تختی کشتی آزاد
  • آیین پاسداشت استاد سعید امیر سلیمانی هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون
  • اول سلام بعد تاج‌گذاری در کاخ اختصاصی
  • حضور بیش از ۱۲۰۰ نفر ورزشکار در ویژه‌برنامه «ایرانی پهلوان»
  • بیمه البرز، حامی چهل و چهارمین دوره جام جهان پهلوان تختی