Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@07:15:05 GMT

همبستگی، همدلی و امید نیاز امروز کشور

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۸۱۳۵۶

همبستگی، همدلی و امید نیاز امروز کشور

تهران-ایرنا- به دنبال فروکش کردن بحران سیل به تاکید مسئولان و صاحب نظران، در حال حاضر کشورمان بیش از هرزمان دیگری به همبستگی و امید و پرهیز از هر اقدام یاس آور نیاز دارد.

به گزارش گروه نشریات خبری؛ در راستای همین توصیه، رسانه های کشور نیز موظفند مطابق رسالت و مسئولیت خود در ایجاد انسجام و همدلی گام بردارند و پیشرو باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رسانه های اصلاح طلب علاوه بر این نکته در بازتاب اخبار مربوط به سیل به طرح محورهایی چون 'توصیه به منتقدان دولت'، 'مدیریت بحران'، 'لزوم رسیدگی به شرایط روحی و روانی سیل زدگان'، 'وضعیت سدها و احتمال آسیب آن ها'، 'اقدامات و کمک ها به سیل زده ها'، 'برداشت دولت از صندوق توسعه ملی' پرداختند.
'اقدامات پیشگیرانه'، 'تاثیر سیل بر آمار گردشگری در ایران'، 'ماجرای برخورد استاندار خوزستان با یک فرد سیل زده' و 'سیل و نقش رسانه ها' دیگر موضوع هایی است که مورد توجه این رسانه ها قرار گرفته است.
در مقابل رسانه های اصولگرا نیز امروز محورهای موضوعی زیر را مورد توجه قرار داده اند:
'کمک ها به سیل زدگان'، 'برداشت دولت از صندوق توسعه ملی برای کمک به سیل زدگان'، 'کمک های خارجی به سیل زدگان'، 'غلط بودن پیش بینی ها در خصوص کم آبی'، 'ریشه یابی سیل های اخیر' و 'مساله سدهای ایران'.

رسانه های اصلاح طلب
...............................
** لزوم همبستگی و همدلی همه جامعه و نهادها
به گزارش روزنامه ایران جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب با صدور بیانیه‌ای درباره سیل چند هفته گذشته، تأکید کردند که اکنون وقت همدلی و همبستگی برای کمک به هموطنان سیل‌زده است.
در بخشی از این بیانیه آمده است: با توجه به خسارات بسیار گسترده‌ سیل در صدها شهر و روستای کشور، از عموم هموطنان‌مان دعوت و درخواست می‌کنیم در حد توان‌شان به یاری هموطنان سیل‌زده و نهادهای عمومی و ملی مدیریت بحران - از جمله هلال احمر – بیایند و از هر طریق دیگری که می‌توانیم «دست در دست هم دهیم به مهر.» اکنون زمان نشان دادن همبستگی ملی در ‌‌امدادرسانی و بازسازی و کاهش آلام هموطنان‌مان است و ضروری است همه‌ سرمایه‌های اجتماعی و مدنی و نهادی جامعه‌ ایران را برای این هدف بسیج کنیم.

در یادداشتی از روزنامه اعتماد به عنوان 'تعاون، تعاونی‌ها و سیل' آمده است: نکته حائز اهمیت سیل اخیر این بود که رفته‌رفته موجی از تعاون‌گرایی و ایجاد امدادهای گروهی و بازگشت روحیه جمعی «تعاون»، «دگرخواهی» و «دگردوستی» در فضای عمومی غلبه یافت. این حس عمومی تعاون و مشارکت داوطلبانه که سرمایه سیاسی و سرمایه اجتماعی ایران دهه 60 بود، گمشده ایران امروز ماست. در واقع آن چیزی که بسیاری از روستاهای گمیشان و خوزستان، فارس و لرستان را نگه داشت نه خاکریزهای دست‌ساز بلکه روحیه تعاونی بود که در کار جمعی داوطلبانه بر پایه اعتماد متقابل نمود پیدا کرد... برای تحقق اهداف والای تعاون و رونق کسب وکار و رونق تولید ملی، اولین لازمه شکل دادن روحیه تعاون در مقیاسی عمومی و ملی است. سیل اخیر با همه مصیبت‌ها، مخاطرات، خسارت‌ها و زیان‌های اسفبار یک بار دیگر نشان داد، وجدان جمعی ما ایرانیان همواره زمینه بسط تعاون‌گرایی و دگرخواهی را داراست.
در این برهه زمانی می‌توان سیاستگذاری‌هایی را اتخاذ کرد که توان بالفعل فضای اجتماعی در روحیه همگرایی و تعاون برای مبارزه با بحران سیل به توان بالفعل و به امری بلندمدت تبدیل شود. این سیاستگذاری می‌تواند راهگشای بسیاری از بحران‌های معیشتی مردم به ویژه در استان‌های محروم و با هدف‌گذاری بهره‌وری تعاونی‌های اشتغال‌زای استان‌ها در روزها و ماه‌های پس از سیل باشد.

عصر ایران در یادداشتی می نویسد: الان در بسیاری از شهرهای سیل زده، آب رفته است و گِل مانده است. می‌شود گِل‌ها را نگاه کرد، غصه خورد و در چادر زندگی کرد تا بالاخره کسی پیدا شود، بیلی بیاورد و زندگی ما را نجات دهد. می‌شود اما بیل به دست گرفت و به جنگ گِل‌ها رفت و خانه‌ها را دوباره ساخت. کاری که الان بسیاری از اهالی لرستان، گلستان و خوزستان در حال انجام آن هستند.

** منتقدان دولت
آرمان در یادداشتی در واکنش به انتقادهای صورت گرفته علیه دولت در خصوص سیل اخیر، می نویسد: ...شاید هم بخشی از آن دکان است؛ برای اظهار لحیه و جلب شهرت به ارزان‌ترین قیمت و آسان‌ترین روش و بی‌خاصیت‌ترین شکل؛ که در این‌صورت بعداً به راحتی موضوع و موضع دیگری برخواهند گزید. شاید هم سرگرمی است؛ کار دیگری بلد نیستند و این راحت‌ترین و درضمن مقبول‌ترین(لایک‌خورترین) سرگرمی است.
نگارنده در ادمه می افزاید: هرچه باشد، توصیه‌ام این است که، به جهت احتیاط و ایمنی، کمی هم کارهای دیگر بکنند و حرف‌های دیگر بزنند، و به فکر دوران بیکاری و بازنشستگی از این حرف‌ها باشند. این‌هم‌ مثل مسیل دروازه قرآن است‌؛ این‌که سی سال سیل نیامد معنی‌اش این نیست که هیچ‌وقت نمی‌آید. بالاخره اوضاع عوض می‌شود؛ این پان‌انتقادیسم یعنی مسیل فکر غیرتخریبی را پرکردن و روی آن خانه ساختن. سیل تحول اگر بیاید برای کسانی که جز گفتن این‌که مدیران دزد و بی‌کفایت‌ و فلان و فلان‌اند، هیچ کار دیگر بلد نیستند، راهی برای هضم و جذب تحول باقی نخواهد ماند. لیک حتی اگر تحولی هم‌ نباشد بازهم خلاصه‌شدن همه هنر کسی در بدزبانی به مسئولان و مدیرانِ بد، مثل علم خلاف ابولفلان موجب مضحکه است. در پان‌انتقادیسم خطرِ غرقاب هست، حتی پیش از سیل. توصیه‌های ایمنی را جدی بگیریم.

روزنامه همدلی در یادداشتی نوشت: کمتر کس یا نهادی است که بخواهد مسئولیت کمترین کوتاهی یا نافرمانی پنهان از قانون، یا رفتار جزیره‌ای را متقبل شود. معمولا کار به جایی می‌کشد که به‌جای رفع مشکلات و ترمیم زخم‌های سیلی سیل، ذهن‌ها و توجهات را به سمت‌وسوی دیگری رهنمون می‌سازیم تا با تطهیر خود، ضمن نپذیرفتن مسئولیت کوتاهی‌های احتمالی، دیگران را متهم ‌کنیم. آن دیگران نیز بیکار نمی‌نشینند و به متهم‌سازی عده‌ای یا سازمانی دیگر می‌پردازند. گویی این شیوه مرسوم ماست که بهترین کار را در متهم کردن دیگران می‌بینیم و فردا که آب‌های سیل از آسیاب بدبختی و آوارگی مردم دور شد، شبیه دانش‌آموزی هستیم که در کلاس درس این حوادث نه خواست که گوش باشد و نه هوش و چشم، تا باز با سیلی سیل دیگر و لرزش زلزله‌ای تازه به خود آییم، بی‌آنکه خواسته باشیم، آسیب‎های کمتری را دوباره متحمل شویم.

** مدیریت بحران
به‌نظر می‌رسد تقویت مدیریت بحران در کشوری همچون ایران که بحران‌های طبیعی بیشماری به واسطه ویژگی‌های طبیعی دارد، موضوعی است که باید مدنظر مسئولان و دست‌اندرکاران باشد. به گفته کارشناسان، اگرچه مدیریت بحران با بزرگ کردن سازمان مدیریت بحران به محصولی که مدنظر است و آن هم ارائه خدمات‌رسانی بهتر در زمان بحران است، ختم نخواهد شد. اما قطعا بهره‌مندی از دریافت‌های علمی و پژوهش‌هایی که توسط بسیاری از پژوهشگران ارائه می‌شود و اهمیت دادن به آنها و اجرایی کردن بخش‌هایی که می‌تواند در کاهش خطرپذیری کمک کند راهکاری است که در بحران‌ها به امداد کشور خواهد آمد.

به گزارش روزنامه ایران در بخشی از بیانیه جمعی از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب درباره سیل آمده است: مدیریت چنین بحرانی در این ابعاد در هر کشوری مستلزم همکاری همه‌ نیروها و سازمان‌های توانا در کمک‌رسانی، از جمله نیروهای مسلح است.
البته در چنین شرایطی ضروری است که یک ستاد بحران تحت مدیریت دولت منتخب مردم، فرماندهی واحد عملیات مشترک همه‌ نیروهای دولتی، نظامی و مردمی را برعهده بگیرد. همکاری مشترک، هم‌افزا، کارآ و طبعاً غیررقابتی همه‌ نیروها در کنترل بحران،اهمیتی بیش از نقش مؤثر هر یک از بخش‌ها دارد.

** لزوم رسیدگی به شرایط روحی و روانی سیل زدگان
به نوشته آرمان افراد گرفتار سیل با خطرات روحی و روانی متعددی مواجه هستند به‌گونه‌ای که بنا به اظهارنظر برخی از روانشناسان این دسته از افراد بیشتر از اینکه خسارت‌های مالی متوجه آنها شود بیشتر آسیب‌های روحی و روانی می‌بینند؛ چراکه به‌صورت مستقیم و در بیشتر موارد برای اولین‌بار با بلایای طبیعی مواجه می‌شوند که این خود می‌تواند در کنار تلفات مادی آسیب‌های روحی و روانی بسیاری به‌دنبال داشته باشد...بسیاری از روانشناسان معتقد هستند که حمایت‌های اجتماعی می‌تواند نقش تعیین‌کننده‌ای در کاهش تبعات منفی روحی و روانی ناشی از سیل داشته باشد، اما باید در نظر داشت حمایت‌های اجتماعی از انواع مختلفی برخوردار است .
روابط عاطفی یکی از انواع حمایت‌های اجتماعی است که برای تحقق این مهم می‌توان اقدام به گوش‌دادن مشکلات مردم، هم‌دردی‌کردن، گریه‌کردن، درک‌کردن و اطمینان خاطردادن به‌ آنها کرد. یکی دیگر از ابعاد حمایت‌های اجتماعی، کمک ابزاری است که این مهم شامل حمایت‌های مالی است که البته در بیشتر موارد دولت سهم بسزایی در کمک‌های ابزاری دارد، برای مثال کمک‌های مالی دولت به بازسازی مناطق سیل‌زده و یا اعطای چادر، دارو، غذا و یا مواردی از این دست شامل کمک ابزاری است. ارائه اطلاعات نیز می‌تواند در زمره دیگر حمایت‌های اجتماعی قرار بگیرد که این مهم شامل راهنمایی و هدایت مردم به منظور افزایش توانایی آنها برای مقابله با بحران است. یکی دیگر از حمایت‌های اجتماعی...

آرش میراب‌زاده، روانپزشکی است که چند روز بعد از سیل گلستان در مناطق آق قلا و گمیشان حضور یافته و در گفت‌و‌گو با روزنامه ایران از مشاهداتش می‌گوید: آنچه در بدو ورود به آق قلا و گمیشان با آن مواجه شدم افرادی بودند که در مراحل روحی مختلف پس از بحران قرار داشتند. گروهی عصبانی بودند و با دیدن مسئولان واکنش‌های تند نشان می‌دادند اما گروهی دیگر هنوز شوکه بودند. در این میان گروهی هم بشدت غمگین بودند برخی دیگر اما واقعیت را پذیرفته بودند و تلاش می‌کردند با همدلی و همیاری در حل مشکلات کمک کنند.
وی ادامه می‌دهد: یکی از مشکلات بسیار مهمی که در این مناطق دیده می‌شود این است که بسیاری از مسئولینی که در رأس کار امداد‌رسانی قرار دارند با وجود تلاش‌های بسیار هنوز بحران را بدرستی نمی‌شناسند و نمی‌دانند بعد روانی چنین بحران‌هایی که شامل بحث پزشکی، اجتماعی، فرهنگی و معنوی است باید جدی گرفته شود چرا که بی‌توجهی به بحث روان می‌تواند به بروز اتفاقات غیر قابل جبران منجر شود.

** وضعیت سدها و احتمال آسیب آن ها
در این باره فرهاد ایزدجو، مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان به روزنامه ایران می‌گوید: سد کرخه از نظر فنی و مهندسی هیچ مشکلی ندارد و کاملاً ایمن است. احتمال شکستن و یا ترک خوردن این سد وجود ندارد و مدیریت خروجی آن نیز با دقت و بر اساس دستورالعمل‌های بهره‌برداری آن در حال انجام است. سد کرخه از ابتدای سال‌جاری دو سیلاب مخرب را مهار کرده است.
به گفته ایزدجو در حال حاضر حدود 97 درصد مخازن سد‌های استان خوزستان پر شده است.

درباره احتمال شکستن این سد و سدهای مشابه در اثر سیلاب اخیراً حبیب‌الله بیطرف وزیر نیروی دولت‌های هفتم و هشتم نیز به ایران گفت: محال است که سدهای بزرگ دچار شکستگی و ایجاد خسارت شوند. دلیل آن هم این است که مهندسین مشاور سدهای بزرگ را بر اساس محاسبه حداکثر سیل محتمل (PMF) در رودخانه طراحی می‌کنند. یعنی حتی دوره سیلابی را ده‌ها هزار سال عقب‌تر می‌برند و از آنجایی که وقوع این سیل غیرممکن است، هیچ‌گاه شکستگی پیش نخواهد آمد. به عبارت دیگر سدی که آن سیل عظیم را بتواند از دریچه‌های خود عبور دهد، محال است که دچار شکستگی شود.
به گزارش ایران میثم جعفرزاده مدیرکل دفتر مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نیز می‌گوید: در حال حاضر سد کرخه در پایداری کامل قرار دارد و شایعاتی که در فضای مجازی مبنی بر ترک خوردن این سد یا اوضاع نابسامان در این سد یا سدهای دیگر همچون گتوند و سیمره منتشر می‌شود، صحت ندارد.

** اقدامات و کمک ها به سیل زده ها
به گزارش روزنامه شرق، وزیر کشور با بیان اینکه در حال‌ حاضر در کل خوزستان بیش از 200 روستا به نوعی دچار آب‌گرفتگی شده‌اند و بین 96 تا صد موردشان غرق در آب هستند، گفت: مصوب کردیم افرادی که می‌توانند، سه تا چهار ماه خانه اجاره کنند و دولت اجاره‌بها را پرداخت می‌کند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور از شناسایی و واریز کمک‌هزینه معیشت به حساب 15 هزار و 500 خانواده جدید در مناطق سیل‌زده خبر داد. وحید قبادی‌دانا گفت: پیش از این اعلام کرده بودیم که کمک‌هزینه معیشت برای مستمری‌بگیران سیل‌زده بهزیستی با رقمی بین 500 هزار تا 5. 1 میلیون تومان واریز خواهد شد که این مبلغ درحال‌حاضر به حساب مددجویان بهزیستی واریز شده است. وی با بیان اینکه پس از آن نیز قول دادیم در مراحل بعدی با سرشماری از سایر مددجویان سیل‌زده مبالغی تحت عنوان کمک‌هزینه معیشت به حساب این افراد واریز شود، تصریح کرد: این مبلغ نیز به حساب 15 هزار و 500 خانوار شناسایی‌شده جدید واریز شده است.

اعتماد با بیان این که حجم کمک‌های نقدی و غیرنقدی مردمی و دولتی و حتی خارجی متنوع و زیاد است اما تاکنون آماری از مقدار کل آنها، منتشر نشده است، به نقل از علی خدادادی مدیرعامل هلال احمر استان خوزستان، می نویسد: چون آنقدر این کمک‌ها متنوع و مختلف است و از جاهای گوناگونی ارسال می‌شود که نمی‌توان حتی تقریبا در مورد حجم کلی آنها صحبت کرد . فقط می‌توانم بگویم حجم این کمک‌ها خوشبختانه بسیار بالاست.
وی در گفتگو با اعتماد در خصوص نیروی انسانی نیز افزود: هموطنان داوطلب کمک، از اقصی نقاط کشور به استان ما سرازیر شده‌اند و هر کدام به نوعی مشغول کمک‌رسانی به سیل‌زدگان هستند... اینقدر داوطلب آمده‌اند که در این بخش مشکلی نداریم.

جواد حق‌شناس معاون مسکن شهری بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در گفتگو با ایلنا درباره اسکان موقت سیل زدگانی که واحدهای مسکونی خود را از دست داده‌اند یا نیاز به تعمیر اساسی دارد، اظهار داشت: قرار بر این است که دولت کمک‌هایی را برای موضوع اسکان موقت سیل‌زدگان داشته باشد. در تلاش هستیم هر آنچه دولت درباره اسکان موقت سیل‌زدگان کمک می‌کند برای تبدیل به اسکان دائم استفاده شود.
وی با بیان اینکه تشخیص ضرورت اسکان موقت با وزارت کشور است، گفت: اگر همکاران‌‌مان در وزارت کشور ضرورت انتقال و اسکان موقت مردم منطقه‌ای را تشخیص دهند، بنیاد مسکن در کنار این نهاد نسبت به انجام عملیات اسکان مرم اقدام خواهد کرد.
ایلنا در گزارشی نوشت: چندی پیش مسئولان وزارت کار از پرداخت مقرری بیمه بیکاری به کارگرانی که حداقل 6 ماه سابقه بیمه پردازی داشته‌‌اند، خبر دادند. همچنین صندوق بیمه کشاورزی برای جبران خسارت کشاورزان سیل‌زده اعلام آمادگی کرده است. با این‌حال کارگران و کشاورزان بدون بیمه هنوز وضعیت نامشخصی دارند. ضمن اینکه یکی از عمده‌ترین دلایل نداشتن بیمه کشاورزان و کارگران وجود راه‌های فرار قانون کار و تفاسیر و عرف‌های غیرقانونی بوده است. آیا پوشش بیمه‌ای خسارات بخش کشاورزی که حق بیمه پرداخت نکرده‌اند و کارگرانی که بیمه نبوده‌اند، ضرورت ندارد؟

به گزارش نامه نیوز، به نقل از ایرنا بابک دین پرست، معاون اقتصادی وزیر به لرستان، اسماعیل نجار، رئیس سازمان مدیریت بحران و مهدی جمالی نژاد، معاون عمرانی و امور توسعه شهری و روستایی به خوزستان عازم شدند.
هدف از سفر و حضور معاونین رحمانی فضلی وزیر کشور به عنوان نمایندگان ویژه وی در این استان ها، ایجاد هماهنگی در سطح ملی و استانی برای تسریع در پاکسازی مناطق سیل زده و امداد به هموطنان سیلزده عنوان شده است.

به گزارش ایسنا، فرهاد دژپسند، وزیر اقتصاد در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که اقدامات وزارتخانه متبوعش برای تخصیص اعتبارات به مناطق سیل زده چه بوده است؟ اظهار کرد: تامین اعتبارات مورد نیاز را از طریق تنخواه آغاز کرده ایم و از ابتدای سال به استان های سیل زده این پرداخت انجام شده و خوشبختانه وجوه به موقع به دست مسئولان استانها رسید.
وی افزود: بخش دوم کار تامین اعتبار در بخش گسترده تر است که برای آن بخشنامه صادر شد که آن هم با توجه به شرایط هر استان به پرداخت اعتبارات می پردازیم.
دژپسند با بیان اینکه دولت ارقامی را با نرخ ترجیحی برای پرداخت تسهیلات بانکی به مناطق سیل زده در نظر گرفته است، گفت: ما بقی این میزان هم توسط دولت از بودجه عمومی پرداخت می شود و علاوه بر این مصوبه‌ای از دولت گرفتیم که مودیان مالیاتی که خسارت بیش از پنجاه درصد داشته اند، بدهی مالیاتی شان بخشوده شود.

** برداشت دولت از صندوق توسعه ملی
به گزارش مردم سالاری به دنبال ادعای برخی نمایندگان در مورد دستور رئیس‌جمهور برای برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور جبران خسارات ناشی از سیل، رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که نظر مقام معظم رهبری بر این است که اگر دولت به جمع‌بندی برسد که لازم باشد از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت سیل استفاده کند می‌تواند این کار را انجام دهد. از این رو تمهیداتی هم دولت در این رابطه داشته است.

** اقدامات پیشگیرانه
قربانعلی خدایی، کارشناس آبخوان داری در گفتگو با ایسنا با بیان اینکه تمامی دستگاه های ذیربط باید پیش از وقوع چنین حوادثی وظایف خود را به درستی انجام دهند، اظهار داشت: لایروبی رودخانه، ندادن مجوز برای ساخت در حریم رودها و جلوگیری از ساخت و سازهای غیرمجاز می تواند عمق فاجعه سیلاب ها را کاهش دهد.
وی با تاکید بر اینکه مهندسی رودخانه یک علم عریض و طویل است که به راحتی می تواند سیلاب ها را کنترل کند، افزود: با استفاده از مهندسی رودخانه که در سراسر دنیا مورد آزمون و خطا قرار گرفته می توان راهکارهای مناسب تری برای کنترل سیلاب ها ارائه کرد.
این گفتگو در تارنماهای انتخاب و نامه نیوز بازنشر شده است.

تارنمای بهارنیوز در مطلبی با عنوان 'لزوم توجه به تحقیقات و مطالعات علمی در اجرای پروژه‌ها' نوشت: بی شک ساخت و سازها و اجرای پروژه‌ها بدون مطالعه و تحقیق و بی توجهی به هشدارها و انتقادهای محققان، و تحقیقیات انجام گرفته و عدم پیش‌بینی و رعایت نکردن ضوابط شهرسازی و گماردن مدیران و آدم‌های سیاسی و غیرعلمی که سررشته‌ای از امور ندارند بر سر کارها در راه افتادن سیل‌های ناگهانی اخیر بی‌تاثیر نبوده است.
در بخش دیگری از این مطلب آمده است: البته باید مواظب بود که منافع دانشمندان و سیاستمداران یکی نشود. همچنین برای رسیدن به نتایج مطلوب از محققان در رشته‌های مختلف هم در خصوص ایمنی و سلامت عموم و مسایل زیست محیطی کمک گرفته شود. سیاستمداران بایستی دنباله رو داشنمندان شوند نه اینکه با مدرک‌هایی که یدک می‌کشند ادای دانشمندان و محققان را دربیاورند. حذف مسیل کناری دروازه شیراز، اجرای سد گتوند در خوزستان، احداث پل و راه میان گذر دریاچه ارومیه، تبدیل زمین‌های دیم به آبی و کشت بی رویه میوه هایی مانند هندوانه و سیب با مصرف بالای آب مثال‌های چندی از این نوع طرح‌های غیرکارشناسی شده و بدون لحاظ کردن مسایل زیست محیطی هستند که با بودجه‌های کلان اجرا شده و با گذشت زمان اشکالات آنها به خوبی خود را نشان داده است. چرا که نظرات دانشمندان و محققان و نتایج تحققیقات و پژوهش‌های آنها لحاظ و به کار گرفته نشده است.

یک عضو هیأت علمی دانشگاه و استاد سازه‌های آبی در یادداشتی در تارنمای خبرآنلاین نوشت: در چنین شرایطی که هنوز مردم گرفتار سیل و عواقب ناشی از آن هستند، گروهی از سیاستمداران اعلام مقصر شرایط پیش آمده‌اند. ریاست محترم قوه مقننه عدم لایروبی رودخانه‌ها را دلیل سیل برشمردند و وزیر و نمایندگان را برای این که درخواست اعتبار نکردند، مقصر قلمداد کردند. ریاست محترم قوه قضائیه نیز از عدم لایروبی رودخانه‌ها به عنوان دلیل سیل نام بردند. نماینده‌ای هم افاضاتی فرمودند و کلاً انشای حکم تقصیر دانشگاهیان و دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها را توئیت کردند ولی غافل از این که رخداد بسیار بزرگ و غیر قابل پیش‌بینی اتفاق افتاده ولی باید اذعان کرد که همه مقصر این شرایط هستیم.
وی در بخشی دیگر یادآور شد: ما از نظر علمی به خصوص در امر پیش‌بینی، مدیریت، روش‌های مقابله و ساماندهی سیل از متخصصان هیچ کشوری کمتر نیستیم که در مواردی هم بالاتریم... از حاکمان سیاسی عاجزانه درخواست دارم در بحث سیل‌های اخیر اگر هم به دنبال مقصرید لااقل به جمعی از متخصصان آب و منابع طبیعی کشور اعتماد کنید. برای مناطقی که سیل‌خیزند طرح‌های مطالعات جامع سیل و روش‌های مقابله با سیل تعریف کنید و آن را به متخصصان و مشاوران ایرانی بسپارید تا دقیقاً دلایل سیل اخیر و روش‌های مقابله با سیل‌های آتی را مطالعه کنند و راه‌حل‌های غیر سازه‌ای و سازه‌ای ارائه کنند. امروزه در بیشتر رودخانه‌های ایران و شهرهای با احتمال خطر سیل، نقشه‌های پهنه‌بندی در قالب پایان‌نامه‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها کار شده است. از نتایج آن استفاده کنید.

** تاثیر سیل بر آمار گردشگری در ایران
به گزارش روزنامه ابتکار سازمان میراث فرهنگی پیش از تعطیلات نوروزی با توجه به نوسانات نرخ ارزهای خارجی و افزایش قیمت بلیت و هتل‌ها در کشورهای خارجی چشم‌انتظار رشد چشمگیر گردشگری داخلی به واسطه استقبال ایرانیان از فرصت تعطیلات نوروزی برای گشت و گذار در کشور را داشت، امیدی که اما سیل آن را ویران کرد. براساس آماری تقریبی که معاون گردشگری این سازمان در سفر‌های نوروزی 98 تعداد مسافران تحت تاثیر سیل با کاهش 54 میلیون نفری روبه‌رو است.
با وجود پاتکی که سیل و بارش‌های مکرر در شمال، شمال‏غربی و جنوب‏غربی ایران به گردشگری و مسافران نوروزی زده و از درآمد گردشگری کاسته، خسارات سنگینی نیز به تاسیسات و زیرساخت‌های گردشگری وارد کرده است.

به گزارش خبرآنلاین مهدی جمال، سرپرست اداره کل میراث­فرهنگی، صنایع­دستی و گردشگری استان سمنان در گفت و گویی خبر داد: بر اثر شرایط نامساعد جوی و سیل ناشی از باران 45 میلیارد و 200 میلیون ریال خسارت به تاسیسات و زیر ساختهای گردشگری، صنایع دستی و بناهای تاریخی استان وارد شد

** ماجرای برخورد استاندار خوزستان با یک فرد سیل زده
روزنامه همدلی امروز در گزارشی نوشت: برخورد نامناسب استاندار با شهروند خوزستانی، آن هم در میانه سیل و مصیبت که مردم به اندازه کافی زجر کشیده اند، چیزی جز نمایش کم ظرفیتی، هتک حرمت و نمک بر زخم پاشیدن نبود. مردم انتظار دارند استاندار شخصاً عذرخواهی و جبران کند.
این در حالی است که روزنامه شرق به نقل از ایران آنلاین خبر داد: به‌دنبال انتشار فیلم آزردگی خاطر پیرمردی سیل‌زده در دیدار با استاندار خوزستان و دستور وزیر کشور مبنی برای دلجویی از آن پیرمرد، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، با حضور در شهرستان حمیدیه از او عذرخواهی کرد‌ه است.

** سیل و نقش رسانه ها
روزنامه ابتکار در تحلیلی در پاسخ به این پرسش که شبکه‌های اجتماعی در شرایط بحران چه نقشی دارند؟ نوشت: به نظر می‌رسد که نقش شبکه‌های اجتماعی در شرایط بحران را باید بیش از پیش جدی گرفت و به این ابزار مهم دنیای امروز نگاهی دقیق‌تر کرد. تصمیم‌گیری برای حضور و استفاده موثر از این فضا بدون برخوردهای حذفی و نگاه سلبی و نیز تلاش برای بالا بردن سواد رسانه‌ای در جامعه، می‌تواند دو دستاورد مهم از حادثه سیل اخیر باشد و درسی مهم برای بحران‌هایی که در آینده می‌توانند سر راه جامعه قرار گیرند.

رسانه های اصولگرا
...........................
** کمک ها به سیل زدگان
به گزارش تارنمای مشرق نیوز به نقل از خبرگزاری تسنیم، پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) پس از دیدار با نماینده ولی‌فقیه در خوزستان، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: حدود 10 هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد در استان خوزستان دچار آسیب، نقل مکان و یا خسارت ناشی از آب‌گرفتگی و سیلاب شدند که دو روز پیش به حساب همه این خانوارها مبلغی تا سقف یک میلیون تومان از منبع کمک‌های مردمی واریز شد و در آخر ماه مبلغ واریزی ماهیانه نیز برای آن‌ها پرداخت می‌شود.
وی افزود: همه خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد تا سقف 35 میلیون تومان برای خانه و 15 میلیون تومان برای لوازم منزل بیمه شده‌اند و بیمه در محل مستقر است و در حال ارزیابی است.

خبرگزاری فارس در گزارشی با تیتر 'هیأتی‌‌‌‌‌ها در خط‌مقدم کمک‌رسانی به سیل‌زدگان'، نوشت: از نخستین روزهای وقوع سیل در استان‌های شمالی کشور و همچنین شهر شیراز، استان لرستان و استان خوزستان باوجود تعطیلات نوروزی، اقشار مختلف مداحان، هیأتی‌ها و گروه‌های جهادی و مذهبی کشور برای کمک‌رسانی و خدمت به مردم سیل‌زده راهی شدند.

روزنامه وطن امروز در گزارشی با تیتر 'بزرگ‌ترین عملیات امداد'، نوشت: اتفاقاتی که در خوزستان در حال وقوع است غیرقابل توصیف است؛ اتحاد مردم، گروه‌‌های جهادی و بسیجی و تلاش نیروهای امدادی هلال احمر، سپاه و ارتش تصاویر بی‌نظیری را به نمایش می‌گذارد؛ تصاویری که باعث شده است این مهم فراموش شود که این روزها در خوزستان بزرگ‌ترین عملیات امداد و نجات تاریخ کشور در حال وقوع است و به موجب آن بیش از 600 هزار سیل‌زده در حال نجاتند.

به گزارش کیهان به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر: رقم مشارکت‌های نقدی مردم (واریز مستقیم به حساب) تا 19 فروردین ماه به مبلغ 690 میلیارد و 176 میلیون و 320 هزار و 251 ریال رسیده است، این بدان معناست که مردم نوع‌دوست ایران رکورد کمک‌های مردمی در زلزله کرمانشاه را شکسته‌اند.

به گزارش کیهان جواد جاویدنیا، معاون دادستان کل کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان در رابطه با آخرین اقدامات صورت گرفته در مسدودسازی حساب‌های بدون ضابطه در خصوص جمع آوری کمک‌های نقدی به سیل‌زدگان بیان کرد: تاکنون حدود 300 فقره گزارش در این زمینه داشتیم که از این تعداد در مورد حدود 100 فقره از حساب‌های بی ضابطه بررسی و مسدودسازی انجام دادیم که 75 درصد این حساب‌ها متعلق به اشخاص حقیقی و 25 درصد مربوط به اشخاص حقوقی بوده است.

** برداشت دولت از صندوق توسعه ملی برای کمک به سیل زدگان
حیدر مستخدمین حسینی، معاون اسبق وزارت اقتصاد در گفتگو با خبرگزاری تسنیم، با ‌اشاره به اینکه برای جبران خسارت‌های ناشی از سیل اخیر راهکارهای مختلفی قابل ارائه است، گفت: شنیده‌ها حاکی از آن است که دولت قصد دارد برای جبران این خسارت‌ها و با توجه به همراهی فضای عمومی از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کند.
وی با بیان اینکه استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای جبران خسارت ناشی از سیل باید آخرین راهکار باشد، گفت: بکارگیری برخی منابع لحاظ شده در بودجه مانند احیای دریاچه ارومیه، مقابله با آلودگی هوا در خوزستان و تنخواه بانک مرکزی ضروری است.
به گفته معاون اسبق وزارت اقتصاد، منابع لحاظ شده در بودجه سنواتی برای شروع کار در جبران خسارتهای ناشی از سیل و تامین نیازهای ضروری و اولیه کفایت می‌کند. بنابراین همانطور که‌اشاره شد دولت برای استفاده از منابع صندوق توسعه ملی آن هم در اولین گام باید تامل بیشتری کند.

** کمک های خارجی به سیل زدگان
رجانیوز در گزراش نوشت: مبلغ کمک مالی چندین کشور اروپایی با قیمت روز یورو، چیزی در حدود 16 میلیارد تومان خواهد شد، رقمی که شاید برای جمعیت بالغ بر 10 میلیون نفری استان های سیل زده گلستان، لرستان و خوزستان چیزی جز پول خرد نباشد؛ نفری 1600 تومان!
این تارنما در ادامه مدعی شد: با این وجود برخی از جریانات سیاسی داخلی که نمی توانند دل از غرب بکنند و درهر حال مرغ اروپایی ها را غاز می دانند، این بار نیز تلاش کرده اند تا این کمک ناچیز چند دولت اروپایی که از کمک های خیریه های مردمی نیز کمتر است را، نشانه ای از انسان دوستی آنها معرفی کنند.

** غلط بودن پیش بینی ها در خصوص کم آبی
سردبیر روزنامه جوان در یادداشتی با انتقاد از هشدار ها و پیش بینی های صورت گرفته در خصوص مساله کم آبی در ایران می نویسد: این سخنان ظاهراً علمی نه طبیعت توجه می‌کند و نه مسئولان از آن تنبه می‌گیرند. در یک زمان دو هفته‌ای ده‌ها تالاب و دریاچه و رود و سد و آبگیر لبریز از آب می‌شود و مسئولان هم معمولاً ابن‌الوقت هستند نه ابوالعقل و آتی اندیش، چون رأی آن‌ها چهارساله است!
وی در بخشی دیگر نوشت: ایران کشور پر بارانی نیست و وضع بارش در سال‌های پیش رو هم معلوم نیست. حتی خود دانشمندان هواشناس، پیش‌بینی ترسالی و خشکسالی را برای سال‌های طولانی پیش رو در یک منطقه امری بسیار دشوار و بلکه محال می‌دانند. اما در کشور ما بسیاری «پیشگویی و رمالی» را ترجیح می‌دهند، چون با آن بیشتر می‌توان بر احساسات عامه غلبه کرد، تا آنجا که برخی‌ها حتی با تأکید افراطی بر مسئله «جنگ آب» طوری حرف می‌زنند که گویی برای شلیک در جنگ آب، دست‌ها روی ماشه‌ها رفته است!
بارندگی‌های امسال به ما دست کم باید این فهم را اضافه کرده باشد که در اظهارنظر‌های خود محتاط باشیم. سال دیگر می‌تواند دوباره سال خشکی باشد یا اینکه بدتر از امسال با سیل و ابر‌های تندری روبه رو باشیم. پس با احتیاط سخن بگویید و از مردم بخواهید که «حتی در کنار رود خروشان آب هم از اسراف آب پرهیز کنند.»‌

** ریشه یابی سیل های اخیر
ابراهیم کارخانه‌ای،‌ نماینده ادوار گذشته مجلس شورای اسلامی در یادداشتی که کیهان اقدام به انتشار آن کرده است، می نویسد: اهمیت مقابله با فساد در ساخت و سازها از مقابله با فساد اقتصادی و برهم‌زنندگان نظم اقتصادی کمتر نیست بلکه از آنجا که این بخش با جان انسان‌ها سر و کار دارد مقابله با آن می‌بایست از اهمیت بالاتری برخوردار باشد... در جریان سیل اخیر صدها پل تخریب گردیده است. حال سؤال این است، آیا مقاومت پل‌ها و جاده‌ها صرفا باید در برابر عبور و مرور امکان‌سنجی شود؟ آیا مقاومت در برابر حوادث طبیعی نباید در ساختمان‌ها لحاظ گردد؟ وزارت راه و شهرسازی می‌بایست پرونده احداث این پل‌ها و جاده‌ها را بررسی و با شناسایی پیمانکاران و ناظران به علت قصور و یا احیاناً فساد؛ پرونده آنها را به دستگاه قضایی ارجاع دهد. چنین اقدامی ضامن سلامت کلیه پل‌ها، ساختمان‌ها و تأسیسات خواهد شد که از این پس ساخته خواهد شد. چنانچه در این خصوص اقدامی صورت نگیرد با ادامه همین رویه در آینده باید شاهد تکرار چه بسا مصیبت‌های بزرگ‌تری بود.

** مساله سدهای ایران
جوان در یادداشتی با عنوان 'توهم نقش سد‌ها در خشک‌شدن دریاچه ارومیه' می نویسد: مخالفان سد‌سازی با سیاه نمایی عجیبی درباره مضرات سد‌سازی سعی دارند هر نوع مشکلی را به این صنعت مرتبط سازند؛ این صنعت بزرگ و اقتصادی – امنیتی مورد تأکید کشور‌های بزرگ جهان است به‌طوری که تنها در امریکا بیش از 8 هزار سد بزرگ به بهره‌برداری رسیده‌است. یکی از موضوعاتی که سعی می‌شود مدیریت منابع آب و سدسازی را به چالش بکشد، خشک شدن دریاچه ارومیه است.
هرچند رد هرگونه دخالت سد‌ها در خشکی دریاچه‌ها به هیچ عنوان درست نیست، اما نکته مهم ماجرا نادیده گرفتن عامل اصلی خشکی است. به‌صورت منطقی باید همه عوامل دخیل در خشک‌شدن را براساس میزان تأثیرگذاری دریاچه مرتب کرد تا به قضاوت درستی دست پیدا کنیم.
نگارنده در ادامه می نویسد: بین سه عامل سدسازی، تبخیر سطحی، حفر چاه‌ها و عقب‌نشینی سفره‌ها سد‌ها نقش بسیار کمتری در خشک‌شدن دریاچه ارومیه داشته‌اند، ولی متأسفانه اینطور القا می‌شود که سد‌های کشور که منبع عظیم تولید برق و ذخیره‌سازی آب هستند، برای کشور ضررساز بوده‌اند.
**گروه نشریات خبری
پژوهشم**9026**1025

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي بازتاب رسانه هاي داخلي سيل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۱۳۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: عملیات وعده صادق موجب همبستگی ایرانیان داخل و خارج شد

وزیر امور خارجه گفت: عملیات غرور آفرین وعده صادق که در چارچوب دفاع مشروع انجام شد موجب احساس غرور، همبستگی هموطنان ایرانی و ایرانیان خارج از کشور شد و فرصت مطلوبی برای همدلی آحاد ایرانیان در اقصی نقاط جهان فراهم آورده است.

به گزارش ایسنا، نشست شورای هماهنگی روسای کارگروه های تخصصی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به ریاست حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و جانشین رییس جمهور در شورایعالی ایرانیان و با حضور دبیران کارگروه‌ها و نمایندگان وزارتخانه‌ها و دستگاههای ذیربط  و همچنین رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست دبیران کارگروه های تخصصی شورای عالی ایرانیان خارج از کشور گزارش اقدامات و پیگیری‌های خود برای اجرای مصوبات قبلی و اهداف و برنامه های آتی را ارائه کردند.

امیرعبداللهیان نیز در این نشست  ضمن پاسداشت یاد و خاطره استاد شهید مطهری و گرامیداشت روز معلم، از تلاش های وحید جلال زاده و مجلس شورای اسلامی برای نهایی کردن لایحه قانون حمایت از ایرانیان خارج از کشور و اماده سازی آن برای طرح در صحن مجلس قدردانی کرد.

وی با بیان این که رفع مشکلات و پیگیری حمایت از ایرانیان خارج از کشور از دغدغه های مهم دولت و تاکیدات مستمر رئیس جمهور می باشد، بر اهمیت برقراری ارتباط دوسویه با ایرانیان خارج از کشور از جمله از طریق رسانه دیجیتال تاکید کرد.

براساس اعلام وزارت امور خارجه، جانشین رییس جمهور در شورای عالی ایرانیان در بخش دیگری از این نشست با تاکید بر درایت و تصمیم اقتدار آمیز مقام معظم رهبری در تامین حداکثری امنیت ملی گفت: عملیات غرور آفرین وعده صادق که در چارچوب دفاع مشروع انجام شد موجب احساس غرور، همبستگی هموطنان ایرانی و ایرانیان خارج از کشور شد و فرصت مطلوبی برای همدلی آحاد ایرانیان در اقصی نقاط جهان فراهم آورده است.

وزیر امور خارجه استقبال گسترده هموطنان در تردد وسیع ایرانیان به کشور  را نتیجه هماهنگی خوب اعضای شورایعالی ایرانیان و دستگاه های مرتبط خواند.

امیرعبداللهیان گفت: ایرانیان معدودی که احیانا تحت تاثیر فضا سازی رسانه های معاند نگران تردد خود به ایران هستند، می توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد وزارت خارجه از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند.

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران با تشکر از توجه رییس مجلس، نمایندگان، کمیسیون امنیت ملی و فراکسیون ایرانیان خارج از کشور، تصویب قانون جامع حمایت از ایرانیان در صحن علنی مجلس شورای اسلامی را اقدامی راهبردی، مهم و قریب الوقوع دانست.

وحید جلال زاده، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از جدیت وزارت امور خارجه در رسیدگی به امور ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد: مجلس شورای اسلامی در حمایت از ایرانیان خارج از کشور مصمم است.

دبیران کارگروه های شورایعالی نیز گزارش اقدامات و برنامه پیش روی خود را تشریح کردند.

بیگدلی معاون امور مجلس، ایرانیان و کنسولی وزارت خارجه و سهرابی دبیر شورای عالی ایرانیان خارج از کشور هدف این نشست را تعیین محورهای نشست آتی شورایعالی ایرانیان خارج کشور به ریاست رئیس جمهور عنوان کردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: عملیات وعده صادق موجب همبستگی ایرانیان داخل و خارج شد
  • شوک به آبی‌های پایتخت، فرار ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی مالیاتی و تنها امید بایدن
  • شوک به آبی‌های پایتخت، تنها امید بایدن و فرار ۸۶۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ تومانی مالیاتی
  • پیشرفت ۵۰ درصدی طرح انتقال آب به اصفهان/ اتفاقات خوشایند حوزه تولید ثمره همدلی مردم است
  • نشست همدلی و همفکری منتخبان مجلس دوازدهم برگزار می شود
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به دانشگاه است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • خیزش دانشجویی حمایت از غزه به کشور عربی رسید
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • وحدت و برادری نیاز مهم امروز کشور است
  • تولید اقلام استراتژیک امدادی مورد نیاز در حوادث توسط هلال احمر