Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-06@14:05:48 GMT

نقش موثر مراکز مشاوره در کاهش آسیب‌های اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۸۶۳۳۲

نقش موثر مراکز مشاوره در کاهش آسیب‌های اجتماعی

به گزارش خبرگزاری مهر، سرهنگ علیرضا حمیدی فر در بازدید اعضای انجمن مددکاری اجتماعی کشورهای مختلف که به منظور شرکت در دومین کنگره بین‌المللی مددکاری اجتماعی و تاب‌آوری اجتماعی به دعوت انجمن مددکاری اجتماعی ایران میهمان جمهوری اسلامی ایران بودند، به تشریح عملکرد روانشناسان، مشاوران و مددکاران اجتماعی پلیس پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه اعتقاد داریم مسائل، مشکلات و پدیده‌های اجتماعی نیازمند مداخله حرفه‌ای اجتماعی است، اضافه کرد: از سال ۱۳۷۹ مراکز مشاوره و دوایر مددکاری اجتماعی در کلانتری‌ها با هدف کمک به ارتقای بهداشت روانی افراد، پیشگیری اجتماعی از آسیب‌ها و جرایم، حضور حرفه‌ای و کارشناسانه در گروه‌های هدف از جمله؛ مدارس، محلات، دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، از طرف کارشناسان علوم اجتماعی و تربیتی و روانشناسی، راه اندازی شد.

مدیر کل مشاوره و مددکاری اجتماعی ناجا افزود: همه افراد و پرونده‌های ارجاعی به کلانتری که قابلیت مداخله حرفه‌ای مددکاری اجتماعی، روانشناسی و مشاوره را دارد؛ از جمله اختلاف خانوادگی، اختلاف بین زوجین، اختلافات بین فردی در جامعه، اختلافت حقوقی مرتبط با حقوق اجتماعی، مزاحمت‌ها و … که با مداخله حرفه‌ای، ارائه آموزش‌های مهارت‌های اجتماعی و زندگی و توانمندسازی افراد منجر به حل و فصل و خروج پرونده‌ها از سیر انتظامی، قضائی می‌شود به دوایر مددکاری اجتماعی کلانتری‌ها ارجاع داده می‌شود.

معاون اجرایی معاونت اجتماعی ناجا در ادامه بیان کرد: در سال حدود ۴۰۰ هزار پرونده با شرایط فوق به مراکز مشاوره و دوایر مددکاری اجتماعی کلانتری‌ها واصل که مصالحه ۶۸ درصدی نتیجه کار حرفه‌ای روانشناسان، مشاوران و مددکاران اجتماعی است.

این مقام انتظامی گفت: علاوه بر رسیدگی و ارائه خدمات فردی به مراجعان در دایره مددکاری کلانتری‌ها، روانشناسان و مشاوران و مددکاران اجتماعی پلیس در طرحی به عنوان مشاوره فعال و بر اساس نیازسنجی‌های انجام شده و یا درخواست سازمان‌ها و نهادهای مختلف و به ویژه آموزش و پرورش در گروه‌های هدف حضور یافته و نسبت به آگاه‌سازی این گروه‌ها در مورد آسیب‌های اجتماعی مختلف مبتلا به جامعه به ارائه آموزش و خدمات حرفه‌ای گروهی اقدام می‌کند.

سرهنگ حمیدی فر افزود: همچنین روانشناسان، مددکاران اجتماعی و مشاوران پلیس به هنگام بحران و بلایای طبیعی همانند سیل و زلزله در کنار دیگر همکاران پلیس که خدمات انتظامی ارائه می‌کنند، به ارائه خدمات یاورانه می‌پردازند تا ضمن کاهش سطح اضطراب و استرس افراد بحران زده به ارتقای بهداشت روانی و تاب‌آوری آنان کمک نمایند.

کد خبر 4587814 مهسا شمس

منبع: مهر

کلیدواژه: مراکز مشاوره معاونت اجتماعی ناجا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۶۳۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور از رصد عملکرد دستگاه‌های مسئول در حوزه آسیب‌های اجتماعی خبر داد.

به گزارش ایسنا، عباسی با اشاره به طرح جامع آسیب‌های اجتماعی و تدوین برنامه جامع در باره آن گفت: وظایف و ظرفیت‌های دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی احصا و دفترچه‌ای در این باره تدوین شده است.

وی اضافه کرد که رئیس جمهور سازمان امور اجتماعی را مکلف کرده است عملکرد همه دستگاه‌های مربوط در حوزه آسیب‌های اجتماعی را روزانه به طور مستمر رصد کرده و سازمان‌هایی را که به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند به شورای اجتماعی معرفی نمایند. در حقیقت نوعی شتاب بخشی دستگاه‌ها در اجرای وظایف خود در کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی است.

عباسی درباره آمارهای آسیب های اجتماعی در کشور، گفت: خوشبختانه مساله مربوط به حوزه طلاق در دو سال اخیر دولت سیزدهم کاهش داشته است. همچنین در حوزه اعتیاد در جامعه ایران نیز روند آن متوقف شده است.

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور در خاتمه با اشاره به کاهش سکونتگاه‌های غیررسمی به دلیل توجه دولت به نقاط  حاشیه ای در کشور، در عین حال تاکید کرد که علیرغم همه کاهش‌ها باید به این موضوعات همچنان توجه صورت گیرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌های مرکز مشاوره پلیس ایلام
  • جشنواره الگوهای برتر مشاوره مراکز فنی و حرفه‌ای بوشهر برگزار شد
  • مصالحه ۷۸ درصدی پرونده‌ها در مراکز مشاوره پلیس ایلام
  • آمار طلاق در دو سال اخیر کاهش یافته است
  • کاهش طلاق در دو سال اخیر/ تدوین دفترچه برای دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • ۲ هزار مددجوی کمیته امداد از خدمات پزشکی بهره مند شدند
  • آذربایجان شرقی استان پیشرو در زمینه کاهش آسیب اجتماعی کودکان کار
  • ثبت ۶ هزار مراجعه به مراکز مشاوره پلیس سمنان
  • فعالیت بیش از ۱۷۰ ماما در مراکز بهداشتی استان یزد