Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-02@13:36:24 GMT

رحمان 1400 بدون ممیزی اکران عمومی شده است؟!

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۴۷۳۲

رحمان 1400 بدون ممیزی اکران عمومی شده است؟!

اکران «رحمان 1400» با جنجال‌هایی همراه شد که منجر به توقف اکرانی عمومی آن گشت اما آیا اساساً این کمدی با شوخی‌های جنسی واضحی که در بخش‌هایی از آن وجود داشت، در هر کشوری دست‌کم مشمول محدودیت سنی نمی‌شد و مسئولین معاون نظارت سازمان سینمایی توقع دارند مخاطب حرفه‌ای باور کنند آنها یک ماه بعد از اکران این فیلم فهمیده‌اند نسخه بدون ممیزی فیلم اکران شده است؟!

به گزارش «تابناک»؛ فیلم سینمایی «رحمان 1400» به کارگردانی منوچهر هادی در طول چهار هفته اکران عمومی نزدیک به 22 میلیارد تومان فروش داشت و به رکورد «هزار پا» نزدیک شد؛ فیلمی که برخی دیالوگ‌ها و صحنه‌های آن برخلاف دیگر آثار نه به شکل دوپهلو بلکه به شکل واضحی جنبه شوخی جنسی داشت؛ شوخی که چه بسا برخی تصور کنند برای سینمای ایران ضروری است اما بعید است حتی همان گروه محدود نیز با این بدیهیات مخالف باشند که در کشورهایی که چنین مسائلی آزاد است نیز برای فیلم‌ها رده بندی سنی تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه تعیین رده‌بندی سنی در ایران بدون تصویب قوانین در مجلس که رعایت این مقررات را توسط شهروندان سوءرفتار والدین تلقی کند، جدی گرفته نمی‌شود و سینماداران نیز قائل به آن نیستند اما در وضعیت کنونی نیز حداقل از منظر ارائه «آگاهی» به خانواده‌ها و هشدار درباره اینکه محتوای فیلم مناسب کودکان و نوجوانان‌شان نیست، آنها را ترغیب می‌کند با مداقه و تامل بیشتری درباره تماشای این جنس فیلم‌ها به ویژه با کودکان و نوجوانان‌ تصمیم‌گیری کنند و در سالن سینما با پرسش‌هایی از سوی فرزندان‌شان مواجه نشوند که توان پاسخگویی‌اش را ندارند.

اکنون با گذشت یک ماه از اکران این فیلم و نقدهایی که اخیراً در برخی رسانه‌ها منتشر شده، بالاخره از بالا به مسئولان تذکر داده‌اند که این چه فیلمی است اکران کرده‌اید و این گونه بوده که مسئولان سازمان سینمایی به یک باره فهمیده‌اند فیلم را بدون اعمال ممیزی به اکران فرستاده‌اند و بازرسان باهوش این سازمان پس از یک ماه و دقیقاً بعد از نقدهایی که اخیراً در رسانه‌ها منتشر شده و به گوش سیاست‌گذاری اصلیِ فرهنگی کشور رسیده، پی برده‌اند که: «ای دل غافل! این فیلم که ممیزی‌هایش اعمال نشده است!»

محمدرضا فرجی مدیرکل سینمای حرفه‌ای سازمان سینمایی پس از انتقادات از شوخی‌های فیلم «رحمان 1400» گفت: «سازمان سینمایی بعد از ارائه مجوز به هر فیلم برای تطابق نسخه مجوز دار و آنچه به اکران در می‌آید بازرسانی را به سینما می‌فرستد و بر مبنای گزارش این بازرسان تصمیم‌گیری می‌کند... در مورد فیلم «رحمان 1400» این اتفاق افتاده است و گویا نسخه دارای مجوز این فیلم با نسخه در حال اکران متفاوت است که برای آن تصمیم‌گیری لازم را اتخاذ می‌کنی.»

پس از واکنش مدیرکل سینمای حرفه‌ای وزارت ارشاد، از ساعتی قبل بلیت فروشی آنلاین فیلم منوچهر هادی متوقف شد؛ رویه‌ای که با توجه به سوابق گذشته به نظر می‌رسد  طی روزهای آینده و با اصلاح فیلم مشکل حل شده و مجددا اکران این فیلم کمدی از سرگرفته شود. در این شرایط باید پرسید آیا واقعاً بازرسان سازمان سینمایی یک ماه پس از اکران یک فیلم پی می‌برند، فیلمی ممیزی‌اش اعمال نشده و نباید گفت وای بر بازرسی که ماه برای تشخیص چنین امر بدیهی نیاز به زمان دارد؟

البته ممکن است برخی با بدگمانی تصور کنند که ممیزی فیلم اعمال شده بوده و حالا مسئولین سینمایی متاثر از تذکر بالادستی‌ها به صرافت افتاده‌اند و از ترس برخورد برای توجیه فیلمی که مجوز داده‌اند چنین ادعایی را مطرح کنند. هرچند این بدگمانی به واسطه آنکه با مستنداتی همراه نیست نمی‌تواند در این شرایط تکیه‌گاه منطق قرار بگیرد اما باید در نظر داشت به هر صورت دور از باور است که تصور کرد مسئولین سینمایی یک ماه تمام خفته بودند و به یک باره پی برده‌اند که ممیزی یک فیلم رعایت نشده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: رحمان 1400 فیلم سینمایی مهران مدیری محمدرضا گلزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۴۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عرضه فیلم‌های خارجی پلتفرم‌ها زیر نظر سازمان سینمایی رفت

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، با دستور رییس سازمان سینمایی کشور، کلیه آثار سینمایی خارجی که در پلتفرم‌های مختلف عرضه می‌شوند، باید تاییدیه سازمان سینمایی را جهت نمایش از این سکوها اخذ کنند.

محمد خزاعی در این نامه خطاب به معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی، با اشاره به حضور پررنگ آثار سینمایی خارجی (شامل آثار مستند، کوتاه، انیمیشن و آثار بلند سینمایی) در سکوهای نمایش فیلم کشور آورده است:

با استناد به ابلاغیه وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص ایجاد ساز و کار راه‌اندازی بخش نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلم‌های خارجی متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم، از این پس عرضه این آثار منوط به اخذ تاییدیه نمایش از سازمان سینمایی است.

در این نامه بر تهیه ساز و کارهای لازم جهت تشکیل و اداره این مجموعه نظارتی و نیز تدوین دستورالعمل نحوه نظارت و صدور تاییدیه محتوایی فیلم‌ها و آثار سمعی و بصری متقاضی نشر بر سکوهای نمایش فیلم تاکید شده است.

خزاعی در این نامه همچنین تدوین ضوابط ناظر بر فیلم‌های خارجی متقاضی نشر بر بسترهای نمایش فیلم و نیز برگزاری جلسات مختلف با بخش‌های مربوطه را خواستار شده است.

با توجه به اهمیت نظارت بر آثار سینمایی خارجی و پایش محتوایی این آثار صدور این ابلاغیه فصل تازه‌ای در تخصصی شدن و تمرکز بیشتر بر ماهیت آثار خارجی ارزیابی می‌شود.

کد خبر 6094485 عطیه موذن

دیگر خبرها

  • ادامه رونق اکران‌های مردمی فیلم‌های سینمایی / فروش سال ۱۴۰۳ از یک میلیارد تومان عبور کرد
  • رکورد فروش اکران برخط فیلم‌های سینمایی جابه‌جا شد
  • تأییدیه سازمان سینمایی؛ شرط پخش فیلم خارجی از پلتفرم‌ها
  • آثار سینمایی خارجی پلتفرم‌ها تحت نظارت سازمان سینمایی قرار گرفت
  • عرضه فیلم‌های خارجی پلتفرم‌ها زیر نظر سازمان سینمایی رفت
  • اکران طرح فرهنگی《همه مدیون شما هستیم》 در پایتخت
  • «تمساح خونی» با حضور جواد عزتی در مشهد اکران می‌شود
  • ماموریت‌های مضاعف برای جهش تولید در موسسات سینمایی ابلاغ شد
  • اعلام اولویت‌های تولیدی از سوی رییس سازمان سینمایی
  • «مست عشق» ، زمانی برای مستی سالن های سینما / روایت مولانا و شمس ، پدیده ای فراتر از اکران