Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-27@10:07:49 GMT

روستا‌هایی که خورشید در آن غروب نمی‌کند

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۹۴۸۱۰

روستا‌هایی که خورشید در آن غروب نمی‌کند

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، برای اینکه به  یکی از ۱۶ روستایی برسیم که خورشید تاثیر خاصی در زندگی خانوار‌های کوهستانی و سخت گذر گیلان گذاشته است، ۱۸۰ کیلومتر از رشت به سمت تالش حرکت کردیم و سپس ۱۰ کیلومتری را با ماشین البته با سختی از دل کوه و جنگل و ۲ کیلومتر را هم مجبور شدیم پیاده طی کنیم تا به روستای کوهستان حویق تالش برسیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اینجا روستای کوهستان حویق تالش  با مردمانی خونگرم  است که با دامپروری و زنبورداری  و به دور از تجملات زندگی در دل کوهستان زندگی می‌کنند.

وقتی وارد روستای کوهستان حویق شدیم علاوه بر صمیمت و یک رنگی اهالی این روستا، خوشحالی مردم منطقه از انرژی خورشیدی خستگی راه را از بین برد.

خورشید نعمتی خدادادی  در زندگی


این گلی خانوم است که چند وقتیه خورشید، انرژی خاصی به منطقه ییلاقی و کوهستانیشون داده است.

این بانوی ۶۵ ساله  ضمن ابراز خوشحالی از برق رسانی منطقه خود، از خداوند بابت اینکه نعمت خورشید وانرژی خورشیدی را به مردم ارزانی داده است تشکر می‌کند و همچنین از همت مسئولان برای برق رسانی مناطق کوهستانی و سخت گذر نیز قدردانی کرد و گفت: مدت ۳ سال است که با کمک انرژی خورشیدی برق دار شدند.

همچنین یکی دیگر از اهالی این منطقه ضمن قدردانی از تلاش‌های مسئولان برای نصب پنل خورشیدی و برق رسانی گفت: ما شاهد زحمات و سختی‌های مسئولان بودیم و دیدیم که تجهیزات پنل خورشیدی را با چه مشقتی  همراه با اسب و قاطر حمل کردند.
ما هم از خداوند بخاطر این نعمت تشکر می‌کنیم و هم از مسئولان سپاسگزاریم.

همچنین یکی دیگر از اهالی مناطق کوهستانی که با کمک خورشید و پنل خورشیدی از نعمت برق بهره‌مند شدند گفت: ۱۲ سال است که در این منطقه کوهستانی سکونت دائم دارد و الان حدود ۳ سال است با نصب پنل خورشیدی برق دار شدند.

وی از خوشحالی ۲ فرزند خویش بخاطر داشتن تلویزیون و یخچال می‌گوید و افزود: فرزندانم بابت برق دار شدن و تماشای تلویزیون خیلی خوشحال هستند و با آمدن برق شادابی، شور و نشاط خاصی در زندگی ما حکم فرما شده است.


همچنین یکی دیگر از ساکنان این منطقه گفت: قبل از اینکه با کمک انرژی خورشید، منطقه ما برق رسانی شود در تامین برق مشکل داشتیم و مجبور بودیم برای روشنایی، نفت را با قاطر و به سختی حمل کنیم، اما الان خدارو شکر چند وقتی است که از نعمت برق بهره‌مند هستیم و می‌توانیم به راحتی از لامپ، یخچال و تلویزیون استفاده کنیم.

برق رسانی خورشیدی به روستانشینانی که در مناطق کوهستانی سکونت دائم دارند

علی قلی نژاد رئیس اداره برق کرگانرود حویق تالش گفت: ۹ روستای حوزه برق این مناطق کوهستانی با ۲۴۵ مشترک، از طریق پنل خورشیدی برق دار شدند.

وی با اشاره به اینکه، برق رسانی به ساکنان مناطق کوهستانی با سکونت دائم تعلق می‌گیرد، افزود: با نصب پنل خورشیدی یک کیلو بایت به مشترکان خانگی و مدارس برق داده شده است و انرژی خورشیدی یک انرژی پاک است و هزینه‌های پنل به مراتب پایین‌تر از احداث شبکه‌های هوایی است.

همت توانیر برای بهره گیری از انرژی خورشید و برق رسانی مناطق صعب العبور

حسینعلی بستانی، معاون بهره برداری شرکت توزیع برق گیلان گفت: شرکت توزیع برق گیلان از سال ۹۲ برای تامین برق روستا‌های صعب العبور و مناطق کوهستانی سخت گذر که احداث شبکه با منع قانونی روبه رو است از انرژی خورشید اقدام به برق رسانی کرده است.

وی با بیان اینکه، تاکنون ۱۶ روستای استان با ۳۵۴ خانوار از این انرژی استفاده می‌کنند، افزود: برای احداث پنل‌های خورشیدی این ۱۶ روستا حدود ۵ میلیارد تومان هزینه شده است.

و، اما توصیه‌هایی برای مشترکان برق خورشیدی

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق گیلان گفت: توصیه می‌کنیم به مشترکان انرژی خورشیدی نحوه استفاده از این تاسیسات را به درستی انجام دهند وحتما سعی شود زیر یک کیلو بایت برق استفاده کرده و هیچوقت سیستم را در خاموشی نگه ندارند تا برق رسانی به نحوه مطلوب انجام شود.

حسینعلی بستانی، با بیان اینکه، تاسیسات پنل خورشیدی از نظر فنی طوری پیش بینی شده که دارای ۴ باطری است و هنگام باران، برف و مه آلود بودن هوا برق را ذخیره و تامین می‌کند، افزود: امسال هم طرح‌هایی برای تامین برق خورشیدی و احداث پنل‌های خورشیدی داریم هرچند تاکنون به دلیل شناور بودن قیمت‌ها اقدامی نشده، اما فرآیند مناقصه را در دست داریم.




۵ روستای کوهستانی گیلان مستعد نصب پنل‌های خورشیدی

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق گیلان گفت: تعداد ۵ روستا با ۸۷ خانوار مستعد نصب پنل‌های خورشیدی هستند و شرکت توزیع برق این آمادگی را دارد تا به روستا‌هایی که دارای ۱۰ خانواربا سکونت دائم هستند از انرژی خورشیدی برق رسانی کند.


حسینعلی بستانی، با بیان اینکه، در حال حاضر بر اساس بررسی کارشناسان فنی شرکت توزیع برق گیلان قیمت یک پکیج پنل خورشیدی بین ۳۵ تا ۴۵ میلیون تومان هزینه در بر دارد، افزود: پنل خورشیدی اهمیت ویژه‌ای دارد و مقرون به صرفه‌تر بودن آن نسبت به احداث شبکه‌های برق، تولید در محل مصرف، کاهش تلفات برق و حفظ محیط زیست از جمله مزیت‌های انرژی خورشیدی است.

درخواست توانیر از بخش خصوصی برای نهضت برق رسانی با انرژی‌های نو

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق گیلان گفت: از بخش خصوصی دعوت به مشارکت و همکاری در زمینه نهضت برق رسانی با انرژی‌های نو داریم و بخش خصوصی می‌تواند با سرمایه گذاری در این زمینه ضمن کمک به توسعه و اقتصاد ملی، همچنین می‌توانند با بهره گیری از انرژی‌های نو (خورشیدی و بادی) انرژی پاک و مقرون به صرفه را وارد مدار بهره برداری کنند.

حسینعلی بستانی افزود: طرحی از شرکت توانیر ابلاغ شده در قالب متقاضیان مولد‌های مشترکان تا سقف ظرفیت انشعاب، و بر این اساس متقاضیان می‌توانند در بخش انرژی‌های نو از جمله انرژی خورشیدی و بادی مشارکت داشته باشند.

خرید تضمینی از تولید کنندگان برق خورشیدی

معاون بهره برداری شرکت توزیع برق گیلان از خرید تضمینی این شرکت از تولید کنندگان برق خورشیدی خبر داد و گفت: بر اساس دستورالعمل، خرید تضمینی ۲۰ ساله است و در ۱۰ سال اول از ۲۰ تا ۱۰۰ کیلوبایت، هر کیلو بایت ساعتی ۸۰۰ تومان خریداری می‌شود و در ۱۰ سال دوم نیز هر کیلو بایت برق ساعتی ۷۰۰ تومان خریداری خواهد شد و متقاضیانی که برای نصب پنل خورشیدی از تجهیزات ایرانی استفاده می‌کنند نیز ۳۰ درصد به مبلغ خرید این برق‌ها افزوده می‌شود.

 

مشترکان شهری و روستا‌های جلگه‌ای نیز می‌توانند از انرژی خورشیدی بهرمند شوند

حسینعلی بستانی، با بیان اینکه، مشترکان برق شهری و روستا‌های جلگه‌ای نیز می‌توانند متقاضی انرژی خورشیدی شوند گفت: شرکت برق گیلان این آمادگی را دارد تا از انرژی خورشید برای تامین برق در مناطق شهری و روستایی بهره گیرد.

وی با بیان اینکه، متقاضیان مختص مولد تا سقف ظرفیت می‌توانند از انرژی خورشیدی استفاده می‌کنند، افزود: این پنل‌ها بر روی پشت بام‌های واحد‌های مسکونی نصب می‌شود و مستقیم انرژی برق تولیدی را وارد مدار و شبکه می‌کند.

انرژی خورشیدی فریاد رس جنگل‌های گیلان

عظیم احدی فر، کارشناس مسئول نظارت و پایش اداره کل محیط زیست گیلان با بیان اینکه، انرژی امروز در دنیا بسیار گسترده و وجوه مختلف اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی دارد، گفت: خورشید یک منبع انرژی بسیار بزرگ است که طبیعت به رایگان در اختیار ما قرار داده است و طبیعی است رفتن به سراغ این انرژی اهمیت خیلی زیادی دارد.

وی افزود: بهره گیری از انرژی خورشیدی طبیعی است بسیاری از نیازمندی‌ها مثل احداث شبکه‌های انتقال را حذف می‌کند و شبکه‌های انتقال امروز در دنیا عوارض زیاد اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی از جمله تخریب جنگلش گران‌ترین هزینه است، ایجاد می‌کند و از آنجا که روستا‌های کوهستانی گیلان در دل جنگل قرار دارند و برای احداث شبکه می‌بایست جنگل‌های انبوهی را قطع کرد، بهره گیری از انرژی خورشیدی می‌تواند جنگل‌های سرسبز گیلان را نجات دهد.


در حال حاضر برق ۳۵۴ خانوار ۱۶ روستای کوهستانی تالش، رضوانشهر و لنگروداز انرژی خورشید تامین می‌شود که با همت بیش از پیش مسئولان و مشارکت بخش خصوصی برق ۵ روستای کوهستانی و صعب العبور را که امکان نصب شبکه‌های انتقال برق وجود ندارد را تامین کرد.
بر اساس بررسی برای احداث نصب پنل‌های خورشیدی یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز است.

 

انتهای پیام/م.ع

گزارش از مریم عباسی زاده

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت نیرو دستاوردهای انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۹۴۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، این بزرگترین سامانه تولید برق خورشیدی برای یک نیروگاه آب شیرین کن در عمان با ظرفیت سالانه بیش از ٣٢ هزار مگاواتساعت برق سبز است که ١٠٠ درصد از مصرف آب شیرین کن را در طول شبانه روز پوشش می‌دهد.

این نیروگاه که توسط Veolia با مشارکت TotalEnergies توسعه یافته است، نقطه عطف مهمی در جهت تلاش‌های کربن زدایی در منطقه است، زیرا به کاهش حدود ٢٧٢٠٠ تن انتشار CO ٢ در سال کمک می‌کند که معادل آلاینده‌های تولید شده توسط حدودا ٦٠٠٠ خودروی موتور احتراق داخلی در سراسر جهان است.

ساخت نیروگاه خورشیدی مذکور در ماه اوت ٢٠٢٣ آغازشد، بهره برداری از آن در ماه مارس ٢٠٢٤ انجام شد و قرارداد اجاره برای بهره برداری از این مزرعه خورشیدی تا ٣١ مارس ٢٠٣٦ است.

سلیم بن ناصر العوفی وزیر انرژی و مواد معدنی کشور عمان در جریان بهره‌برداری از این طرح، تولید برق از منابع تجدیدپذیر را یکی از اهداف چشم انداز عمان ٢٠٤٠ اعلام کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تولید انرژی تجدیدپذیر در ۲۰هزار مدرسه هدفگذاری شد
  • افتتاح همزمان ۷ نیروگاه خورشیدی مدارس در ۶ استان
  • ماه در وضعیت اوج خورشیدی قرار می‌گیرد
  • افتتاح هفت نیروگاه خورشیدی در مدارس کشور
  • راه‌اندازی ۴ نیروگاه خورشیدی در سال جدید
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • افتتاح مدرسه خیرساز در منطقه پردیسان قم
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • بهره برداری از بزرگترین مزرعه خورشیدی برای نمک زدایی در عمان