Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اتاق خبر»
2024-05-01@00:07:51 GMT

مقامات عراقی این بار جدی هستند

تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۹۱۱۱۴

مقامات عراقی این بار جدی هستند

 

به گزارش اتاق خبر، به نقل از ایسنا، ثامر غضبان، وزیر نفت عراق چندی پیش برای بازدید و مذاکره با مقامات ایرانی به کشورمان آمد و پس از دیداری که با بیژن زنگنه، وزیر نفت کشورمان داشت، اعلام شد دو کشور دربار توسعه مشترک میدان‌های نفت‌شهر و خرمشهر تفاهم کرده‌اند.

به طور کلی صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران به عراق، توسعه مشترک میدان‌ها، بازسازی پالایشگاه‌های قدیمی عراق و ایجاد شبکه گازرسانی در این کشور مهم‌ترین تفاهم‌های دو طرف به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته امیرحسین زمانی‌نیا - معاون وزیر نفت در امور بین‌الملل - با توجه به ظرفیت‌های سرشار فنی و مهندسی صنعت نفت ایران، امکان صادرات خدمات فنی و مهندسی کشورمان به عراق وجود دارد، هم‌چنین با توجه به منحصربه‌فرد بودن ایران در توسعه حداکثری شبکه گازرسانی، استفاده از تجارب و ظرفیت‌های ایران برای ایجاد شبکه گازرسانی در عراق نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

زمانی‌نیا همچنین ابراز امیدواری کرد که خط لوله فرآورده‌های نفتی بین آبادان و بصره هم که سال‌های درازی است در مذاکرات بین ایران و عراق مطرح می‌شود، در آینده نزدیک اجرایی شود. وی به محورهای آموزشی نیز در توافق‌های دو طرف اشاره کرد و گفت: در این زمینه مقرر شده است گروهی از دانشجویان عراقی به تحصیل در رشته مهندسی نفت در دانشگاه تهران مشغول شوند.

در این راستا، سید حمید حسینی - دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق - با تاکید بر این‌که اگر تفاهمات انجام شده به توافق برسد، تحولی اساسی در روابط بین دو کشور ایجاد می‌شود، افزود: عراقی‌ها می‌توانند هم در بحث‌های فنی و مهندسی از توان ایران استفاده کنند و هم در بحث بازسازی پالایشگاه‌ها و گازرسانی به شهرهای عراق.

وی با بیان این‌که ایران و عراق می‌توانند در همه زمینه‌ها با یکدیگر همکاری کنند، اظهار کرد: در چند سال گذشته هیچگاه موفق نبودیم با عراقی‌ها همکاری کنیم و این تفاهمات بسیار می‌تواند راهگشا باشد.

این تحلیل‌گر ارشد حوزه انرژی با اشاره به توسعه مشترک میادین مشترک بین ایران و عراق گفت: بحث توسعه مشترک میادین مشترک زمان زیادی است که مطرح است اما هیچگاه اشتیاقی از طرف عراقی‌ها در این زمینه نشان داده نمی‌شد. ما اظهار علاقه می‌کردیم اما عراقی‌ها هیچوقت حاضر نبودند این کار را انجام دهند. به نظر می‌رسد این دولت، دولت قبل نیست. اگر امکان وجود داشته باشد، به نظر می‌رسد مقامات بالای عراقی این بار جدی هستند.

حسینی درباره مزایای توسعه مشترک میادین مشترک نفتی توضیح داد: برای این منظور شرکت بین‌المللی می‌تواند برای تأمین مالی پروژه حضور یابد تا هزینه دوباره انجام نشود. مطالعاتی که انجام می‌تواند برای هر دو کشور مورد استفاده قرار بگیرد. برای فروش محصول هم می‌توان به صورت مشترک اقدام کرد. سهم هر کس برای برداشت مشخص می‌شود. در واقع عملیات توسعه و بهره برداری مشترک صورت می‌گیرد و سرمایه گذاری دوگانه نخواهد بود.

انتهای پیام/

منبع: اتاق خبر

کلیدواژه: میدان مشترک عراق ايران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.otaghnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اتاق خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۹۱۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد

نهاد اطلاع‌رسانی امنیتی عراق امروز اعلام کرد که در یک عملیات اطلاعاتی بی‌سابقه و بر اساس اطلاعات دقیق، یک تروریست داعشی تحت تعقیب دستگیر شد.

در بیانیه این نهاد آمده است که فرد مذکور معروف به (ابو صکر) در موصل دستگیر شد. وی تحت تعقیب دستگاه قضایی عراق و مسوول آنچه «پلیس اسلامی داعش» خوانده می‌شد، بود و با مدارک جعلی در عراق تردد می‌کرد.

از سوی دیگر رسانه‌های خبری گزارش دادند که ۱۹۱ خانواده عراقی متشکل از ۷۱۴ نفر اردوگاه الهول در سوریه را ترک کردند؛ بنابراین گزارش، این خانواده‌ها پس از بازدید هیأت عراقی از این اردوگاه که با هدف تسریع در روند انتقال کامل عراقی‌ها از سوریه طی سال آینده انجام شد، اردوگاه را ترک کردند.

اردوگاه الهول که جمعیت زیادی از اعضا و خانواده‌های گروه تروریستی داعش را در خود جای داده است، در شمال شرقی سوریه و در ۱۰ کیلومتری مرز عراق قرار دارد و تروریست‌های آمریکایی هر از چند گاهی اقدام به جابجایی همقطاران داعشی خود از سوریه به عراق و بالعکس می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات بعد از ۱۰ سال
  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • بازدید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • بازددید سفیر ایران و مقام‌های عراقی از مرز خسروی
  • مقامات عراقی در حال تحقیق درباره قتل یک اینفلوئنسر هستند
  • جدایی کاپیتان تیم ملی عراق از تیم لیگ برترمس رفسنجان
  • معاون وزیر کشور: در حال رایزنی هستیم تا امکان ورود زائران ایران به عراق با خودرو شخصی فراهم شود
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • پارلمان عراق قانون ممنوعیت همجنس‌بازی را تصویب کرد