Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@20:37:03 GMT

سیل اخیر و محک مدیریت بحران در روستاها

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۸۵۵۸۷

سیل اخیر و محک مدیریت بحران در روستاها

قزوین - ایرنا - سیل اخیر مناطق روستایی زیادی در کشور از جمله استان قزوین را با خود درگیر کرد که فارغ از همه مسایل، آنرا باید یک محک جدی برای حوزه مدیریت بحران در مناطق روستایی دانست.

به گزارش ایرنا، معمولا مواجهه با حوادث و بلایای طبیعی در نقاط روستایی به دلیل شرایط خاص این نقاط از جمله دور بودن از نیروهای امدادی و دسترسی نداشتن به امکانات لازم نیازمند تمهیدات خاص و ویژه ای است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در جریان سیل اخیر که بسیاری از روستاهای استان های درگیر سیل را دچار خسارت کرد، خسارات سیل در نقاط روستایی قزوین قابل توجه و چشم گیر نبود و به گفته مسئولان اقدامات پیشگیرانه از قبل از جمله استقرار پایگاه های آتش نشانی و خدمات ایمنی، لایروبی پل ها و مسیل ها و ارایه هشدارهای به موقع هواشناسی به دهیاران و ... موجب شد تا نقاط روستایی این استان خسارات کمتری از این بلای طبیعی به خود ببینند.

**تجهیز و فعال سازی 19 پایگاه آتش نشانی و خدمات ایمنی در روستاهای قزوین
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، آموزش، برنامه ریزی، پیشگیری و سازماندهی نیروهای داوطلب را کلید واژه های مربوط به سیل اخیر دانست که نباید آنها را فراموش کرد و افزود: بارش های بی سابقه امسال نشان داد که در همه ایام سال باید خود را برای مقابله با بحران های محتمل و از پیش تعیین نشده آماده ساخت.
اکرم نجفی اضافه کرد: به عنوان مثال، تجهیز و فعال سازی 19 پایگاه آتش نشانی و خدمات ایمنی در روستاهای استان طی 2 سال گذشته توانست در حوزه رفع آبگرفتگی ها، حریق و سوانح رانندگی روستایی خدمات فراوانی را در مناطق مختلف استان همزمان با بارش های اخیر از خود به جا بگذارد.
این مسئول یادآور شد: امسال نیز همانند سال گذشته برگزاری دوره های آموزش دهیاران، جذب نیرو برای پایگاه های آتش نشانی روستایی، برگزاری آموزش های تکمیلی مدیریت بحران دهیاران و شوراهای روستا و به روز رسانی ناوگان های موجود دهیاری ها در حوزه خدماتی را در دستور کار خود قرار داده ایم و امیدواریم با این اقدامات آمادگی حوزه مدیریت بحران در روستاهای استان قزوین تقویت شود.

**پوشش بیمه ای تمامی واحدهای مسکونی روستایی قزوین
نجفی یکی دیگر از برنامه های اولویت دار اداره کل امور روستایی استانداری قزوین را پوشش بیمه ای تمامی واحدهای مسکونی روستایی در حوزه حوادث مترقبه دانست و افزود: ارتقای سطح کیفی پروژه های عمرانی دهیاری ها با انتخاب مشاورهای شهرستانی جهت مطالعات لازم و اضافه شدن موضوع هیدرولوژکی طرح ها از دیگر برنامه های ما در امور روستاهای استان است.
مدیرکل امور روستایی و شوراهای استانداری قزوین با اشاره به سیل اخیر و خسارت های وارد شده به روستاهای استان،تاکید کرد: حدود 200 کیلومتر راه روستایی به همراه 100 دهانه پل به ارزش 2 هزار و 500 میلیارد ریال خسارت از جمله برآوردهای اولیه ما در حادثه اخیر بوده است.
به گفته وی، انجام اقدامات اولیه و حضور فیزیکی مدیران بالا و پایین دستی دستگاه های مختلف قبل از وقوع سیل در مناطق خدمتی خود به همراه کارهای پیشگیرانه قبل از سیل باعث شد تا قزوین یکی از استان های کم خسارت دیده در جریان سیل در نقاط مختلف کشور باشد.
به گفته نجفی، با وجود اقدامات پیشگیرانه، سیل استان باعث تلف شدن 151 راس دام به همراه خسارت به 6 استخر پرورش ماهی در حوزه روستایی منطقه شد.

**عملیات چهارگانه مدیریت بحران مانع بروز بسیاری از خسارات
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین نیز در این رابطه گفت: سیل اخیر که یکی از بی سابقه ترین حوادث دهه های گذشته بود متاسفانه بسیاری از استان های کشور، از جمله قزوین را در بر گرفت و خسارت های جانی و مالی فراوانی را نیز برجای گذاشت و هنوز نیز ادامه دارد.
قدرت الله مهدیخانی ادامه داد: پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی، عملیات چهارگانه مدیریت بحران محسوب می شوند که با اجرای به موقع و صحیح آنها می توان از بروز بسیاری حوادث ناگوار جلوگیری کرد.
وی تصریح کرد: مدیریت بحران با به کارگیری اصول چهارگانه مدیریتی خود همواره سعی می کند تا ضمن بررسی و نظارت بر کلیه امور مربوط به حوادث، راهکارهای مقابله با حوادث غیر مترقبه را به بهترین شکل عملیاتی کند.
این مسئول با بیان اینکه مدیریت بحران قزوین با توجه به پیش بینی و اخطارهای هواشناسی قزوین نسبت به بارندگی های شدید و احتمال وقوع سیلاب در برخی نقاط استان، از چهارم فروردین ماه ضمن آماده باش تمامی کارکنان دستگاه های ذیربط، حتی مرخصی بسیاری از نیروهای دستگاه های اجرایی را لغو و دستور اکید برای حضور مدیران مربوطه در محل کار خود را صادر کرد.
مهدیخانی با اشاره به خسارت سیل به راه ها و تاسیسات جاده ای استان،یادآور شد: 200 کیلومتر از راه های روستایی به همراه حدود 100 دستگاه پل از جمله خسارت های به بار آمده در استان بود اما بلافاصله پس از پایان بارندگی ها، اقدام به بازگشایی معایر روستایی، پاکسازی انهار و رفع شستگی های ناشی از سیل و نیز تخمین خسارت های برجای مانده صورت گرفت.

**معرفی مقصران سیل به دستگاه قضائی
مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین افزود: براساس دستورالعمل های صادر شده مدیران و پیمانکاران مرتبط با تمامی تاسیسات، ابنیه ها، پل ها و پروژه های عمرانی که به دلیل ضعف و نواقص فنی در سیل آسیب دیده اند به دستگاه قضا معرفی می شوند.
به گفته وی، پس از فروکش شدن سیلاب و تعیین خسارت های وارده، عملیات بازسازی و ایمن سازی مناطق حادثه دیده از خسارت در حوزه های شهری و روستایی استان با نظارت دستگاه های ذیربط در حال پیگیری و اقدام است.

**اقدامات پیشگیرانه مانع از افزایش خسارت به راه های روستایی
معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای قزوین در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت: خوشبختانه با توجه به اقدامات صورت گرفته طی سال گذشته که در خصوص پاکسازی و لایروبی دهانه پل های روستایی استان، شاهد کمترین خسارت ها در این بخش بودیم.
جواد حق لطفی تاکید کرد: از مجموع 630 کیلومتر راه ارتباطی خسارت دیده این استان، 500 کیلومتر آن مربوط به جاده های روستایی و فرعی و از 300 دستگاه پل خسارت دیده نیز 220 دستگاه آن مربوط به راه های روستایی بود که اگر اقدامات لازم از جمله لایروبی ها انجام نمی شد این خسارات بسیار بیشتر بود.
وی با اشاره به برآورد اولیه 450 میلیارد ریالی خسارت در حوزه راه های روستایی استان در سیل اخیر، خاطرنشان کرد: لایروبی و پاکسازی آب روها و دهانه پل ها به همراه حاشیه راه ها توانست از شدت خسارت ها در سیل اخیر نیز بکاهد.
به گفته این مسئول، طی سال گذشته اداره کل راهداری استان با اولویت های خاص اقدام به پاکسازی و بازگشایی هفت هزار و 700 دستگاه پل 8 تا 30 متری در سطح استان کرده و همچنین سیل اخیر نیز یک هزار و 418 دستگاه پل را از آب های انباشته تخلیه کرد.
8054*3013

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعی مدیریت بحران سیل روستاها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۵۵۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان

حسین ظفری هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی کشور برای روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ۱۷ و ۱۸ اردیبهشت گفت: سازمان هواشناسی برای روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت برای استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، کردستان، کرمانشاه، اردبیل، گیلان، زنجان، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه غربی چهارمحال و بختیاری، ایلام، شمال و شرق خوزستان، جنوب مرکزی، جنوب همدان و ارتفاعات و دامنه استان‌های مازندران، تهران و البرز و برای روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت نیز برای استان‌های شمال آذربایجان شرقی، شمال و غرب آذربایجان غربی، دامنه ارتفاعات استانهای تهران، البرز، مازندران و گیلان، لرستان، نوار غربی چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، غرب کردستان، غرب کرمانشاه، نیمه شمالی ایلام و شمال شرق خوزستان، اردبیل هشدار سطح نارنجی صادر کرده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: بر اساس این هشدار بارش شدید باران و درپی آن احتمال احتمال جاری شدن سیلاب و وقوع آبگرفتگی در این استان‌ها دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه اختلال در سفرها، کاهش دید، لغزندگی جاده‌ها، آبگرفتگی معابر، جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، صاعقه، رخداد تگرگ، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلوهای تبلیغاتی و اختلال در ناوگان حمل و نقل، در مناطق مستعد گرد و خاک محلی از جمله مواردی است که می تواند در پی این هشدارها رخ دهد. همچنین در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ و خسارت به محصولات زراعی و باغی را برای استان‌های ذکر شده احتمال دارد.

ظفری توصیه کرد: هموطنان در این دو روز از سفرهای غیر ضروری پرهیز کنند. عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع نیز از دیگر توصیه‌هایی است که باید جدی گرفته شود.

وی افزود: اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی را به مردم استان‌های درگیر با این سامانه نیز توصیه می‌شود.

به گفته سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور نیروهای امدادی در این استان‌ها به حالت آماده باش درآمده و تمهیدات لازم نیز در این خصوص گرفته شده است. امیدواریم که این سامانه بارشی نیز بدون خسارت از کشور خارج شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • تشریح اقدامات مدیریت بحران خراسان جنوبی در سیل اخیر
  • تشکیل ستاد مدیریت بحران در سازمان امور عشایر
  • هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان
  • ورود تیم‌های ارزیاب به مناطق سیل زده خراسان جنوبی از امروز
  • دو طرح بزرگ مدیریت بحران در نهبندان اجرا می شود
  • تخریب برخی جاده‌های روستایی ممسنی / لزوم کارهای آبخیزداری در فارس
  • محورهای مواصلاتی شهرستان خوسف آسیب جدی دیده‌اند
  • خسارت ۳۰۰ تا ۴۰۰ روستای خراسان جنوبی در اثر سیلاب
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی فارس
  • خسارت سنگین بارش‌ها به بخش کشاورزی استان فارس