Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-01@17:14:10 GMT

علل،علايم و درمان سرطان گلو

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۰۶۴۴۷

علل،علايم و درمان سرطان گلو

خبرگزاري آريا -

توجه به نشانه هاي اوليه سرطان گلو از اهميت ويژه اي برخوردار است
سرطان گلو يکي از انواع سرطان است که در حنجره، تارهاي صوتي و بخش‌هاي ديگر گلو همچون حلق و لوزه رخ مي‌دهد.
از نشانه هاي رايج براي ابتلا به سرطان گلو چه ميزان اطلاع داريد؟ اين سرطان خطرناک با علائمي خاص خود را در بدن نشان ميدهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتلا به سرطان سر و گردن مي تواند مانند سرماخوردگي باشد و التهاب و تورم در گلو گرفتگي بيني و گرفتگي صدا همراه باشد.
در شرايطي که سرطان گلو مي تواند هر فردي را تحت تاثير قرار دهد، افراد سيگاري يا آنهايي که به ويروس پاپيلوماي انساني مبتلا هستند، در معرض خطر بيشتري براي ابتلا به اين بيماري قرار دارند.
توجه به نشانه هاي اوليه سرطان گلو، همانند ديگر انواع سرطان از اهميت ويژه اي برخوردار است زيرا تشخيص زودهنگام مي تواند احتمال موفقيت درمان را هرچه بيشتر افزايش دهد.

سرطان گلو يکي از انواع سرطان است که در حنجره و بخش‌هاي ديگر گلو رخ مي‌دهد
نشانه هاي هشدار دهنده و علائم سرطان گلو :
علائم سرطان گلو متفاوت هستند اما هر کسي که بيش از 2 هفته در معرض هر کدام از موارد زير باشد بايد به يک پزشک براي تشخيص مراجعه کند:
ايجاد مشکل در جويدن يا بلعيدن
گرفتگي صدا يا تغييرات عجيب در صدا
احساس درد در گلو
ايجاد توده يا زخم در دهان، گلو يا لب ها
لکه سفيد يا قرمز در دهان
تنفس پر سر و صدا
اشکال در تکان دادن زبان يا فک
کاهش وزن غير منتظره
ايجاد درد يا زخمي که درمان نمي شود يا خونريزي مي کند
رطوبت بيش از اندازه، درد و يا جوش در هر نقطه از دهان يا لب
سرفه‌ مداوم (گاهي فرد خون هم بالا مي‌آورد)؛
بسيار مهم است که به ياد داشته باشيد، اين ها علائم قطعي سرطان گلو نيستند و ممکن است دلايل ديگري مانند آلرژي يا عفونت باعث به وجود آمدن آن ها شده باشد.
انواع سرطان گلو :
چند نوع سرطان گلو وجود دارد. اگر چه تمام سرطان هاي گلو شامل رشد و تکثير سلول هاي غير طبيعي مي شوند، پزشک شما بايد نوع خاص آن را براي تعيين بهترين برنامه درماني تعيين کند. دو نوع سرطان گلو عبارتند از:
- کارسينوم سلول سنگفرشي. اين نوع سرطان گلو به سلولهاي صاف بر روي گلو تاثير مي گذارد. اين شايعترين سرطان گلو در ايالات متحده است.
- آدنوکارسينوم. اين نوع سرطان گلو بر روي سلول هاي غدد لنفاوي تاثير مي گذارد و بسيار نادر است.
همراه با اين دو نوع اصلي، سرطان گلو را مي توان به دو نوع اضافي تقسيم کرد. يک نوع سرطان حنجره است که در حنجره و گلو ايجاد مي شود. اين شامل:
سرطان نازوفارنکس (قسمت فوقاني گلو)
سرطان اوروفارنکس (قسمت وسط گلو)
سرطان هيپوفارنکس (قسمت پايين گلو)
نوع ديگر سرطان حنجره بر حنجره يا صدا تاثير مي گذارد.

از علائم سرطان گلو التهاب و تورم در گلو،گرفتگي بيني و گرفتگي صدا مي باشد
پيشگيري از سرطان گلو :
راه قطعي براي جلوگيري از سرطان گلو وجود ندارد، اما مي توانيد اقداماتي را براي کاهش خطر خود انجام دهيد از جمله:
سيگار نکشيد
کاهش مصرف الکل
حفظ يک شيوه زندگي سالم با خوردن مقدار زيادي ميوه ها، سبزيجات و گوشت کم چرب
کاهش وزن
کاهش خطر ابتلا به زگيل تناسلي يا HPV
علل بروز سرطان گلو :
مردان بيشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان حنجره هستند. عادات خاصي در زندگي خطر ابتلا به سرطان گلو را افزايش مي‌دهد از جمله:
سيگار کشيدن
مصرف زياد الکل
سوء تغذيه
قرار گرفتن در معرض آزبست
بهداشت ضعيف دهان و دندان
سندرمهاي ژنتيکي
ريفلاکس اسيد معده به مري
سرطان گلو معمولا با انواع خاصي از عفونتهاي ويروس پاپيلوماي انساني (HPV) همراه است. HPV از طريق جنسي انتقال پيدا مي‌کند. با توجه به نظر مراکز درماني سرطان آمريکا،عفونت پاپيلوما يک عامل خطر براي سرطانهاي خاص حلق است.
سرطان گلو همچنين با انواع ديگر سرطان ارتباط دارد. در حقيقت، بعضي از افرادي که سرطان حلق در آنها تشخيص داده شده، سرطان مري، ريه يا سرطان مثانه در همان زمان در آنها تشخيص داده شده است. اين شايد به خاطر اين باشد که اين سرطانها داراي عوامل خطر مشابهي هستند.

راه قطعي براي جلوگيري از سرطان گلو وجود ندارد
تشخيص سرطان گلو چگونه است؟
در ملاقاتي که با پزشک‌تان خواهيد داشت؛ از شما در مورد سابقه‌ي بيماري‌ها و پرونده‌ي پزشکي‌تان و البته علائم و نشانه‌هاي بيماري سؤال خواهد شد. در صورتي‌ که، علائمي چون گلو‌درد، سرفه‌ي مداوم و گرفتگي صدا در شما وجود داشته باشد و توجيهي براي بروز آنها پيدا نکنيد يا هيچ بهبودي در اين علائم حاصل نشود بايد احتمال ابتلا به سرطان در شما بررسي شود. براي تشخيص سرطان، نياز به حنجره‌بيني (لارنگوسکوپي) مستقيم يا غيرمستقيم وجود دارد. احتمال دارد که پزشک، شما را به پزشک متخصص ديگري در زمينه‌ي تشخيص سرطان ارجاع دهد.
حنجره‌ بيني، ديد بهتري از وضعيت گلو و حنجره‌ به پزشک مي‌دهد. در صورتي‌ که در نتيجه‌ي آزمايش موردي غيرعادي ديده شود، براي بررسي‌هاي بيشتر به بيوپسي (برداشتن نمونه‌اي کوچک از بافت گلو) نياز پيدا خواهيد کرد. پزشک، يکي از انواع نمونه‌برداري‌هاي زير را پيشنهاد خواهد کرد:
بيوپسي متعارف (Conventional biopsy): در اين نوع از بيوپسي، پزشک بافتي کوچک از گلو را به‌عنوان نمونه برمي‌دارد. بيوپسي متعارف در اتاق عمل و با بي‌حسي عمومي انجام مي‌شود.
بافت‌برداري آسپيراسيون (FNA): در بافت‌برداري آسپيراسيون، پزشک سوزني باريک و ظريف را مستقيما وارد تومور مي‌کند تا سلول‌هاي نمونه را بردارد.
بيوپسي آندوسکوپيک (Endoscopic biopsy): براي نمونه‌برداري در اين روش، از يک لوله‌ي باريک و بلند استفاده مي‌شود. پزشک اين لوله را از طريق دهان، بيني يا ايجاد برش، وارد بدن مي‌کند.

براي تشخيص سرطان نياز به حنجره‌بيني مستقيم يا غيرمستقيم وجود دارد
درمان سرطان گلو :
شيوه درمان سرطان به ميزان وسعت و عوامل ديگر بستگي دارد. در صورت کوچک بودن، تومور با جراحي قابل خارج کردن است. پس از آن به احتمال زياد پزشک پرتو درماني را توصيه خواهد کرد. پرتو درماني سلول هاي سرطاني به جا مانده را هدف مي گيرد.
اگر سرطان پيشرفته باشد، مي توان از ترکيب جراحي براي حذف بخشي يا تمام حنجره، به همراه پرتودرماني و شيمي درماني استفاده کرد.
اگر عمل جراحي براي حذف حنجره اتفاق بيفتد، ديگر نمي توان به طور معمول صحبت کرد يا تنفس کرد. در عوض، از طريق يک سوراخ دائمي در گردن (استوم) تنفس صورت مي گيرد و براي بهبود صدا معمولا نياز به درمان بيشتري همراه خواهد بود. اين ممکن است ايمپلنت را در گلو يا يک دستگاه الکتريکي که در برابر گلو قرار مي گيرد تا در توليد صدا موثر واقع شود.
گردآوري:بخش سلامت بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۶۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند

ایتنا - مطالعه جدیدی نشان می‌دهد افرادی که در حال طی کردن دوره درمان سرطان، در تنهایی هستند، در مقایسه با افرادی که با همنشینی همراه هستند، احتمال مرگ بیشتری دارند.
Jingxuan Zhao ، محقق و دانشمند ارشد در تحقیقات خدمات بهداشتی در انجمن سرطان آمریکا  گفت: «تنهایی و احساس منزوی شدن نگرانی رایجی در میان بازماندگان سرطان است».

به گزارش ایتنا، ژائو توضیح داد که تشخیص و درمان سرطان افراد را منزوی می‌کند و روابط اجتماعی آنها را تحت فشار قرار می‌دهد. ژائو گفت: «بیش از 18 میلیون بازمانده سرطان در ایالات متحده وجود دارد و انتظار می‌رود این تعداد تا سال 2030 به 22 میلیون نفر افزایش یابد. اکنون باید به این موضوع حیاتی بپردازیم.»

برای این مطالعه، محققان بیش از 3400 بازمانده سرطان 50 ساله و بالاتر را که به یک مطالعه با بودجه فدرال در مورد بازنشستگی و سلامت بین سال‌های 2008 تا 2018 پاسخ مثبت دادند، ارزیابی کردند. حدود 28 درصد از بازماندگان احساس تنهایی شدید و 24 درصد دیگر احساس تنهایی متوسط را گزارش کردند. محققان دریافتند افرادی که بالاترین سطح تنهایی را گزارش می‌کنند، 67 درصد بیشتر از افرادی که کمتر تنها هستند، در معرض خطر مرگ قرار دارند.

این مطالعه در 25 آوریل در مجله شبکه ملی جامع سرطان منتشر شد. ژائو در یک نشریه خبری گفت: «آنچه لازم است، اجرای برنامه‌هایی برای غربالگری تنهایی در میان بازماندگان سرطان و ارائه حمایت اجتماعی از افراد نیازمند است. این اقدامات می‌تواند مداخلاتی مانند مشاوره سلامت روان، حمایت جامعه، مشارکت در شبکه‌های اجتماعی و ادغام این برنامه‌ها در درمان سرطان باشد.»

این مطالعه جدید یک سال پس از توصیه جراح عمومی، دکتر ویوک مورتی، درباره "اپیدمی تنهایی و انزوا" که به یک بحران بهداشت عمومی کم‌توجه تبدیل شده است، انجام شد. مورتی در یک انتشار خبری گفت: « روابط ما منبعی برای درمان و بهزیستی است که پنهان می‌شود، روابطی که می‌تواند به ما کمک کند زندگی سالم‌تر، کامل‌تر و سازنده‌تری داشته باشیم. با توجه به پیامدهای سلامتی قابل توجه تنهایی و انزوا، ما باید ایجاد ارتباط اجتماعی را به همان شیوه‌ای که دیگر مسائل مهم بهداشت عمومی مانند تنباکو، چاقی و اختلالات مصرف مواد را در اولویت قرار داده‌ایم، در اولویت قرار دهیم.» 

دیگر خبرها

  • شلیک به یک پزشک در کرخه خوزستان
  • کشف مهم محققان برای تشخیص سرطان | ویدئو
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون (فیلم)
  • تشخیص سه سرطان خطرناک فقط با یک نمونه خون + فیلم
  • نیچر: یک کشف مهم درباره سرطان روده بزرگ که به دهان مربوط می شود
  • دستگاه غربالگری سرطان سینه با قیمت کمتر ساخته شد
  • تنهایی می‌تواند زندگی بازماندگان سرطان را کوتاه کند
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان
  • غربالگری و تشخیص زودهنگام ۶ نوع سرطان با محصول ایرانی جدید
  • از سکته گوش چه می‌دانید؟