Web Analytics Made Easy - Statcounter

دیاکو حسینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، با اشاره به اقدام دولت آمریکا مبنی بر تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران گفت: ایالات متحده با تروریستی اعلام کردن سپاه پاسداران چندین هدف را به صورت همزمان نشانه گرفته است. یک دلیل از این اقدام به دلیل درخواست‌های مکرری است که اسرائیل از ایالات متحده کرده که نشان از عمق دوستی روابط ترامپ و نتانیاهو است ولی این مسئله، اهمیت جانبی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تروریستی اعلام کردن سپاه زمینه‌ای برای فشار به کشورها است

وی با بیان اینکه آمریکا با تروریستی اعلام کردن سپاه یک عرف بین‌المللی و یک قاعده در حقوق بین‌المللی را نقض کرده است، اظهار داشت: دلیل این اقدام کاخ سفید به خاطر آن است که تهران در حداکثر فشار از جوانب مختلف سیاسی، اقتصادی، منطقه‌ای و... قرار بگیرد تا به مذاکرات یکجانبه و تحمیلی با واشنگتن تن بدهد.

این پژوهشگر ارشد مسائل بین‌المللی با بیان اینکه اقدام آمریکا درباره سپاه می‌تواند آسیب‌هایی را به ایران وارد کند، تصریح کرد: اقدام ایالات متحده یک نقطه پایان بر دشمنی‌های این کشور نسبت به ایران نیست بلکه یک نقشه شروع و زمینه‌سازی برای تحت فشار قرار دادن کشورهایی است که سپاه در آن کشورها نیرو دارد یا خدمات مستشاری یا اقدامات اقتصادی در آنها انجام می‌دهد که در وهله اول شامل عراق و در وهله بعد، سوریه و یمن می‌شود.

 تروریستی اعلام کردن سپاه روزنه‌های گشایش‌های دیپلماتیک میان ایران و آمریکا را بست

حسینی با تاکید بر اینکه اقدام آمریکا درباره سپاه عواقب و پیامدهای بلندمدت دارد، خاطرنشان کرد: این اقدام کاخ سفید منجر به آن خواهد شد که مسیر تنش‌زدایی میان تهران و واشنگتن سخت‌تر از هر زمان دیگری پیموده شود چراکه نادیده گرفتن آن از سوی دولت‌های بعدی آمریکا آسان نیست و موجب به وجود آمدن رویه‌هایی می‌شود که رئیس‌جمهور بعدی آمریکا از هر حزبی که باشد، مجبور به طی کردن آن باشد.

وی تروریستی اعلام کردن سپاه را زمینه‌ساز افزایش ظرفیت برخورد نظامی میان نیروهای نظامی دو کشور دانست و ابراز داشت: این اقدام اندک روزنه‌های گشایش‌های دیپلماتیک میان ایران و آمریکا را بست.

تروریستی اعلام کردن سپاه طراحی تندروترین حلقه نزدیک به ترامپ است

این کارشناس ارشد مسائل آمریکا به طراحان این اقدام اشاره و بیان کرد: این اقدام طراحی تندروترین حلقه نزدیک به ترامپ است که با این کار، درصدد آن است که راه مذاکره و تنش‌زدایی دیپلماتیک با تهران را مسدود کنند. 

حسینی با اشاره به زمان اعلام قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی یادآور شد: زمان اعلام قرار گرفتن سپاه در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا یک روز پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل بی‌تردید در پیروزی نتانیاهو موثر بوده است؛ چراکه نتانیاهو این مسئله را به گونه‌ای نشان داد که رایزنی‌هایش موثر و کارامد است. بخشی از این کارامدی آن است که ایالات متحده را به تندترین مسائلی سوق داده است که تا به امروز آمریکا از تن دادن به آن اجتناب کرده و محقق شدنش جزو خواسته‌ها و امیال تل‌آویو بوده است.

اقدام آمریکا عواقب خطرناکی را برای کل منطقه و فراتر از به همراه دارد

وی اقدام کاخ سفید در تروریستی دانستن نیروی نظامی یک کشور را بی‌سابقه برشمرد و عنوان کرد: اقدام ایالات متحده نه تنها بی‌سابقه است بلکه عواقب خطرناکی را احتمالا برای کل منطقه و فراتر از به همراه خواهد داشت بنابراین نباید تروریستی دانستن سپاه را این گونه قلمداد کرد که ترامپ خواسته به نتانیاهو هدیه‌ای بدهد.

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی درباره رویکرد دیگر کشورها نسبت به اقدام کاخ سفید گفت: این کار خلاف موازین بین‌المللی است و کشورهای معقول هرگز از آن پیروی نمی‌کنند چراکه پذیرش این مسئله می‌تواند به رویه و عرف تبدیل شده و در آینده می‌تواند تعمیم یافته و گریبان دیگر کشورها را گرفته و ثبات و امنیت آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

واکنش کشورها نسبت به تروریستی اعلام کردن سپاه وابسته به نوع رفتار ایران است 

حسینی با بیان اینکه از اهداف امریکا آن است که با تکرار تروریستی بودن سپاه به تدریج فضای روانی دیگر کشورها را نرم کرده و این برداشت خاص را به برداشت عام تبدیل کند، اظهار داشت: اقدام ایالات متحده درباره سپاه مشابه اقدامات دیگر این کشور نسبت به کشورها و گروه‌هایی است که قبلا آنها را تروریستی اعلام کرده بود یعنی تروریستی بودن آنها را آنقدر در مجامع بین‌المللی تکرار می‌کند که گوش کشورها به این مسئله آشنا شده و آنها هم بعد از مدتی همراه آمریکا شوند.

وی واکنش دیگر کشورها را نسبت به تروریستی اعلام کردن سپاه را وابسته به نوع رفتار ایران دانست و تصریح کرد:‌ بی‌اعتنایی، بی‌توجهی و سرسری برخورد کردن با این مسئله موجب می‌شود دیگر کشورها هم با امریکا همراه شوند به خصوص آنکه این همراهی می‌تواند مزایایی را هم برای آنها به همراه داشته باشد.

پاسخ ایران به آمریکا باید بدون شتابزدگی، دقیق و کارشناسی باشد

یک کارشناس ارشد مرکز بررسی‌های استراتژیک با تاکید بر اینکه ایران باید نشان دهد که اقدام امریکا غیرقابل قبول و غیرقابل تحمل است، خاطرنشان کرد: تهران باید تاکید کند که این اقدام عواقب و هزینه‌های سنگینی را برای واشنگتن به همراه خواهد داشت و این هزینه را هم در عمل متوجه آنها کنیم.

حسینی ادامه داد: رفتار و پاسخ ایران به امریکا باید بدون شتابزدگی، دقیق و کارشناسی باشد تا هم هزینه‌ و عواقبی را متوجه تهران نکند و هم موجب سوتفاهم برای دیگر کشورها و بی‌اعتنایی آنها نباشد.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: ایران و آمریکا سپاه پاسداران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سپاه رابطه ایران و آمریکا دیاکو حسینی سپاه پاسداران ایران روابط ایران و آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۶۸۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

غریب آبادی: وضعیت حقوق بشر به صورت مکتوب منتشر می‌شود

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، مراسم رونمایی از کتاب نقض حقوق بشر در کانادا و سوئد روز سه‎شنبه، ۱۱ اردیبهشت، با حضور کاظم غریب آبادی معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران و جمعی از کارشناسان حقوقی و فرهنگی و همچنین اساتید دانشگاه برگزار شد.

بیشتر بخوانید: غریب‌آبادی: آمریکا صلاحیت ورود به عرصه حقوق بشر را ندارد

در این مراسم از دو جلد کتاب با عنوان «نگرانی‌های حقوق بشری در دو کشور کانادا و سوئد طی دو دهه گذشته از منظر نهادهای بین‌المللی حقوق بشری» رونمایی شد.

غریب آبادی در این مراسم ضمن اشاره به اینکه بحث حقوق بشر از دو بعد مهم است، گفت: نخست حمایت و ارتقای حقوق بشر در داخل است و دوم از آنجایی که ما آماج اتهامات برخی کشورها قرار داریم، بنابراین وظیفه داریم وضعیت حقوق بشر را در این کشورها رصد کنیم و ببینیم که آیا در این زمینه صادق هستند یا خیر.

دبیرستاد حقوق بشر با بیان اینکه از اکتبر گذشته مشخص شد رویکرد جامعه بین‌المللی نسبت به حقوق بشر آنگونه که برخی کشورها می‌گویند، باید تغییر کند، اظهار کرد: ما برای اولین بار تصمیم گرفتیم وضعیت حقوق بشر را در داخل ایران به صورت مکتوب منتشر کنیم؛ همچنین یکی از کارهایی که در ستاد حقوق بشر انجام می‎شود، پایش حقوق بشر در برخی کشورهاست؛ ستاد حقوق بشر منبع را نه رسانه‌ها و ژورنالیستی بلکه بر رویکرد سازوکارهای بین‎المللی قرار داده است اما این به معنای درست بودن هرچه آن‌ها می‌گویند، نیست.

وی همچنین به بررسی گزارش گزارش‎گران سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در کشورها طی دو دهه اشاره کرد و گفت: این گزارش‎گران سفرهایی به کشورها دارند و گزارش‎ها و توصیه‎نامه‌هایی منتشر می‌کنند که این‌ها در ستاد حقوق بشر بررسی شده‎اند.

غریب آبادی، ادامه داد: در مرحله نخست بررسی وضعیت کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، ایسلند، کانادا، آلمان، سوئد در دستور کار قرار گرفتند؛ مبنای کتب بر زبان فارسی نبود و کتاب‎های مذکور به زبان انگلیسی هم منتشر شدند.

دبیر ستاد حقوق بشر با بیان اینکه دلیل انتخاب این هفت کشور این است که در وهله نخست این کشورها در زمینه حقوق بشر مدعی هستند و ثانیا این کشورها علیه ایران اقدامات و اتهاماتی وارد می‌کنند، عنوان کرد: رویکرد ما تدافعی نیست؛ به‎زودی و ظرف یک ماه آینده رویکرد تهاجمی در حوزه حقوق بشر را نهایی می‌کنیم که بعد پاسخگویی، رفع ابهام و تعامل هم دربردارد؛ تصمیم بر این است که در این رابطه سندی تهیه شود که پیش‌نویس آن آماده شده است.

وی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه کانادا کشوری است که گرفتار نقض گسترده حقوق بشر است و حقوق بومیان در این کشور نقض می‌شود، اضافه کرد: کانادا هم در داخل و هم در ارتباط با کشورهای دیگر حقوق بشر را نقض می‌کند؛ این کشور هر سال در نشست مجمع عمومی سازمان ملل علیه ایران قطعنامه صادر می‌کند.

غریب آبادی، اضافه کرد: سوئد نیز به همین شکل است؛ اکنون حمید نوری چهار سال است که در این کشور بازداشت است و همه حقوق وی نقض شده است؛ حمید نوری تبعه ایران است و وظیفه ما است که تمام تلاش‌ها را درباره این شهروند ایرانی انجام دهیم؛ ان‎شاالله که بتوانیم حمید نوری را به دامان خانواده بازگردانیم.

معاون امور بین‎الملل قوه قضاییه در بخشی دیگر با تاکید بر اینکه حقوق بشر یک موضوع سیاسی شده است، عنوان کرد: نهادهای حقوق بشری درباره فلسطین چه کردند، درباره دانشگاه‌های آمریکا نهادهای حقوق بشری هنوز یک بیانیه هم صادر نکردند؛ شورای حقوق بشر درباره آمریکا سکوت کرده، اما در ایران چه اتفاقی افتاده که این نهاد چندین بیانیه صادر می‌کند، اما کمیساریای عالی درباره آمریکا سکوت کرده است.

دبیر ستاد حقوق بشر، تصریح کرد: سیاست‎زدگی در حقوق بشر تنها درباره کشورها روی نداده و نهادهای بین‌المللی هم دچار این سیاست‌زدگی شدند.

غریب آبادی در بخشی دیگر با اشاره به اینکه درباره بحث تحریم اقدامات زیادی انجام شده و ادبیات‎سازی گسترده‌ای درباره تحریم‌های یک‎جانبه صورت گرفته است، گفت: پرونده‎های زیادی در شعبه پنجاه‌وپنجم دادگستری تهران درباره تحریم‌ها باز شده است؛ همچنین پرونده‌هایی برمبنای طرح شکایت از سوی شاکی خصوصی از جمله بیماران پروانه‌ای تشکیل شده است.

دبیرستاد حقوق بشر، اظهار کرد: موارد نقض را باید با استفاده از ابزارهای خود پیگیری کرده و باید به دنبال اجرای حکم‌های صادرشده برویم، تاکید کرد: این موضوع پیگیری شده و آرای محاکم ما باید اجرا شود؛ در این رابطه کشتی که محموله نفتی آمریکا را داشت توقیف شد و براساس حکم دادگاه درباره بیماران پروانه‌ای باید صرف شود که اقدام خوبی است.

غریب آبادی در بخشی دیگر با بیان اینکه یکی از مطالباتی که مقام معظم رهبری همواره تاکید داشتند دفاع از حقوق مستضعفان است، افزود: در حوزه دفاع از حقوق مردم غزه اقدامات زیادی انجام شده است.

دبیر ستاد حقوق بشر همچنین نقش سازمان‌های مردم‌نهاد و رسانه‌ها را در زمینه پایش و رصد حقوق بشری بسیار مهم خواند و گفت: در این موضوع نیز از اقدامات پژوهشگران و دانشگاه‌ها استقبال می‎شود.

در پایان این مراسم با حضور دبیر ستاد حقوق بشر و مدعوین، از کتاب نگرانی‌های حقوق بشری در دو کشور کانادا و سوئد طی دو دهه گذشته از منظر نهادهای بین‌المللی حقوق بشری رونمایی شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1229029 برچسب‌ها حقوق بشر

دیگر خبرها

  • شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی به سود ما نیست | وقتی می پرسم آیا اقدام بیشتر علیه سپاه ضروری است، پاسخ منفی است
  • مخالفت وزیر خارجه انگلیس با اقدام علیه سپاه
  • کامرون: شناسایی سپاه به عنوان سازمان تروریستی به سود انگلیس نیست
  • غریب آبادی: وضعیت حقوق بشر به صورت مکتوب منتشر می‌شود
  • تهران ۱۰ هزار سگ بدون صاحب دارد | زنده گیری روزانه ۵۰ سگ از سطح شهر
  • زنده گیری روزانه ۵۰ سگ بی‌صاحب در تهران
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • دیوان بین‌المللی کیفری بدون حمایت آمریکا نمی‌تواند علیه اسرائیل اقدام کند
  • اعلام نتایج بررسی اولیه پذیرش بدون آزمون دکتری دانشگاه تهران
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه