Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@08:02:40 GMT

حکومت نظامیان بر سودان/سرزمین کودتاهای موفق و ناموفق

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۰۲۷۸۳

حکومت نظامیان بر سودان/سرزمین کودتاهای موفق و ناموفق

تهران – ایرنا – سودان در طول 62 سال پس از استقلال خود از انگلیس چهار کودتای موفق و 7 کودتای ناموفق را تجربه کرده است.

به گزارش ایرنا، روز پنجشنبه گذشته سودان پس از 30 سال حکومت 'عمرالبشیر' که خود با یک کودتای نظامی بر سرکار آمده بود، شاهد یازدهمین کودتا بود.
سریال کودتاهای نظامی در سودان از سال 1957 یعنی یک سال پس از استقلال از انگلیس آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



**کودتای ناموفق 1957
گروهی از افسران و دانشجویان دانشگاه جنگ به فرماندهی 'اسماعیل کبیده' تلاش کردند نخستین دولت ملی پس از استقلال به ریاست 'اسماعیل الازهری' را سرنگون کنند.
این کودتاه در آخرین مراحل خود شکست خورد.

**کودتای موفق 1958
نخستین کودتای نظامی موفق در تاریخ سودان در همین سال رقم خورد و دولت ائتلافی دو حزب الامة و اتحاد دموکراتیک به ریاست الازهری و نخست وزیری عبدالله خلیل را سرنگون کرد.
این کودتا به فرماندهی سپهبد 'ابراهیم عبود' انجام شد و کودتاچیان نخستین دولت نظامی را به ریاست عبود تشکیل دادند که تا سال 1964 یعنی 6 سال به طول انجامید.

نوامبر 1964 – دسامبر 1964 حکومت سرالختم الخلیفه الحسن
اکتبر 1964 – می 1969 حکومت اسماعیل الازهری

**کودتای موفق 1969
این کودتا به فرماندهی 'جعفر محمد نمیری' و گروهی از افسران وابسته به حزب کمونیست انجام و حکومت اسماعیل الازهری سرنگون شد.
خالد حسن عباس، زین العابدین محمد عبدالقادر، ابوالقاسم محمد ابراهیم، ابوالقاسم هاشم، هاشم العطا از مهمترین فرماندهان این کودتا بودند.
حکومتی که نمیری پس از این کودتا تشکیل داد 16 سال قدرت را به دست داشت. البته در این دوره با کودتاهای مختلفی روبرو بود که آن ها را سرکوب کرد.

**کودتای ناموفق 1971
این کودتا با نام کودتای هاشم العطا معروف شد و او توانست به مدت دو روز بر بخش هایی از خارطوم مسلط شود.
نمیری توانست کودتا را به شکست بکشاند و شماری از فرماندهان نظامی و غیرنظامی آن از جمله 'عبدالخالق محجوب' رهبر حزب کمونیست سودان و معاون وی، هاشم العطا و ده ها افسر و سرباز را اعدام کند.

**کودتای ناموفق 1975
این تلاش نیز به فرماندهی 'حسن حسین' انجام و با شکست روبرو شد و کودتاچیان تیرباران یا با چوبه دار اعدام شدند.

** کودتای ناموفق 1976
این کودتا توسط معارضان سیاسی و از داخل لیبی و به فرماندهی سرتیپ 'محمد نور سعد' و با مشارکت گسترده مخالفان سیاسی انجام شد که از مرزهای لیبی وارد خارطوم شدند.
دولت نمیری با خشونتی بی سابقه با آن ها رفتار و کودتا را سرکوب کرد.
حکومت نمیری در آوریل 1985 با انقلاب مردمی که به 'انتفاضه آوریل' معروف شد به پایان راه خود رسید و نظامیان مجبور شدند برای فرونشاندن خشم مردم با تشکیل شورای نظامی و عزل نمیری، قدرت را به دست گیرند.

آوریل 1985 – مه 1986 حکومت عبدالرحمن سوار الذهب
مه 1986 - ژوئن 1989 حکومت احمد المیرغنی و نخست وزیری صادق المهدی

** کودتای موفق 1989
عمر البشیر با کمک اسلامگرایان از جمله حزب جبهه اسلامی به ریاست حسن عبدالله الترابی، حکومت 'صادق المهدی' را سرنگون کرد.

**کودتای ناموفق 1990
این کودتا به فرماندهی سرلشکر عبدالقادر الکدرو و سرلشکر خلبان محمد عثمان حامد انجام و به اعدام 28 افسر و فرمانده ارتش از جمله الکدرو و حامد منجر شد.

**کودتای ناموفق 1992
این کودتا به فرماندهی سرهنگ احمد خالد انجام شد.

**کودتای ناموفق 2004
دولت عمر البشیر اعلام کرد که کودتایی را خنثی کرده است که حزب مخالف کنگره مردمی در آن دست داشته است.

**کودتای موفق 2019
آخرین ایستگاه کودتاهای سودان بود که پنجشنبه گذشته پس از 30 سال حکمرانی، عمرالبشیر را به زیر کشید.
عمرالبشیر خوش شانس ترین کودتاگر سودان بود که توانست 30 سال بر این کشور حکومت کند.
البته به طور معمول مدت حکومت نظامیان در سودان همواره بیش از عمر حکومت های منتخب مردم بوده است و عمر البشیر به دلیل اینکه توانست پس از مدتی صورت و شکل حکومت را از نظامی به منتخب مردم و با مشارکت احزاب موافق و مخالف تغییر دهد، مدت بیشتری حکمرانی کرد گرچه این تغییر فقط صوری بود و تغییر چندانی در شیوه حکومتداری وی روی نداد.
وضعیت کنونی سودان و شیوه عزل عمر البشیر شبیه حوادث انتفاضه آوریل سال 1985 است که نظامیان با تشکیل شورای نظامی انتقالی و عزل جعفر نمیری، مدتی کنترل کشور را به دست گرفتند ولی دوران حکومت آن ها یک سال بیشتر نبود.
به هر حال عمر البشیر با کودتا آمد و با کودتا رفت ولی با توجه به بیانیه کودتاچیان، درخواست های مردم در این کودتا هیچ جایگاهی ندارد و برای روشن شدن اوضاع، شناسایی طرف های خارجی و حامی پشت پرده این کودتا و دیگر معماهای این حرکت نظامی که نمی توان آن را کودتا نامید، باید منتظر بود تا غبار ناشی از آن فرو بنشیند.
شبک**6116**1392

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سودان كودتاي سودان عمر البشير

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۲۷۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، دولت اوکراین تصمیم خود برای تغییر در وضعیت حکومت نظامی را که از فوریه ۲۰۲۲ میلادی در این کشور اجرایی شده، به شورای اروپا اعلام کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین با امضای این فرمان تصمیم پارلمان کشورش برای گسترش حکومت نظامی در این کشور را تایید کرد. 

این فرمان که در ۲۳ آوریل صادر شد، شامل ایجاد مناطق نظامی در خط مقدم است که برخی از مناطق اشغالی را نیز دربرمی‌گیرد. در این مناطق اشغالی دولت اکنون این اختیار را دارد که بطور موقت اموال عمومی را برای اهداف نظامی تصرف کند.

شهر زاپوریژیا واقع در جنوب اوکراین از جمله این مناطق است که از زمان حمله روسیه در فوریه ۲۰۲۲ تا حد زیادی ویران شده است و بسیاری از دارایی‌ها در جریان بیش از دو سال نبرد سنگین تخریب یا رها شده‌اند.

بر اساس قانون حکومت نظامی که از ۲۴ ماه فوریه ۲۰۲۲ اجرایی شده، فرماندهی نظامی اوکراین می‌تواند آزادی رفت‌وآمد شهروندان را محدود و اموال خصوصی یا مشترک را برای نیازهای دولتی مصادره کند.

تعلیق بندهای حقوق بشری کنوانسیون اروپا در اجرای حکومت نظامی

دولت اوکراین در راستای افزایش تدابیر حکومت نظامی خود، در اوایل ماه آوریل شورای اروپا را از تعلیق برخی از بندهای کنوانسیون اروپایی حقوق بشر و آزادی  مطلع کرد.

بر اساس این درخواست، دولت اوکراین مفاد این کنوانسیون مانند مصون ماندن مسکن، محرمانه بودن مکاتبات، عدم مداخله در زندگی شخصی و خانوادگی، آزادی رفت و آمد و انتخاب آزادانه محل سکونت و عدم استفاده و تصرف دارایی‌ها را رعایت نخواهد کرد.

در حالی که این تغییرات مطابق با کاربردهای معمول در حکومت نظامی است، اما برجسته کردن آنها می‌تواند در تضاد با تضمین‌های حقوق بشری باشد که اوکراین می‌بایست در جهت درخواست عضویتش در اتحادیه اروپا انجام دهد.

مقابله با فرار مشمولان

فرمان جدید همچنین شامل محدودیت‌هایی در انجام خدمات کنسولی برای اوکراینی‌های خارج از کشور است که در صورت عدم به‌روزرسانی مدارک مربوط به ثبت نام نظامی‌شان اعمال خواهد شد. به این ترتیب مردان مشمول خدمت اجباری برای تمدید پاسپورت یا تهیه سایر مدارکشان در زمان حضور در خارج از کشور، ممکن است با مشکل مواجه ‌شوند.

دیده‌بان حقوق بشری هلسینکی در اوکراین از این تصمیم به ویژه برای اوکراینی‌هایی که نیاز به کمک اضطراری یا فوری از نمایندگان کنسولی در خارج از کشور دارند، انتقاد کرده است.

با این حال دیمیترو کولبا، وزیر خارجه اوکراین از این تصمیم در حساب کاربری خود در «ایکس» دفاع کرد و نوشت: «مردی در سن سربازی به خارج از کشور می‌رود و سپس بازگردد و بخواهد از این کشور خدمات دریافت کند. اینطور نمی‌شود. در کشور ما جنگ است.»

این اقدام چند هفته پس از آن صورت می‌گیرد که زلنسکی برای تقویت ارتش این کشور، قانونی را امضا کرد که حداقل سن خدمت اجباری را از ۲۷ سال به ۲۵ سال کاهش می دهد.

بر اساس مقررات حکومت نظامی، مردان در اوکراین ابتدا به خدمت نظامی عادی فراخوانده می‌شوند و سپس می‌توانند توسط دولت برای جنگ در خط مقدم بسیج شوند.

راهکار اوکراین برای دمیدن جان تازه به ارتش با فرض تشدید جنگ از سوی روسیه

اوکراین برای تقویت نیروهایش در جبهه‌های جنوبی و شرقی به نیروهای تازه‌نفس نیاز دارد. این در حالی است که روسیه با تسلیحات و نیروهای نظامی بیشتری که در اختیار دارد همچنان به تلاش‌های خود برای تصرف اراضی اوکراین ادامه می‌دهد.

از زمان تهاجم گسترده روسیه، میلیون‌ها نفر از شهروندان اوکراین عمدتا به کشورهای اروپایی همسایه گریخته‌اند.

آژانس آمار اتحادیه اروپا (یوروستات) می‌گوید ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار اوکراینی در کشورهای اتحادیه اروپا زندگی می‌کنند که حدود ۸۶۰ هزار نفر از آن‌ها را مردان بالای ۱۸ سال تشکیل می‌دهند.

 

دیگر خبرها

  • هلاکت ۲ نظامی صهیونیست در مرکز غزه
  • دولت اوکراین به دنبال راه حل های جدید برای مقابله با تهاجم روسیه
  • تمرد ده‌ها نظامی صهیونیست از رفتن به غزه
  • حمله حزب‌الله لبنان به ساختمان محل استقرار نظامیان صهیونیست
  • عملیات پهپادی موفق حزب الله علیه مقر‌های فرماندهی صهیونیست‌ها
  • حمله حزب‌الله لبنان به مقر فرماندهی ارتش صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی
  • حمله ترکیبی حزب‌الله لبنان به مقر فرماندهی ارتش صهیونیستی در شمال سرزمین‌های اشغالی
  • حمله‌ ترکیبی حزب‌الله به مقر فرماندهی نظامی صهیونیستی در شمال فلسطین اشغالی
  • موافقت اکثر صهیونیست‌ها با استعفای فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم