Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-29@08:48:07 GMT

مهار سیلاب، هنگامه لزوم حضور و ظهور توانمندان

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۶۴۶۱

مهار سیلاب، هنگامه لزوم حضور و ظهور توانمندان

ایلام - ایرنا - تجربه سیلاب های پیشین باعث عدم تکرار غافلگیری مسئولان ایلام در سیل اخیر شد و کمترین خسارات را در این استان بدنبال داشت این درحالی است که همه چیز از چهره جغرافی استان گرفته تا میزان و پراکنش زمانی بارش ایلام را نامزد اول سیل خسارت و تلفات ان معرفی می کرد.

به گزارش ایرنا، در فروردین ماه جاری تقریبا تمامی استان های کشور با پیامدهای بروز سیل و سیلاب درگیر شدند اما استان ایلام با مدیریت پیشگیرانه و برنامه ریزی به موقع و بهنگام مسوولان از گزند خطرات این سامانه های سهمگین جوی در امان ماند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در پی بارش های سیل بی سابقه روزهای 11 و 12 فروردین ماه، استان ایلام شاهد سیلابی شدن تمامی رودها و سرریز سد ها بود اما اقدامات کارشناسی، پیش آمادگی و همکاری بین بخشی هدفمند موجب شد که خسارت ها به حداقل رسیده و در بازه زمانی مناسبی راهبردهای ترمیمی در جبران آسیب ها آغاز شود.
مدیریت بحران استان از همان ابتدا و با جدیت تمام و با برنامه ریزی های به وقت برای بارش ها برنامه داشت و در پی این راهبردها اکنون بسیاری از روان آب ها هدایتگری موثر داشتند و نسبت به وسعت ابعاد سیل مهار و مدیریت پیامدها نمره قبولی دارد.
در اینجا و در گام اول می توان پیش بینی سازمان هواشناسی استان را موثرترین اقدام در مهار بحران سیل اخیر در ایلام دانست، این سازمان به خوبی بارندگی های شدید و وقوع سیل را پیش بینی کرد و در قالب هشدار و اخطاریه های مستمر به مسئولان این موضوع را گوشزد کرد.
جدی گرفتن این اخطاریه ها از سوی مسئولان استان و بازنشر آن در سطح جامعه باعث آماده شدن اذهان شد و همه مردم آمادگی نسبی برای وقوع سیل در استان را داشتند.

** اطلاع رسانی هوشمندانه در سیل اخیر
اطلاع رسانی یکی از اجزای مدیریت بحران است، بایسته ای که در روند سیلاب اخیر در استان ایلام بسیار مورد توجه قرار گرفت و همین مساله افکار عمومی و به ویژه اکثر خانواده های درگیر سیل را متوجه خطرات این حادثه در استان ساخت.
در این ایام تمام رسانه های استان اعم از خبرگزاری ها، سایت های خبری و شبکه های اجتماعی فضای مجازی نیز به خوبی همراه و همگام مسئولان در اطلاع رسانی ها شدند و توانستند به خوبی از این ابزار برای اطلاع دادن به مردم استفاده نمایند.
در این ایام بیش از 100 محصول خبری و چند رسانه ای در زمینه اطلاع رسانی و هشدار بارشهای اخیر توسط دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا مرکز ایلام تهیه و منتشر شد.
ذکر این نکته هم که؛ اگر چه سیلاب در روزهای پایانی تا ساعاتی تمامی خطوط ارتباطی استان را قطع کرد اما این مهم بعد از وقوع سیل در استان اتفاق افتاد و با تلاش بی وقفه مدیر ارشد استان این کاستی جدی نیز برطرف شد.

** مهار بحران
نکته درخور توجه دیگر درمدیریت بحران سیل اخیر در استان ایلام، مقوله مهم مدیریت بود، استاندار ایلام به همراه معاونان خود و مدیران کل سایر دستگاه های اجرایی عضو ستاد بحران به صورت عملیاتی در همه شهرستان های استان حضور پیدا کردند و تمام شرایط را به خوبی رصد کردند.
نقاط خطرآفرین سیلاب در شهرستان‌های مختلف این استان شناسایی شد، استاندار ایلام در این شرایط بحرانی دستور تخلیه روستاها و مناطق پرخطر که در کانون خطر قرار گرفته بودند را داد و تاکید کرد که درصورت لزوم با اخذ نیابت قضایی این امر صورت گیرد، چرا آنچه در این شرایط دارای اهمیت است، حفاظت از جان و مال مردم در شرایط اضطرار است و در این راستا ملاحظات مد نظر نیست.
نکته حائز اهمیت که با اطلاع رسانی بهنگام مسوولان از طریق مختلف از حضوری و مستقیم تا با بهره گرفتن از رسانه های رسمی موجب شد تا مسافران و مردم از ترددهای غیرضروری در محورهای استان ایلام و اسکان در حاشیه رودخانه ها پرهیز کنند.
مسدود کردن چند محور جاده ای در معرض مخاطرات رانش، سیلاب و ریزش کوه از دیگر اقدام های مدیریت پیشگیرانه در استان ایلام بود.
در مجموع می توان گفت که استاندار ایلام با حضورمیدانی در نقاط حادثه خیز به همراه مدیران دستگاه های خدمات رسان، نقش مستقیمی در مهار بحران و هدایت نیروها داشت و توانست به خوبی میدان عمل را در دست بگیرد و مانع از تداوم بحران و افزایش حجم خسارت ها شود.
این مدیریت پیشگیرانه در شرایط احتمال بحران مجموعه مدیریت استان ایلام موجب قدردانی مردم شد، همچنین در حضور میدانی مسئولان ارشد کشوری در بازید از مناطق سیل زده استان ایلام در روزهای اخیر، بارها بر مدیریت صحیح و عملکرد مدیریت ارشد استان در مهار بحران در این استان تاکید شد.
با وجود خسارت هایی که به تاسیسات زیربنایی، عمرانی، زیرساخت های شهری و روستایی و عشایری، زیربخش های کشاورزی، منازل و ساختمان های مسکونی، تجاری و اداری و ... در نقاط مختلف ایلام وارد شد اما با مدیریت مسئولان،همراهی دیگر ارگان ها و مشارکت بسیار خوب مردم، استان ایلام این بحران را پشت سرگذاشت و باعث شد تجربه های گران بهایی دستگیر مردم و مسئولان شد که باید از آن بهره ببرند.
3032/6034

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي مديريت بحران سيل اخير استان ايلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۶۴۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بارندگی در زارچ با ثبت کمترین خسارت

 ابوالقاسم نصیری شهردار زارچ با اشاره به بارندگی‌های اخیر اظهار داشت: با توجه به برگزاری جلسات مدیریت بحران شهرستان و تأکید فرماندار در خصوص آمادگی کامل شهرداری برای مدیریت سیلاب احتمالی، مجموعه مدیریت و کارکنان شهرداری زارچ به‌صورت ۲۴ ساعته در آمادگی کامل قرار داشتند. 

وی افزود: با توجه به تجربه‌های سال‌های گذشته، در بارندگی روز‌های اخیر که از شدت بالایی نیز برخوردار بود شهروندان زارچ کمترین مشکل را متحمل شدند. 

شهردار زارچ ادامه داد: ماشین‌آلات سنگین شهرداری زارچ در اجرای طرح سیل بند در ورودی روستای چرخاب زارچ حضور فعال و مؤثر داشتند و توانستند حجم زیادی از سیلاب را کنترل و هدایت کنند تا مشکلی برای گلخانه داران روستای چرخاب پیش نیاید.

باشگاه خبرنگاران جوان یزد یزد

دیگر خبرها

  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر زرند کرمان بررسی می‌شود
  • ترک فعل‌ها در سیل اخیر بررسی می‌شود
  • یک میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب سیلاب در گلستان مهار شد
  • مدیریت بحران شهرستان خوروبیابانک ار امکانات کافی برخوردار نیست
  • لزوم حضور به موقع در بحران‌های طبیعی/وقوع۳۰ آتش‌سوزی در مراتع سقز
  • بارندگی در زارچ با ثبت کمترین خسارت
  • اختصاص ۱۰ هزار میلیارد ریال از بودجه مدیریت بحران کشور به استان ایلام
  • قرارگاه مردم نهاد در سازمان مدیریت بحران کشور تشکیل شده است
  • تصویب ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استان ایلام
  • رهاسازی پسماند‌ها در رودخانه‌ها امری جبران ناپذیر است