«مکارم الاخلاق»؛ تجلّی نظام اخلاقی اسلام
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۸۶۲۶۰
ناهید لالهزاری/
به عقیده مرحوم استاد صفایی حائری، تجلّی نظام اخلاقی اسلام در دعای مکارم الاخلاق اتفاق افتاده است. ایشان در تبیین تفاوت نظام اخلاقی با احکام اخلاقی میگوید نظام اخلاقی اسلام تنها وعظ و دستور و حکم نیست، بلکه با شناختها شروع میشود و با عشقها گره میخورد و به آزادی، توحید، رضا، رضوان، حیرت و تفویض میرسد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در این نظام و همراه این جریان، احکام اخلاقی که مسائلی از قبیل دروغ نگو، غیبت نکن، دزدی و خیانت نکن و... را در برمیگیرد، قابل اجرا، تحمل و حتی شیرین میشود. عظمت این نظام اخلاقی این است که دستور نمیدهد، بلکه تبدیل میکند؛ با ترکیب شناخت و غرایز و با ترکیب عشق و غرایز، به آنها جهت میدهد و به آنها شکل میدهد.
بخل و ریا و ترس و یأس را تبدیل به گذشت، ایثار، قدرت، انقطاع و آزادی مینماید. توضیح بیشتر اینکه، در نظام اخلاقی اسلام با ترکیب معرفت و احساس و با تمرین و تدریج، آدمی بدیهایش را به خوبیها تبدیل میکند؛ تبدیلی که نتیجه دو عامل ترکیب محبت با احساسات انسانی و معرفت با معارف انسانی است؛ پس نظام اخلاقی اسلام مبتنی بر دو اصل ترکیب و تبدیل است.
به تعبیر استاد، من ریاکارم و میخواهم خودم را نشان دهم، چون نیاز به مقبولیت یک نیاز روانی انسان است؛ حال اگر این معرفت در انسان بهوجود بیاید که چه چشمی سزاوار است که تو را ببیند و چه وجودی ارزش آن را دارد که خودت را به او عرضه کنی؟ این معرفت به بیارزشی چشمها و ناپایداری آدمها و توجهشان، تو را وادار میکند که به خاطر نظر حق، برای کسی و نظری، خودت را عرضه نکنی. ایشان در ادامه میگوید: هنگامی که این شناخت با این احساسها ترکیب میشود، در تو ترس و خوف به وجود میآید. علی(ع) درباره متقین میفرماید: هنگامی که از آنها تعریف میکنی ترس برشان میدارد؛ یعنی ترکیب جدیدی به وجود آمده که مقبولیت و تظاهر و ریا را به خوف تبدیل و به پنهانکاری وادار کرده است.
به عقیده استاد صفایی، این خصلت ممتاز اخلاقیات اسلامی است که میتواند همراه ترکیب، انسان را تبدیل کند و این چنین انسانِ مبدلی که به دگرگونی رسیده، میتواند طالب حضور باشد و در سلوک خود به آداب حضور روی بیاورد و به فقه اسلام گره بخورد.
هنگامی که انسان اصالت را نه به اجزاء (عقل، شهوت، غضب، تخیل و ...) و نه به شرایط داخلی و خارجی، بلکه به ترکیب داد، یک مبنای اساسی برای او پیش میآید که در همه مسائل حتی در مسائل حکومتی، هنر، روان شناسی، تربیتی و... کارگشا خواهد بود و به مقتضای دعای مکارم الاخلاق، معرفت و یقین، محبت و ایمان، نیت و عمل؛ این چهار عنصر با آن چه که داری ترکیب میشوند و تبدیل میکنند. در واقع، شناخت و شهادت تو با محبت و احساس، اساس این ترکیب هستند که تو را پیش میبرند و دعای مکارم الاخلاق، این احکام اخلاقی را در زمینه ترکیب و تبدیل بیان نموده است.
منبع: قدس آنلاین
کلیدواژه: مکارم اخلاقی یادداشت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۶۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تقویت معرفت و باور دینی کلید حل مشکلات فرهنگی
به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، آیت الله محمدی لائینی دراین نشست افزود: لایه اول فرهنگ همان باور است، روزانه باید باورها و ایمان خودمان را قوی کنیم؛ ضعف معرفت و باور دینی اولین مسئله در حوزه فرهنگ عمومی است.
وی گفت:امیدواریم که جلسه شورای فرهنگ عمومی به خروجی مطلوب ولو سیدرصدی برسد، قلیلی که در حال تقلیل نباشد و در حال تکثیر باشد خوب است، مثلا همین مسئلههای زاد و ولد و ازدواج.که نیازمند توجه بیشتر است.
آیت الله لائینی تصریح کرد: تولید انسان در کنار صنعت و کشاورزی مهمتر و پاشنهآشیلهای جدی امزوز کشور است، یکی از مشکلات دستگاههای اجرایی ما این است که مسئولینش این را باور ندارند مثلا در بحث رعایت پوشش، آنها را هم باید به این اصول فرهنگی با برگزاری کلاس و دوره باورمندتر کرد.
وی تاکید کرد: به فرموده مقام معظم رهبری، تعاونیها، دانشبنیان، صنایع خانگی، کشاورزی و ... حوزههای مشارکت مردم است، سال گذشته سال مانعزدایی بود قطعا اول موانع یا گرههای سر راه حرکت ماشین اقتصاد و تولید را مشخص کردید، برداشتن آن موانع خودش اولین عامل برای جهش تولید است.