Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-04@22:43:55 GMT

چرا پل دوساله در سیل ریخت؟

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۸۴۴۵۲

در حالی پل جدید کاکارضا در محور ارتباطی الشتر - خرم‌آباد با دو سال سابقه‌ی ساخت بر اثر وقوع سیل تخریب شده است که پل قدیم کاکارضا که در مجاورت پل جدید قرار دارد، با بیش از ۱۰۰ سال سن، دچار آسیب نشده است.

سیل اخیر در استان لرستان پل‌های زیادی را تخریب کرده است، اما نکته مهم تخریب یکی از پل‌های جدید تحت عنوان پل جدید کاکارضا واقع در محور ارتباطی الشتر به خرم آباد است که دو سال از زمان ساخت آن می‌گذرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که در نزدیکی همین پل، پل قدیم کاکارضا قرار دارد که بیش از ۱۰۰ سال از زمان ساخت آن می‌گذرد اما آسیب چندانی به آن وارد نشده است. با این وجود معاون وزیر راه و شهرسازی از اعزام گروهی به منظور تعیین علت تخریب پل جدید کاکارضا در اثر وقوع سیل خبر داد، در حالی که پل قدیمیکاکارضا با بیش از ۱۰۰ سال زمان ساخت دچار آسیب نشده است.

خیراله خادمی –مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور- در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه برآورد اولیه خسارات وارد شده به شبکه ارتباطی کشور ناشی از وقوع سیل حدود ۲,۶۰۰ میلیارد تومان است، اظهار کرد: تصور می‌کنیم که در بررسی‌های دقیق‌تر میزان این خسارت حدود ۱,۰۰۰ میلیارد تومان دیگر افزایش یابد که مربوط به استان‌های گلستان، مازندران، ایلام، لرستان و خوزستان است و استان لرستان بیشترین خسارت وارده را متحمل شده است.

وی در پاسخ به اینکه به چه علت پل‌های قدیمی با بیش از ۱۰۰ سال ساخت تخریب نشده‌اند، اما شاهد فروپاشی پل‌هایی هستیم که بعضاً دو سال از زمان ساخت آنها می‌گذرد؟ تصریح کرد: اینگونه نیست که همه پل‌های قدیمی سالم مانده و پل‌های جدید تخریب شده باشند. باید بدانید اکثر پل‌هایی که در مسیر کشکان و سیمره از خرم آباد تا پل‌دختر قرار داشتند تخریب شده‌اند و این موضوع به علت بالا بودن شدت بارندگی و فشار سیل است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه پل‌ها برای دوره‌های زمانی مختلف و به طور مثال بازه‌های زمانی ۳۰ و یا ۱۰۰ ساله طراحی می‌شوند، گفت: پل‌ها بر اساس آئین‌نامه راهسازی احداث می‌شوند و همان گونه که می‌دانید قالب آن‌ها در آبراه‌ها و در معرض سیل برای دوره زمانی ۳۰ ساله طراحی می‌شوند علت بالا نبودن میزان دوره زمانی ساخت آن‌ها این است که توجیه اقتصادی ندارند و در آئین‌نامه راهسازی نیز این مسئله مدنظر قرار گرفته است.

وی افزود: در مورد دو پل جدید و قدیم کاکارضا در محور ارتباطی الشتر به خرم آباد باید خاطرنشان کرد که تیم فنی جهت بررسی به محل اعزام شده است تا مشخص شود به چه علت پل جدید تخریب شده و پل قدیم پابرجاست. شاید این مسئله به دلیل طراحی، جانمایی و یا ضعف ساخت باشد که به محض مشخص شدن آن اعلام خواهد شد.

خادمی تاکید کرد: اینگونه نیست که تمامی پل‌های جدید تخریب و پل‌های قدیم پابرجا باقی مانده باشند و تا جایی که اطلاع داریم تنها در این مورد چنین اتفاقی رخ داده است.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین با اشاره به اینکه عمده تلاش در استان‌های سیل زده بر این مبناست که از طریق ایجاد سیل بندها مانع از رخ داد سیل در مناطقی شویم که احتمال جمع شدن آب وجود دارد، گفت: در مسیر اهواز، اندیمشک که تراکم اصلی جاده‌ای شمال به جنوب خوزستان در آن وجود دارد، متأسفانه به طول ۲۵ کیلومتر شاهد آب‌گرفتگی مسیر هستیم و در جابجایی بار ترانزیتی از بندر امام خمینی، بندر خرمشهر و بندر آبادان به مرکز کشور به دلیل قطع شدن جاده اخلال ایجاد شده است.

خادمی با بیان اینکه حدوده ۴۰ تا ۴۲ هزار وسیله نقلیه سبک و سنگین از این مسیر عبور می‌کردند، گفت: حدود۸۵۰۰ تریلر و ماشین سنگین بارهای بندری را از طریق این جاده به مرکز کشور انتقال می‌دادند که با توجه به آب‌گرفتگی جاده، کل شبکه حمل و نقل استان دچار مشکل شده است و مسیر اهواز، شوشتر، دزفول و اندیمشک به سمت پل زال و خرم آباد را جایگزین کردیم اما با توجه به بار ترافیکی این مسیر محور شلوغ شده و تردد به کندی صورت می‌گیرد.

وی همچنین از مردم درخواست که اگر کار ضروری ندارند از شمال به مرکز خوزستان تردد نکنند و تا باز شدن مسیر منتظر بمانند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور همچنین به وضعیت ریلی استان خوزستان در محور اهواز اندیمشک اشاره و خاطرنشان کرد: مسیر ریلی شمال به جنوب که خوزستان را به مرکز کشور متصل می‌کرد با ۲۰ کیلومتر آب‌گرفتگی همراه شده و ریل و جاده در این مسافت به زیر آب رفتند، چرا که در مسیر موازی یکدیگر قرار دارند و سیلاب هر دو محور را دچار مشکل کرده است و سه کیلومتر از مسیر ریل به زیر آب رفته است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سیل وزیر راه و شهرسازی حمل و نقل جاده وسیله نقلیه استان خوزستان سیل پل لرستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۴۴۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت

به گزارش خبرنگار مهر، اوج‌گیری فرقه گرایی مذهبی، ورود اندیشه‌های کلامی یونان به حوزه اسلامی و دعوت دینی عباسیان همگی ضرورت تلاش و جهاد علمی را طلب می‌کرد تا اندیشه و معارف اسلامی مکتب اهل بیت علیهم‌السلام با نهضت علمی و اصلاحی بالنده و با پیراستن از آرا و اندیشه‌های ناصواب و التقاطی، از آن‌ها تمایز یابد و مهم‌تر از آن، اصول و قواعد بنیادی اسلام نیز استوار گردد. تجارب تاریخی بعد، بر درستی راه و راهبرد امام علیه‌السلام صحّه نهاد؛ چنان‌که در همه ملل و تمدن‌ها آن‌چه موجب ماندگاری و بقاست، صرف عمل و تکثر عددی پیروان نیست و نبوده است، بلکه اندیشه و تفکر مبتنی بر اصول و قواعد استوار است که ماندگار می‌ماند و مکتبی و دیانتی را مانا می‌سازد.

در دوران آشوب‌زده و بحران‌های سیاسی، دینی و مذهبی که همگی خود را منتسب به دیانت می‌دانستند و در اوج‌گیری فرقه‌ها و تکوین مکاتب و نحله‌های فکری که متأثر از اندیشه‌ورزان دینی بودند، بی‌آن‌که از آبشخور دین بهره‌ای برده باشند، امام صادق علیه‌السلام به صیانت از دین و ترویج ارزش‌های متعالی و ناب آن همت گمارد.

در همین راستا حجت الاسلام حمید احمدی مدیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین در گفت و گو با خبرنگار مهر در خصوص مقام علمی و فکری امام صادق (ع) گفت: امام صادق (ع) با استفاده از سرمایه ارزشمند انسانی تربیت شده در مدرسه دو امام پیشین، نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت و با تأسیس مدرسه فقهی که امتداد آن به سایر ساحت‌ها و حوزه‌ها کشیده شد، حیات و بقای شیعه را تضمین کرد. امام در این نهضت عظیم از پرورش‌یافتگان مکتب امامت به شایستگی بهره برد و در شهرهای مختلف که کانون مباحث علمی بود، نخبگان بزرگ شیعه را مرجع دینی و فقهی مردم ساخت، آن‌چنان که حضرت درباره چند تن از بزرگان و فرهیختگان شیعی فرمود: کسی همانند زراره و ابوبصیر لیث مرادی و محمد بن مسلم و برید بن معاویه عجلی، ولایت ما و احادیث پدرم را زنده نکرد. اگر این‌ها نبودند، کسی از ما و احادیث ما اطلاع پیدا نمی‌کرد. این‌ها حافظ دین و اشخاص محل اعتماد پدرم بر حلال و حرام خدا هستند.

وی ادامه داد: این گروه شامل ده‌ها تن از حکماً، متکلمان، محدثان و فقهای شیعی بودند و در کنار ده‌ها عالم فرهیخته دیگر همانند ابن ابی‌یعفور و ابوحمزه ثمالی در این نهضت علمی نقش آفرین بودند.امام در روایات زیادی با تأییدشان، ایشان را در مقام مرجعیت علمی و دینی در شهرها و مناطق مختلف معرفی کرد. چنان‌چه ابوالحسن بن اعین بن سوسن (زراره) که از نوادگان راهب یونانی مسلمان شده بود را در عراق مرجعیت بخشید. و ده‌ها عالم بزرگ و برجسته دور او جمع شدند چنان‌چه ابن‌اَبی‌عُمیر می‌گوید: "من و معاصرینم در کنار زراره همچون کودکانی بر گرد معلم بودیم".

حجت الاسلام احمدی با تاکید بر اینکه امام با شناختی که از توانایی‌های هر یک از این عالمان داشت، گفت: امام آنها را در حوزه خاص علوم اسلامی برای تبیین و بسط و دفاع از آن در هندسه اندیشه اسلامی مأمور ساخت. ابوجعفر محمد بن نعمان احول را به حوزه کلامی در عراق گمارد.ابومحمد هشام بن حکم که جوانی شجاع واز مدافعان سرسخت اندیشه شیعی بود در کنار علی بن اسماعیل میثمی در کلام و جمیل بن دراج، عبدالله بن مسکان، عبدالله بن بکیر، حماد بن عیسی و حماد بن عثمان را در حوزه حدیث مأموریت دادند.

مدیر کمیته فرهنگی آموزشی اربعین اظهار داشت: از دیگر اقدام‌ها و جهاد علمی امام صادق علیه‌السلام در عرصه تبیین و تثبیت نظریه امامت بود. پیدایی‌اندیشه‌های زیدیه، کیسانیه و رواج جنبش‌های مدعی مهدویت و قیام عباسیان، تردیدها و رهیافت‌های گوناگونی را در نظریه امامت سبب شد. امام علیه‌السلام تلاش گسترده‌ای را با تمسک به نصوص دینی و سنت و سیره امامان علیهم‌السلام و آموزه‌های عقلی و دینی در اثبات و استمرار جریان امامت و مختصات آن پرداخت. بیشترین تلاش امام معطوف به دو اصل مهم و بنیادی در امامت بود: اصل "نص در تعیین امام" و اصل "علم امام".

وی در پایان اظهار داشت: این جهاد و تلاش هوشمندانه امام صادق علیه‌السلام، نهضت گسترده علمی و فرهنگی ایجاد کرد که به اصلاح و پالایش اندیشه اسلامی در چارچوب مکتب اهل‌بیت علیهم‌السلام انجامید و لذا امام علیه‌السلام به عنوان بزرگترین اصلاح‌گر فکری با پالایش اندیشه و تفکر اسلامی از پیرایه‌ها و بیراهه‌ها به پاسداری و احیا و صیانت و بالندگی اسلام ناب پرداخت و نهضت بزرگ علمی و فرهنگی را بناگذاشت که مذهب شیعه امامیه به او شناخته و به نام او شهرت یافت و مذهب شیعه به جریان تنومند و بالنده تبدیل گردید و در آن آثار علمی در ساحت‌ها و حوزه‌های مختلف خلق شد که امروز از تراث‌های ارزشمند اسلام می‌باشند.

کد خبر 6096104 سمانه نوری زاده قصری

دیگر خبرها

  • خسارت بارش‌های شدید به زیر ساخت‌های شهری جنت مکان گتوند
  • امام صادق(ع) نهضت علمی بزرگی را در جهان اسلام پی‌ریخت
  • ساخت پلاستیک زنده‌ای که خود را تخریب و تجزیه می‌کند
  • ساخت پلاستیک زنده‌ای که خود را تخریب می‌کند
  • تخریب دو ساخت غیرمجاز در اسدآباد
  • تخریب ۱۲ مورد ساخت وساز غیر مجاز در بوژان نیشابور
  • تداوم تخریب تغییرکاربری‌های غیرمجاز در شهرستان سامان
  • قصه سنگلج به کجا رسید؟
  • قلع و قمع ۱۲ مورد ساخت و ساز غیر مجاز در نیشابور
  • پایه‌های «پاتریوت آمریکایی» فرو ریخت