Web Analytics Made Easy - Statcounter

اجرای بسته ارزی تشویقی بانک مرکزی در حالی برای ۶ماه دیگر تمدید شد که بررسی عملکرد بازار ثانویه نشان می‌دهد که باوجود امتیازهای جدید برای صادرکنندگان وضعیت دو سوم ارز صادراتی سال ۹۷ شفاف نیست. ۲۳ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۷ اقتصادی اقتصاد ایران پول | ارز | بانک نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اواخر بهمن ماه سال 97 بانک مرکزی از بسته تشویقی برای بازگشت هرچه بیشتر ارز حاصل از صادرات رونمایی کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساده ترین بیان برای توضیح این بسته، امکان نام به نام شدن کوتاژ صادراتی بر اساس قیمت توافقی بین صادرکننده و واردکننده بود. اخیرا اعلام شد که این بسته تشویقی تا پایان شهریور ماه سال 98 نیز تمدید شده است. بانک مرکزی امیدوار است با تمدید مدت زمان بسته تشویقی خود میزان عرضه ارز صادراتی به سامانه نیما افزایش یابد.

گفتنی است، بر اساس آمارهای تجارت خارجی کشور سال 97 حدود 44 میلیارد دلار صادرات غیر نفتی صورت گرفته که ظاهرا حدود یک سوم ارز حاصل از صادرات به کشور بازگشته است. در حال حاضر میانگین قیمت ارز صادراتی از حدود 9500 تومان به حدود 11 هزار تومان افزایش یافته است.

لازم به ذکر است، بررسی گزارش عملکرد بازار ثانویه سامانه نیما نشان می‌دهد، از نیمه مرداد ماه تا پایان روز 20 فروردین ماه بیش از  11 میلیارد و 700 میلیون یورو ارز حاصل از صادرات به این سامانه تزریق شده است.

نکته قابل توجه اینکه در سه هفته پایانی سال قبل و همزمان با اجرایی شدن بسته تشویقی بانک مرکزی میزان تزریق ارز صادراتی به بازار ثانویه با افزایش قابل توجهی رو به رو شده بود. بر این اساس در هفته دوم و سوم اسفند ماه بیش از یک میلیارد و 600 میلیون یورو ارز به این سامانه تزریق شد. البته این روند در هفته پایانی با کمی افت مواجه و میانگین تزریق هفتگی به حدود 500 میلیون یورو کاهش یافت.

در شروع سال 98 به غیر از 2 هفته ابتدایی سال که ارز قابل توجهی به سامانه تزریق نشد، از هفته سوم مجددا روند تزریق افزایش یافت اما به نظر میرسد در پایان این هفته کمتر از 250 میلیون یورو ارز به سامانه تزریق شده باشد. همانطور که اشاره شد طی این مدت بسته تشویقی بانک مرکزی جهت نام به نام کردن کوتاژ صادراتی در حال اجرا می‌باشد. به این ترتیب کاهش میزان عرضه با وجود افزایش نرخ کمی دور از انتظار است که لازم است بانک مرکزی درباره دلایل کاهش عرضه با وجود افزایش قیمت بررسی لازم را صورت دهد.

پرده جدید صادرات صوری در سال جهش ارزی/رونمایی از صدها اظهارنامه صادراتی اعلام خروج نشده + سند

 

انتهای پیام/

R1389/P/S7,77,79/CT7 واژه های کاربردی مرتبط قیمت ارز

منبع: تسنیم

کلیدواژه: قیمت ارز قیمت ارز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۹۴۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت

امتداد - شرایط کنونی و اقدامات بانک مرکزی حاکی از آن است که همچنان باید امید زیادی به کاهش بیشتر قیمت دلار و آرامش بازار ارز داشت.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، محسن احتشام، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران با توجه به فروکش کردن التهاب بازار ارز و کاهش قیمت دلار اظهار داشت: با توجه به شرایط کنونی و آرامش نسبی منطقه، قیمت دلار همچنان پتانسیل ریزش بیشتری دارد و در روز‌های آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز خواهیم بود. البته این مساله ارتباط مستقیمی به آرامش و ثبات منطقه دارد و قطعا اگر اتفاقات و تنش‌های جدید داخلی و بین المللی رخ ندهد، روند پایین آمدن قیمت ارز ادامه خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند به انتظارات تورمی و هیجانات کاذب بازار ارز اشاره کرد و گفت: متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که مردم و فعالان اقتصادی در هر لحظه بدون هیچ دلیل خاصی پیگیر قیمت دلار هستند، در حالی که این موضوع در خیلی از مواقع یک موج روانی و هیجانی متاثر از فضاسازی دلالان و سوداگران بازار است. در واقع نباید اجازه دهیم که این مساله به مبنای اصلی بازار تبدیل شود و هیجانات کاذب، باز هم بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.

این فعال اقتصادی به اقدامات و تدابیر ویژه بانک مرکزی در کنترل و مدیریت بازار ارز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه تاکنون با مدیریت منطقی و اصولی بانک مرکزی شاهد بودیم که موج‌های متعدد هیجانی در بازار ارز بعد از مدت کوتاهی فروکش کرده و بازار به ثبات و آرامش رسیده است. در واقع اگر اجازه دهند بانک مرکزی برنامه‌ها و اهداف خود را با استقلال و اختیارات کافی تدون و اجرایی کند، شک نکنید قیمت دلار بسیار پایین‌تر از قیمت کنونی خواهد بود. در نتیجه باید فرصت دهند بانک مرکزی کار خود را انجام داده و هیچ سازمان و نهاد و ارگان دیگری در کارش دخالت نکند.

احتشام با تاکید بر تداوم ثبات و آرامش بازار ارز و تاثیر مثبت آن بر روند تولید و تجارت کشور گفت: بی‌تردید مردم و تمامی فعالان تجاری و اقتصادی کشور به دنبال ثبات و پیش‌بینی پذیر شدن بازار هستند و تنها گروهی که خواهان اختلال در بازار است، دلالان و سودجویانی هستند که از این شرایط سود می‌برند. در نتیجه امیدوارم شرایط کنونی همچنان تداوم یابد تا قیمت ارز همچنان به روند کاهشی خود ادامه دهد تا به نطقه ثبات و نرخ متعادل خود برسد.

منبع: ایسنا

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی: گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • گشایش‌های جدید ارزی در راه است
  • کاهش نقدینگی و تورم با تمرکز بانک مرکزی در حوزه ریال
  • سکه های حراجی بانک مرکزی ناخالصی دارند؟
  • ریزش قیمت دلار در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • مهلت ارسال مقاله برای ویژه‌نامه فصلنامه روند با موضوع «پول دیجیتال بانک مرکزی CBDC» تمدید شد
  • مجلس به بانک مرکزی اولتیماتوم داد
  • دلار و سکه تا کجا کاهش پیدا می کنند؟
  • مجلس آتش‌بیار معرکه است!