Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها- اعظم محبی: «ارتفاع سیلاب در بخش‌های شرقی گمیش تپه از دو متر فراتر رفته است»، «واژگونی قایق امدادگران ۶ کشته برجای گذاشت»، «پیرمرد گمیشانی بر اثر سقوط در کانال آب جان باخت»، «جاده های مواصلاتی گمیشان قطع و امداد رسانی با قایق امکان پذیر است»، «مادر باردار گمیشان با تراکتور به پای بالگرد هلال احمر منتقل شد»، «خواربار و سوخت در گمیش تپه کمیاب شد»، «قایقرانان دغدغه سوخت و روغن دارند» اینها و ده‌ها جمله نظیر آن، خاطراتی تلخ از شهر گرفتار در سیلاب گمیشان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از همان ساعات ابتدای وقوع سیلاب گمیشان، در کنار حضور و همراهی گروه‌های امداد هلال احمر، تشکل‌های مردمی هم، عزم تحسین برانگیزی در کمک به آسیب دیدگان داشتند و با استفاده از تخصص‌ها و ظرفیت‌های خود به یاری سیل زدگان شتافتند.

کمک‌های مردمی در کنار کمک‌ها دولتی به گمیش تپه و روستاهای پیرامون ارسال می‌شود و برخی از آنها با نظارت هلال احمر و برخی دیگر توسط فعالان اجتماعی به دست سیل زدگان می‌رسد.

مدیران، وزرا و حتی رئیس جمهور به صورت هوایی از گمیشان دیدن کردند و فرماندهان ارتش و سپاه در کنار سایر مسئولان در معابر شهر و روستاهای گمیشان بارها و بارها حضور یافتند، دستور دادند، پیگیری کردند و حتی پا به پای مردم در آشکار و نهان کیسه خاک پر کردند و متوسل به بیل! شدند… همه بودند و بودند.

یک بسیج ملی و فرا گیر شکل گرفت. ورزشکار، هنرمند، تاجر و بازرگان همه پای کار آمدند. ده‌ها فروند بالگرد در رنگ و شکل‌های مختلف در گمیشان نشست و برخاست کرد و حتی کودکان شهر هم به پروازشان بی تفاوت شدند.

اینها همه بخشی از خاطرات سه هفته اخیر شهرستان گمیشان در شمال غربی استان است که بالاخره در بیست و چهارم فروردین ماه با نثار جان هفت اسطوره در طی عملیات نجات تپه نقره‌ای به ساحل ارامش رسیده و اینک خبرهای خوبی از آن به گوش می‌رسد.

تعداد ساکنان اقامتگاه‌های اضطراری گمیشان کاهش یافت

معاون فرماندار گمیشان در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در حال حاضر فقط ۲۲۰ نفر در سکونتگاه‌های اضطراری شهر حضور دارند که ساعت به ساعت از تعداد آنها کاسته می‌شود.

ضدعفونی کردن محلات تخلیه شده از سیلاب در حال انجام است سیدعلیرضا حسینی افزود: با توجه به اینکه تخلیه خانه‌های به زیر آب رفته شهر گمیش تپه به پایان رسیده است تعدادی از این ۷۷ خانوار حاضر در مراکز اسکان مهیای برگشت به خانه‌های خود هستند.

به گفته وی صرفاً در برخی از معابر محله استقلال جنوبی گمیش تپه رواناب مشاهده می‌شود که گستره سرزمینی آن کمتر از ۲۰ هکتار است و با استفاده از پمپ‌های قوی عملیات تخلیه در حال انجام است و یقیناً تا دو روز آینده این کار به پایان می‌رسد.

استفاده از آب‌های بسته بندی شده

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان گمیشان هم در جلسه مدیریت بحران این شهرستان گفت: دغدغه سلامت مردم به مهم‌ترین موضوع مدیران شهرستان و استان تبدیل شده است.

بهمن ایری هر چند ابتلای تعدادی از اهالی گمیش تپه به بیماری پوستی گال و حتی اسهال را تأیید کرد اما به همه اطمینان داد که تاکنون گزارشی در خصوص ابتلاء به بیماری وبا، سالک و یا سایر بیماری‌های سخت علاج در شهر و روستای های گمیشان گزارش نشده است.

وی گفت: عملیات ضدعفونی در محلاتی همچون، عبدیجان آخوند، شهید مطهری و، استقلال جنوبی با قدرت و با همکاری عوامل بهداشتی سپاه و بسیج در حال انجام است.

ایری از همشهریان خود در گمیشان خواست تا هنگام عادی شدن اوضاع تا حد امکان از آب‌های بسته بندی شده استفاده کنند.

دوشیفته شدن مدارس

مدیر آموزش و پرورش شهرستان گمیشان هم گفت: حدود ۵۰ باب مدرسه در سیل دچار خسارت شد اما با فرو کش کردن سیلاب و تخلیه آنها با همکاری داوطلبان مردمی و نیروهای آتش نشانی، مدارس شستشو داده شده و با یک هفته تأخیر آماده میزبانی از دانش آموزان هستیم.

فرهاد کر ادامه داد: تعدادی از کلاس‌های درس در گمیش تپه به میز و نیمکت جدید تجهیز شده است و تعدادی هم از اقلام آموزشی در آستانه تحویل است.

وی گفت: هر چند برای مدتی مجبور به دو شیفته کردن برخی از مدارس هستیم اما خوشبختانه روند آموزش دانش آموزان همچنان ادامه خواهد داشت.

روزهای سخت در انتظار است

تمام شواهد و قرائن حکایت از برقراری وضعیت تقریباً عادی در شهرستان گمیشان دارد. هر چند راه زمینی یک روستا همچنان مسدود است و تردد و امدادرسانی به آن با قایق صورت می‌گیرد اما مغازه‌ها و واحدهای صنفی باز است و خواربار به فراوانی مشاهده می‌شود.

جوانان آستان قدس رضوی در شهر گمیش تپه مستقر هستند و برای سیل زدگان همچنان غذای گرم پخت می‌کنند. ادارات پس از حدود یک ماه تعطیلی ناشی از سیلاب و نوروز آماده خدمت به مردم هستند و بیشترین مراجعات به بنیاد مسکن و هلال احمر صورت می‌گیرد.

تردد در کوچه‌هایی که در هفته گذشته با تراکتور و نفربر ممکن بود، امروز به راحتی انجام می‌شود.

گر چه بحران سیل گمیشان به پایان راه نزدیک شده است اما به نظر می‌رسد روزهای سخت و دشوار همچنان در انتظار مردم سیل زده این منطقه مرزی باشد. حجم سنگین خرابی‌های به بار آمده در سیل، تخریب گسترده زیرساخت‌ها، جاده‌ها، تأسیسات، مدارس و خانه‌ها در کنار توقعات به بار آمده ناشی از وعده‌های مکرر مسئولان در پرداخت تسهیلات و کمک‌های بلاعوض اگر به سرانجام نرسد، روزهای به مراتب سخت‌تری برای سیل زدگان گمیشان را پدید خواهد آورد.

کد خبر 4588843

منبع: مهر

کلیدواژه: گمیشان سیل سیلاب اداره کل آموزش و پرورش گلستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۶۳۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد

ایسنا/گلستان فرماندار کلاله از خسارت بالای سیل در ۶ روستای این شهرستان خبر داد و گفت: در مجموع سیل سیلاب روزهای اخیر ۸۸۳ میلیارد ریال در کلاله خسارت به بار آورد.

فرهاد شیبک صبح جمعه ۷ اردیبهشت درگفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: بارش شدید باران و به دنبال آن طغیان رودخانه ها و جریان یافتن سیلاب فقط به ۶ روستای «اوقچی بزرگ و کوچک، گچی سو بالا و پایین، قره قاچ و قره ترناو » ۵۴۰ میلیارد ریال خسارت زد.

وی بیان کرد: بیشترین این خسارات مربوط به معابر و آبروهاست و برای جلوگیری از تکرار دوباره این موضوع نیازمند ایجاد بندهای خاکی و دیواره سازی در حاشیه رودخانه ها هستیم اما با توجه به پراکندگی طولی روستاهای کلاله، این اقدامات اعتبارات زیادی لازم دارد.

فرماندار شهرستان کلاله ادامه داد: با تاکید بر نقش موثر خاکبرداری و لایروبی در افزایش آبگیری رودخانه ها و مدیریت سیلاب ها، افزود: پیگیری لازم برای انجام لایروبی دهانه پل ها و آبروها در دستورکار قرار دارد.

این مقام مسئول تصریح کرد: بارندگی ذو روز اخیر باعث ریزش کوه به همراه رانش و آب‌شستگی چهار نقطه از راه های ارتباطی شهرستان شد که خسارات آن ۸۰ میلیارد ریال برآورد می شود.

شیبک اضافه کرد: تخریب سرریز بتنی و حوضچه بتنی در دو نقطه به میزان ۱۲ میلیارد ریال، خوابیدگی و ورس هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع گندم با ۳۰ درصد خسارت، آسیب به ۷۵ کیلومتر راه های بین مزارع به میزان ۲۵۰ میلیارد ریال و تخریب دیوار حیاط و سقف یک مدرسه روستایی بر اثر سیلاب به میزان یک میلیارد ریال از دیگر موارد خسارتی ناشی از سیلاب در کلاله محسوب می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می شوند
  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله
  • میانگین سن والدین در اولین فرزندآوری در استان زنجان ‌چقدر بود؟
  • گندمکاران یزد نگرانی بابت تحویل گندم نخواهند داشت
  • ببینید/ بدرقه حاجیان با نوای «چاوشی‌خوانی»
  • سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد
  • وضعیت دسترسی به داروهای خاص/ افزایش مراکز دندانپزشکی دولتی
  • حضرت فاطمه زهرا (س) و مادران شهدا الگوی دختران جامعه است
  • فیلم/ آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب
  • آخرین وضعیت گلزار شهدای کرمان پس از ورود سیلاب