Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-27@15:40:13 GMT

مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۰ سال اعتبار دارد

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۸۲۷۱۴

مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام ۱۰ سال اعتبار دارد

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: مراجع و مقام معظم رهبری اعتقاد داشتند که نظرات مصلحتی مجمع باید در چارچوب زمانی مشخص باشد. در همین راستا در جلسه امروز 4 پیشنهاد مطرح شد که یکی از آنها تصویب شد که مبتنی بر آن، اعتبار مصوبات مبتنی بر مصلحت 10 ساله تعیین شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام عصر امروز چهارشنبه ۲۱ فروردین در نشست خبری خود با خبرنگاران که پس از جلسه این مجمع برگزار شد، گفت: از این به بعد جلسات مجمع چها شنبه ها بعد از ظهر تشکیل می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: دستور جلسه امروز ما مربوط به زمان‌بندی مصوبات مجمع بود. مصوبات ما تحت عنوان مصلحت صورت می گیرد یعنی اگر مصوبه ای شورای نگهبان خلاف شرع و قانون اساسی بداند اما مجلس بر روی مصوبات خود اصرار داشت، اینجا جلسه مجمع تشخیص تشکیل می‌شود. در اینجا مجمع بر نظر شورا ایراد نمی گیرد بلکه فقط بررسی می‌کنند که آیا این مصوبه به مصلحت کشور است یا نه؟ مقام معظم رهبری و مراجع تقلید معتقدند که مصلحتها زماندار هستند.

رضایی تاکید کرد:‌ ماده اول از چهار ماده در دستور، امروز تصویب شد که اعتبار مصوبات مبتنی بر مصلحت ۱۰ سال است مگر آنکه بنا به ضرورت خاص کمتر یا بیشتر از ۱۰سال شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظامگفت: در ابتدای جلسه آیت الله آملی مطالبی را درباره مصالح کشور طرح کردند و بیانیه ای صادر شد. از جمله مسایل مطروحه ، بحث سیل‌زدگان بود و مجمع از مردم، نیروهای مسلح، نهادهای دولتی و خصوصی که به کمک هموطنان سیلزده شتافتند تشکر کرد و خواستار آن شدیم که ادارات دولتی بر سرعت کمک رسانی بیفزایند و از ضوابط دست و پاگیر اداری کاسته شود تا مشکلات مردم زودتر حل شود.

وی خاطرنشان کرد: موضوع بعدی محکومیت دولت آمریکا بود که خودش یک ارتش تروریستی دارد و از زمان جنگ جهانی دوم تاکنون بر اثر بمب‌های آنها مردم کشته شده اند و فقط بعد از جنگ جهانی دوم تا کنون در کره، ویتنام و عراق به اندازه کشته های یک جنگ جهانی، انسان‌ها را کشته اند. حال، چنین کشوری یک ارتش ملی و نهاد مدافع امنیت را به عنوان تروریست اعلام می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: سپاه سازمانی است که در مقابل صدام ایستاد و سربازان متجاوز بعثی را بیرون کرد، اما ارتش امریکا از ابتدا از این سیستم حمایت کرد و حتی اطلاعات فوق سری ما را در اختیار صدام قرار می داد. بعد که صدام از دستور امریکا سرپیچی کرد و به کویت حمله کرد، امریکایی‌ها به سراغ صدام رفتند، بنابراین صدام را امریکاییها تحریک کردند و او کسی بود که تمام افکار عمومی دنیا او را چه در حمله به ایران و چه در حمله به کویت محکوم کردند.

وی تصریح کرد: سپاه در مقابل داعش ایستاد و آن را از عراق و سوریه با کمک مردمشان بیرون کرد و خود دولت‌های عراق و سوریه از سپاه خواستند به نیروهای آنها آموزش و مشورت دهند، بنابراین سپاه بیشترین فداکاری را در مقابله با داعش کرد، در حالی که ارتش آمریکا بالعکس عمل کرد و خود آقای ترامپ می‌گوید که اوباما و کلینتون داعش را درست کردند

وی در ادامه به نقش سپاه در سازندگی کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بعد از جنگ ، سپاه توان و امکانات خود را جهت سازندگی با اصرار دولت‌ها در اختیار آنها گذاشت.

رضایی با اشاره به حضور سپاه در مناطق سیلزده گفت: در موضوع سیل و زلزله ، سپاه اولین نهادی است که خود را سپر بلای ملت ایران می کند، چرا که در همه شهرها و استانها سپاه وجود دارد و خود را سپر بلا می‌کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: آمریکایی‌ها که خود از تروریستها و از تجاوز عربستان به بحرین و یمن حمایت می کند، سپاه را تروریست اعلام می کند. لذا ما از اقدام ریاست و اعضای مجمع تشخیص مصلحت، شورای عالی امنیت ملی، مجلس، دولت و ملت تشکر می کنیم که موضع قاطعانه در برابر اقدام امریکا گرفتند. وقتی منافع کشور مطرح می شود، همه ما پاسدار هستیم.

رضایی در پاسخ به این پرسش که آیا اقدام آمریکا در تروریستی خواندن سپاه پاسداران می‌تواند تاثیری در تصویب لوایح پالرمو و CFT در مجمع داشته باشد، گفت: مجمع تشخیص، کمیسیونی را برای ادامه بررسی های کارشناسی در زمینه پالرمو و CFT تشکیل داد که اولین جلسه این کمیسیون امروز برگزار شد و با هدف نگاه به منافع ملی، موضوع الحاق ایران به لوایح مرتبط با FATF را مورد بررسی قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در جلسه امروز قرار شد اقدام آمریکایی‌ها در تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران و لایحه‌ای که دولت انگلیس در تحریم اقتصادی ایران به تصویب رسانده در بحث های کارشناسی این کمیسیون منظور شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان مسائل مربوط به سیل های اخیر به سفر خودش به لرستان و خوزستان پرداخت و گفت: موضوع تغییر اقلیم و اجرای سیاست های کلی نظام مورد توجه مجمع است.

رضایی از تشکیل ستاد جهاد توانمند سازی با حضور ۱۱۰ خیریه خبر داد و گفت: این ستاد مسئولیت بازسازی کامل ۵ روستای استان لرستان با جمعیت ۵ هزار نفر و ۷ روستای استان لرستان را بر عهده گرفت.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۲۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند

به گزارش خبرگزاری مهر، شهروز همتی، در خصوص اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها از نتایج، کیفیت و انجام آزمایشات پزشکی در سطح آزمایشگاه‌های کشور، جهت آگاهی افکار عمومی، اظهار داشت: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی چه در بخش دولتی یا خصوصی به واسطه صدور جواب کتبی جزو مراکزی هستند که عملکرد شفافی داشته و این عملکرد قابل راستی آزمایی است و آزمایشگاه در قبال صدور جواب باید پاسخگو باشد.

وی گفت: نتیجه هر آزمایش باید در خروجی هر دستگاه وجود داشته باشد و ما از این خروجی به نام سند یاد می‌کنیم. در واقع از لحظه پذیرش درخواست آزمایش و اینکه توسط چه فردی خونگیری انجام شده، توسط چه دستگاه یا دستگاه‌هایی آزمایش انجام شده و توسط چه کسی آزمایش تحویل بیمار شده همگی مستند و قابل رهگیری و اثبات بوده و هر گونه مخدوش بودن آنها می‌تواند مورد بررسی و شکایت قرار گیرد.

همتی افزود: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی کشور تحت نظارت ادارات امور آزمایشگاه‌های استان‌ها بوده و در سال چند بار در خصوص استقرار استانداردهای سخت گیرانه ایزو ۱۵۱۸۹ که از سال ۱۳۸۶ اجباری شده است، مورد بازرسی قرار می‌گیرند و تمدید پروانه آزمایشگاه‌ها منوط به استقرار این الزامات است.

وی ادامه داد: این استانداردها تمامی آیتم‌های را که در انجام آزمایش‌ها دخیل هستند مانند پذیرش، جواب دهی، قیمت‌های اعلام شده توسط دولت، انجام آزمایش‌های کنترل کیفیت در بخش‌های مختلف، ایمنی فضا و تجهیزات، استخدام و آموزش پرسنل و بسیاری از موارد دیگر را شامل می‌شود.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران یادآور شد: از چند سال پیش که پذیرش نسخ به صورت کاغذی حذف شده و پذیرش به صورت آنلاین صورت می‌گیرد، آزمایش توسط پزشک درخواست داده شده و توسط آزمایشگاه‌ها ثبت می‌شود و این درخواست قابل دخل و تصرف نیست.

همتی تاکید کرد: امروزه حدود ۸۰ درصد آزمایش‌های درخواستی بیماران به صورت آنلاین بوده که در سایت بیمه‌های پایه نیز همزمان ثبت می‌گردد. بنابراین امکان صدور جواب‌هایی که ضروری نباشد وجود ندارد.

وی همچنین گفت: از طرفی در سال‌های اخیر جهت افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی تعداد زیادی از آزمایشگاه‌ها وارد فرآیند اعتبار بخشی داوطلبانه شده‌اند. بدین صورت که آزمایشگاه‌ها خود را به صورت داوطلبانه طی فرآیند سخت گیرانه ای مورد ممیزی نهاد اعتبار بخشی قرار می‌دهند.

همتی بیان داشت: به رغم اینکه سالانه میلیاردها جواب توسط آزمایشگاه‌های کشور صادر می‌گردد، آزمایشگاه‌های تشخیص طبی در بین گروه‌های مختلف پزشکی دارای کمترین شکایت در نظام پزشکی و دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور هستند.

وی افزود: جهت حفظ و افزایش کیفیت، آزمایشگاه‌ها سه نوبت در سال توسط نهادهای کنترل کیفیت خارجی مورد پایش قرار گرفته و نتایج این ارزیابی‌ها نیز توسط ادارات امور آزمایشگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد. بر اساس الزامات ۱۵۱۸۹ آزمایشگاه‌ها مکلفند بسته به نوع آزمایش، نمونه‌های بیماران را برای مدت مشخصی نگهداری کنند و اگر ادعایی مبنی بر عدم نمونه گیری و وجود نمونه در آزمایشگاه صورت گیرد این ادعا کاملاً قابل بررسی است و وجود نمونه در آزمایشگاه قابل اثبات می‌باشد.

وی تاکید کرد: ذکر این نکته قابل توجه است که به رغم تحریم‌ها، مشکلات اقتصادی و بالا رفتن قیمت ارز، آزمایشگاه‌ها در تلاشند تا کیفیت خدمات خود را حفظ کنند. از آنجا که نتایج آزمایش‌ها ۷۰ درصد در تصمیم گیری بالینی تأثیر دارد، آزمایشگاه‌ها تمامی تلاش خود را در ارائه یک جواب درست و قابل قبول معطوف داشته زیرا معتقدند که افزایش کیفیت خدمات و ارائه به موقع و درست آن تأثیری انکار ناپذیر در سلامت بیماران داشته و از طرفی موجب کاهش هزینه بیماران و نظام سلامت خواهد شد.

همتی تصریح کرد: با وجود مشکلات فراوانی که آزمایشگاه‌های کشور با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، صحبت‌هایی که در خصوص نتایج آزمایشگاه‌ها می‌شود، علاوه بر اینکه زحمات ۶۰۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی در کشور را زیر سوال می‌برد بلکه بازرسی و نظارت ادارات امور آزمایشگاه‌های کشور و بیمه‌ها را نیز زیر سوال خواهد برد.

رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران افزود: در شرایط سختی که آزمایشگاه‌ها با آنها روبرو هستند آزمایشگاهیان ترجیح می‌دهند که آزمایشگاه‌های خود را تعطیل کنند تا به کارهای خلاف روی بیاورند و ما شاهد آن هستیم که هر ساله تعدادی از آزمایشگاه‌ها به دلایل اقتصادی درخواست تعطیلی آزمایشگاه خود را به کمیسیون ماده ۲۰ دانشگاه‌ها ارائه می‌دهند.

وی در پایان گفت: امیدوار هستیم اساتید گرامی هنگام مصاحبه‌های خود با اشراف بیشتری موضوعات را تجزیه و تحلیل کنند و اگر مشکلی وجود دارد از طریق مجاری قانونی با آن برخورد کرده و موضوعات را به شنیده‌ها و حدسیات واگذار نکنند و صحت و سقم آن را بررسی نمایند. زیرا درج این گونه مطالب موجب کدورت خاطر مسئولین فنی و بیش از هزاران پرسنل آزمایشگاه خواهد شد. قابل ذکر است که پرسنل و مسئولین آزمایشگاه‌ها در دوران کرونا با از خود گذشتگی و تلاش فراوان در ساخت کیت‌های تشخیصی، نمونه گیری و انجام آزمایش‌ها و حتی کمک در امر واکسیناسیون سهم بزرگی در کنترل بیماری کووید ۱۹ داشتند که قابل ستایش است.

کد خبر 6089655 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • شوراها، از مهمترین مظاهر مردمی سازی حکمرانی در نظام مردم سالاری دینی
  • آزمایشگاه‌های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • آزمایشگاه های طبی کمترین شکایت را در نظام پزشکی دارند
  • جلسه هیات رئیسه فدراسیون دوومیدانی تشکیل شد
  • مصوبات کمیسیون‌ها درباره اسقاط خودرو و قیمت‌گذاری آرد و نان
  • امام جمعه تهران خطاب به متدینین: انگ زدن به یکدیگر مصلحت نیست
  • دشمنان شکست خورده در حال تدارک استراتژی جدید برای ضربه زدن به نظام هستند
  • چاقوی هوش مصنوعی چگونه نظام سلامت را جراحی می‎‌کند
  • آیت‌الله مدرسی یزدی: شورای نگهبان در بررسی مصوبات، به نظرات مشورتی پژوهشکده توجه می‌کند
  • مصوبات کمیسیون اصل نود در حوزه قیمت‌گذاری آرد و نان