Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@13:17:01 GMT

شب شعر مشترک شاعران ایران و افغانستان برگزار شد

تاریخ انتشار: ۲۴ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۵۱۳۲

شب شعر مشترک شاعران ایران و افغانستان برگزار شد

مشهد - ایرنا - شب شعر با عنوان 'قاف تا قاف' از نیشابور عطار تا بلخ مولانا، برنامه مشترک شاعران ایران و افغانستان بزرگداشت روز ملی شیخ فریدالدین عطار نیشابوری شنبه شب در دانشگاه نیشابور برگزار شد.

رئیس دانشگاه نیشابور در این مراسم گفت: شعر عطار آینه تمام نمای زمان خویش است و عنصر اصلی شعر عطار دردی است که بر تن جامعه خود احساس می کند و به همین خاطر در همه قرن ها و اعصار جاودان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


حسن صادقی سمرجانی افزود: عطار چنانکه در گوشه داروخانه اش به درد جسم می پرداخت به درد روح انسان نیز توجه داشت که باعث شد آثار جهانی خلق کند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیشابور نیز گفت: تاکید بر پیوندهای دیرین و امروزین دو کشور ایران و افغانستان در حوزه های تاریخی، فرهنگی و زبانی در راستای سیاست بنیادین توسعه و تقویت دیپلماسی فرهنگی جمهوری اسلامی است که از ابتدای دولت تدبیر و امید مورد تاکید سیاستگذاران فرهنگی بوده است.
غلامحسین علیپور افزود: نیشابور در طول تاریخ به دلیل وجود حلقه های علمی و معرفتی و بزرگانی همچون خیام، عطار و فضل بن شاذان مرکز ثقل ارتباطات فرهنگی به شمار می رفته است.
دبیر ستاد برگزاری روز ملی عطار اظهار داشت: شیخ فریدالدین عطار نیشابوری و مولانا جلال ‌الدین محمد بلخی را می توان از نظر ارتباط معنوی و معرفتی و با توجه به دیدار تاریخی که در نیشابور داشته اند، دو نماد بارز این پیوند و اشتراک فرهنگی در نیشابور و بلخ به نمایندگی از دو کشور ایران و افغانستان دانست.
در این مراسم جمعی از شاعران برجسته ایران و افغانستان به شعر خوانی پرداخته و هنرمندان گروه موسیقی موسسه دردری و شادیاخ از دو کشور افغانستان و ایران غزلهای شورانگیزی از عطار و مولانا اجرا کردند.
در حاشیه این مراسم نمایشگاه گروهی عکس بهارانه با موضوع آزاد و اجتماعی با رویکرد اندیشه ها و افکار شیخ فریدالدین عطار نیشابوری در نگارخانه کمال الملک اداره فرهنگ وارشاد اسلامی نیشابور گشایش یافت.
9869 / 6053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي روز ملي عطار دانشگاه نيشابور شهرستان نيشابور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۵۱۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرستان اردل میزبان چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز چهارمحال وبختیاری،  معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان با اشاره به فراهم شدن شرایط برگزاری چهاردهمین جشنواره شعر تمداربیت در شهر اردل گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های اولیه این جشنواره فرا استانی، تیر امسال پس از پنج سال وقفه برگزار خواهد شد.
حجت الله شیروانی افزود: تلاش آن است که جشنواره نام‌آشنای تمداربیت در حوزه شعر گویشی، تیر امسال با دعوت از شاعران منطقه زاگرس نشین رقم بخورد.
وی گفت: رویداد‌های ادبی و هنری که تجربه برگزاری آنها فراتر از یک دهه است به عنوان بخشی از هویت فرهنگی مناطق و استان شناخته می‌شوند و امید می‌رود با تداوم برگزاری آنها بتوان علاوه بر ایجاد رونق و شور ادبی میان شاعران و اهالی فرهنگ و ادب، زمینه لازم برای ورود شاعران جوان و پرورش استعداد‌های جدید به‌ویژه در حوزه شعر گویشی را هم فراهم کرد.
سیزدهمین دوره جشنواره شعر گویشی تمداربیت مرداد ۹۸ با حضور ۱۳۹ شاعر از ۹ استان زاگرس‌نشین در ادل برگزار شد.

دیگر خبرها

  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و هرات افغانستان
  • «شیخ اجلّ» یکی از چهار عنصر ادبی ایران است
  • همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد
  • شهرستان مهر میزبان شاعران
  • شهرستان اردل میزبان چهاردهمین جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت
  • برگزاری جشنواره منطقه‌ای شعر تمداربیت دراردل
  • فرهنگ مشترک؛ سرمایه دو ملت
  • همایش بین‌المللی شعر عربی رضوی در هویزه برگزار می‌شود
  • شب شعر «به یاد کمال» با حضور شاعران کشوری در منطقه ۳ اصفهان
  • طالبان حاضر است آب را هدر بدهد اما آب به ایران نرسد | ماجرای تلخ انحراف عمدی بخش عمده‌ای از آب‌های مشترک ایران و افغانستان به سمت شوره‌زارها!