Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-04-26@12:13:32 GMT

چرا شهید بعد از شهادت نیز پیش‌تر می‌رود/ سبک زندگی برتر

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۰۴۶۹۳

چرا شهید بعد از شهادت نیز پیش‌تر می‌رود/ سبک زندگی برتر

به گزارش ایکنا؛ انسان، تنها‌ موجودی است که از دو بعد فیزیکی و متافیزیکی و یا به دیگر سخن، مادی و معنوی و یا جسمانی و روحانی برخوردار است و همین بعد روحانی است که قدر و مرتبه او را نیز بالا می‌برد و این موجود را از دیگر موجودات پهنه گیتی متمایز می‌کند. اگر روحانیت از انسان گرفته شود، او نیز همان «حیوان ناطقی» است که احیانا در فلسفه تعریف می‌شود، اما برعکس، اگر به معنویت و تقویت بعد روحانی بپردازد که ریشه در فطرت توحیدی او دارد چنانکه فرمود «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا»، در اینصورت او «حی متأله» خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین و به صورت اجمال، می‌توان اینطور بیان کرد که انسان‌ها نیازمند یک سیر به سوی الله هستند و اتفاقا بنا به تصریح قرآن که «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ»، در این سیر نیز حضور دارند. سیری که در عوالم وجودی آنها یا بهتر بگوییم نفس انسان‌ها صورت می‌گیرد و این سیر و حرکت در راستای تقویت همان بعد روحانی است. حال برای اینکه این اتفاق در زندگی رخ دهد، هر انسانی نیازمند داشتن نوعی متعالی از سبک زندگی است که بی‌شک غنی‌ترین الگو را قرآن و اهل بیت(ع) ارائه کرده‌اند.

به منظور آشنایی بیشتر به سبک زندگی اسلامی و الهی که دید انسان را به زندگی تغییر می‌دهد و او را در یک مسیر توحیدی وارد می‌کند، با حجت‌الاسلام والمسلمین احمد پناهیان، استاد و پژوهشگر حوزه و دانشگاه به گفت‌وگو نشتیم.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به روایتی از امام علی(ع) بیان کرد: امیرالمومنین(ع) جمله‌ای زیبایی دارند که می‌فرمایند «لا حياةَ إلاّ بالدِّينِ». در واقع امام(ع) از آن طرف فرموده‌اند که اصلاً زندگی و حیات نیست، جز با دین. از آن طرف، به محض اینکه جمود یقین یا سردی ایمان صورت گرفت، فرمودند که اصلا چنین چیزی مرگ است و حیات نیست. اساسا معنا و مفهوم زندگی، این فرم الهی زیستن است.

پایداری و شیرینی؛ مولفه‌های یک زندگی برتر

این پژوهشگر حوزه دین تصریح کرد: جمله‌ای را امام راحل(ره) بسیار تکرار می‌کردند که «حیات عقیدة و جهاد»، زندگی، یک ایمان و یک عقیده و آرمان است و بعد در راه رسیدن به این عقیده و آرمان، جهد و تلاش لازم است و وجود دارد. وقتی می‌خواهیم از زندگی صحبت کنیم، یعنی از آنی صحبت می‌کنیم که خداوند ما را برای همان آفریده است که در واقع یک زندگی ابدی و نه صرفا زندگی مادی است. وقتی از سبک زندگی صحبت می‌کنیم، از یک مدلی حرف می‌زنیم که یک زندگی پایدار و گوارایی را برای ما رقم می‌زند، بنابراین باید، هم شیرین و گوارا باشد و هم پایدار.

پناهیان در ادامه افزود: همچنین به صورت قلبی، ذاتی و فطرتی نیز متمایل این زندگی هستیم. اگر دیگران می‌گویند که باید این دو روزه دنیا را طوری طی کرد که بگذرد، ما اساسا این را که محدود به همین دوران اندک باشد، زندگی نمی‌دانیم و اساسا زندگی دو روزه را قبول نداریم و می‌گوییم ارزش وقع نهادن ندارد.

این پژوهشگر حوزه دین بیان کرد: ما معتقد به زندگی پایدار هستیم و این ما، یعنی بشر و انسانی که هنوز فطرتش سالم است و حتی ممکن است هنوز به حقایق الهی و اسلامی نیز آشنا نشده باشد. اساسا اینکه انبیاء(ع) ابتدا از طریق توده‌های مردم، توجهی به سمتشان بود، به این دلیل بود که بر اساس فطرت آنها سخن می‌گفتند. اسلام نیز اینطور است. چنانکه فرمود «حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الْإِيمَانَ وَزَيَّنَهُ فِي قُلُوبِكُمْ؛ خدا مقام ایمان را محبوب شما گردانید و در دلهاتان نیکو بیاراست».

آنچه پیامبر(ص) و ائمه(ع) ارئه می‌کنند زندگی برتر است

وی پیرامون این بخش از آیه تصریح کرد: خداوند فرمود، این آیه و نشانه‌ یعنی اسلامی که پیامبر(ص) از طرف من، برای شما دارد و عرضه می‌شود را در درون دل‌های شما محبوب قرار دادم و آنچه از پیامبر(ص) و انبیاء(ع) عرضه می‌شود، یک زندگی برتر بوده که در همه ابعادش برتر است. فهم و درک و علم و آگاهی و دانایی‌اش نیز در قله قرار دارد که این قدرت نیز در حوزه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، عبادی، معنوی و روحی وجود دارد و انسان در همه حوزه‌ها به قدرت و قله‌ای می‌رسد که دستور دین است.

پناهیان بیان کرد: اساسا خدای متعال، وقتی فرمود من شما را برای عبودیت آفریدم، در پرتو عبودیت باید به جمله امام حسین(ع) که بسار زیبا است توجه داشت. امام(ع) در مورد این آیه که فرمود «وَ مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ؛ و جن و انس را نيافريدم جز براى آنكه مرا بپرستند» می‌فرمایند «أَيُّهَا اَلنَّاسُ إِنَّ اَللَّهَ جَلَّ ذِكْرُهُ مَا خَلَقَ اَلْعِبَادَ إِلاَّ لِيَعْرِفُوهُ، فَإِذَا عَرَفُوهُ عَبَدُوهُ وَ اِسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ». می‌فرماید وقتی به تو می‌گیوم بنده باش، یعنی از قید بندگی همه آزاد باش. این یعنی رهایی که به این رهایی، زندگی می‌گوییم. رهایی حقیقی انسان، در یک مسیر و در یک افق و آسمان بسیار با طراوت و زیبا و تا بی‌نهایت رفتن است.

وی در ادامه افزود: شما وقتی در این مسیر رشد می‌کنید و با خدای متعال مأنوس می‌شوید، خدای متعال حتی اگر شما در زمره شهدا نیز باشید همچنان شما را رشد می‌دهد و پیش‌تر می‌برد. پیامبر(ص) در مورد شهدا، روایتی دارند که اگر بخواهیم سبک زندگی را مطرح کنیم، باید در ابتدا سراغ شهدا برویم، چون بهترین مدل زندگی را آنها زیسته‌اند. امام علی(ع) نیز فرمودند «اَللَّهُمَّ اِنَّكَ عَمِلْتُ سَبِيلاً مِنْ سُبُلِكَ فَجَعَلْتَ فِيهِ رِضَاكَ وَ نَدَبْتَ إِلَيْهِ أَوْلِيَاءَكَ»، خدایا یک مدل زندگی و سبک زندگی را تو به بندگانت آموختی و البته از اولیاء خاص و دوستان ویژه‌ خودت دعوت کردی که اینطور زندگی کنند و آن هم عبارت از زندگی یک مجاهد فی سبیل‌الله و شهید است.

پناهیان بیان کرد: یعنی، امام(ع) شهادت را یک مدل زندگی تعریف می‌کنند و واقع آن نیز همین است. اگر هم ما شهدا را مثال می‌زنیم، دلیلش این است که چون خودشان بهترین مدل برای زندگی هستند. در همین سال‌های اخیر بود که مقام معظم رهبری، به مسئولان آموزش و پرورش فرموده بودند که این نوجوان‌ها، به الگو نیاز دارند و بهترین الگو نیز شهدا هستند.

چرا شهید بعد از شهادت نیز پیش‌تر می‌رود؟

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به روایتی دیگر از رسول خدا(ص) تصریح کرد: پیامبر(ص) فرمود تفاوت شهید با انسان‌های دیگر این است که وقتی از این عالم می‌رود از عمل خود جدا نمی‌شود. هر انسان خوبی از این عالم بیرون برود از عمل خود جدا می‌شود و علی‌القاعده نمی‌تواند عملی داشته باشد، اما طبق این فرمایش، شهید اینگونه نیست. یعنی عمل او رشد می‌کند و هیچ کس باور نمی‌کند که چنین باشد، برای همین هم هست که خداوند نیز «وَ لَا تَقُولُوا لِمَنْ يُقْتَلُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتٌ بَلْ أَحْيَاءٌ وَلَكِنْ لَا تَشْعُرُونَ؛ و كسانى را كه در راه خدا كشته مى‌‏شوند مرده نخوانيد بلكه زنده‌‌اند ولى شما نمی‌دانید». بنابراین همه چیز را از شهدا نمی‌توانید بفهمید.

پناهیان بیان کرد: مقام معظم رهبری می‌فرمودند قصه شهادت، مسئله پیچیده‌ای است. یکی از دلایل این شگفتی نیز این است که شهید، زندگی زیبایی دارد. بعد از شهادت خیال می‌کنند که به بهشت رفته است، خیر، تازه زندگی زیباتری را در عالم دیگر تجربه می‌کند و طبق روایات، به دنیا برمی‌گردد و دوباره زندگی می‌کند. یعنی هر شهیدی، سه نوبت فرصت زندگی کردن دارد دلیلش نیز این است که چون بلد است چطور زندگی کند. چون می‌داند وقتی عبد شد و از قیود بردگی افکار، بردگی امیال دیگران و بردگی خواهش‌های نفسانی آزاد می‌شود و در بی‌نهایت خدا و محبوب خود رها می‌شود بنابراین تازه فهمیده که چطور زندگی کند، لذا رشد خواهد کرد.

این پژوهشگر حوزه دین تصریح کرد: ما قائل به زندگی و سبک زندگی هستیم که در آن، خاتمه و نهایتی متصور نیست. این حرفی است که خدای متعال شب معراج به پیامبر اکرم(ص) نیز فرمود. می‌فرماید که می‌دانی چه زندگی گواراترین و مستدام‌ترین زندگی است؟ بعد خداوند شروع می‌کند به توضیح دادن که چه مدل زندگی مراد است. نهایت اینکه در آن روایت حدیث معراج فرمود، زندگی مراد است که من قلب او را از عشق خودم سرشار کرده‌ام. حالا او چه کرده که من قلب او را از عشق خود سرشار کرد‌هام نیز چند مرحله‌ای را می‌شمارد. اجمالا اینکه ما وقتی از سبک زندگی حرف می‌زنیم یعنی سبک زندگی حقیقی یک انسان. انسان ارزشمند در عالم خلقت که خدا وقتی او را آفرید، خودش را تحسین کرد. انسانی که لیاقت پیدا کرد جانشین خدا در عالم از جنس این انسان باشد.

پناهیان بیان کرد: ما به این زندگی و سبک زندگی اهتمام داریم. بله، البته ممکن است یک عده‌ای دوست داشته باشند که زندگی حیوانی داشته باشند، یعنی محدود به دو روزه دنیایی باشند که با این همه محدودیت‌ها، انسان باید سپری کند تا به اجلش برسد. اما این روش که زندگی نیست. یعنی انسان با این مناعت طبع و ذهن و قدرت تفکر و توانایی عجیب و غریبی که در تسخیر عالم دارد، همینطور می‌تواند در عوالم معنوی تسخیراتی داشته باشد.

رساندن انسان به عبودیت؛ هدف اصلی انبیاء(ع)

وی در انتهای سخنان خود با اشاره به هدفی که انبیاء(ع) دنبال می‌کردند بیان کرد: اساسا اگر پیامبران آمده‌اند زندگی بشر را متعالی کنند و فرمود «وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ» منظور این است که از رهگذر این تعلیم و تربیت عبد شدن انسان حاصل شود. برخی‌ها فکر می‌کنند هدف انبیاء(ع) تعلیم و یا تربیت است، در حالی که اینطور نیست، تعلیم و تربیت ابزار است و در واقع هدف این است که انسان عبد شود و هنگامی که عبد شد مصداق روایت امام حسین(ع) خواهد بود که فرمود «اِسْتَغْنَوْا بِعِبَادَتِهِ عَنْ عِبَادَةِ مَنْ سِوَاهُ» و به ثروت عظیمی دست پیدا می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن اندیشه ایکنا سبک زندگی سبک زندگی قرآنی شهدا شهید حیات مرگ امام علی روایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۴۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم گرامیداشت شهید منتظر قائم و شهدای مدافع امنیت در یزد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمامرکز یزد، مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهید منتظر قائم و شهدای مدافع امنیت با حضور اقشار مختلف مردم و خانواده معظم شهدا در حسینیه ثارالله یزد برگزار شد.
فرمانده ناحیه مقاومت بسیج شهید منتظر قائم یزد در این مراسم گفت: امروز نقشه دشمن، تضعیف فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه اسلامی است و امروز تکریم خانواده شهداء، جانبازان و ایثارگران در راستای زنده نگه داشتن فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه از مسئولیت‌هایی است که بر عهده ما گذاشته شده است. 
سرهنگ آزادی نژاد افزود: زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهدای عزیز و گسترش فرهنگ جهاد و شهادت در جامعه اسلامی از اهداف برپایی این مراسم است. 
مراسم گرامیداشت یاد و خاطره شهید منتظر قائم و شهدای مدافع امنیت به همت ناحیه مقاومت بسیج شهید منتظر قائم یزد، بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، صدا و سیمای مرکز یزد و سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری یزد برگزار شد.
روایتگری دوران دفاع مقدس و تجلیل از خانواده معظم شهدا از برنامه‌های این مراسم بود.

دیگر خبرها

  • شهادت هزاران نفر از مردم فلسطین، دستاورد غرب وحشی و مدعی دموکراسی است
  • یادواره سردار شهید سیدمعروف ایرانی در صومعه سرا
  • یک خبرنگار دیگر در غزه شهید شد/ شهادت ۱۴۱ خبرنگار از آغاز جنگ
  • یادواره خانگی شهید جابر صمدی در چهار برج
  • تعداد شهدای غزه به ۳۴۳۰۵ نفر رسید
  • مراسم گرامیداشت شهید منتظر قائم و شهدای مدافع امنیت در یزد
  • نخستین سالگرد شهادت آیت الله سلیمانی در زاهدان برگزار می‌شود
  • ۲ شهید و ۴ زخمی در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان+ فیلم
  • توزیع ۶۰ بسته‌ معیشتی در رشت
  • توزیع بسته‌های معیشتی