Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@19:47:27 GMT

میراث فرهنگی شوشتر خسارتی از سیل ندیده است

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۴۳۶۳

میراث فرهنگی شوشتر خسارتی از سیل ندیده است

تهران - ایرنا - معاون میراث سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از گفت: خوشبختانه تاکنون هیچگونه خسارتی اعم از عمده و بزرگ به میراث جهانی شوشتر در خوزستان وارد نشده است.

محمد حسن طالبیان شنبه شب در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به شدت و مدت و میزان بارندگی های اخیر در کشور به ویزه استان خوزستان ،گفت: بخش های جداره شمالی آسیاب ها در شوشتر فروریخته است و در محوطه آسیب ها سیلاب وجود دارد و به علت حجم زیاد آب امکان لایروبی وجود ندارد و ما منتظر فروکش کردن آب هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی درخصوص دلیل حضور نماینده یونسکو در شوشتر هم ،گفت: 5 و 6 ماه قبل توافق هایی به منظور حضور نماینده یونسکو به منظور ارزیابی رانش زمین که در منطقه شوشتر اتفاق افتاده، انجام گرفت و حالا با وقوع سیلاب این متخصص برای هردو موضوع بررسی و تحقیق می کند.
به گفته وی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر مجموعه‌ای به هم پیوسته از پل ها ،بندها ،آسیاب‌ها ،آبشارها ، کانال‌ها و تونل‌های عظیم هدایت آب هستند که در ارتباط با یکدیگر کار می‌کنند و در دوران هخامنشیان تا ساسانیان، جهت بهره‌گیری بیشتر از آب ساخته شده‌اند.
معاون میراث فرهنگی یادآورشد: سیلاب کرخه و دز تاکنون مناطق روستایی و شهری در شوش، اهواز، شوشتر، شادگان، کارون، دشت آزادگان، حمیدیه، باوی و هویزه را به زیر آب برده است. به دنبال سرریز کانال چمران در حمیدیه و کانال سلمان همچنین سرریز زهکش نیشکر دهخدا، محله عین 2 در اهواز با سیلاب مواجه شد که بعد از آن استاندار خوزستان در روز چهارشنبه دستور تخلیه محله های عین2، گلدشت، کوی سیاحی، کوی سلیم آباد و کوی سادات را صادر کرد.
وی افزود: در پی این سیلاب، دستور تخلیه هفت شهر و بیش از 250 روستای خوزستان صادر شده و تاکنون 105 روستا را سیلاب گرفته است. به گفته وزیر کشور 400 هزار نفر در خوزستان در معرض سیلاب هستند.
به گفته غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان در فروردین امسال حدود 10میلیارد متر مکعب سیلاب وارد خوزستان شده است.
در سفرنامه مادام ژان دیولافوآ باستان‌شناس نامدار فرانسوی از این محوطه به عنوان بزرگ‌ترین مجموعه صنعتی پیش از انقلاب صنعتی یاد شده ‌است. این سازه‌ها مربوط به دوره ساسانی است و در شوشتر، خیابان شریعتی، میدان آبشارها واقع شده است.
این اثر با نام مجموعه تاریخی آبشارهای شوشتر در تاریخ 17 آذر 1377 با شمارهٔ ثبت 2180 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
تاکنون بیش از 113هزار نفر از ساکنان مناطق سیل زده شمال ،مرکز و غرب خوزستان در 67 اردوگاه موقت اسکان یافته اند.
فراهنگ ** 3377 ** 1355

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي سيل 98 ميراث شوشتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۴۳۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تدوین رویدادهای مهم گردشگری در استان اردبیل

ایسنا/اردبیل مدیرکل میراث‌ فرهنگی استان اردبیل اعلام کرد: با توجه به فرا رسیدن فصل گردشگری، رویدادهای مهمی در حوزه گردشگری استان اردبیل برای روزها و ماه‌های آینده تدوین شده است.

حسن محمدی ادیب ۱۱ اردیبهشت در دیدار با معاون گردشگری وزارت میراث‌ فرهنگی ضمن پیگیری اعتبارات آموزشی، رویدادها و زیرساخت‌های حوزه گردشگری استان گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل گردشگری، رویدادهای مهمی در حوزه گردشگری استان اردبیل برای روزها و ماه‌های آینده تدوین شده است که در همین راستا انتظار تأمین اعتبارات و تسهیل شرایط را از سوی معاونت گردشگری داریم. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اردبیل افزود: علاوه بر رویدادهای مهمی که در حوزه گردشگری برنامه‌ریزی شده است، اقدامات زیرساختی و زیربنایی متعددی نیز در دستور کار اداره کل میراث‌ فرهنگی استان اردبیل قرار دارد که در این راستا نیز نیازمند همراهی وزارتخانه هستیم.  

وی اضافه کرد: اقدامات آموزشی و توانمندسازی نیروهای شاغل در تاسیسات گردشگری استان یکی از اهداف ما است و در این راستا با هماهنگی مدیرکل آموزش گردشگری وزارتخانه، دوره‌های آموزشی لازم با تامین اعتبار برای این دسته از نیروهای شاغل در حوزه گردشگری برگزار می‌شود. 

محمدی ادیب ادامه داد: همچنین امور مربوط به زیرساخت‌های گردشگری و پرداخت تسهیلات حمایتی برای سرمایه‌گذاران حوزه گردشگری از جمله مواردی است که نیاز داریم با همکاری اداره کل و وزارتخانه و تامین اعتبارات لازم اقدامات مهمی را در این راستا انجام دهیم.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • افتتاح هتل در ارومیه
  • (ویدئو) لیونل مسی را هرگز با این تیپ خاص ندیده‌اید
  • تائید بیمه هنرمندان صنایع‌دستی فارس پس از ۱۵ سال
  • وقوع ۵۲۲ فقره تصادف خسارتی در مشهد
  • تدوین رویدادهای مهم گردشگری در استان اردبیل
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • پروژه تله کابین تاق بستان در وزارت میراث فرهنگی در حال بررسی است
  • میراث فرهنگی اجازه انتقال آب از روستای تاریخی گیسک را نمی‌دهد
  • تله‌کابین می‌تواند به رونق گردشگری کرمانشاه کمک کند