Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@14:03:04 GMT

ضرورت مبارزه با شته در باغات جوان مرکبات

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۰۹۵۵۹

ضرورت مبارزه با شته در باغات جوان مرکبات

خبرگزاري آريا- مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي مازندران به مبارزه با آفت شته در باغات جوان زير پنج سال و باغاتي که مبارزه زمستانه در آن ها صورت نگرفته، تاکيد کرد.

به گزارش خبرنگارآريادفترمازندران درساري، عبدالرحمن زاغي با اشاره  به مساعد شدن شرايط محيطي براي فعاليت و افزايش جمعيت شته ها روي جوانه هاي نورسته مرکبات، اظهار کرد: شته ها حشرات کوچکي هستند که با تغذيه از شيره گياهي سبب پيچيدگي برگ و سرشاخه، ترشح عسلک و دوده اي شدن برگ، سرشاخه و ميوه، ضعف عمومي درخت، ريزش شکوفه ها و ميوه هاي تازه تشکيل شده مي شوند و مهمتر از همه ناقل بيماري هاي ويروسي نظير تريستيزاي مرکبات هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وي با اشاره به ضرورت مبارزه با شته ها براي کاهش خسارت هاي ياد شده و جلوگيري از طغيان احتمالي شته ها، به مبارزه با آفت شته در باغات جوان زير 5 سال و باغ هايي که مبارزه زمستانه در آنها صورت نگرفته، تاکيد کرد و گفت: در بسياري از باغات، تراکم پائين شته ها توسط حشرات مفيد مانند کفشدوزکها، زنبورها، مگسهاي مفيد و بالتوريها کنترل شده و ضرورتي به مبارزه شيميايي در اين گونه باغات نيست.

مدير حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزي مازندران ادامه داد: در صورت مشاهده تراکم بالاي شته ها در باغات با هماهنگي کارشناسان حفظ نباتات و کلينيک هاي گياهپزشکي و اخذ نسخه گياهپزشکي مبارزه شيميايي با يکي از شته کشهاي اختصاصي نظير پريمور به ميزان 0.7 در هزار و يا کنفيدور 0.5 در هزار توصيه مي شود.

وي افزود: با توجه به حساسيت شکوفه هاي مرکبات از مصرف روغن امولسيون شونده (روغن ولک) همراه با شته کشهاي توصيه شده خودداري و سمپاشي به صورت مه پاش با فشار کم انجام شود تا موجب ريزش شکوفه ها و ميوه هاي تازه تشکيل شده، نشود.

زاغي تصريح کرد: براي حفظ و حمايت از حشرات مفيد از مصرف سموم توصيه نشده خودداري و سعي گردد سمپاشي در ساعات اوليه صبح و يا هنگام عصر انجام شود تا از صدمه به حشرات مفيد و گرده افشان جلوگيري شود.

وي در پايان تاکيد کرد: براي جلوگيري از خطرات احتمالي سموم روي زنبور عسل، قبل از اقدام به مبارزه عليه شته ها به زنبورداران منطقه اطلاع رساني شود.

 

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: ضرورت مبارزه با شته باغات جوان مرکبات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۰۹۵۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی علل سیاه شدگی میوه پسته باغات مزرعه کلانتر

در راستای شناسایی خسارت سیاه شدگی میوه پسته مزرعه کلانتر کارشناس مسئول باغبانی مدیریت جهادکشاورزی درمعیت کارشناس ناظر بخش خصوصی شهرستان فتاحی از محل بازدید بعمل آوردند.

فتاحی اظهار داشت: در شواهد ظاهری سیاه شدگی میوه پسته به علت کمبود کلسیم بخصوص در شرایط ابرناکی محیط و کاهش جذب توسط گیاه و ایجاد عارضه فیزیولوژیکی ایجاد می‌شود

کارشناس ناظرباغات نیز گفت: درجهت اعلام قطعی دلایل این بیماری نمونه خوشه‌های خسارت دیده به مرکز تحقیقات ملی شوری کشور جهت بررسی بیشتر ارسال شد.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ضرورت الگوسازی و معرفی بانوان ایثارگر و شهید به نسل جوان
  • لزوم مبارزه با آفات مگس مدیترانه در باغات مازندران
  • خسارت ۳۹۰ میلیاردی سیل به باغات خراسان شمالی
  • ضرورت مدیریت مگس میوه در باغات مرکبات و سیاه ریشه
  • بررسی علل سیاه شدگی میوه پسته باغات مزرعه کلانتر
  • کاشت درختچه کم آب بر گل محمدی در دهستان مرگور ارومیه
  • کاشت مو ، کلید داشتن موهایی جوان و شاداب
  • رتبه دوم هرمزگان در تولید نهال مرکبات در کشور
  • لزوم مبارزه تلفیقی با آفت سپردار توت سفید در باغات سیاه ریشه
  • شکوفه درختان گلابی باغات روستای جغدان به روایت تصویر