Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@13:11:22 GMT

قيمت سيب‌زميني متعادل مي‌شود

تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۹۴۹۳۹

قيمت سيب‌زميني متعادل مي‌شود

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- رئيس انجمن ملي سيب‌زميني ايران گفت: با شروع برداشت سيب‌زميني در استان‌هاي جنوبي کشور، قيمت اين محصول روند کاهشي به خود گرفته و به‌زودي بازار آن متعادل مي‌شود.

«محمدرحيم نيازي» روز جمعه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا، افزود: بر اساس آمار توليد، سيب‌زميني موردنياز کشور تأمين است و کمبودي در اين زمينه نداريم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي علت گراني اخير سيب‌زميني در اواخر سال 97 و ابتداي سال 98 را توقف در برداشت اين محصول به دليل بارندگي‌ها در جيرفت، کهنوج و خوزستان، صادرات به ترکيه، تعطيلي نيروي کار در بخش سورتينگ، بروز مشکلاتي در سيستم حمل‌ونقل جاده‌اي، افزايش نرخ تمامي محصولات کشاورزي و شايعات بازار برشمرد.
رئيس انجمن ملي سيب‌زميني اضافه کرد: ترکيه به دليل کاهش توليد سيب‌زميني، امسال اين محصول موردنياز خود را از ايران تأمين کرد که البته مقدار آن در حدي نبود که بتواند در گراني بازار داخلي تأثير بگذارد.
وي گفت: با ممنوعيت صادرات سيب‌زميني از 15 فروردين‌ماه امسال به کشورهاي عراق، ترکيه، حوزه خليج‌فارس، جمهوري آذربايجان و ترکمنستان قيمت اين محصول روند کاهشي به خود گرفته است.
نيازي اضافه کرد: بر اساس گزارش‌ها، در سال 97 حدود پنج ميليون تُن سيب‌زميني در سطح بيش از 160 هزار هکتار از اراضي کشاورزي کشور توليد شد که بخش عمده اين محصول مربوط به طرح‌هاي زمستانه، پاييزه، بهاره و تابستانه است.
اين فعال بخش خصوصي با بيان اين‌که مشکل توليد سيب‌زميني نداريم، گفت: با برداشت و ورود سيب‌زميني کهنوج، منوجان، دزفول، جيرفت، گرگان، طارم زنجان، قصر شيرين و کشت دوم استان کرمان به‌زودي بازار متعادل مي‌شود.
وي افزود: با وجود اين‌که ميزان خسارت‌هاي سيل اخير در استان‌هاي شمالي و جنوبي کشور هنوز قطعي نشده است، گزارش‌هاي موجود نشان مي‌دهد که خسارت چنداني در محصول سيب‌زميني نداريم.
نيازي در خصوص توسعه صنايع تبديلي و تکميلي اين بخش اظهار داشت: در تمامي دنيا مرسوم است که کارخانجات فراوري براي تأمين محصولات موردنياز خود قبل از کشت، با کشاورزان قرارداد خريد منعقد مي‌کنند اما متأسفانه اين موضوع هنوز در کشور ما مرسوم نشده است.
وي پيشنهاد داد: لازم است که کارخانجات فراوري براي خريد مناسب محصولات خود و حمايت از کشاورزان، محصول را قبل از فصل کشت طي قراردادهايي از کشاورزان خريداري کنند.
به گزارش ايرنا، پيش از اين قيمت هر کيلوگرم سيب‌زميني حداکثر 2800 تومان بود که در شب عيد و ايام نوروز قيمت اين محصول نيز براي هر کيلوگرم به 4000 تا 5500 تومان رسيد.
ممنوعيت صادرات سيب‌زميني از 15 فروردين‌ماه امسال توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت اعمال شد.
آمار معاونت امور زراعت وزارت جهاد کشاورزي در 9 ماهه سال 97 نشان مي‌دهد 275 هزار تُن سيب‌زميني به کشورهاي هدف صادر شده بود که نسب به سال 96 با صادرات 347 هزار تُن، نزديک 72 هزار تُن کاهش داشته است.
سيب‌زميني که بعد از نان و برنج يکي از محصولات استراتژيک به شمار مي‌رود در سال‌هاي اخير سرانه مصرف آن در ايران کمتر از 45 کيلوگرم بود.
هم‌اکنون بخش قابل‌توجهي از سيب‌زميني کشور در استان‌هاي همدان، اردبيل، آذربايجان شرقي، اصفهان، زنجان و کردستان توليد مي‌شود که عمده حجم توليد اين محصول به فصل پاييز مربوط مي‌شود که از کيفيت بالاتري نسبت به استان‌هاي گرمسيري برخوردار هستند.
اقتصام**9186**9189** 1055
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۹۴۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان

ناظری گفت:سطح زیر کشت محصول باقلا در استان هزار و ۷۵۰ هکتار و میانگین عملکرد هر هکتار ۱۴ تن است.

او ادامه داد: برداشت محصول باقلا از اواخر فروردین ماه شروع شده و تاکنون ۶۵ درصد آن برداشت شده است.

مدیر زراعت جهاد کشاورزی گلستان گفت: امسال میانگین قیمت خرید این محصول از کشاورز حدود ۱۲ هزار تومان است. 

ناظری گفت:این محصول بعد از برداشت علاوه بر بازار‌های استان به برخی از استان‌های دیگر نیز فرستاده می‌شود.

او افزود:مهمترین ارقام مورد کشت در استان ارقام برکت و فیض بوده که از ارقام دانه درشت است.

ناظری گفت: برداشت باقلا تا اواخر اردیبهشت ادامه دارد.

بهترین زمان کشت این محصول از ابتدای آبان تا اواسط آذر است.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • خرید امن و آسان از علی بابا با سپاهان همراه
  • پرداخت ۳۵ درصد وجوه سیب زمینی خریداری شده از کشاورزان اردبیلی
  • پرداخت یک هزار میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • کشت چغندر علوفه‌ای در مازندران تامین کننده خوراک دام کشور
  • پیش بینی تولید بیش از ۲۴ هزار تن باقلا در گلستان
  • شالیکاران امسال با قیمت مناسب برنج را به فروش خواهند رساند
  • پرداخت ۱۰۰۰ میلیارد ریال وجوه سیب زمینی کاران اردبیل
  • سرانه مصرف سیب زمینی به ۴۵ کیلو رسید
  • ۵۰ هزارتن شیرخشک در کارخانجات دپو شده است
  • تولید لاستیک افزایش یافت/ فروش سایزهای بالای ۱۵ زیر قیمت مصوب