Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@19:24:43 GMT

راه آهن ایران، عراق و سوریه متصل می شوند

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۰۶۵۵۹

راه آهن ایران، عراق و سوریه متصل می شوند

مسئولان در کنار توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی در داخل کشور از پتانسیل های موجود در این بخش برای توسعه ارتباط با سایر کشورها نیز بهره برده اند و بر این اساس قرار است نشست سه جانبه میان ایران، عراق و سوریه برای اتصال خطوط راه آهن میان سه کشور برگزار شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، شبکه حمل و نقل کشور در حوزه های مختلف هوایی، جاده ای، زمینی و ریلی در سال های اخیر توسعه خوبی داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آمارهای ارائه شده از سوی نهادهای مرتبط و به ویژه وزارت راه و شهرسازی نشاندهنده پیشرفت مناسب ایران در حوزه های حمل و نقلی است.

 

در این میان شبکه حمل و نقل ریلی توانسته است بخش های عمده کشور را به یکدیگر متصل کرده و با سهولت در ایجاد ارتباط  بین دورترین نقاط کشور زمینه رونق اقتصادی را نیز برای کشورمان فراهم کند. در چند سال اخیر 1200 کیلومتر خط ریلی دوم به بهره برداری رسیده که قرار است تا قبل از هفته دولت هزار کیلومتر ریل دوم دیگر هم به بهره برداری برسد.

 

در کنار توسعه ناوگان حمل و نقل ریلی در داخل کشور، مسئولان از پتانسیل های موجود در این بخش برای توسعه ارتباط با سایر کشورها نیز بهره برده اند تا جایی که در سال گذشته اقداماتی برای تکمیل کریدور شمال – جنوب با افتتاح راه آهن قزوین –رشت با حضور حجت الاسلام «حسن روحانی»، رییس جمهوری انجام شد. این محور ریلی تا مرز آذربایجان ادامه می‌یابد. در این مراسم وزیر اقتصاد و وزیر حمل و نقل جمهوری آذربایجان، وزیر راه آهن پاکستان و وزیر حمل و نقل عراق حضور داشتند.

 

 حالا در ادامه مناسبات ایران با سایر کشورها در حوزه حمل و نقل ریلی وزیر حمل و نقل عراق از احتمال برگزاری نشست سه جانبه میان ایران، عراق و سوریه به منظور اتصال خطوط راه آهن میان سه کشور خبر داده است.

 

طبق ترجمه ایسنا از السومریه نیوز، «طالب الحسینی» در حاشیه نشست کمیته مشترک عراق و سوریه در دمشق اعلام کرد که بنا به دستورات عبدالله العیبی، وزیر حمل و نقل عراق در زمینه حمل و نقل و اهمیت وصل خصوط راه آهن میان دو کشور در محورهای عکاشات، التنفس و خنیفیس، هماهنگی‌هایی میان عراق، ایران و سوریه برای ایجاد نشستی سه جانبه به منظور وصل خطوط راه آهن سه کشور انجام شده است.

 

براساس این گزارش، پیش از این نیز «علی حمود»، وزیر حمل و نقل سوریه اعلام کرده بود که اتصال خطوط راه آهن سوریه، ایران و عراق از اولویت‌های وزارت ما است.

 

این گزارش می افزاید: عراق و سوریه از جمله کشورهای همسایه ایران هستند که در سال های اخیر شاهد توسعه مناسبات با آنها در بخش های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقصادی هستیم. سفرها و دیدارهای مقامات این کشورها در سطح عالی ترین مقام اجرایی نشاندهنده عزم جدی آنها برای توسعه روابط علارغم تمام کارشکنی هایی است که از سوی دشمنان منطقه انجام می شود.

 

ایران و عراق توانسته اند از اسفند ماه سال گذشته تاکنون در حاشیه دیدارهایی که بین روسای جمهور دو کشور برگزار شد و در ادامه سفر هیئت های تجاری تفاهمنامه های متعددی را به امضا برسانند.

 

روابط ایران و سوریه کهن ترین ارتباط بین کشورمان و یکی از کشورهای عربی است. تعاملات ایران و دمشق جدا از حوزه سیاسی در بخش اقتصادی نیز وجود دارد که با توجه به تلاش های دو کشور در حال حاضر ۱۹ توافق در راستای توسعه مبادلات تجاری به امضای طرفین رسیده است. 26 اسفند سال گذشته سرپرستی هیئت تجاری سوریه در ایران از امضای ۱۸ تفاهم نامه برای گسترش روابط تجاری خبر داده بود.

 

«محمود ناصر الفتوح» با اشاره به سلسله نشست‌هایی که بین مسئولان عالی رتبه دو کشور برای تسهیل روابط روابط و مواجهه با چالش‌های ناشی از تحریم‌ها برگزار شده گفته بود: «تاکنون ۱۸ توافق در دانشگاه تهران بین ایران و سوریه در این زمینه به امضا رسیده است. برای ما در زمینه بازسازی کشور ایران اولویت دارد چراکه ایران در روزهای سخت در کنار ما ایستاد و خون جوان‌های خود را برای آزادی سوریه داد لذا باید سهم به سزایی در بازسازی سوریه داشته باشد.»/

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: سیل خسارت سیل سپاه پاسداران سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم نماز جمعه مسابقات قرآن سیل خوزستان سپاه تروریست طغیان رودخانه های خوزستان راه آهن سوریه عراق ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۶۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال

خبرگزاری رسمی سوریه «سانا» گزارش داد که فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه با عبداللطیف بن راشد الزیانی، وزیر خارجه بحرین در ساختمان وزارت خارجه دمشق دیدار کرد.

خبرگزاری آرتی نیز گزارش داد در پایان ماه مارس گذشته، بشار اسد، رئیس جمهور سوریه دعوت رسمی از حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین برای شرکت در نشست آتی سران کشور‌های عربی دریافت کرد.

اجلاس سران کشور‌های عربی قرار است ۱۶ می در منامه پایتخت بحرین برگزار شود.

سال گذشته، اسد برای اولین بار پس از ۱۲ سال دوری و توقف عضویت دمشق در اتحادیه عرب در نشست سران این اتحادیه عرب در جده عربستان شرکت کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل خاورمیانه

دیگر خبرها

  • استرداد بیش از ۱۹۰ خانواده عراقی از اردوگاه الهول سوریه به عراق
  • تبادل نظر ایران و عراق درباره برگزاری مراسم اربعین در مرز خسروی
  • تحرکات آمریکا در سوریه از بیم تشدید عملیات‌های مقاومت
  • مسئول «پلیس اسلامی داعش» در عراق به دام افتاد
  • سفر وزیر خارجه بحرین به سوریه پس از ۱۳ سال
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • ظرفیت‌های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط» عراق مهیا است
  • ظرفیت های استان تهران برای تعامل اقتصادی با «واسط»عراق مهیا است
  • مقابله با آمریکا؛ هدف مشترک تهران - مسکو
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق