Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، رئیس اداره میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری باشت می گوید: به تشخیص یک گروه از کارشناسان گیاه شناس، درخت کهنسال لار نیازمند اعتبارات ویژه برای زیرسازی و حفاظت است.
صادق ماندنی زاده اظهار داشت: انجام حصارکشی برای حفاظت در برابر سودجویان از دیگر نیازها برای بقای این شاهکار طبیعت در باشت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی بیان کرد: درخت کهنسال باشت با وجودی یکی از شگفتی های طبیعت است اما راه مناسب دسترسی مناسب برای ورود گردشگران را ندارد.
ماندنی زاده بیان کرد: این جاذبه طبیعی با وجود راه نامناسب سالیانه میزبانی تعدادی از طبیعت دوستان است.
این درخت که جلوه ای از پیوند زیبایی های طبیعی و تاریخی است یکی از اثر 6 میراث طبیعی ثبت شده در آثار تاریخی استان کهگیلویه و بویراحمد است.
غارده‌شیخ پاتاوه، چشمه بلقیس چرام، چشمه کورسای چرام ،درخت کنار مقدس دهدشت و آبشار کمردوغ در فهرست آثار طبیعی ملی ثبت شده است.
** ویژگی های منحصر به فرد این درخت
درخت سرو باشت که در میان اهالی با نام سرو کوهی معروف است در 50 کیلومتری شهر باشت واقع شده است 40 متر طول و هفت متر عرض دارد.
درخت سرو کهنسال باشت سال 90 در فهرست میراث طبیعی کشور به ثبت ملی رسیده است.
در کنار این درخت کهنسال کتیبه ها و دست نوشته هایی از دوره های مختلف و آتشکده زرتشت وجود دارد.
تحقیقات 2 ساله کارشناسان و نمونه برداریهای DNA از درخت سن آن را به 2 هزار و 770 سال تخمین زده است.
ارتفاع این درخت هفت متر و 45 سانتیمتر و دور تنه آن هفت متر است که یکی از سه درخت کهنسال ایران است.
به گفته خانم پروفسور سودابه علی احمد کروری استاد دانشگاه منابع طبیعی و علوم کشاورزی وین اتریش این درخت به جای مانده از دوره زرتشتیان است که اعتقاد زیادی به سرو داشته اند و در هر منطقه ای که زندگی می کرده اند درخت سرو وجود داشته است.
درخت سرو لار در سال 90 در ردیف فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده است.
در 150 کیلومتری یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و پس از عبور از روستای های تلچگاه و درگ درخت کهنسال سرو، به امامزاده سید محمد (ع) ، دشت لار و سپس این جاذبه طبیعی می رسیم.
صاحبنظران می گویند:سلامتی درختان کهنسال باید به صورت دوره‌ای بررسی شود زیرا احتمال دارد تنه آنها از درون دچار پوسیدگی شود.
این متخصصان می گویند:درختان کهنسال جزو میراث ملی محسوب می‌شوند بنابراین لازم است بر اساس یک برنامه مدون وضعیت خاک، آفات، سیستم آبیاری و ... این درختان سالانه چندین بار بررسی شود.
این درخت که توانسته است از تغییرات اقلیمی بسیاری جان سالم به در ببرد و در واقع تجلی واقعی “مادر طبیعت” است.
رئیس میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باشت گفت:این درخت بر اساس پژوهش های محققان کشوری یکی از کهنترین و نادرترین درختان سرو ایران است.
ماندنی زاده افزود: قدمت، شکوه شکل ظاهر این شگفتی طبیعت در کنار بقعه متبرکه امامزاده سید محمد (ع) و بناهای تاریخی هر ساله تعداد زیادی گردشگر را به این منطقه می کشاند.
60 اثر تاریخی در شهرستان باشت تاکنون در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
پل تاریخی پریم، دوگور دوپا، چهار صفه خان احمد و اشکفت شاه از مهمترین آثار تاریخی ثبت رسیده این شهرستان است.
شهرستان باشت با وسعت بیش از یکهزار و 600 کیلومتر در جنوب شرقی کهگیلویه و بویراحمد دارای 115 روستا، یک شهر، 2 بخش و 22 هزار نفر جمعیت است.
باشت در 110 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
8143/
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 اتریش استان کهگیلویه و بویراحمد باستانی طبیعت کهگیلویه و بویراحمد 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۵۲۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم

دریافت 75 MB

به گزارش خبرنگار مهر، سید نصیر حسینی نماینده ولی فقیه در کهگیلویه و بویراحمد، دوشنبه شب در آیین اجلاسیه سرداران و ۴۲۲ شهید شهرستان کهگیلویه افزود: در تقسمات سدها بهره کهگیلویه و بویراحمد اندک است و باید سهم مردم ما ملاحظه شود.

کد خبر 6092610

دیگر خبرها

  • انتصاب سرپرست شرکت گاز استان کهگیلویه و بویراحمد
  • مدیرعامل شرکت گاز کهگیلویه و بویراحمد تغییر کرد
  • چنار ۸۰ ساله‌ای که در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • حفظ چنار ۸۰ ساله در پروژه احداث سرای محله باغ فردوس | ببینید چطور گوهر سبز در دل ساختمان ۵ طبقه زنده ماند
  • هفت گونه گیاهی کهگیلویه و بویراحمد در خطر انقراض قرار دارند
  • کاشت نهال متناسب با آب و هوای شهرستان دهلران باشد
  • جابه‌جایی بیش از یک میلیون تن کالا از کهگیلویه و بویراحمد
  • اشتغال‌زایی جوامع محلی با فرآوری محصولات بلوط
  • بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم