Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تبريز-ايرنا- رييس مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي آذربايجان شرقي گفت: محققان اين مجموعه به 8 ژنوتيپ جديد در محصول بادام دست يافتند که حاصل تحقيقات براي شناسايي ارقام متحمل به آب و هواي سرد است.

حسن منيري فر روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا، اظهار داشت: با توجه به جايگاه مهم کشور در توليد جهاني محصول بادام، با اصلاح و توسعه ارقام جديد اين جايگاه بايد حفظ شود و در اين رابطه دستيابي به 8 ژنوتيپ اميد بخش و ديرگل و متحمل به سرما در بادام با عملکرد بالامحقق شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منيري فر ادامه داد: اين رقم داراي ميوه درشت به اندازه 52 گرم، قند بالاي 20 درصد، بافت بسيار محکم، هسته کوچک با مغز شيرين و جدا شونده بوده و به دليل قابليت انبارماني زياد براي ارسال به بازارهاي دور دست بسيار مناسب است.
وي گفت: عملکرد رقم جديد بادام بيش از 16 تن در هکتار است که حدود چهار تن از ارقام پرمحصول و تجاري موجود در کشور بيشتر بوده و ميوه اين رقم در اوايل مرداد رسيده و براي مقاصد تبديلي و تازه خوري کاربرد دارد.
وي افزود: مطالعه روش هاي حفاظتي و راه هاي کاهش خسارت سرما در باغات استان آذربايجان شرقي، با شناسايي ارقام متحمل به سرما، استفاده از مواد ضد يخ گياهي، محلول هاي غذايي و مديريت باغات در اين تحقيق علمي مورد توجه قرار گرفته است.
منيري فر با بيان اينکه مرکز تحقيقات و آموزش کشاورزي و منابع طبيعي استان فعاليت‌هاي خود را براساس سياست‌هاي سازمان مرکزي بر روي 6 وظيفه اصلي سازمان متمرکز کرده است، اجراي150 فقره طرح تحقيقات ملي و استاني، فعاليت هاي ترويجي، تاليف بيش از 30 فقره گزارش نهايي طرح هاي خاتمه ‌يافته و تهيه و انتشار بيش از 150 مقاله از فعاليت هاي تحقيقاتي مرکز در مجلات علمي پژوهشي و همايش هاي علمي را از جمله اين فعاليت ها برشمرد.
وي اظهار داشت: اين اقدامات شامل مشارکت در معرفي يک رقم کلزا به نام نفيس، مشارکت در معرفي يک رقم گلرنگ به نام پرنيان، مشارکت در معرفي يک رقم گندم به نام زرينه، مشارکت در معرفي يک رقم لوبياي قرمز بنام ياقوت، ادامه اصلاح توده بومي پياز قرمز آذرشهر از طريق گزينش لاين هاي S1 و توليد واريته سنتتيک جديد و سه رقم علوفه در دست معرفي، دو رقم يونجه و معرفي يک رقم سنتتيک اسپرس در حال تداوم است.
منيري فر به موضوع حفظ ذخاير ژنتيکي و توسعه باغات ايستگاه باغباني سهند اشاره کرد و افزود: حفظ و نگهداري ارقام و ژنوتيپ هاي داخلي و خارجي زردآلو در قالب کلکسيون با بيش از100 رقم، حفظ و نگهداري ارقام و ژنوتيپ هاي داخلي و خارجي بادام در قالب کلکسيون با بيش از 80 رقم، توليد و توسعه بيش از هفت هزار اصله نهال از ارقام اصلاح شده بادام و زردآلو با همکاري بخش خصوصي و تشکيل کلکسيون ارقام بومي انگور با بيش از 80 رقم محلي در ايستگاه ملکان اجرا شده است.
وي توليد بيش از 10 هزار اصله نهال از ارقام اصلاح شده درختان ميوه در ايستگاه فوق با همکاري بخش خصوصي، راه اندازي توليد پايه هاي رويشي و نهال گلداني درختان ميوه در گلخانه ايستگاه به مساحت يکهزار مترمربع، اجراي پروژه خاص شناسايي و جمع آوري ارقام درختان ميوه متحمل به سرما در استان را از ديگر فعاليت هاي مرکز عنوان کرد.
منيري فر همچنين به همکاري بخش آبخيزداري مرکز با ديگر ارگان ها و سازمان هاي اجرايي شامل طراحي استفاده از سطوح آبگير باران به منظور افزايش پوشش گياهي و تأمين آب شرب وحوش در جزيره اسلامي در قالب قرار داد پژوهشي با اداراه کل حفاظت محيط زيست آذربايجان شرقي اشاره کرد.
وي گفت: مطالعات جامع منابع طبيعي و آبخيزداري حوضه آبريز عاشقلو و ارايه طرح اجرايي آبخيزداري براي اين حوزه در قالب قرارداد مشاوره با اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان، بررسي احتمال وقوع سرمازدگي زودرس پاييزي و ديررس بهاري در باغات آذربايجان شرقي با استفاده از GIS در قالب قرارداد پژوهشي با مديريت باغباني سازمان جهاد کشاورزي از ديگر برنامه هاي اين مرکز تحقيقاتي است.
/3071/3038
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۷۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهاد کشاورزی یزد درباره تنش گرمایی درختان پسته هشدار داد

محمدعلی حاتمی زاده در گفتگو با خبرنگار مهر تاکید کرد: لازم است در شرایط آب و هوایی فعلی در باغ‌های درختان میوه سردسیری بادام و زردآلو برای کنترل آفت‌های لیسه درختان میوه و زنبور مغزخوار بادام پس از ریزش ۷۰ درصد گلبرگ‌ها به سمپاشی با سموم مناسب با مشورت حفظ نباتات در هوای آرام و بدون بارندگی اقدام شود.

وی همچنین از فعالان بخش کشاورزی خواست در دمای کمتر از ۱۸ درجه از تهویه حداقلی و در دمای ۱۸ تا ۲۸ درجه از تهویه انتقالی و برای طیور با سن بیش از ۲۸ روز و دمای بالای ۲۸ درجه از تهویه تونلی استفاده کنند.

رییس جهاد کشاورزی استان یزد همچنین نصب دستگاه هواده به استخر پرورش ماهیان سردابی و روشن کردن آن در تمامی ساعات روز به‌ویژه شب هنگام برای جلوگیری از کاهش اکسیژن استخر و وقوع تلفات و صید در اسرع وقت با توجه به افزایش دما را مورد تاکید قرار داد.

کد خبر 6094123

دیگر خبرها

  • واژگونی دو خودرو در تبریز ۲ کشته و مصدوم برجای گذاشت
  • بهره‌برداری قریب الوقوع از سد قیز قلعه‌سی
  • اعلام آماده باش مدیریت بحران آذربایجان شرقی
  • افتتاح سد قیز قلعه‌سی با حضور رؤسای جمهور ایران و آذربایجان
  • ساخت ۵۲۵۰ واحد نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی
  • اجرای هفت پروژه باغات مدرن در آذربایجان شرقی
  • جهاد کشاورزی یزد درباره تنش گرمایی درختان پسته هشدار داد
  • تولید ۵ میلیون و ۲۸۰ هزار تن محصولات کشاورزی در آذربایجان شرقی
  • فعالیت ۵ هزار گروه جهادی در آذربایجان‌شرقی
  • آب سد سفیدرود رهاسازی شد