Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی خاکی صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با خبرنگار   حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تعیین و تکلیف رشته‌های کم‌طرفدار اظهار کرد: وزارت علوم درباره حذف رشته‌های کم‌طرفدار برنامه‌ریزی‌هایی‌ کرده که در حال انجام است. یکی از این کارها این است که یا رصد دانش‌آموختگان رشته‌های مختلف از وضعیت کاری و شغلی فعلی آن‌ها مطلع شویم تا به‌صورت دقیق بدانیم کدام رشته تحصیلی شصت درصد، کدام رشته تحصیلی هشتاد درصد و کدام رشته تحصیلی پنجاه درصد از فارغ التحصیلان خود را جذب بازار کار مرتبط با رشته تحصیلی خود شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: براساس این آمارها می‌توان فهمید چه رشته‌هایی در بازار کار سطح کشور اقبالی بهتر دارند. این اطلاعات به‌طور قطع در وزارت علوم پردازش شده است و تصمیمات کلان براساس این آمارها گرفته خواهد شد. من به عنوان ریاست دانشگاه می‌توانم درباره دانشگاه خود تصمیم‌گیری و اظهار نظر کنم، یک رشته در دانشگاه تقویت شده و رشته دیگری را به سمت تعطیلی ببرم. 

خاکی صدیق توضیح داد: با توجه به قانون جدیدی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اجرایی کرده است، اگر دانشگاهی مجوز جدید برای وارد کردن رشته تحصیلی تازه در دانشگاه خود بخواهند، ابتدا باید یکی از رشته های کم‌طرفدار دانشگاه را حذف کرده و یک رشته تحصیلی که جزو رشته‌های پرطرفدار کشور را جایگزین آن کند. به عبارت دانشگاه‌ها دیگر نمی‌توانند مجوز توسعه دانشگاه را با صرف داشتن هیئت علمی رشته‌ای انجام دهند. سیاستگذاری که به نظر من در سطح کلان کشور درست است.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی بیان داشت: متاسفانه سنگ اندازی‌های بسیار زیادی در دانشگاه‌ها برای تغییر اتفاق می‌افتد و مخالفت‌های بسیار در بدنه دانشگاه‌ها برای تغییر انجام می‌شود؛ به عنوان مثال در برخی از گرایش‌های مهندسی کشاورزی، مهندسی معدن یا ریاضیات کمتر متقاضی دیده می‌شود، این موضوع در حالی است که این به معنای کم‌اهمیت یا بی‌اهمیت بودن این رشته‌ گرایش‌ها نیست. بلکه فقط اقبال آن رشته نسبت به رشته‌های دیگر کم است از یان رو باید در روند آموزشی این رشته‌ها در دانشگاه تجدید نظر شود.

خاکی صدیق درباره حذف رشته‌های کم‌طرفدار تصریح کرد: حذف تمام رشته‌های کم اقبال از دانشگاه به‌طور قطع منصفانه و عقلانی نخواهد بود؛ به‌عنوان مثال تمام گرایشات رشته ریاضی مانند جبر و محاسبات عددی مورد نیاز کشور بوده پس بهتر است درصد کمی از دانشگاه‌های خاص، این رشته‌ها را به خود اختصاص داده و در دانشگاه‌ خود به صورت تخصصی به آن بپردازند. 

ادامه تدریس رشته‌های کم‌طرفدار به نفع کشور نیست

وی افزود: تدرس تمام رشته گرایش‌ها در تمام دانشگاه‌ها، برای جامعه و دولت ضرورت ندارد؛ اگر تدریس این دروس در یک یا چند دانشگاه محدود به صورت جامع انجام شود، اتفاقی بسیار  خوب خواهد بود. در این صورت تعدادی محدود از افراد علاقمند و مستعد در این رشته گرایش‌های خاص تحصیل کرده و در آینده نیز بازارکار مرتبط با رشته تحصیلی خود را نیز بدست خواهند آورد.

رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اظهار کرد: این در حالی است که اگر پنجاه دانشگاه این رشته گرایش‌های تخصصی را به‌صورت سطحی تدریس کنند، فارغ‌التحصیلان بازار کار مناسب و منطبق با رشته تحصیلی خود را پیدا نخواهند کرد و از روی جبر و بیکاری به شغل‌های غیرمرتبط مشغول می‌شوند، از طرفی هزینه‌هایی گزاف را به کشور تحمیل می‌کنند در حالی که بازخوردی مناسب را دریافت نخواهید کرد. 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار علمی اخبار دانشگاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۰۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدریس رشته ایرانشناسی در بیش از ۱۵ دانشگاه کشور

محمود جعفری دهقی رییس انجمن ایرانشناسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به موسساتی که در این حوزه فعال هستند، گفت: رشته ایرانشناسی در بیش از ۱۵ دانشگاه کشور در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تدریس می‌شود.

وی افزود: بنیاد ایرانشناسی که توسط مرحوم حسن حبیبی تاسیس شده بود، همچنان به فعالیت و پژوهش در این حوزه مشغول است. همچنین دانشگاه های خارجی که کرسی ایرانشناسی دارند، به چنین فعالیت‌هایی مشغول هستند.

دهقی درباره تعریف دقیق ایرانشناسی گفت: مرحوم طهمورث ساجدی صبا، ایرانشناسی را « مطالعه و پژوهش در همه جنبه‌ها و جلوه‌های تمدن ایرانی و شناساندن این تمدن به ملل دیگر» دانسته است.

وی افزود: با در نظر گرفتن تعاریف مختلفی که ارائه شده است، می‌توان گفت ایرانشناسی دانشی میان‌رشته‌ای است و به بررسی و تحلیل مباحث مربوط به فرهنگ و تمدن ایران از دیرباز تا امروز و معرفی آن به ایرانیان و غیرایرانیان می‌پردازد و می‌کوشد این فرهنگ و تاریخ و تمدن را در جایگاه واقعی خود قرار دهد.

رییس انجمن ایرانشناسی ادامه داد: اگرچه تاریخ یا ادبیات، بخش‌هایی از ایرانشناسی است، اما همه آن نیست و این دانش، گستره‌ای بسیار وسیع‌تر دارد و به همه علوم انسانی که به‌نحوی به ایران مربوط می‌شود، ارتباط می‌یابد.

رئیس انجمن ایرانشناسی درباره پیشینه این انجمن گفت: ابراهیم پورداوود حدود ۹۰ سال پیش با همراهی استادانی مانند دکتر محمد معین، منوچهر ستوده، ذبیح‌الله صفا و دیگران، انجمن ایرانشناسی را بنیان گذاشتند. این انجمن پس از دوره‌ای از توقف فعالیت، با همت استادان و پژوهشگران برجسته کشور و با مجوز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۶ احیا شد.

نخستین کنگره ملی ایرانشناسی ایران روز پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت توسط انجمن ایرانشناسی در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار می‌شود.

کد خبر 6100454 زینب رازدشت تازکند

دیگر خبرها

  • تدریس رشته ایرانشناسی در بیش از ۱۵ دانشگاه کشور
  • سوالات مهم داوطلبان کنکور درباره سابقه‌ تحصیلی و ترمیم نمره + پاسخ
  • پاسخ به ۲۰ سوال کلیدی کنکوری ها درباره ایجاد سابقه‌تحصیلی و ترمیم نمره
  • صدور مجوز راه‌اندازی رشته موسیقی در هنرستان هنرهای زیبای چهارمحال وبختیاری
  • بورسیه دستیاران تخصصی پزشکی برای ارائه خدمت در مناطق محروم
  • سرکوب تظاهرات دانشجویی در اروپا پس از رد آتش بس
  • دانشگاه‌ها از مسائل کشور جدا نشوند
  • رشته شیلات به رشته های تحصیلی محقق اردبیلی افزوده می شود
  • عموعابدینی: آمایش رشته‌های تحصیلی در دستور کار وزارت علوم و شورای انقلاب فرهنگی است
  • رضایت: ساماندهی برنامه‌های آموزشی در جهت اولویت و نیاز کشور است