Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: استفاده از ابزار اوراق بهادار فاجعه‌آمیز یکی از راه‌حل‌های عبور از بحران‌هایی مانند سیل و زلزله است که هم به مدیریت ریسک برای شرکت‌های بیمه و دولت کمک می‌کند، و هم اینکه سهامداران و مردم حادثه‌دیده از آن‌ها سود می‌برند.

یک کارشناس بازار سرمایه گفت: استفاده از ابزار اوراق بهادار فاجعه‌آمیز یکی از راه‌حل‌های عبور از بحران‌هایی مانند سیل و زلزله است که هم به مدیریت ریسک برای شرکت‌های بیمه و دولت کمک می‌کند، و هم اینکه سهامداران و مردم حادثه‌دیده از آن‌ها سود می‌برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زهرا منشوری با اشاره به این که طی روز‌های اخیر و در آغاز سال ۹۸ شاهد خسارات‌های سنگینی بر جان و مال هموطنانمان بوده‌ایم، گفت: این خسارات‌ها هزینه‌های بالایی بر دولت و شرکت‌های بیمه وارد کرده که ممکن است برای تامین هزینه‌ها و خسارت‌های آن، متحمل شرایط سخت شوند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در این زمینه استفاده از ابزار اوراق بهادار فاجعه‌آمیز یا همان cat bond یکی از راه‌حل‌های عبور از بحران‌های این چنینی است.

وی اضافه کرد: سازوکار اوراق فاجعه‌آمیز به نحوه‌ای است که ریسک ناشی از حوادث طبیعی از جمله سیل، زلزله، افزایش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های واگیردار، خسارت‌های وارده بر زمین‌های کشاورزی و ... را به بازار سرمایه منتقل می‌کند؛ به عبارت دیگر این اوراق ابزار مدیریت ریسک برای شرکت‌های بیمه و حتی دولت‌ها است.

منشوری با اشاره به این که بسیاری از شرکت‌های بیمه و بیمه‌های اتکایی در دنیا از این اوراق برای کنترل ریسک خود استفاده می‌کنند، ادامه داد: Cat bond‌ها مهمترین و پرانتشارترین اوراق بهادار مربوط به بیمه هستند که در این رابطه در سه ماهه اول ۲۰۱۹ بالغ بر ۲.۸ میلیارد دلار در موضوعات متفاوت منتشر شده است. ضمن این که این اوراق ضعف‌های بیمه اتکایی را نیز ندارد که از جمله آن به ناکارایی بیمه اتکایی زمانی که ریسک‌های با هم هم‌بسته باشند می‌توان اشاره کرد.

وی گفت: علاوه بر این، اوراق بهادار فاجعه‌آمیز بخاطر داشتن همبستگی صفر با دیگر فاکتور‌های بازار سرمایه (بتای صفر) برای سرمایه‌گذاران به منظور تنوع‌بخشی سبد سهام جذاب می‌باشد.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اوراق فاجعه‌آمیز از نظر هزینه در مقایسه با بیمه اتکایی سنتی، برای ریسک‌های با احتمال کم و شدت زیاد، برای پوشش تکمیلی و معاملات بزرگ مناسب هستند. همچنین این اوراق اگر بدرستی ساختار‌دهی شود، می‌توانند ریسک اعتباری (خطر ورشکستگی) که در ذات سیاست‌های بیمه‌ی اتکایی است، را بطور قابل توجهی کاهش یا حتی از بین ببرند.

وی تصریح کرد: در خصوص اوراق فاجعه‌آمیز ذکر این نکته نیز لازم است که مکانیزم طراحی آن به‌گونه است که سرمایه‌گذاران در صورت پایدار بودن و کاهش یافتن نرخ خسارت وارده، به سود دست خواهند یافت و در صورت افزایش نرخ خسارت متضرر خواهند شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: متقابلا از منظر شرکت بیمه صادرکننده اوراق، در صورت پایدار بودن و یا کاهشی بودن نرخ خسارت، می‌بایست سود سرمایه‌گذاران را پرداخت کنند که این سودبخشی از حق بیمه‌ای است که از قرارداد‌های بیمه‌ای اخذ می‌شود و در صورت افزایش خسارت شرکت بیمه، از سود حاصل از این اوراق، ضرر ناشی از افزایش خسارت بیمه‌نامه‌ها را جبران می‌کند.

وی اذعان کرد: انتشار این اوراق نیاز به تاسیس نهاد واسط SPV دارد که به عنوان امین بین سرمایه‌گذار و شرکت بیمه عمل می‌کند و عمر این نهاد وابسته به عمر اوراق منتشره می‌باشد.

منشوری در خصوص فرایند اوراق بهادارسازی بیمه نیز گفت: این فرایند شامل دو اصل است؛ نخست تبدیل جریان نقدی تعهدات (بیمه گر) به اوراق بهادار مالی قابل معامله و دیگری انتقال ریسک تعهدات بیمه‌گر به بازار سرمایه از طریق معاملات این اوراق بهادار.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به مزایای انتشار این اوراق در پوشش ریسک حوادثی مانند سیل و زلزله و نیز تجربه دنیا در این زمینه، لازم است نهاد‌های زیربط از جمله سازمان بورس اوراق بهادار با همراهی نهاد‌های سیاست‌گذار و ناظر خسارات‌های حوادث طبیعی را از طریق بازار سهام مدیریت کند، ضمن این که این اتفاق به معرفی یک ابراز جدید به بازار سرمایه و همچنین افزایش بیشتر عمق بازار سهام نیز کمک می‌کند.

لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000DP9 برچسب ها: سیل ، بازار سرمایه ، بازارنیوز

منبع: بازار نیوز

کلیدواژه: سیل بازار سرمایه بازارنیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت bazarnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «بازار نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۲۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری اصفهان باید فصل وصل سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر با شرکت‌های دانش‌بنیان باشد

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: اگر معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان سال آینده درصدد است اتفاقی را رقم بزنند باید فصل وصل سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر با شرکت‌های دانش‌بنیان باشد و با ایده‌پردازان و ایده‌نگاران ارتباط بگیرند تا در نهایت در کنار هم تامین‌کننده مدیریت شهری باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مصطفی نباتی‌نژاد در جلسه انعقاد قرارداد مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای بین سازمان مشارکت‌ها و سرمایه گذاری شهرداری اصفهان و شرکت صنایع شهر فرین به عنوان یکی از برنامه‌های ویژه دومین رویداد ملی حمل و نقل دانش بنیان ضمن تقدیر از برگزارکنندگان این رویداد مهم در حوزه حمل‌ونقل اظهار کرد: معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان برای دومین بار نسبت به برگزاری GoingEvent در این رویداد اقدام کرده‌اند که امیدواریم ادامه پیدا کند.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش ارائه شده ۷۰ درصد محتوای نمایشگاه حمل‌ونقل دانش‌بنیان نسبت به سال گذشته تغییر کرده است و این نشان دهنده شاخص بهبود در این موضوع است.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: به‌نظر می‌رسد اگر کل مجموعه خدماتی و امکاناتی مدیریت شهری اصفهان و کل شهر اصفهان را مورد توجه قرار دهید و آن‌ها را در آینده در این ره‌آورد فناورانه درگیر کنید، بسیار مؤثرتر است.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری اصفهان ۸ درصد سهام بانک شهر را دارد، ادامه داد: همچنین مدیریت شهری اصفهان بخشی از سهام اولین VC یا سرمایه‌گذاری خطرپذیر اصفهان را دارد که اسم این VC شرکت هدهد است؛ در این برنامه باید تعدادی از وی‌سی‌های کشور دعوت می‌شدند، می‌دیدند، می‌خریدند و با همدیگر شراکت داشتند.

نباتی‌نژاد گفت: اگر معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان سال آینده درصدد است اتفاقی را رقم بزنند باید فصل وصل سرمایه گذاری مخاطره‌پذیر با شرکت‌های دانش‌بنیان باشد و با ایده‌پردازان و ایده‌نگاران ارتباط بگیرند تا در نهایت در کنار هم قرار بگیرند و تأمین کننده حرفه‌ای مدیریت شهری باشند.

کد خبر 749916

دیگر خبرها

  • آینده سرخابی‌ها با تعیین نحوه مدیریت ترسیم می‌شود
  • پراپ تریدینگ: سفری هیجان‌انگیز در دنیای معاملات با سرمایه شرکتی
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • بهبود وضعیت بورس محتمل است/ مردم از طریق سبدگردان‌‎ها وارد بازار سرمایه شوند + فیلم
  • شهرداری اصفهان باید فصل وصل سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر با شرکت‌های دانش‌بنیان باشد
  • تجلیل از اساتید و مدرسان بیمه سرمد به مناسبت روز معلم
  • تبعات بند مشکل ساز بودجه بر صنعت بیمه و پیشنهاد عدم لحاظ بر درآمدها
  • شیوه بیمه خودرو تغییر می‌کند
  • سبدگردانی با سرمایه کم امکان‌پذیر است؟
  • جهش تولیدات صنعتی با کمک بخش نخبگانی از طریق تقویت حضور دانش‌بنیان‌ها در صنایع بزرگ