Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@04:27:26 GMT

یخدان میرفتاح به زودی مرمت خواهد شد

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۸۵۲۱۱

یخدان میرفتاح به زودی مرمت خواهد شد

به گزارش خبرنگار مهر، علی مالمیر صبح پنج شنبه در جلسه کمیته فنی میراث فرهنگی همدان که با موضوع مرمت بنای یخدان‌میرفتاح برگزار شد، گفت: بنای یخدان میرفتاح از آثار دوره قاجاریه ملایر است که به دلیل بارش‌های شدید نوروزی تخریب شد.

وی با بیان اینکه این بنای قدیمی که ساختار اصلی آن از خشت تشکیل شده در دهه ۸۰ مرمت شده و بر اساس گفته کارشناسان نیازی به مرمت جدید نداشته است چراکه در غیر این صورت طی سال گذشته که بیش از ۲۰۰ بنا را در سطح استان مرمت کردیم، این بنا را نیز مرمت می‌کردیم، گفت: بنا بر نظر متخصصین یخدان میرفتاح وضعیت باثباتی داشت اما میزان بارش باران و سپس برف در آن چند روز به حدی رسید که بنا، ظرفیت کشش بار بیشتر را نداشت و این اتفاق غیر قابل پیش بینی رخ داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مالمیر با تاکید بر اینکه در اداره کل به سرعت پیگیر مرمت این اثر هستیم و امروز جلسه شورای فنی را به همراه متخصصین و مشاورین دانشگاهی برگزار کردیم تا هرچه بهتر بتوانیم کار مرمت آن را آغاز کنیم، گفت: به مردم ملایر، همدان و ایران اطمینان می‌دهم که این بنا به زودی و با بهره بردن از بهترین اصول سنتی معماری و روش‌های مدرن مرمت و احیا خواهد شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان بابیان اینکه هر ایرانی از شنیدن خبر این تخریب ناراحت شده و اگر غیر از این باشد غیر عادی است، گفت: هر کسی به شیوه خودش اعتراض و یا کنشگری می‌کند و این برای عموم مردم عادی است و ما باید به آن احترام بگذاریم و در این میان شنوندگان خود بهتر می‌توانند قضاوت کنند و نقدهای غرض ورزانه و خیرخواهانه را از یکدیگر تشخیص دهند.

کد خبر 4587748

منبع: مهر

کلیدواژه: بناهای تاریخی مرمت و احیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۵۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت

ایسنا/خراسان شمالی مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات به مرمت در این استان خبر داد.

سامان محمدی در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: ۶۵۳ رشته قنات در این استان وجود دارد که ۵۰ رشته از این تعداد در سالی مالی ۱۴۰۱ به طول ۵۰ کیلومتر احیا و مرمت شدند.

به گفته وی، برای مرمت و احیای این رشته ۲۳ میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

محمدی افزود: در سال مالی ۱۴۰۲ نیز ۳۰ رشته قنات با طول ۱۵ کیلومتر در دست مرمت و احیا است. برای مرمت این تعداد از قنات‌ها ۱۳.۵ میلیارد تومان هزینه خواهد شد و مرمت آن‌ها تا سه ماه آینده به پایان می‌رسد.

این مقام مسئول بیان کرد: علاوه بر خشکسالی که موجب کاهش دبی آب‌های قنات‌های این استان شده، سیلاب نیز از دیگر چالش‌های مهم پیش روی ما است، بطوری‌که سیلاب‌های جاری شده سبب بروز خسارت به قنات‌ها می‌شود که به دنبال آن باید امر لایروبی صورت گیرد. لایروبی هر رشته قنات به حدود ۳۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

‌ مدیر آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: به طور متوسط از قنات‌های کوچک ۵۰ تا ۶۰ خانوار و از قنات‌های بزرگ ۳۰۰ تا ۴۰۰ خانوار بهره‌مند می‌شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • فصل جدید برنامه «جام‌جم» به زودی تولید می‌شود
  • بازسازی ۷۵ درصدی گنبد یخدان میرفتاح ملایر
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • مرمت کاروانسرای ینگی‌امام ۲۰۰ میلیارد تومان می‌خواهد
  • گذر زمان بر پل زمانخان سامان
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • نیاز مبرم ۱۰۰ رشته قنات در خراسان شمالی به مرمت
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • مرمت پل خاتون کرج تا آخر امسال تمام می‌شود