Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-08@17:45:24 GMT

رکورد شکنی سریالی

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۸۶۰۷۹

رکورد شکنی سریالی

تهران- ایرنا- اولین ماه از سال 98 با ثبت رکورد تازه‌ای از قیمت مسکن در شهر تهران آغاز شد و برآوردها نشان می‌دهد که سمت عرضه همچنان به افزایش قیمت‌ها اصرار دارد‌.

به گزارش «جهان‌صنعت»، روایات رسمی از وضعیت بازار مسکن از رکوردشکنی قیمت‌ها در شهر تهران حکایت می‌کند، رکوردی که با افزایش دامنه «کاهش توان خرید» متقاضیان، معادلات بازار را پیچیده‌تر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

»افزایش سریالی قیمت‌ها» در بازار مسکن از یک سال پیش آغاز شده است همچنان به پیشروی ادامه می‌دهد به طوری که متوسط قیمت یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران برای اولین‌بار از کانال 10 میلیون تومان عبور کرده و وارد کانال 11 میلیون تومان شده است‌.

دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی، به تازگی گزارشی از وضعیت بازار مسکن در اسفندماه سال گذشته منتشر کرده است که نشان می‌دهد افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن همچنان ادامه دارد‌. در این گزارش متوسط قیمت مسکن در شهر تهران در آخرین ماه سال گذشته 11 میلیون تومان اعلام شده است‌.

بر اساس اعلام وزارت راه‌وشهرسازی در اسفند سال گذشته (سال 97) 13 هزار و 33 فقره مبایعه‌نامه به امضا رسید که نسبت به اسفندماه سال قبل از آن (96) که تعداد مبایعه‌نامه‌ها 12 هزار و 536 فقره بود، رشد 9.3درصدی داشته است‌. همچنین متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در آخرین ماه سال گذشته، 11 میلیون تومان اعلام شده که نسبت به اسفندماه 96 که این شاخص متری پنج میلیون و 628 هزار تومان بود، رشد 4.95 درصدی داشته است‌.

ثبت رکورد جدید قیمت مسکن در شهر تهران برای فعالان بازار مسکن حاوی این هشدار است که افزایش سریالی قیمت‌های پیشنهادی بدون در نظر گرفتن توان «تجهیز منابع» در سمت تقاضا ممکن است باعث ریزش حجم معاملات در بازار شود‌. این در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد، مالکان شهر تهران با توجه به دگرگونی بازارهای موازی همچنان به افزایش قیمت‌ها اصرار دارند‌.

**روند رشد قیمت کند نشد
بی‌ثباتی در قیمت‌های بازار مسکن در شرایطی رخ می‌دهد که ناظران پیش‌بینی می‌کردند با آغاز سال 98 قیمت‌ها به شیبی ملایم به ایستگاه تعادل در پایان تابستان خواهد رسید‌.

با این وجود افزایش یک میلیون تومانی متوسط قیمت مسکن در شهر تهران نشان می‌دهد رشد قیمت‌ها در انتهای تابستان کندتر نشده است‌.

نبض بازار نشان می‌دهد که با قیمت‌های فعلی هم متقاضیان اندکی توان خرید مسکن مورد نظر خود را دارند اما طرف عرضه بدون توجه به توان مالی متقاضیان برای حفاظت از سرمایه خود حتی به قیمت فروش نرفتن خانه حاضر نیست قید افزایش قیمت را بزند‌.

**متوسط قیمت منطقه 1 تهران، 24 میلیون تومان
دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی بیشترین تعداد معاملات مسکن انجام شده در اسفندماه سال قبل را در منطقه 5 با تعداد هزار و 905 فقره مبایعه‌نامه عنوان و کمترین تعداد معاملات انجام شده را در منطقه 19 با 63 فقره مبایعه‌نامه ذکر کرده است‌. از سوی دیگر گران‌ترین منطقه تهران در دو شاخص «آخرین ماه سال گذشته» و همچنین «کل سال 97»، منطقه یک با میانگین هر متر 24 میلیون و 555 هزار تومان برآورد شده و ارزان‌ترین بخش نیز به منطقه 20 با میانگین هر متر چهار میلیون و 470 هزار تومان اختصاص دارد‌.

در ماه گذشته هشت منطقه نخست تهران با دارا بودن هر متر به طور میانگین بالای 10 میلیون تومان، جزو گران‌ترین مناطق پایتخت بوده که بعد از منطقه یک، منطقه سه با میانگین هر متر 19 میلیون و 346 هزار تومان و منطقه دو با متوسط متری 16 میلیون و 903 هزار تومان به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارد‌. همچنین شش منطقه 12، 16، 17، 18، 19 و 20 با دارا بودن میانگین کمتر از شش میلیون تومان در هر مترمربع ارزان‌ترین مناطق تهران به حساب می‌آیند‌.

**گزارش تجمیعی 12 ماهه سال 97
بر اساس این گزارش، در 12 ماهه سال 97، 130 هزار و 396 فقره مبایعه‌نامه به امضا رسید که نسبت به 12 ماهه سال 96 که این شاخص 184 هزار و 241 فقره مبایعه‌نامه بوده، کاهش 2/29 درصدی داشته است‌. بر اساس اعلام دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه‌وشهرسازی، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در 12 ماهه سال گذشته، هشت میلیون و 241 هزار و 900 تومان بود که نسبت به 12 ماهه سال قبل از آن (96)که این شاخص متری چهار میلیون و 816 هزار و 300 تومان بود، رشد 1.71 درصدی داشته است‌.

گزارش‌های حاصل از تحقیقات میدانی، حاکی از آن است که بسیاری از مالکان قیمت‌های پیشنهادی خود در بنگاه‌های معاملات املاک را به طور هفتگی به روزرسانی می‌کنند و «تحولات بازارهای موازی» را مبنای قیمت‌گذاری آپارتمان‌های خود قرار داده‌اند‌. از سوی دیگر با افزایش نجومی قیمت مسکن در گروه نوسازها، معاملات این آپارتمان‌ها ریزش شدیدی کرده است و کاهش نقدینگی سازندگان مسکن ساخت و ساز را دچار رکود کرده است‌.

منبع: روزنامه جهان صنعت؛ 1398.01.22
گروه اطلاع رسانی**9370**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد جهان صنعت مسن در تهران افزايش قيمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۶۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش قیمت مسکن در تهران/ یک متر خانه ۸۱.۶ میلیون تومان!

به گزارش خبرگزاری مهر، گزارش «تحولات معاملات بازار مسکن شهر تهران در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳» که برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی‌بانک مرکزی تهیه و منتشر شده است.

بر اساس این گزارش، در فروردین‌ماه امسال، تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به ۱.۵ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۷۵.۶ و ۱۴.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد. متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۸۱۶.۳ میلیون ریال بود که حاکی از افزایش ۰.۲ درصدی نسبت به ماه قبل است.

حجم معاملات مسکن در شهر تهران نصف شد!

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳ حاکی از آن است که از مجموع ۱۵۰۸ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا ۵ سال ساخت با سهم ۳۰.۱ درصد، بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند. سهم مذکور در مقایسه با فروردین‌ماه سال قبل حدود ۱.۷ واحد درصد افزایش یافته است.

افزایش ۲۲.۹ درصدی مسکن نسبت به مشابه سال قبل

در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۳، متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران ۸۱۶.۳ میلیون ریال بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۰.۲ و ۲۲.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیربنای مسکونی معامله‌شده معادل ۱۵۰۴.۲ میلیون ریال به منطقه ۱ و کمترین آن با ۴۲۳.۶ میلیون ریال به منطقه ۱۸ تعلق داشته است.

کد خبر 6099594 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • قیمت آپارتمان های ۷۰ تا ۹۰ متری در تهران
  • قیمت آپارتمان‌های ۷۰ تا ۹۰ متری در تهران
  • توقف بازار مسکن در فروردین
  • افزایش ۱۵۸ درصدی میانگین قیمت یک متر خانه در تهران/ گران‌ترین و ارزان‌ترین خانه‌ها در کدام مناطق پایتخت معامله می‌شود؟
  • جهش قیمت مسکن در تهران/ یک متر خانه ۸۱.۶ میلیون تومان!
  • گزارش جدیداز قیمت مسکن در تهران/مسکن ۰.۲ درصد افزایش یافت
  • توقف ساخت‌وساز از عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن در تهران
  • قیمت اجاره آپارتمان در منطقه ۱ و ۳ تهران
  • قیمت خرید مسکن در منطقه ۲۱ تهران +جدول
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ با ۶ میلیارد در منطقه ۲۱ ملک بخرید+ جدول