Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@22:05:50 GMT

جای خالی بیمه سیل در کشور / اجاره رودخانه در برخی شهرها

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۸۶۸۱۷

جای خالی بیمه سیل در کشور / اجاره رودخانه در برخی شهرها

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به عدم رعایت حریم رودخانه‌ها و همچنین نهادهادی مسوول در بحث مدیریت رودخانه‌ها، گفت: در مشهد رودخانه‌ای به مدت ۵۰ سال توسط وزارت نیرو به شهرداری اجاره داده می‌شود و شهرداری‌ها ضمن حفظ رودخانه‌ها، از طریق ساخت و ساز در این مناطق کسب درآمد می‌کنند!.

به گزارش ایسنا، مسعود تجریشی در دومین نشست کرسی‌های آزاد اندیشی با موضوع مدیریت بحران که با حضور رئیس سازمان هواشناسی و اکبر نصراللهی استاد مدیریت بحران و رئیس دانشکده ارتباطات و رسانه در دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز عصر روز گذشته برگزار شد، گفت: شاید دست اندازی‌های انسانی باعث وقوع مخاطرات طبیعی از جمله سیل اخیر شده باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سازمان محیط زیست به عنوان یک دستگاه حاکمیتی، خطرات این دست اندازی‌ها را هم به مردم و هم به مسؤولان هشدار داده است.

وی با بیان این که ایران جزو 10 کشور بالای دنیا از لحاظ وقوع بلایای طبیعی است، گفت: متأسفانه در کشور ما برای مدیریت مخاطره سیل برنامه مشخصی وجود ندارد. همچنین بین دستگاه‌ها هماهنگی و تقسیم کار وجود ندارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست با اشاره به این که نمی‌توان صرفاً به لحاظ سازه‌ای به سیل و نحوه کنترل آن نگاه کرد، گفت: در دهه‌های اخیر در برخی کشورها بیمه سیل مطرح شده است و از این طریق همه خسارت‌های ناشی از سیل بر عهده دولت‌ها نیست. به این ترتیب کسانی که در نزدیک رودخانه‌ها خانه دارند، باید خانه‌های خود ر ا بیمه کنند. اگر بیمه سیل وجود داشته باشد، حتماً باید حریم رودخانه‌ها نیز رعایت شده باشد.

تجریشی با اشاره به این که برای مثال در شهری مثل تهران حریم رودخانه‌ها رعایت نشده است، گفت: باید ببینیم علت عدم رعایت حریم رودخانه‌ها ضعف قانونی است یا ضعف نظارتی. واقعیت آن است که در ساخت و ساز در بستر رودخانه‌ها همه دستگاه‌ها اعم از اجرایی و نظارتی مقصر هستند. در کشورهایی که متوجه ضرورت حفظ حریم رودخانه‌ها شدند، قانون و الزامات قانون به درستی اجرا می‌شود.

وی با اشاره به این که مسئولیت مدیریت رودخانه‌ها در بیرون از شهرها برعهده وزارت نیرو است، گفت: در داخل شهرها رودخانه‌ها با همکاری وزارت نیرو و شهرداری‌ها مدیریت می‌شود. برای مثال در مشهد رودخانه‌ای به مدت ۵۰ سال توسط وزارت نیرو به شهرداری اجاره داده می‌شود و شهرداری‌ها ضمن حفظ رودخانه‌ها، از طریق ساخت و ساز در این مناطق کسب درآمد می‌کنند.

معاون سازمان محیط زیست با تاکید بر این که براساس قانون وزارت نیرو مسئولیت آب را برعهده دارد، گفت: اگر در مسیر رودخانه‌ها آلودگی‌هایی ایجاد شود، سازمان محیط زیست موظف است آلاینده‌ها را شناسایی و به قوه قضائیه معرفی کند.

ادامه دارد

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رودخانه سیل شهرداري محیط زیست وزارت نيرو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۸۶۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشت شکارچی متخلف حیات وحش گچساران دستگیر شدند

رئیس سازمان محیط زیست گچساران گفت: هشت شکارچی متخلف در مناطق حفاظت شده و آزاد این شهرستان دستگیر شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کهگیلویه و بویراحمد، محمدامین حسینی، امروز_ سه‌شنبه، هجدهم اردیبهشت_ در جمع خبرنگاران از دستگیری هشت شکارچی متخلف در گچساران خبر داد و اظهار کرد: این شکارچیان از یک هفته گذشته تاکنون از سوی محیط‌بانان در گچساران شناسایی و دستگیر شدند.

وی افزود: از این شکارچیان متخلف ۲۹ قطعه لاشه کبک و پنج قبضه سلاح شکاری ساچمه‌زنی و بادی کشف شد.

رئیس سازمان محیط‌زیست گچساران، گفت: جریمه شکار غیرمجاز هر قطعه کبک با توجه به نوع جنسیت از سه میلیون تا نه میلیون ریال است.

وی تصریح کرد: کبک، تیهو، گرگ، خرس، کل و بز از مهم‌ترین گونه‌های حیات وحش در زیستگاه‌های حیات وحش گچساران است.

در ادامه داوود حبیبی مسئول روابط عمومی سازمان محیط زیست گچساران، گفت: در این مدت با هماهنگی دادستان و همکاری پلیس اطلاعات انتظامی لاشه دو رأس کل وحشی در منزل شخصی از اهالی روستاهای گچساران کشف شد.

وی افزود: پرونده متخلفان برای بررسی و صدور حکم تحویل مراجع قضائی این شهرستان شد.

حبیبی تصریح کرد: مأموران یگان حفاظت محیط زیست به‌طور شبانه روزی در مناطق تحت مدیریت و آزاد شهرستان حضور دارد و با متخلفان زیست محیطی بدون اغماض طبق قانون برخورد خواهد گرد.

کد خبر 751526

دیگر خبرها

  • هشت شکارچی متخلف حیات وحش گچساران دستگیر شدند
  • توسعه پایدار بر مبنای حفاظت محیط زیست صورت گیرد
  • بلاتکلیفی ۸ ماهه یک مصوبه مهم زیست‌محیطی در استانداری کهگیلویه و بویراحمد
  • تعیین تکلیف سایت جدید پسماندهای بیمارستانی کرمانشاه در گام‌ نهایی
  • نظارت مأموران محیط زیست آذربایجان‌غربی بر بیش از۷۶۰ هزارهکتار ازمناطق تحت مدیریت
  • دیوان محاسبات: محیط زیست تکلیف قانونی خود را انجام نداده
  • هشدار نارنجی؛ آماده‌باش مدیریت بحران برای ۱۸ استان
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • معضل کشت‌های زیرپلاستیکی در همدان و آلودگی محیط زیست
  • متخلفان صید ماهی در تور محیط بانان لرستان