Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساخت و سازهای غیراصولی در دل خندق های عمیق و تپه های مرتفع تصاویر دلهره آوری را ترسیم می کند که در صورت وقوع بارش های سهمیگن خسارات جبران ناپذیری را در هرمزگان رقم می زند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛وجود ۳۳ گسل متعدد در هرمزگان موجب شده تا پایتخت اقتصادی کشور جزء سه استان اول کشور در زمینه بروز زلزله باشد که در کنار خاک نرم و گنبدهای نمکی موجب نشست غیرعادی زمین در برخی از نقاط استان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گسل مرتفع زاگرس در خورگو به گسل جبهه کوهستان می پیوندد و در سمت شرقی به گسل “زندان میناب پالامی” و مرز زاگرس شرقی متصل می شوند که موجب شده سراسر استان هرمزگان در محاصره خط رلزله قرار گیرد که به پشتوانه خشکسالی های پی در پی، برداشت بی رویه آب و فرو نشست دشت ها با وقوع زمین لرزه شدید بیشترین خسارات را برای این استان ساحلی بدنبال دارد.

بروز پدیده هایی غیر طبیعی همچون فروچاله ها، گالی ها و خندق های عظیم در مناطق مختلف مرکزی، شرق و غربی هرمزگان تهدیدی جدی برای جان شهروندان بشمار می رود که با گسترش جوامع شهر نشینی و کشیده شدن شهر به سمت نقاط بحرانی خطر رانش بیش از پیش این هرمزگان را تهدید می کند.

ساده انگاری مقامات شهری در ارائه مجوزهای ساخت و ساز و احداث شهرک های بزرگ مسکونی روی تپه های مرتفع  و در دل خندق های عمیق تصاویر دلهره آوری را ترسیم می کند که نمونه آن را در هیچ کجای کشور نمی توان یافت از این رو در صورت وقوع زلزله شدید و رانش زمین بخش اعظمی از استان در زیر خروارها خاک و مصالح ساختمانی دفن می شود.

در صورت بروز پدیده رانش زمین توده‌های خاک و سنگ‌ به علت وجود شیب در سطح زمین به سمت پایین دست حرکت می‌کند که حوادث طبیعی مانند زلزله، بارش های سهمگین ، وقوع سیلاب و دخالت‌های انسان‌ در روند طبیعت وقوع این حوادث را تسریع می‌کند.

وقوع رانش زمین موجب می شود تا تل هایی از خاک و سنگ مانند بهمن به صورت ناگهانی از ارتفاعات سرازیر می شوند و تا چندین کیلومتر از نقطه شروع خود دور می‌شوند که در صورت بروز این حادثه بخش های گسترده از بافت شهری بندرعباس به زیرخروارها خاک می رود.

احداث غیر اصولی شهرک های مسکونی مهر و محلات حاشیه ای در بندرعباس همواره نگرانی و دلهره را برای شهروندان و ساکنان این شهر اقتصادی رقم زده که در روزهای اخیر با انتشار اطلاعیه های هواشناسی مبنی بر ورود سامانه سهمگین بارشی به استان این نگرانی ها تا چند برابر افزایش یافته است.

وقوع سیلاب در بسیاری از نقاط کشور و بروز خسارات جانی و مالی فراوان به واسطه ساخت و سازهای غیر اصولی در اغلب شهرها زنگ خطر تکرار حوادث خوزستان، گلستان، لرستان و شیراز را در هرمزگان به صدا درآورده که انتظار می رود با اقدام موثر از میزان آسیب ها کاسته شود.

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۵۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع سیل در روستای انگشتجان تسوج شهر شبستر

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ مرکز آذربایجان شرقی؛ مطهری با اشاره به وقوع سیل در روستای انگشتجان تسوج گفت: علی رغم هشدار‌های هواشناسی تعدادی از گردشگران استان آذربایجان غربی جهت رفتن به ارتفاعات روستای انگشتجان خودرو‌های خود را در بستر رودخانه پارک کرده بودند و خودشان به سمت ارتفاعات رفته بودند.

وی افزود: جاری شدن سیل در مسیر رودخانه موجب خسارت به دو خودروی گردشگران شد که خوشبختانه خسارت جانی نداشت و نیرو‌های ستاد بحران شهرستان شبستر در محل حضور یافته و خودرو‌ها را بیرون کشیده شد.

دیگر خبرها

  • تست سلامت از روی خطوط صورت و چروک پیشانی
  • ۱۴ کشته بر اثر سیل و رانش زمین در اندونزی
  • وقوع سیل در روستای انگشتجان تسوج شهر شبستر
  • وقوع سیل در انگشتجان تسوج
  • واحدهای خودساز و انبوه‌ساز نهضت ملی مسکن در سمنان ۶۵ درصد پیشرفت دارد
  • اتباع بیگانه و قاچاق سوخت دو مساله اصلی هرمزگان است
  • ویدیو اختصاصی مهر از شهرک امامزاده ابراهیم(ع) بعداز وقوع آتش سوزی
  • احداث شهرک‌های مسکونی کارگری در مجاورت مجتمع‌های صنعتی را دنبال می‌کنیم
  • صدور سند ۴۵ هکتار از زمین‌های شهرک صنعتی فجر قشم
  • صدور سند زمین های شهرک صنعتی فجر قشم