Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - قزوين - ايرنا - رييس سازمان مردم نهاد جنبش سبز باغستان سنتي قزوين گفت: باغستان قزوين بايد علاوه بر خشکسالي در مقابل سيلاب ها محافظت شود و نبايد آنرا در مقابل بلاياي طبيعي مانند سيل 12 فروردين همچون سپر بلا دانست.

محمود داوران روز شنبه به خبرنگار ايرنا گفت: باغات سنتي قزوين گرچه مي تواند به قدر گنجايش خود و با حضور باغداران و مديريت شهري از سيلاب به نفع سرسبزي و آبخوان ها استفاده کند، اما خود نيز بايد در برابر سيلاب هاي مهيب محافظت شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اضافه کرد: نقشه هاي هوايي از قزوين کاملا نشان مي دهد که رشد و توسعه شهرسازي در قزوين به سمت شمال باغستان بوده و هرگز باغستان که بيشتر آن در ناحيه جنوب واقع شده نمي تواند مانع سيلاب هاي شمالي باشد.
داوران در واکنش به اظهاراتي در خصوص مقابله باغستان با سيلاب مطرح مي شود،اظهار داشت: بايد با واقع بيني با سيلاب برخورد نمود و با توجه به عدم فعاليت باغات نيمه شمالي شهر و نبود آبگيري در محدوده غربي و شرقي پهنه ياد شده و محدوديت نهرهاي خود باغستان امکان پذيرش همه سيلاب در داخل باغستان جنوبي فراهم نيست.
اين فعال زيست محيطي به احداث جاده در کف رودخانه ميسرا (جنوب ميدان تره بار و در امتداد شرقي جاده تاکستان) و ايجاد بندها و کانال هاي غير استاندارد در آن اشاره کرد و گفت: اين عوامل باعث شده که آب سيلاب به باغات مجاور آسيب هاي متعددي وارد کند و بنابراين به دور از شعارزدگي بايد امکانات لجستيکي و سازه اي و مديريت شايسته در جهت انتقال آب اضافه و استفاده مناسب از آن در باغستان صورت پذيرد.
رييس سازمان مردم نهاد جنبش سبز باغستان قزوين به خسارات وارده در باغات سمت چوبيندر در پي سيلاب اخير اشاره کرد و گفت: درحال حاضر گل و لاي باقي مانده از سيلاب که در زبان محلي به لات معروف است، روي نهال کاري و محصولات کشاورزان رسوب کرده و باعث خساراتي به باغداران شده است که بايد ضمن پرداخت خسارات به باغداران تمهيدات لازم براي جلوگيري از چنين حوادثي با ساماندهي رودخانه ها و مسيل ها و آب بند ها فراهم شود.
شهر قزوين داراي 2 هزار و 611 هکتار باغستان سنتي است که جنوب، شرق و غرب اين شهر را احاطه کرده اند.
در دهه هاي اخير بخش زيادي از باغستان سنتي قزوين به دليل توسعه شهر تخريب و نابود شده اند.
9925*3013
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۹۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاشت درختچه کم آب بر گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، رئیس  جهادکشاورزی آذربایجان غربی گفت:  در راستای اصلاح و ترویج الگوی کشت در باغات استان ، بیش از ۱۵ هکتار درختچه گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه کاشته شده است.

  خسرو شهبازی در بازدید از باغات گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه ، افزود: با توجه به نیاز آبی گل محمدی ( حداکثر چهار هزار مترمکعب در  هکتار) و نیز بسیار مقاوم بودن به شرایط کم آبی و مدیریت بهینه و صرفه جویی در آب کشاورزی همچنین مقاومت بالای آن به سرما و نیز  کم توقع بودن آن نسبت به حاصلخیزی خاک  کاشت درختچه های گل محمدی در اراضی شیب‌دار این منطقه پیشنهاد می شود.

وی اضافه کرد: کاشت ارقام مرغوب گل محمدی از لحاظ استخراج روغن گل محمدی ( اسانس) و گلاب گیری ، کاشت صحیح این باغات ، استفاده مناسب از کود های پایه و حیوانی ، استفاده از نوار تیپ ، و رعایت اصول صحیح کاشت جهت رسیدن به محصول مرغوب و بازدهی اقتصادی بسیار مهم است.

شهبازی ادامه داد: باغداران منطقه به دلیل عدم آشنایی با این محصول باغی و مزایای آن چندان راغب به کاشت این محصول نبوده و بایستی اقدامات ترویجی و آموزشی برای باغداران انجام گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان جهت آموزش، اقدام به  کاشت صحیح و اصولی چند نهال گل محمدی در دهستان مرگور کردند.

 

دیگر خبرها

  • کاشت درختچه کم آب بر گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه
  • کشور‌های مختلف برای محافظت از کودکان چه کردند؟
  • شکوفه درختان گلابی باغات روستای جغدان به روایت تصویر
  • ماجرای انفجار مهیب در بابل چه بود؟
  • تشکیل زنجیره انسانی دانشجویان دانشگاه تورنتو و کانادا برای محافظت از چادر‌های همبستگی مقابل پلیس (فیلم)
  • مدعی جدید آقای گلی در اولین سال لیگ (عکس)
  • امام صادق(ع) چگونه جان امام بعد از خود را محافظت کردند؟
  • فواید این گیاه خوراکی در کاهش وزن و حفاظت از قلب
  • نصب تله‌های فرمونی برای پایش آفات در شهرستان بن
  • نصب تله‌های فرمونی جهت پایش آفات در شهرستان بن