Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-05@17:05:22 GMT

دلايل رشد شاخص بورس و پيش بيني آينده بازار

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۶۹۳۰

دلايل رشد شاخص بورس و پيش بيني آينده بازار

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- کارشناسان بازار سرمايه ضمن برشمردن اتفاق هاي تاثيرگذار بر رشد بازار سرمايه در هفته گذشته، روند پيش روي بازار براي هفته جاري را پيش بيني کردند.

«فرهاد رمضان» روز يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا، به دلايل رشد شاخص بورس در هفته گذشته اشاره و بيان کرد: هفته گذشته بازار تحت تاثير افزايش قيمت دلار قرار گرفت و بخشي از فعالان بازار تصور کردند که با افزايش قيمت دلار ارزش دارايي شرکت هايي که از دارايي ثابت بيشتري برخورداند صعودي مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وي، شرکت هاي صادرات محور که درآمدهايي را از محل افزايش قيمت ارز کسب مي کردند با اقبال زيادي همراه شد.
رمضان خاطرنشان کرد: به دليل رشد بازار موازي که از قبل ايام نوروز اتفاق افتاده بود بسياري از فعالان اقتصادي ريسک بالايي را براي بازار طلا و سکه متصور شدند که اين امر باعث شد تا بازار سرمايه - که به عنوان اهرمي براي کنترل نقدينگي و سرمايه هاي فعالان بازار محسوب مي شود - سرمايه هاي بيشتري را به سمت خود جذب کند.
اين کارشناس بازار سرمايه اظهار داشت: به دليل تعطيلات ايام نوروز بسياري از فعالان اقتصادي در بازار غايب بودند اما هفته گذشته که نخستين هفته فعاليت هاي اقتصادي بود، زمينه افزايش تقاضا و معاملات در بازار سرمايه را فراهم کرد.
** رشد بازار سرمايه ادامه دار است
وي با بيان اينکه بازار سرمايه تا فصل برگزاري مجامع به صورت تناوبي با روند مثبتي همراه خواهد بود، گفت: شايد بتوان تا يک ماه آينده که فصل برگزاري مجامع است دوران خوبي را براي بازار سرمايه پيش بيني کرد و به نظر مي رسد که اقبال خوبي را نسبت به ديگر بازارها تجربه کند.
رمضان خاطرنشان کرد: سياست حمايتي را که تيم اقتصادي دولت در نظر مي گيرد علاوه بر تداوم و استمرار رشد منطقي بازار سرمايه زمينه کاهش هيجاني شدن بازار و نيز ورود سرمايه هاي در اختيار فعالان بازار به سمت بازار سرمايه را فراهم مي کند.
** صنايع پرطرفدار در بازار هفته گذشته
اين کارشناس بازار سرمايه به صنايعي که در بازار هفته گذشته با اقبال بيشتري روبرو بودند تاکيد کرد و گفت: صنعت سيمان در بورس در چند سال گذشته به دليل هزينه هاي عمراني دولت با عملکرد چندان مطلوبي همراه نبود و روند ثابتي را در پيش گرفته بود اما اين صنعت هفته گذشته با استقبال بسيار زيادي مواجه شد.
وي افزود: صنايع دامپروري و کشاورزي از ديگر صنايعي بودند که به دليل افزايش تقاضا سهامداران زيادي را به سمت خود جذب و زمينه افزايش قيمت اين صنعت را فرهم کرد.
رمضان با بيان اينکه صنايع ساختماني از ديگر صنايع پرطرفدار بازار سرمايه در هفته گذشته بود، گفت: سهام اين صنعت در شش ماه دوم سال گذشته رشد بسيار کم و منطقي را تجربه کرد اما هفته گذشته درخشش خوبي را از خود نشان داد.
به گفته اين کارشناس بازار سرمايه، بيشترين حجم معاملات هفته گذشته مربوط به به سه روز آخر هفته است، صنايع ديگري هم در کنار اين سه صنعت رشد داشتند اما چشمگير ترين صنايع مربوط به اين سه صنعت بود.
وي پيش بيني خود از وضعيت بازار در هفته جاري را اينگونه بيان کرد: روند رشد شاخص در بازار با آهنگ و نوسان ضعيفي همراه است اما به طور حتم تا زمان برگزاري مجامع که از 15 خرداد تا 15 تير ماه است شاهد روندي مثبت و رو به رشد را در بازار سرمايه خواهيم بود.
** تاثير سيل بر رشد بازار سرمايه
در ادامه «عليرضا کاهدي»، کارشناس بازار سرمايه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا رشد شاخص کل در بازار را متاثر از نرخ ارز و نيز حادثه سيل دانست و گفت: سيل بر روي تقاضاي برخي از کالاها و نيز عرضه آنها تاثيرگذار بود که اين امر در کنار افزايش قيمت ارز زمينه رشد شاخص در بازار سرمايه را فراهم کرد.
وي ادامه داد: تقاضا در برخي از صنايع مانند فولاد، سيمان، مصالح ساختماني و همچنين طرح هاي عمراني به دليل وقوع سيل افزايش پيدا کرد که باعث خروج از رکود برخي از صنايع مانند سيمان شد.
وي خاطرنشان کرد: يک سري از کالاها مانند موادغذايي، قند و شکر اکنون با دو تحليل متناقض در بازار همراه هستند؛ در اين زمينه اعلام شد به دليل بارش ها با محصولات بسيار خوبي همراه خواهيم شد و تحليل ديگر بدين صورت است که بارش ها منجر به نابودي برخي از مزارع شده است و قيمت ها به ناچار افزايش پيدا مي کند.
کاهدي افزود: اين موضوع چنين تحليل را به وجود مي آورد که با افزايش تقاضا قيمت سهام صعودي مي شود و سودآوري سهام هم به مراتب افزايش مي يابد.
** رشد سهام شرکت هاي صادرات محور
اين کارشناس بازار سرمايه با بيان اينکه افزايش قيمت ارز زمينه رشد شرکت هاي صادرات محور را فراهم کرده است، گفت: قيمت ارز چنين تصوري را به وجود آورد که با رشد قيمت ارز ارزش سهام شرکت هاي صادرات محور روند صعودي را در پيش مي گيرند که همين امر به مراتب منجر به رشد و نيز تاثيرگذاري آنها بر قيمت سهام و رشد شاخص بورس شد.
وي قيمت دلار را افزايشي پيش بيني کرد و افزود: سيل چند روز اخيرحدود 30 ميليارد تومان هزينه را روي دست دولت گذاشت که به تبع بر افزايش قيمت دلار تاثيرگذار خواهد بود.
** رشد بازارر سرمايه پيش بيني شده بود
همچنين «مهدي جهاني» کارشناس بازار سرمايه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با اعتقاد بر اينکه بازار سرمايه در هفته اي که گذشت بازار خوبي را تجربه کرد، گفت: رشد بازار سرمايه براي سال جديد دور از انتظار نبود و پيش بيني شده بود.
وي ادامه داد: صحبتي از بازار گوشت با اين عنوان که ارز 4200 توماني به نفع مصرف کننده نبوده مطرح شد که اين امر زمينه رشد 40 درصدي صنايعي را که با اين ارز همراه بودند را در بازار فراهم کرد.
جهاني با اشاره به افزايش قيمت دلار در بازار آزاد گفت: تفاوت بين دلارآزاد و نيمايي باعث شد تا نمادهاي صنايعي مانند پالايشگاه ها که قيمت گذاري آن براساس نرخ دلار نيمايي انجام مي شود، روند رو به رشدي را تجربه کنند.
اين کارشناس بازار سرمايه تغيير قيمت گذاري فولاد را از ديگرعوامل تاثيرگذار بر رشد شاخص بورس مطرح کرد و افزود: قيمت گذاري فولاد در بورس فلزات با افزايش حدود 30 درصدي همراه شد که به طور مستقيم بر صنايع فلزي و فولاد مانند فولاد مبارکه اصفهان و نيز فولاد خوزستان تاثيرگذار بود.
وي معتقد است که قيمت نفت به چند دليل مانند کمبود عرضه با افزايش همراه شد که بي تاثير بر رشد شاخص کل در بازار سرمايه نبود.
** رشد شاخص بورس واقعي است
جهاني با بيان اينکه تمام اين عوامل در کنار يکديگر باعث رشد شاخص در بازار سرمايه شد، افزود: اکنون رشد شاخص بورس واقعي است به همين دليل به نظر مي رسد که رشد بازار سرمايه ادامه دار باشد.
اين کارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينکه بورس نسبت به بازار طلا و مسکن از جذابيت بيشتري براي سهامداران برخوردار است، گفت: بازار سرمايه به دليل ايجاد حاشيه امنيت براي سرمايه گذاران باعث سرازير شدن سرمايه هاي در اختيار مردم به سمت بورس شده است.
اقتصام**9206**2022**9189
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۶۹۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته

یک کارشناس بازار سرمایه روند این بازار در هفته سوم اردیبهشت را متعادل مثبت دانست و صنایع فولادی، پالایشی و همچنین نماد‌های تک‌سهم را به عنوان پیشتازان این هفته بورس معرفی کرد.

گروه بانک و بورس بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «بهنام صمدی» کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بازارنیوز پیرامون روند این بازار در هفته سوم اردیبهشت ماه اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود که بورس در این هفته روند متعادل مثبتی را تجربه خواهد کرد.


این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در طول هفته‌های اخیر شاخص کل بورس موافق شد که از محدوده مقاومتی ۲ میلیون ۲۷۰ هزار واحد عبور کند. با تحقق این مسئله اصلاح قیمت در این محدوده تکمیل شد و اکنون بورس آمده است که یک روند صعودی را در پیش بگیرد. حال باید دید که اخبار بنیادین تا چه حد می‌تواند بر این مسئله موثر واقع شود.


وی اخبار مربوط به احتمال تغییر نرخ ارز نیمایی را به عنوان یکی از اخبار موثر بر این بازار عنوان کرد و درباره آن گفت: در حال حاضر این مسئله یکی از اخبار مهم و در عین حال موثر بر بازار سهام است. تاکنون نامه‌نگاری‌های متعددی برای تحقق این موضوع صورت گرفته است.


صمدی همچنین درباره اثرگذاری نامه‌نگاری برخی از انجمن‌های تولیدی کشور با مقام معظم رهبری برای تغییر نرخ ارز نیمایی بر روند بازار سرمایه گفت: این نامه خود به تنهایی اثری بر بازار نخواهد گذاشت، بلکه این تصمیم بانک مرکزی درباره تغییر نرخ ارز نیما است که می‌تواند وضعیت بازار سهام را بهتر کند.


این کارشناس سرمایه اصلاح بند س تبصره ۶ قانون بودجه سال ۱۴۰۳ را به عنوان یکی دیگر از عوامل اثرگذار بر بورس دانست که تعیین تکلیف آن می‌تواند شرایط مثبتی را برای این بازار رقم بزند.


وی در پایان پیرامون نماد‌های پیشتاز بازار سهام در هفته سوم اردیبهشت ماه هم توضیح داد: با توجه به اخبار مربوط به تغییر نرخ ارز نیمایی، انتظار می‌رود که در این هفته صنایع فولادی، پالایشی و همچنین تک سهم‌ها از وضعیت خوبی نسبت به سایر صنایع و یا نماد‌های بورسی برخوردار شوند.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: بازار سرمایه ، بازار سهام ، بازار بورس ، بهنام صمدی ، نماد بورسی ، شاخص بورس لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000TA5

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی جالب درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • آینده بورس در چند پرده
  • پیش‌بینی بورس در هفته سوم اردیبهشت ۱۴۰۳/ پیشتازی فولادی‌ها و پالایشی‌ها در این هفته
  • پیش بینی بورس یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سفارش‌های حمایتی بازارساز با نزدیک شدن شاخص کل بورس به نقاط خاص
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده
  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد
  • پیش‌بینی جالب یک فعال بازار درباره قیمت طلا در هفته آینده/ طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند