Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@09:39:31 GMT

سقوط عمرالبشیر و فرجام حکومت نظامیان در سودان

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۰۴۹۳۱

سقوط عمرالبشیر و فرجام حکومت نظامیان در سودان

تهران- ایرنا- مردم سودان به دنبال برکناری عمرحسن البشیر رئیس جمهوری این کشور و اعلام تشکیل شورای انتقالی نظامی از سوی ارتشبد عوض بن عوف وزیر دفاع این کشور، حضور عناصر حاکمیت کنونی در راس قدرت را بر نمی تابند و خواستار دگرگونی های دموکراتیک در این کشور هستند.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، ارتش سودان روز پنجشنبه ( 22 فروردین ماه) با انتشار بیانیه ای که ارتشبد «عوض بن عوف» وزیر دفاع این کشور، آن را قرائت کرد، برکناری «عمر حسن البشیر» رییس جمهوری این کشور را پس از 30 سال حکومت، تایید و سه ماه حالت فوق العاده و یک ماه محدودیت رفت و آمد در این کشور شمال آفریقا اعلام کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وزیر دفاع سودان همچنین از تشکیل یک شورای انتقالی نظامی خبر داد که برای 2 سال اداره امور کشور را برعهده خواهد گرفت.
هر چند، احمد عوض بن عوف، روز جمعه گذشته تنها یک روز پس از رهبری کودتایی که به سرنگونی عمرالبشیر انجامید از مقام خود کناره‌گیری کرد.
وزیر دفاع سودان، خبر کناره‌گیری اش را از طریق تلویزیون ملی این کشور اعلام و ژنرال عبدل فتاح عبدالرحمان برهان را به عنوان جانشین خود معرفی کرد.
ده ها هزار تن از مردم سودان از نوزدهم ماه دسامبر گذشته با حضور در خیابان های کشور خواستار قطع حمایت ارتش و برکناری البشیر رئیس‌جمهوری این کشور دست به تظاهرات می‌زنند.
اعتراض‌هایی که نخست در واکنش به افزایش بهای مواد خوراکی آغاز شده بودند، رفته رفته علیه شخص رئیس جمهور تغییر جهت دادند. البشیر در آغاز تلاش کرد با اقداماتی اعتراض‌ها را کنترل و خاموش کند. او در ماه فوریه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد و گمان می‌رفت که از مقام خود کناره‌گیری کند. اما همه این تلاش‌ها وضعیت را آرام‌تر نکرد. حتی مردم سودان طی روزهای گذشته پس از بازداشت وی بلافاصله با برگزاری تظاهراتی در برابر مقر ارتش در پایتخت خواهان تشکیل شورایی غیر نظامی برای اداره موقت این کشور شدند و نشان دادند که حضور نظامیان در قدرت را برنمی تابند.
معترضان سودانی می‌گویند شورای نظامی بخشی از حکومت پیشین است و تا زمان ایجاد دولت انتقالی غیرنظامی به اعتراضات خود ادامه می‌دهند.

** مردم سودان به دنبال برقراری حکومت دموکراتیک
روزنامه «رای الیوم» چاپ لندن با اشاره به تحولات سودان نوشت: انقلاب های بهار عربی بار دیگر با قدرت آغاز شد و عمر البشیر رئیس جمهوری سودان را سرنگون کرد. خوش بینی درباره پایان دادن به دوران دیکتاتورها در شرایطی است که صحنه های سیاسی آبستن تحولات دراماتیکی است و احتمال رقم خوردن آشوب وجود دارد. پس از انتشار اخباری درباره سرنگونی عمر البشیر در سودان و بازگشت بهار عربی به منطقه با قدرت بیشتر، سوال های بسیاری درباره سرنوشت منطقه پر آشوب مطرح می شود. سوال هایی با این محتوا که آیا بار دیگر پس از 8 سال خشکسالی بهار عربی آغاز شده است و زمان رهایی از دیکتاتورهای عربی که مدت ها است بر مقدرات کشورها چنبره زده اند، فرا رسیده است. آیا این انقلاب های عربی در کمین دیگر کشورهای عربی هم هستند یا اینکه مردم با سرنگونی برخی از دیکتاتورها به خانه های خود برخواهند گشت؟
«کمال حبیب» تحلیلگر مصری به روزنامه رای الیوم گفت: آنچه در سودان رخ داد یک کودتای نظامی علیه بشیر و حکومت وی بود. ارتش سودان تلویزیون این کشور را در اختیار گرفته و به طور گسترده در خیابان های این کشور مستقر است. لحظه سرنگونی این دیکتاتور فرح بخش است. او همه چیزی را برای ادامه حضور خود در قدرت به کار گرفت و مردم کشور خود را فقیر کرد و سبب تجزیه سودان و تحریم این کشور شد. او از دین به عنوان ابزاری برای سرکوب مردم و جوانان استفاده کرد. از این رو، مردم سودان برای برپایی نظام حکومتی دموکراتیک با اخلاق و منش انسانی دست به تظاهرات زدند تا کرامت و آزادی را برای مردم این کشور به ارمغان آورد. اکنون با سرنگونی این دیکتاتور اراده مردم سودان پیروز شده است.
روزنامه «الشرق الاوسط» عربستان در گزارشی به قلم «سمیر عطاالله» نوشت: بشیر از تجربه الجزایر و دیگر انقلاب ها درس عبرت نکرد. او نشان داد که مردم سودان را نشناخته و تنها به فکر منافع خود بوده است.
روزنامه«العربی الجدید» چاپ لندن در این زمینه از قول «ساطع الحاج» سخنگوی رسمی نیروهای ملی نوشت: مطالبات مردم انقلابی سودان بسیار آشکار است. آنان خواستار سقوط نظام البشیر و جایگزینی یک دولت مدنی هستند. هر گونه تلاش برای نادیده گرفتن خواسته های مردم سودان و دستاوردهای آنان سبب خواهد شد که مردم با ادامه اعتراض های خود برای تشکیل دولت مدنی تلاش کنند.

** کودتای نظامی ارتش علیه عمر البشیر و مردم
روزنامه «الاخبار» لبنان در گزارشی به قلم «جواد الامین» نوشت: ارتش سودان از درخواست مخالفان برای یکسره کردن امور علیه نظام عمر البشیر سوء استفاده کرد و با کودتا علیه بشیر هم او را سرنگون کرد و هم برای از بین بردن انقلاب مردمی تلاش کرد. ارتش به جای تشکیل شورای مدنی برای اداره امور در مرحله انتقالی، حکومت نظامی را بر مردم تحمیل می کند. این موضوع سناریوهایی را به دنبال خواهد داشت که کم هزینه ترین آن ادامه بحران سیاسی و پرهزینه ترین آن حاکمیت سلاح هایی است که در مناطق مختلف این کشور پراکنده شده است. کودتای ارتش آرمان های مردم سودان را که خواهان انتقال دموکراتیک هستند، برآورده نکرده است. عوض بن عوف وزیر دفاع همزمان کودتا علیه بشیر و مردم را پیش می برد. او با اعلام حالت فوق العاده و تعطیل قانون اساسی و منحل کردن نهادهای ریاست جمهوری و نخست وزیری و اعلام شورای نظامی انتقالی در مسیر حکومت نظامی پیش می رود.
روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن نوشت: اگرچه سرنگونی بشیر هدف بزرگی بود که مردم سودان برای رسیدن به آن بهای سنگینی پرداختند، اما رهبری کودتا توسط عوض به عوف جنجال برانگیز است. او معاون بشیر و وابسته به نهاد نظامی امنیتی و سیاسی است که مردم سودان علیه آن دست به انقلاب زده اند.
روزنامه القدس العربی آورد: راه حل هایی که بن عوف در اعلامیه کودتای خود مطرح کرده به طور آشکار نشان می دهد که وی و گروهی از افسران بلندپایه به دنبال تثبیت حکومت نظامی تازه ای هستند که معمولا پس از کودتاهای نظامی آغاز می شود.
روزنامه «العرب» چاپ لندن در گزارشی با عنوان «بشیر سقوط کرد اما نظام او باقی است» نوشت: اگر نظام ایدئولوژی در سودان هم همزمان با سقوط بشیر سقوط می کرد و ارتش از دستاورد واقعی مردم دفاع می کرد می توان نسبت به سقوط بشیر خوش بین بود. اما امور طبق این رویکرد پیش نرفت. هیچ قدرتی در سودان نمی تواند ارتش سودان را کنار زند یا حرکت آن را زیر کنترل در آورد. مردم و مخالفان از چنین قدرتی برخوردار نیستند. مردم و مخالفان برای وارد شدن به درگیری با ارتش که پیامدهای آن قابل پیش بینی نیست تمایلی ندارند. این یکی از بزرگترین چالش هایی است که جنبش مردم سودان که سقوط بشیر را به دنبال داشته است با آن روبرو است.
' اگر چه نظام بشیر سقوط کرده است اما بخش بزرگی از ابزارهای نظام وی هنوز هم باقی است. جایگزین سیاسی مناسب و آماده ای برای اداره امور وجود ندارد. این موضوع بهانه ای دست ارتش داده است که به ادعای حفظ میهن و شهروندان امور را در کنترل داشته باشد. اعتراض هایی که سقوط بشیر را به دنبال داشته است نتوانسته ارزش های فرهنگی و اجتماعی را که در نتیجه سرکوب و استبداد نظام ایدئولوژی فراگیر در سودان حاکم شده است از بین ببرد. این ارزش ها تغییرات عظیمی را در شیوه تفکر مردم سودان به وجود آورده است و سبب نفوذ جریان اخوان المسلمین در جامعه سودان شده است.
اگرچه نظام سقوط کرده است اما هنوز هم بسیاری از عناصر این نظام کنترل امور را در دست دارند و هنوز هم نظام دارای هوادارانی است. ارتش با اقدام خود راه را بر روی مخالفان بسته است. زیرا ارتش نگران بود که با ادامه مخالفت ها و از طریق گزینه های دمکراتیک، ارتش به حاشیه رانده شود. از این رو، پیش بینی می شود در کشوری مانند سودان که همواره با تنش ها آشنا بوده است تنش هایی ایدئولوژی آغاز شود. اگر چه ارتش از طریق تبلیغات اینگونه وانمود می کند که سقوط بشیر معجزه بوده است تا مردم را به خود مشغول سازد و از خواسته های خود منصرف سازد اما ارتش با این اقدام خواسته است قدرت را به دست گیرد.'
پژوهش **9278**1552

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي سودان عمر البشير حكومت نظامي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۴۹۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امروز حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است

فرزاد موتمن، کارگردان سینما با انتشار یک پُست در اینستاگرام به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه واکنش نشان داد و نوشت: امروز، حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است و فلسطینی‌ها احساس می‌کنند که تنها نیستند.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، فرزاد موتمن، کارگردان سینما با انتشار یک پُست در اینستاگرام به جنایات اسرائیل علیه مردم غزه واکنش نشان داد و نوشت: در تمام هفتاد و شش سالی که از تشکیل حکومت صهیونیستی و اشغال سرزمین‌های فلسطین می‌گذرد، چنین چیزی سابقه نداشته است. جنبشی گسترده در اعتراض به جنایات جنگی اسرائیل و قتل عام مردم غزه که طی شش ماه اخیر سی و چهار هزار کشته بجا گذاشته، دانشگاه‌های آمریکا را فرا گرفته است.

میزان جنایات جنگی اسرائیل اینبار به‌حدی بود که وجدان افکار عمومی را جریحه دار کرد و شاید وتو شدن طرح تشکیل کشور فلسطین در سازمان ملل توسط آمریکا هم به گسترده‌تر شدن اعتراضات منجر شده باشد. امروز، حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است و فلسطینی‌ها احساس می‌کنند که تنها نیستند.

دیگر خبرها

  • تمرد ده‌ها نظامی صهیونیست از رفتن به غزه
  • مناظره‌ای در مورد حجاب
  • حکمرانی ولایی، نظریه جدید در مدل حکمرانی
  • تیراندازی نظامیان صهیونیست به سوی خودرو فلسطینی در کرانه باختری
  • حملات نظامیان صهیونیست و استقامت مردم جنوب لبنان
  • امروز حکومت اسرائیل منفورتر از همیشه است
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • خشونت نظامیان آمریکایی در مقابل دانشجویان + عکس و فیلم
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • ایران برای ایجاد یک پایگاه دائمی در دریای سرخ تلاش می‌کند