Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-04-30@08:39:26 GMT

هشدار به مدیران تلویزیون؛ از آن طرف بام نیفتید

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۸۶۱۸۲

ساعت24 -مدیران صداوسیما بار دیگر با موفقیت یک برنامه، به‌دنبال سری دوزی افتاده‌اند. اینک چندماهی است موج ساخت برنامه‌های استعدادیابی در تلویزیون به‌راه افتاده و هر دم از این باغ بری می‌رسد؛ روندی که می‌تواند خیلی زود به دل‌زدگی تماشاگران منتهی شود.

سال‌ها نیاز به ایجاد بستری برای کشف استعدادها در حوزه‌های مختلف در قالب یک برنامه تلویزیونی که برای تماشاگران جذاب باشد در ایران احساس می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از ۴ سال پیش بود که چند شبکه تلویزیونی به صورت جسته و گریخته، برنامه‌هایی را روانه آنتن کردند که هیچکدام نتوانستند به معنای واقعی استعدادیابی کنند و خیلی زود عمرشان به پایان رسید؛ برنامه‌هایی که اکثرا اقتباسی از نمونه‌های خارجی در حوزه خود بودند.

«آقای گزارشگر» که مختص به گزارشگری ورزشی بود، نسبتا تجربه موفقی در این زمینه بود و توانست تماشاگران را با خود همراه کند، با این‌که این برنامه چهار چهره مستعد را معرفی و جذب تلویزیون کرد، اما بیشتر در حد یک شوی تلویزیونی باقی ماند. «ستاره ۲۰» در شبکه نمایش هم یک برنامه استعدادیابی بازیگری بود که خیلی زود به پایان خط رسید و شرکت‌کنندگان در آن سرنوشت نامشخصی پیدا کردند. 

از این دست برنامه‌ها می‌توان به «شب کوک» (حوزه خوانندگی)، «جادوی صدا» (دوبله و گویندگی)، «خندوانه» (استنداپ کمدی) و... اشاره کرد که هر کدام برای مقطعی توانستند دل مخاطبان را تا حدی با خود همراه کنند، اما هیچ‌گاه در عرصه استعدادیابی جریان‌ساز یا ماندگار نشدند. 

راه افتادن موج ساخت برنامه‌های استعدادیابی

این روند کج دار و مریز ادامه داشت تا این‌که از نیمه سال ۹۷، به یک‌باره اخباری از تلویزیون به گوش رسید که حکایت از تصمیمی جدی برای ساخت نمونه‌های ایرانی برنامه‌های استعدادیابی خارجی داشت و به نظر می‌رسید که این بار قرار نبود این اتفاق در حد چند وعده عملی نشده باقی بماند.

استارت کار با یک برنامه استعدادیابی در همه حوزه‌ها خورد که قرار بود تقلیدی از یک برنامه آمریکایی باشد، اتفاقی که قرعه آن به نام شبکه سه افتاد و احسان علیخانی مجری و تهیه‌کننده برنامه «ماه عسل» نیز عهده‌دار ساخت و اجرای آن شد.

این برنامه که «عصر جدید» نام گرفت، زمستان ۹۷ با حال و هوایی بسیار شبیه به نمونه آمریکایی، روی آنتن شبکه سه سیما رفت و از همان روزهای نخست با واکنش‌های مثبت و منفی بسیاری همراه شد. عصر جدید به نسبت در جلب نظر تماشاگران تلویزیون تا کنون موفق بوده که این ویژگی ذاتی هر برنامه استعدادیابی است، چرا که تماشای چهره‌های مختلف که هر کدام در یک زمینه‌ای تبحر دارند، برای مردم همواره جذابیت داشته و دارد. این برنامه آرام آرام به روزهای پایانی مرحله اول خود می‌رسد و قرار است به زودی مرحله فینال آن روانه آنتن شود.

البته برنامه علیخانی تنها گزینه مدنظر مدیران صداوسیما نبود و آن‌ها تصمیم به ساخت برنامه‌های استعدادیابی در حوزه‌های دیگری چون فوتبال هم داشتند، تصمیمی که با موفقیت نسبی «عصر جدید» قطعیت بیشتری پیدا کرد و خیلی زود پروژه «ستاره‌ساز» با محوریت استعدادیابی در حوزه فوتبال از نوجوانان مستعد کلید خورد.

برنامه‌ای که از حضور چهره‌هایی چون محمدحسین میثاقی در کنار امیرعلی دانایی بازیگر سینما و تلویزیون که در گذشته فوتبالیست حرفه‌ای نیز بوده است بهره‌مند بود و در کنار آن‌ها چهار چهره فوتبالی یعنی خداداد عزیزی، فیروز کریمی، مجتبی جباری و ادموند بزیک به عنوان مربی و کارشناس حضور داشتند.

این برنامه به طور ویژه به شناسایی استعدادهای فوتبالی ایران در نقاط مختلف کشور پرداخته و قرار است در نهایت هم چهار استعداد برتر را به جامعه ورزشی معرفی کند. البته در این روزها میثاقی از این برنامه جدا شده و محمدرضا احمدی جای او را گرفته است.

باز پای توسکا و روبیکا به میان آمد

به نظر می‌رسد طعم ساخت برنامه‌های استعدادیابی بزرگ آنچنان زیر دندان مدیران صداوسیما مزه کرده است و حسابی به مذاق‌شان خوش آمده که از آن سمت بام افتاده و می‌خواهند هر چه برگ برنده در این زمینه دارند را رو کنند، فارغ از آنکه ممکن است این نگاه در نهایت به ضررشان تمام شده و مخاطب را پس بزند.

این روزها در ساعات مختلف، تبلیغ برنامه‌ای به نام «شگفت‌انگیزان» با حضور شهاب حسینی پخش می‌شود، برنامه‌ای که آن هم قرار است مختص استعدادیابی باشد و آن‌طور که پیداست، محتوایی بسیار نزدیک به «عصر جدید» دارد. البته این برنامه هنوز وارد پروسه تولید و پخش از تلویزیون نشده است و مراحل مقدماتی خود را سپری می‌کند.

این برنامه که در قالب یک آکادمی تعریف شده است، تلاش می‌کند تا از تفاوت خود با دیگر برنامه‌های استعدادیابی بگوید، آن‌طور که سازندگان «شگفت انگیزان» اعلام کردند این برنامه از علاقه‌مندان به حوزه‌های مختلف دعوت می‌کند تا از طریق اپلیکیشن روبیکا ثبت‌نام کنند، سپس با کارشناس مختص هر حوزه لینک شده و به یادگیری در حوزه موردنظر بپردازند و در نهایت در صورت کسب توانایی‌های لازم به مرحله نهایی برسند.

اما آنچه در مورد این برنامه بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد، نقش اپلیکشن روبیکاست، دو برنامه استعدادیابی دیگری که به آن‌ها اشاره شد هر چند که با روبیکا ارتباط دارند و بخشی از اتفاقات برنامه را مردم با استفاده از این اپلیکیشن رقم می‌زنند اما گویا حضور کمرنگ آن در برنامه «عصر جدید» باعث شده تا شرکت توسکا به فکر تهیه یک برنامه استعدادیابی ویژه بیفتد که روبیکا نقش کلیدی و اساسی را از صفر تا صد آن بر عهده داشته باشد.

برنامه‌ای که نتوانست رقابت کند و تعطیل شد

در کنار این سه برنامه، قرار بود یک برنامه استعدادیابی دیگری به نام «هنرپیشه» که به صورت حرفه‌ای به حوزه بازیگری اختصاص داشت با تهیه‌کنندگی محمدمهدی عسگرپور روانه آنتن شبکه نسیم شود که پروژه آن ناتمام ماند و ره به جایی نبرد.

بیژن میرباقری، کارگردان برنامه استعدادیابی «هنرپیشه»، رقابت میان اپلیکیشن‌های حامی برنامه‌های رقیب این مجموعه را در تعطیل شدن تولید و پخش آن بی‌تأثیر ندانسته و وجود رقابت بین برنامه‌های استعدادیابی علت توقف این برنامه می‌داند.

در نهایت عسگرپور اعلام کرد که این برنامه با دستور مستقیم رییس سازمان صداوسیما تعطیل شده است. البته برنامه آموزشی و استعدادیابی که بهروز افخمی هم بنا داشت در شبکه پنج آغاز کند نیز همچنان خبری از آن نیست و باید دید این برنامه هم سرنوشت مشابه «هنرپیشه» پیدا کرده است یا نه.

کپی کاری تا کی ادامه دارد؟

آنچه در نهایت از این تصمیم‌ها بر می‌آید این است که مدیران صداوسیما رویکرد فلافلی‌ها را در پیش گرفته‌اند که با موفقیت نخستین برنامه، بدون هیچگونه خلاقیت و نوآوری به ساخت یک برنامه مشابه دیگر اقدام می‌کنند و این منوال همینطور ادامه پیدا می‌کند تا دیگر همانطور که در هر نقطه‌ای از شهر که چشم بچرخانید چند فلافلی کنار هم می‌بینید، در هر شبکه تلویزیون نیز شاهد یک برنامه استعدادیابی اختصاصی باشید. رویکردی که فارغ از رقیب‌سازی برای برنامه‌ها، مخاطب را هم دل‌زده خواهد کرد به شکلی که دیگر به تماشای هیچ یک از برنامه‌ها ننشیند چرا که همه در حال تکرار یک اتفاق هستند.

تجربه نیز این مسئله را ثابت کرده و بارها شاهد دل‌زدگی مخاطبان از برنامه‌های مشابه تلویزیون بوده‌ایم که در نهایت منجر به سری‌سازی، سطحی‌نگری و بی‌خلاقیتی سازندگان شده است و چاره‌ای جز به پایان خط رسیدن را برایشان باقی نگذاشته است، از سریال‌های ۹۰ قسمتی گرفته که آنقدر ادامه پیدا کرد که لوس شد تا سریال‌های ماورایی ماه رمضان و دیگر برنامه‌های ناموفق تکراری تلویزیون. باید منتظر ماند و دید که پایان این اقدامات هیجانی چه خواهد شد و باز هم شاهد افول و تعطیلی پروژه برنامه‌های استعدادیابی خواهیم بود؟

منبع: خبرآنلاین

منبع: ساعت24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۶۱۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده

دوست قدیمی‌اش سلیم غفوری می‌گوید که بزرگترین آرزویش این بود روزی را ببیند رژیم صهیونیستی در این دنیا نیست و این روزها همه دنیا پرچم مبارزه و مقابله با اسرائیل را به اهتزاز درآورده‌‌اند، جایش بیشتر از هر زمانی دیگر، خالی است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نهم اردیبهشت‌ماه سال 1401 روزی که همه جهان فریاد مرگ بر اسرائیل سر می‌دادند خبر درگذشت یک متفکر و پژوهشگر رسانه به گوش رسید. آن روز، روز قدس بود و نادر طالب‌زاده برای همیشه چشم از جهان فروبست. مردی که با همه سختی‌ها و پیچیدگی‌ها کنفرانس افق نو را راه انداخت. 

سال‌ها دبیری جشنواره فیلم عمار را برعهده داشت و به کارگردانی سریال «بشارت منجی» هم شناخته می‌شود. ساخت چندین مستند و البته اجرای برنامه «عصر» شبکه افق تنها گوشه‌ای از فعالیت‌های اوست، نادر طالب‌زاده را  بیش از هرچیزی با فعالیت‌های انقلابی‌اش می‌شناسیم؛ در حالی که از 16 تا 26 سالگی در آمریکا زندگی می‌کرد همزمان با وقوع انقلاب به کشور بازگشت تا صدای آن باشد، خط او، خط انقلاب بود.

همان‌جا که سخنان امام خمینی (ره) را از مطبوعات درست چندماه قبل از عزیمتشان به پاریس پیگیری می‌کرد و در خاطراتش عنوان کرد که از این سخنان بسیار متأثر شده است. کارگردانی که معتقد بود به هیچ جبهه‌ای جز انقلاب تعلق ندارد، خودش می‌گوید «من در آمریکا مشاهداتی داشتم که بعدها خیلی به دردم خورد» همین هم شد بعدها هم در قالب جشنواره «عمار» و هم کنفرانس افق نو ابعادی تازه از این کشور را هویدا کرد.

طالب‌زاده اما نقشی در ماندگاری حوادث تسخیر لانه جاسوسی را هم دارد، او که در سال‌های اخیر به واسطه فعالیت‌های ضد استکباری‌اش در لیست تحریم‌های آمریکا هم قرار گرفت، از اولین کسانی بود که در قالب تیم مستندسازی در صحنه تسخیر سفارت آمریکا حاضر شد و وقایع آن روزگاران را ثبت و ضبط کرد، ساخت همین مستند هم سرآغاز همکاری او با صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شد.

حقیقتی که نادر طالب‌زاده از داود میرباقری گفت/ نخستین سالگرد درگذشت مبدعِ برنامه زنده تلویزیونی + فیلم

برنامه «عصر» را می‌توان یکی از مهمترین‌های فعالیت‌های او در بستر تلویزیون محسوب کرد، برنامه‌ای که پلی ارتباطی و البته حلقه‌ای برای گردآوری چهره‌های استکباریستیز بود، همان هدفی که نادر طالب‌زاده دنبالش می‌کرد. طالب‌زاده البته همین هدف را در کنفرانس افق نو هم پیگیری کرد، همایشی که ابتدا با عنوان «هالیوودیسم» آغاز به کار کرد اما بعدها با تغییر نام چهره‌هایی از کشورهای مختلف جهان را به خود دید.

اما به مناسبت سالروز درگذشت او نگاهی به چند حقیقت از این متفکر انقلابی داریم که سیدسلیم غفوری قائم‌مقامِ این روزهای معاونت سیما و مدیر سال‌های نه چندان دور شبکه مستند و افق سیما آنها را بازگو کرد.

غفوری از این نکته آغاز کرد: اگر بخواهم درباره حاج نادر در یک جمله بگویم او در هر زمانی پیشتاز عرصه رسانه بود. با فهم درست از نیاز آن مقطع، واردِ فضای رسانه می‌شد. وقتی به زمانِ‌جنگ او نگاه کنیم ساخت مستندهای دوران دفاع‌مقدس را با شکل و شمایلی درست پیش می‌برد. اگر به روایت مظلومیت مردم بوسنی رسید که در مقطعِ خودش بهترین کار بود، «خنجر و شقایق» را ساخت. کارهای مختلفی که در حوزه مقاومت در دستور کار قرار داد مثل مجموعه «عصر انتظار» و مجموعه «نسل فراموش شده» که راجع به اردوگاه‌های فلسطینی‌ها بود جزو کارهایی است که هنوز هم ماندگارند و درباره‌شان می‌توان ساعت‌ها صحبت کرد. 

این مدیر در تلویزیون از وجوه متمایز برنامه‌سازی نادر طالب‌زاده گفت؛ «مهمترین نکته‌ای که طالب‌زاده در عرصه برنامه‌سازی داشت فهم کامل نسبت به موضوعی بود که در دستورِ کار خودش قرار می‌داد. بنابراین دست روی نقاطی می‌گذاشتند شاید برای خیلی از افراد، این نقاط مکشوف نبود و پنهان مانده است. نقاط پنهان را می‌آوردند و روی آن ذره‌بین می‌گذاشتند و آن نقاط پنهان را برجسته می‌کردند. در تلاش بودند خودشان را تسلیمِ جریان غالب رسانه‌ای نکنند؛ واقعاً اگر در یک موضوعی به چیزی می‌رسیدند و می‌آمدند خیلی آن را شجاعانه و با صراحت بیان می‌کردند.

در واقع وجوه تمایز او صراحت، فهم درست موضوع و تلاش برای کشف حقیقت بود. شما در مجموعه "خنجر و شقایق" این تفاوت و وجوه تمایز را می‌بینید. این فقط یک مستند جنگی صرف نیست و گزارش از نبرد جنگ در بوسنی نبود. "خنجر و شقایق" در پی کشف حقیقتی بود که در ظاهر و پوسته جنگ جریان داشت و این "خنجر و شقایق" را به عنوان اثری متفاوت خلق کرد.»

اما شاید نگاه صهیونیست‌ستیزی و استکبارستیزیِ نادر طالب‌زاده در جای جایِ فعالیت‌های فرهنگی و هنری او دیده شود؛ همان‌گونه سلیم غفوری به آن اشاره کرد: «او همیشه مهمترین دغدغه‌اش این بود آن‌چیزی که به عنوان صهیونیست جهانی شناخته می‌شود را معرفی کند. این خط را او در برنامه «راز» دنبال کرد و در کارهای دیگرِ او می‌توان به وضوح مشاهده‌اش کرد. در سریال «بشارت منجی» هم این نگاه دیده می‌شود.

طالب‌زاده در دوران جنگ برای مستندسازی دفاع‌مقدس از هیچ تلاشی دریغ نکرد و در طول 30 سال دیگر، عمرش را صرفِ مبارزه با صهیونیست کرد. نکته مهمی است که او در روزِ منتسب به مبارزه با صهیونیست و حمایت از مردم فلسطین، این دنیا را ترک کرد. به نظرم بزرگترین پیام فوت ایشان در روز قدس این است نادر طالب‌زاده قهرمان مبارزه با صهیونیست و اسرائیل بود. به نظرم این نکته نباید در هیچ مطلبی از طالب‌زاده، مغفول بماند. یا ماجرای تحریمِ او از سویِ آمریکایی‌ها که بابتِ برپایی افق نو اتفاق افتاد. چرا که افق نو در پی افشای ماهیت صهیونیست جهانی بود و آنها متوجه شدند او خلاف جریان رسانه‌ای مسلط بر جهان عمل می‌کند.»

او بزرگترین آرزوی طالب‌زاده را از بین رفتن رژیم صهیونیستی دانست و گفت: بزرگترین آرزویش این بود روزی را ببیند رژیم صهیونیستی در این دنیا نیست و رژیم صهیونیستی دچار زوال شده است.  سال‌ها برای مسئله افشای ماهیت جریان صهیونیستی در دنیا تلاش کرد. شاید به حق باید بگوییم ایشان سردار رسانه‌ای مبارزه با صهیونیسم و سردار جبهه فرهنگی انقلاب بودند.

شاید یکی از حقایق دیگر زندگی او پرورش نیرو در فضای هنر و رسانه انقلاب باشد؛ به تعبیر غفوری، او در طول این سه دهه برای پرورش نیرو در فضای هنر و رسانه از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرد. آموزش به بچه‌های رسانه‌ای خارج از کشور مثل دوستان لبنانی و افغانستانی تا داخل کشور که دوره‌های مختلفی برگزار کرد و ساعت‌ها کارشان را می‌دید و راهنمایی‌شان می‌کرد. برای رشد و آموزش بچه‌های رسانه‌ای جبهه انقلاب واقعاً وقت می‌گذاشت. شاید یکی از بزرگترین کارهای او نسلی باشند که امروز در این عرصه فعالیتِ چشمگیری دارند و شاگردانِ نادر طالب‌زاده‌اند. 

در سالروز درگذشت او شاید یادآوری این نکته جالب باشد؛‌ نادر طالب‌زاده بارها درباره غفلت نسبت به عدم ساخت فیلم، مستند و کارهای نمایشی درست درباره اهل‌بیت و فضایِ دینی گلایه‌ها کرده بود؛ او همواره به نگاه جهانی و بین‌المللی در این عرصه تأکید می‌کرد. "ما باید روایت‌های دینی و مذهبی‌مان را چارچوب و ساختار بین‌المللی ببخشیم و اصلاً نویسندگان و پژوهشگران این حوزه باید به این سمت و سو بروند تا دیگر عوالم جهانی هم به پاسخ‌ پرسش‌ها،‌ ابهامات و نظریات دینی‌شان دست یابند."

و یک نکته جالب درباره راه افتادن گفت‌وگوی زنده در تلویزیون است؛‌ نادر طالب‌زاده در یکی از گفت‌وگوهایی که با خبرگزاری تسنیم داشت درباره سریال‌های دینی تلویزیون به این نکته جالب اشاره کرد که گفت‌وگوی زنده را در تلویزیون راه انداخته است. او گفت:  "یادم می‌آید به علی لاریجانی رئیس سازمان صداوسیما وقت پیشنهاد دادم صداوسیما برنامه گفتگوی زنده‌ای ندارد و در حالی که تلویزیون کشورهای دیگر با گفتگوهای زنده انتقادی، سرپا بودند. خوشبختانه این پیشنهاد مورد قبول قرار گرفت و این کار از شبکه پنج شروع شد برنامه‌ای تحت عنوان «شباهنگام» که کار سیاسی و جنگ نرم با من بود. البته ناگفته نماند که برخی‌ها را هم می‌خواستیم همچون ازغدی که به واسطه این برنامه دیده شد، دیده شوند اما تلویزیون جلویشان را گرفت. آنقدر نمی‌شودهای سازمان زیاد شد که من به عنوان طراح برنامه ترجیح دادم استعفا بدهم."

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برنامه کودکی نداریم که درباره «جیغ و دست و هورایش» صحبت کنیم
  • علت عجیب برکناری باسوادترین مدیر صداوسیما
  • تلویزیون «جام‌جم» را تعطیل کرد؟
  • هشدار به مدیران بابت حجاب اعضای خانواده‌شان!
  • بهترین تلویزیون های ساخت داخل و با گارانتی
  • چند حقیقت درباره نادر طالب‌زاده
  • ضرورت استعدادیابی و پرورش دانش آموزان نخبه با هدف پرورش مدیران نسل نو جهادی
  • ستاره پرسپولیس ادعایش در تلویزیون را ثابت کند
  • بازگشت «خوش نمک» به تلویزیون با مجریان جدید
  • هشدار استاندار قم نسبت به کم کاری برخی از مدیران