Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-30@08:24:15 GMT

تایم تحلیل کرد: ۴ پیامد تروریست خواندن سپاه برای آمریکا

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۹۴۵۴۳

تایم تحلیل کرد: ۴ پیامد تروریست خواندن سپاه برای آمریکا

دنیای اقتصاد: ترامپ مانند بسیاری از اقدامات دیگر خود در حوزه سیاست‌خارجی برای ایجاد توهم نسبت به قاطع بودن خود این کار را انجام داده است. اما علاوه‌بر اینکه این اقدام سودی برای آمریکا نخواهد داشت می‌تواند پیامد‌های مخربی نظیر بی‌اعتبار شدن فهرست تروریستی آمریکا در نزد متحدان واشنگتن، کاهش اقبال به کمپین فشار حداکثری علیه تهران، رخنه تردید میان آمریکا و متحدانش و ریسک‌های جانی برای نیرو‌های ارتش این کشور در منطقه را نیز درپی داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



نشریه تایم در گزارشی به قلم دنیل بنیامین که پیش‌تر در سمت هماهنگ‌کننده بخش ضدتروریسم وزارت‌خارجه آمریکا فعالیت داشته است در رابطه با پیامد‌های قراردادن نام سپاه در فهرست تروریستی آمریکا نوشت: قرار دادن یک سازمان خارجی در فهرست تروریستی آمریکا به ندرت به نگرانی برای فضای عمومی در این کشور بدل می‌شود. اما بیانیه ۸ آوریل دولت دونالد ترامپ در رابطه با قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب‌اسلامی ایران از سوی وزارت‌خارجه در فهرست گروه‌های تروریستی که به گفته وی نشانه‌ای از افزایش فشار بر ایران خواهد بود با انتشار بیانیه دیگری از سوی شخص ترامپ تکمیل شد. دولت ترامپ این اقدام را یک ابزار سیاسی کارآمد بی‌سابقه و زیان‌آور برای ایران توصیف کرده است. فلسفه قرارگرفتن در فهرست تروریستی وزارت‌خارجه باید غیرسیاسی و پیشگیرانه باشد حال آنکه تروریستی نام نهادن سپاه سیاسی و تنبیهی است. این اقدام را می‌توان نشانه تداوم تصمیمات سیاست‌خارجی توسط ترامپ دانست که اغلب برای ایجاد توهم اقدام قاطع به‌جای پیشرفت واقعی هستند.

در برخی از موارد این مدل از اقدامات ترامپ می‌تواند نتایج عکس درپی داشته باشد. وی که درنتیجه ورود مهاجران از گواتمالا، هندوراس و السالوادور به آمریکا خشمگین شده است اعلام کرد که کمک به این کشور‌ها را متوقف می‌کند؛ اگرچه بسیاری از کارشناسان به او هشدار دادند که چنین اقدامی می‌تواند موج ورود آوارگان از این کشور‌ها را گسترش دهد. همچنین در مورد فلسطین نیز ترامپ که از مخالفت مردم این کشور با انتقال سفارت آمریکا به اورشلیم (بیت‌المقدس) مضطرب شده بود کمک‌های آمریکا به نهاد‌های فلسطینی را متوقف ساخت که البته چنین تصمیمی تنها می‌تواند موجب دشوارتر شدن حل اختلافات فلسطین و اسرائیل شود و انتفاضه جدیدی را کلید بزند.

سیاست‌خارجی آمریکا در دوره ترامپ دیگر در مسیر نیل به نتایج دلخواه گام برنمی‌دارد بلکه بیشتر فوران احساسات و ژست‌های سیاسی غیرمحتاطانه است تا نشان دهد که رئیس‌جمهور آمریکا با عرف‌های سنتی دیپلماسی محدود نخواهد شد. این شرایط را می‌توان به تئاتری تشبیه کرد که بازیگر نقش اصلی آن خشونت و سرسختی را بر هر چیز دیگر مقدم می‌داند و در این راه آمریکا را بر لبه شکست یا بدتر از آن قرار خواهد داد. این نخستین‌باری است که تحریم‌های سازمان تروریست‌های خارجی (FTO) علیه بخش رسمی از یک دولت دیگر استفاده شده است. تا این زمان این تحریم‌ها تنها برای گروه‌هایی مانند القاعده، داعش و فارک (نیرو‌های مسلح انقلابی کلمبیا) استفاده شده بودند. نام نهادن این گروه‌ها به‌عنوان تروریست به آمریکا اجازه می‌دهد که مانع از استفاده از سیستم مالی آمریکا توسط این گروه‌ها شود، حامیان مالی تروریسم را مورد پیگرد قرار دهد و از ورود اعضای آنان به خاک آمریکا ممانعت کند.

اما قرار دادن نام سپاه پاسداران در این فهرست در زمینه بازداشت، توقیف اموال و ممانعت از ورود به آمریکا هیچ نتیجه عملی را ایجاد نمی‌کند چراکه دولت آمریکا برای چند دهه و از زمان نام نهادن ایران به‌عنوان دولت حامی تروریسم در سال ۱۹۸۴، از انجام طیف گوناگونی از اقدامات علیه دولت ایران دریغ نکرده است. وفور این دست از محدودیت‌ها علیه ایران به‌همراه تروریست خطاب کردن سپاه- که می‌توان آن را به یک بمب هسته‌ای در زرادخانه دیپلماتیک تشبیه کرد- دلیل آن بوده است که تاکنون وزارت‌خارجه بخشی از یک دولت خارجی را به‌عنوان گروه تروریستی اعلام نکرده بود.

سپاه و بخش نیرو‌های ویژه خارجی آن موسوم به سپاه قدس، به‌دلیل حمایت خود از حماس و حزب‌الله طی سال‌های گذشته همواره در تیررس چند فرمان اجرایی از سوی روسای جمهور آمریکا بوده‌اند. در واقع اگر آمریکا تاکنون نیز کمربندی را به دور سپاه کشیده بود اکنون با چنین اقدامی تنها یک قلاب ایمنی را به آن افزوده است که برای آمریکا هیچ سودی درپی ندارد. اما روی دیگر سکه آن است که چنین وضعیتی می‌تواند زیان‌های فراوانی را برای آمریکا ایجاد کند. ابتدا می‌توان به رهبری آمریکا در مبارزه با تروریسم اشاره کرد. به‌طور سنتی، فهرست تروریستی آمریکا یک استاندارد طلایی در این زمینه بوده است و افراد و دولت‌ها نیز اغلب تشخیص و تعریف آمریکا از گروه تروریستی را صحیح می‌دانستند. با این حال تروریست دانستن سپاه هیچ‌کس را قانع نمی‌کند که در کمپین فشار حداکثری علیه تهران با واشنگتن همکاری کند. البته تنها اسرائیل و چند کشور عرب سنی آن را می‌پسندند. در وهله بعدی و از همه مهم‌تر آنکه متحدان آمریکا به‌ویژه در اروپا و آسیا را مجاب می‌سازد که تخاصم حداکثری دولت ترامپ علیه ایران بی‌دلیل و دارای نتایج عکس است.

این گزارش مدعی است: هیچ‌کس این توهم را در سر ندارد که ایران در مقابله با غرب خوش‌طینت است، اما این کشور را نباید تهدیدی برای نظم جهانی دانست. چنین اقداماتی را تنها می‌توان در قالب ادعا‌های مورد تردید ترسیم کرد که اجماع جهانی در بین جوامع اطلاعاتی بر سر آن وجود ندارد. پیامد مخرب دیگر این اقدام ترامپ رخنه کردن تردید در میان متحدان آمریکا بوده و این بهایی است که باید به‌دلیل حرص برای رسیدن به اهداف کوتاه‌مدت سیاسی پرداخت. ابزاری که باید به‌کارگیری آن، غیرسیاسی و بر پایه اطلاعات تحلیلی باشد. اما بخشی که می‌تواند به‌طور ملموس نتیجه این عمل کاخ سفید را لمس کند، ارتش آمریکا است. سپاه پاسداران دارای توانایی‌های عملیاتی فراوانی است که حمایت از بشار اسد در سوریه و بسیج کردن شیعیان از کشور‌های مختلف تنها ذره‌ای از آن‌ها است. در طی دو سال گذشته که موضوع قراردادن نام سپاه در فهرست تروریستی مورد بحث بوده است، وزارت دفاع با تاکید بر اینکه این عمل ریسک جانی برای نیرو‌های آمریکا در منطقه را افزایش می‌دهد همواره مخالفت خود را با آن اعلام کرده است. برای سال‌ها، سپاه همواره اطمینان حاصل کرده است که گروه‌های تحت حمایتش در منطقه با نیرو‌های آمریکایی برخوردی نداشته باشند.

نگرانی پنتاگون آن بوده است که چنین اقدامی ممکن است ژنرال قاسم سلیمانی، فرمانده نیرو‌های سپاه قدس را متقاعد کند تا حمله‌ای پیش‌دستانه را علیه نیرو‌های آمریکایی آغاز کند. همچنین ممکن است حملاتی غافلگیرانه به سفارت آمریکا در بغداد انجام شود. مقامات ایرانی اکنون اقدام دولت ترامپ را گام روبه جلوی دیگری از جانب آمریکا برای افزایش تخاصم می‌دانند و ممکن است دست به اقدامات غیرمنتظره‌ای علیه نیرو‌های آمریکایی بزنند. این همان نگرانی است که سازمان سیا و پنتاگون آن را دلیل مخالفت خود با تروریستی دانستن سپاه اعلام کرده‌اند. حتی برخی از کارشناسان در آمریکا این احتمال را مطرح کرده‌اند که ممکن است این اقدام گام ابتدایی به‌سوی یک جنگ تمام‌عیار با ایران باشد. بله می‌توان گفت که سیاست‌خارجی پر از روند‌های ملالت‌بار، تشخیص و عمل است. به ندرت می‌توان سیاست‌خارجی را در چارچوب‌های دراماتیک تلویزیونی یا حتی توییتر جای داد و از این رو نیل به نتیجه نیازمند صبر و راه‌حل است. اما در صورتی که سیاست‌خارجی به‌درستی انجام بگیرد، آمریکایی‌ها و افراد بی‌گناه کشته نخواهند شد که تصور آن امروز دشوار به‌نظر می‌رسد.

منبع: فردا

کلیدواژه: سپاه ایران لیست تروریستی ترامپ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۹۴۵۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟

آیا دولت بایدن برای نجات رژیم صهیونیستی از انزوا و شکست بین‌المللی، عربستان را پیش پای اسرائیل قربانی می‌کند؟

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: در حالی که پایتخت‌ها، شهرها و دانشگاه‌های بسیاری از کشورهای جهان شاهد گسترده‌ترین اعتراضات ضد صهیونیستی است، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای سعودی در ریاض مدعی شد: «روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود. اقدام دوطرفه عربستان و آمریکا در رابطه با پرونده عادی‌سازی روابط با اسرائیل در مراحل پایانی است. آمریکا و عربستان سعودی طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند».

فیصل بن‌فرحان وزیر خارجه عربستان هم گفته است: «به مراحل نهائی توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم». این در حالی است که بلینکن با وقاحت گفته است: اسرائیل برنامه‌ای برای حفاظت از غیرنظامیان در حمله به «رفح» در جنوب غزه ندارد.

بلینکن در نشست با وزیران شورای همکاری خلیج‌فارس هم، خواستار سیستم دفاعی یکپارچه در مقابل ایران شد و ادعا کرد: رویارویی ایران با اسرائیل، نیاز به یکپارچگی دفاعی بیشتر را نشان می‌دهد. این حمله، تهدید حاد و فزاینده ایران را نشان می‌دهد، اما همچنین ضرورت همکاری ما در زمینه دفاع یکپارچه را نشان می‌دهد.

اظهارات بلینکن مبنی بر این که آمریکا و عربستان طی یک ماه گذشته درباره عادی‌سازی روابط میان ریاض و اسرائیل اقداماتی انجام دادند، در حالی است که تشدید جنایت‌های اسرائیل در ماه‌های اخیر، موجب برانگیختگی گسترده جهانی و همچنین آماده شدن محاکم بین‌المللی برای صدور حکم تعقیب و بازداشت مقامات جنایتکار صهیونیست شده است. در میدان نظامی نیز تحلیلگران، از قطعیت شکست اسرائیل خبر می‌دهند و این علاوه‌بر ضربت راهبردی تحقیرآمیزی بود که اسرائیل از ایران خورد.

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد دولت بایدن و نتانیاهو اصرار دارند دولت‌هایی مانند سعودی، اردن و امارات را قربانی کنند تا هر طور که شده اسرائیل را از باتلاقی که در آن دست‌وپا می‌زند، بیرون بکشند.

پیش از این، دیوید هرست، سردبیر وب‌سایت آمریکایی میدل‌ایست‌آی با اشاره به نقش‌آفرینی اردن، هنگام حمله ایران به اسرائیل هشدار داده بود: «در حالی که مردم اردن، شلیک موشک‌های ایرانی به اهداف خود در اسرائیل را تشویق می‌کردند، ارتش اردن آنها را از طرف اسرائیل سرنگون می‌کرد. اسرائیل ممکن است این واقعیت که متحدان واقعی دارد را جشن بگیرد، اما با این کار، مشروعیت دوستان خود را به طرز مُهلکی تضعیف می‌کند».

البته ایران در آن حمله، پایگاه‌های جاسوسی و نظامی اسرائیل از جمله پایگاه نواتیم را که حفاظت‌شده‌ترین پایگاه نظامی دنیا توصیف می‌شود، درهم کوبید و فقط ذلت و خفّت ماجرا برای شاه خائن اردن بماند.

بیگاری کشیدن اخیر از عربستان و واداشتن او به انتحار با باقی‌مانده حیثیت خود نزد ملت‌های مسلمان، در حالی است که میدل‌ایست مانیتور، آبان ۱۴۰۰ با اشاره به «گاو شیرده» توصیف‌شدن سعودی از سوی ترامپ نوشت: «زمانی که ترامپ، عربستان را گاو شیرده توصیف کرد، بن‌سلمان احساس توهین نکرد. او چرا در مقابل توهین‌های مداوم رهبران غربی سکوت می‌کند، اما در لبنان تنش ایجاد می‌کند؟».

دونالد ترامپ سال ۱۳۹۵ در حالی که هنوز رئیس‌جمهور نشده بود، گفته بود: «عربستان برای ما مانند گاوی شیرده است که هر وقت دیگر نتواند دلار و طلا بدهد، دستور ذبح آن را صادر می‌کنیم و این واقعیتی است که همه دوستان و دشمنان آمریکا به ویژه خود مقامات سعودی از آن آگاهند. عربستان، باید سه‌چهارم ثروتش را به آمریکا بابت حمایت‌های ما بپردازد».

او پس از ریاست‌جمهوری هم در جریان نشست خبری مشترک با سران لتونی، لیتوانی و استونی گفته بود: «می‌خواهم از سوریه خارج شویم و به کشورمان بازگردیم، می‌خواهم کشور خود را بازسازی کنم، هفت تریلیون دلار صرف کردیم اما هیچ چیزی نگرفتیم. ما در این مورد خیلی جدی فکر می‌کنیم و به‌زودی در این مورد تصمیم قطعی خواهیم گرفت. من به ریاض گفتم اگر می‌خواهید در این‌جا بمانیم، پس هزینه‌اش را بپردازید». ترامپ، اردیبهشت ۱۳۹۷ هم در دیدار با محمد بن‌سلمان گفت: «عربستان سعودی جزو خریداران بزرگ ما بوده است. [خطاب به بن‌سلمان] یکی از سرمایه‌گذاری‌های بزرگ شما خرید سهام و اقلام مختلف و تولید شغل برای آمریکایی‌ها است. من در ماه می در ریاض بودم. صدها میلیارد دلار به ایالات‌متحده بازگرداندیم. ما این را می‌دانیم و آنها هم می‌دانند». ترامپ سپس با نشان دادن چند لوح درباره خریدهای سعودی گفت: «اینها بعضی از چیزهایی هستند که از ما خریده‌اند. این یکی سه میلیارد دلار است، آن ۵۳۳میلیون دلار و آن یکی ۵۲۵میلیون دلار. این پول‌ها برای شما چیزی نیست؛ بیشتر بخرید این ۸۸۰میلیون دلار، این ۶۴۵میلیون دلار، این یکی ۶میلیارد دلار...».

اما بیش از صد میلیارد خرید نظامی از آمریکا- فقط ظرف یکی دو سال- نتوانست عربستان را به هنگام حمله متجاوزانه به یمن و تلافی‌شدن از سوی انصارالله، از گرداب نجات دهد و مانع از فرود آمدن موشک‌های در مناطق نفتی و نظامی شود. حالا هم به نظر می‌رسد اگر پای عربستان بیش از گذشته به بازی جنایتکارانه اسرائیل و آمریکا سُر بخورد، طرفی که بیش از همه زیان خواهد کرد، دولت سعودی است. مقاومت یمن نشان داده که کمترین ملاحظه‌ای درباره حامیان جنایات رژیم صهیونیستی ندارد.

دیگر خبرها

  • اعترافات تکان دهنده عضو گروهک انصارالفرقان + ویدئو | هم این دنیا را خراب کردم هم آن دنیا را | ۱۱ تومان ارزش نداشت دماغ کسی را خون کنم!
  • اعترافات عضو بازداشت شده گروهک تروریستی انصارالفرقان + فیلم
  • ریشه‌های تروریست‌پروری در سیاست‌های غرب؛ ترور برای بقا!
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • تحریم سپاه توسط غربیان گویای سلامت کار پاسداران است
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • تسلیم شدن ۱۰۰ تروریست الشباب سومالی
  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • ماسک آزادی و حقوق بشر دولت‌های خارجی برای مردم جهان کنار رفته است
  • هلاکت ۷۰ عضو گروه تروریستی «الشباب» در سومالی