Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، جاناتان آلن، معاون نماینده دائمی انگلیس در سازمان ملل متحد اعلام کرد که آمریکا، فرانسه، انگلیس، لهستان، آلمان و بلژیک در پی وقوع کودتای نظامی در سودان، شورای امنیت این سازمان را به تشکیل جلسه فراخواندند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، شورای امنیت سازمان ملل متحد امروز (جمعه) به منظور بررسی کودتای نظامی در سودان و تحولات اخیر این کشور تشکیل جلسه خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عوض بن عوف، وزیر دفاع سودان طی اظهاراتی در شبکه تلویزیونی دولتی این کشور اعلام کرد که ارتش، قدرت را در دست گرفته و دوره انتقال سیاسی دو ساله در این کشور آغاز شده است. وزیر دفاع سودان با ادای سوگند به عنوان رئیس شورای نظامی انتقالی این کشور در حالی شروع به کار کرد که پیش‌تر در بیانیه‌ای از عزل عمر البشیر، رئیس‌جمهوری این کشور و تشکیل شورای عالی نظامی که برای دو سال کشور را اداره خواهد کرد، خبر داده بود.

دبیرکل سازمان ملل متحد از تمامی طرف‌های سودانی خواست تا به آرامش و خویشتن‌داری پایبند باشند.

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد که دبیرکل بر آمادگی این سازمان برای حمایت از مردم سودان تاکید کرده است.

به گفته وی، دبیرکل سازمان ملل به پیگیری تحولات سودان از نزدیک ادامه می‌دهد و معتقد است، آرمان‌های دموکراتیک ملت سودان از طریق روند گذار جامع و مناسب حاصل می‌شود.

رابرت پالادینو، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا طی سخنانی در نشست خبری روزانه این وزارتخانه با اشاره به حمایت واشنگتن از صلح و دموکراسی در سودان، شورای نظامی انتقالی را به استقبال از مشارکت مردمی در حکومت این کشور فراخواند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا در سودان «کودتای نظامی» رخ داده یا نه، گفت: این یک لحظه تاریخی برای مردم سودان است. هنوز برای اعلام نظر نهایی در این خصوص زود است.

پالادینو با بیان این که آمریکا از صلح و دموکراسی در سودان حمایت می‌کند، مقامات دوره انتقال سیاسی این کشور را دعوت کرد تا از مشارکت مدنی در این دوره استقبال کنند.

او همچنین گفت: مردم سودان باید خودشان تصمیم بگیرند که چه کسی آنها را مدیریت خواهد کرد. اولویت ما امنیت و رفاه شهروندان و کارکنان سفارت آمریکا در سودان است.

پالادینو در پایان با اشاره به بی‌ثباتی وضعیت فعلی در سودان افزود: تحولات این کشور را از نزدیک پیگیری می‌کنیم.

فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم با انتشار بیانیه‌ای ضمن تاکید بر ناتوانی شورای نظامی در سودان برای تحقق خواسته‌های مردم، خواستار واگذاری قدرت به حکومتی مردمی شد.

موگرینی در این بیانیه آورده است: همان‌طور که رئیس شورای اتحادیه آفریقا تاکید کرده، شورای نظامی اصول اتحادیه آفریقا را نقض کرده و توان تحقق خواسته‌های مردم را ندارد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با تاکید بر این که تنها یک روند سیاسی «مطمئن» و «جامع» خواهد توانست انتظارات مردم را برآورده کند، تصریح کرد: این موضوع نیز تنها با واگذاری قدرت به حکومت مردمی محقق خواهد شد.

واکنش ایران به تحولات اخیر سودان

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در خصوص موضع ایران در قبال تحولات سودان گفت: سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورهاست و تحولات روزهای اخیر سودان، مساله داخلی این کشور است.

بهرام قاسمی اظهار کرد: ایران همواره خواستار ثبات و امنیت کشورهای مسلمان بوده و خواهد بود.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: امیدواریم تمامی طرف‌های سودانی با خویشتنداری، حفظ آرامش و بهره‌گیری از سیاست تعامل و گفت‌وگو و از روش‌های مسالمت‌آمیز، مطالبات و خواسته‌های خود را پیگیری کنند و به زودی شاهد استقرار آرامش و ثبات در این کشور باشیم.

«عوض بن عوف» به عنوان رئیس شورای نظامی انتقالی سودان سوگند یاد کرد

عوض بن عوف، وزیر دفاع سودان با ادای سوگند به عنوان رئیس شورای نظامی انتقالی این کشور در حالی شروع به کار کرد که پیش‌تر در بیانیه‌ای از عزل عمر البشیر، رئیس‌جمهوری این کشور و تشکیل شورای عالی نظامی که برای دو سال کشور را اداره خواهد کرد، خبر داده بود.

وزیر دفاع سودان در بیانیه‌ای گفته بود: کمیته عالی امنیتی مسئولیت کامل امور کشور را به مدت دو سال بر عهده دارد. وی از اعلام حالت فوق‌العاده در کشور به مدت سه ماه و منع رفت و آمد به مدت یک ماه خبر داد و گفت که انتخابات پس از دو سال در کشور برگزار خواهد شد.

گزارشگران ویژه سازمان ملل متحد از جمله آریستید نونونسی، کارشناس حقوق بشر این سازمان در امور سودان، نیالتسوسی کلمان وول، گزارشگر ویژهٔ این سازمان در امور حق آزادی تجمع مسالمت‌آمیز و آزادی تشکل و دیوید کی، گزارشگر ویژه آزادی بیان سازمان مذکور در رابطه با تحولات اخیر در سودان بیانیه مشترکی صادر کردند.

این گزارشگران که در بیانیه خود از به کار بردن واژه «کودتا» خودداری کردند، استفاده از زور بیش از حد از سوی نیروهای سودانی علیه معترضان مسالمت‌آمیز را محکوم کردند.

در بخش دیگر این بیانیه با اشاره به گزارش‌ها مبنی بر تشکیل شورای نظامی برای اداره سودان، بر ضرورت گوش دادن مقامات این کشور به درخواست‌های مشروع مردم سودان تاکید شده است.

آریستید نونونسی در پایان این بیانیه آورده است: مقامات سودان را به حفاظت از غیرنظامیان که مسئولیت اصلی آن‌ها است و به لغو حالت فوق‌العاده فرا می‌خوانم. ارتش سودان و نیروهای امنیتی را نیز به اتخاذ تدابیر لازم برای جلوگیری از افزایش خشونت و حفظ حقوق قانونی مردم این کشور دعوت می‌کنم.

عوض بن عوف از بازداشت عمر البشیر، رئیس‌جمهوری این کشور و آغاز دوره انتقال سیاسی در این کشور خبر داده و اعلام کرد که قانون اساسی در سودان به حالت تعلیق درآمده و نهادهای نخست‌وزیری، مجلس و ادارات ایالتی نیز منحل شده‌اند. وی همچنین گفت: وضعیت فوق‌العاده به مدت سه ماه و مقررات منع رفت‌وآمد برای یک ماه در سراسر سودان برقرار خواهد شد.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۹۴۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | بازدید دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از نمایشگاه محصولات نظامی روسیه

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده
  • بلاروس: ناتو باعث سلطه آمریکا بر اروپا شده و گسترش آن را نمی‌پذیریم
  • تحولات اوکراین|واکنش مسکو به ارسال موشک‌های دوربرد به کی‌یف
  • نشست شورای امنیت سازمان ملل برای تحولات افغانستان
  • تشکر وزیر دفاع از مجلس برای مصوبه تشکیل سازمان سپند
  • واکنش مسکو: به قطعنامه سلاح‌های هسته‌ای در فضا
  • روسیه قطعنامه آمریکا درباره عدم استقرار سلاح‌های هسته‌ای در فضا را وتو کرد
  • ببینید | بازدید دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران از نمایشگاه محصولات نظامی روسیه
  • پنج پیشنهاد مهم دبیر شورای امنیت ملی ایران درباره امنیت اطلاعات/ احمدیان: تسلط آمریکا بر زیرساخت های اینترنت جهانی یک خطر جهانی است
  • تحولات اوکراین| کاخ سفید: روند اوضاع به نفع کی‌یف نیست