Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-27@04:37:41 GMT

بيمه مرهمي بر زخم ها در بحران

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۷۴۸۲

بيمه مرهمي بر زخم ها در بحران

خبرگزاري آريا - سمنان- ايرنا- وقوع سيل و خسارت هاي ناشي از آن در نقاط مختلف کشور تلنگري براي توجه به ضرورت بيمه به ويژه در مناطق روستايي و تلاش مضاعف براي ترويج فرهنگ بيمه در بين مردم بود.

به گزارش ايرنا، بيمه منازل روستايي و زمين هاي کشاورزي از روش هاي مختلف مانند در نظر گرفتن راهکارهاي تشويقي و معرفي مزيت هاي اجتماعي، اقتصادي و امنيتي به عنوان راهکاري براي مديريت بحران و مُسکني براي کاهش دردهاي ناشي از حوادث طبيعي است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بيمه کالايي اجتماعي محسوب مي شود که نقشي مهم و غيرقابل انکار در تسريع و تسهيل جبران خسارت هاي ناشي از وقوع حوادث طبيعي مانند سيل و زلزله دارد، اما متاسفانه به دلايل مختلف کمتر مورد اقبال عمومي قرار گرفته است.
بيمه يکي از شاخصه هاي کشورهاي پيشرفته است، اين جمله ذهن هر اهل خردي را مشغول مي کند، چرا که کشورهاي پيشرفته به طور يقين در برابر حوادث مقاومت بيشتر و آسيب پذيري کمتري دارند، اما به واسطه عاقبت انديشي، همواره بيمه را در سبد هزينه اي خود قرار مي دهند و اين مهم بايد در کشور ما نيز نهادينه شود.
زلزله دو سال پيش کرمانشاه تجربه تلخي بود تا ضرورت توجه به بيمه براي تسريع در جبران خسارت هاي ناشي از وقوع بلاياي طبيعي زير ذره بين قرار بگيرد، اما با وجود تلاش مسئولان، مردم به ويژه در مناطق روستايي و زير 20 هزار نفر جمعيت متوجه اهميت و تاثير بيمه در بازسازي خرابي ها نشدند.
اکنون وقوع سيل در بيش از 20 استان کشور بار ديگر ضرورت توجه به بيمه را به مردم گوشزد کرد، و بار ديگر اهميت فرهنگ بيمه را به عنوان جايگزيني براي افسوس و رنج بعد از حادثه براي جبران خسارت هاي ناشي از وقوع بلاياي طبيعي نشان داد.
به گفته کارشناسان، کشورهاي جهان سوم در مقايسه با کشورهاي پيشرفته کمتر به بيمه گرايش دارند و در اين بين در مناطق حاشيه اي که معمولا افراد آن در قيد و بند باورهاي سنتي هستند و اتفاقا آسيب پذيري بيشتر در مواجهه با بلاياي طبيعي دارند نسبت به پذيرش بيمه سرباز مي زنند.
ترويج فرهنگ بيمه به عنوان ابزاري براي حفظ دستاورد زندگي شهروندان و جبران خسارت بلايايي که هميشه در کمين است نيازمند برخي آموزش هاي مدون است و بايد قبول کرد فرهنگ سازي يک شبه اتفاق نمي افتد و نيازمند صرف زمان است.
در سال «رونق توليد» رسانه هاي جمعي، گفتاري و نوشتاري نيز با توليد فرآورده هاي خبري نقشي مهم و موثر در تشويق و فرهنگ سازي بين مردم براي استقبال از بيمه دارند، چرا که تجربه نشان داده هرجا رسانه با قدرت قلم وارد شد در جامعه اثرگذار بوده است.
البته گاهي در کنار اطلاع رساني و تشويق، در نظر گرفتن الزام و راهکارهاي تنبيهي نيز لازم است و براي نمونه مي توان به الزام بيمه وسايل نقليه اشاره کرد؛ اکنون مردم بيمه را به عنوان يک سرمايه گذاري براي جبران خسارت در سبد هزينه اي خود در اين بخش پذيرفته اند و هر سال آن را تمديد مي کنند، اما به اهميت بيمه واحد مسکوني که در آن زندگي مي کنند پي نبرده اند.
به گزارش ايرنا، از 19 شهر استان سمنان، 15 شهر داراي جمعيت کمتر از 25 هزار نفر است و از مجموع 400 روستاي سمنان بيش از 284 روستا بالاي 20 خانوار جمعيت دارد که تنها واحدهاي مسکوني چهار روستا بيمه هستند.
**ترويج فرهنگ بيمه با اطلاع رساني و آموزش
نرگس کاشفي، اهل روستاي ده صوفيان در شهرستان مهديشهر يکي از روستايياني است که خانه خود را بيمه نکرده و علت استقبال نکردن از بيمه واحد مسکوني را فقدان اطلاعات کافي عنوان مي کند، اما وقتي خبرنگار ايرنا درباره مزاياي بيمه واحد مسکوني جملاتي را به او مي گويد، اقناع شد و گفت که به زودي براي بيمه خانه خود اقدام مي کند.
شعبان قرباني يکي از خسارت ديدگان سيل روزهاي گذشته در روستاي تويه دروار شهرستان دامغان در استان سمنان گفت: سيل روزهاي گذشته موجب تخريب خانه اش شده و اکنون به همراه خانواده اش در مرکز بهداشت اين روستا اسکان دارند.
وي ادامه داد: خانه اش بيمه نبوده و در شرايط فعلي جبران خسارت ها برايش مشکل و کمرشکن و نيازمند حمايت و کمک مسئولان است.
وي در پاسخ به خبرنگار ايرنا مبني بر علت بيمه نبودن خانه اش اظهار داشت: از بيمه اطلاع داشتم اما پرداخت حق بيمه را يک هزينه اضافه تصور مي کردم ولي اکنون با وقوع سيل اخير پي به اهميت بيمه برده ام.
** ترويج فرهنگ بيمه با لحاظ راهکارهاي تشويقي
مسئول عوارض نوسازي شهرداري سمنان گفت: شهرداري سمنان براي تشويق مالکان واحدهاي مسکوني به پرداخت عوارض، راهکار تشويقي بيمه واحد مسکوني در برابر آتش سوزي را در نظر گرفته که با استقبال مالکان مواجه بود.
عليرضا احسانپور در گفت و گو با ايرنا افزود: سال گذشته 70 هزار فيش پرداخت عوارض براي مالکان واحدهاي مسکوني، تجاري و خدماتي و زمين صادر شد که 14 هزار فيش مربوط به واحدهاي مسکوني و تجاري بود.
وي ادامه داد: هفت هزار واحد مسکوني عوارض نوسازي را در سال گذشته پرداخت کردند و تحت پوشش بيمه آتش سوزي به مدت يکسال قرار گرفتند.
به گفته وي، در صورت بروز آتش سوزي، بيمه تا سقف 500 ميليون ريال خسارت پرداخت مي کند که از اين ميزان 350 ميليون ريال مربوط به خسارت به ملک و 150 ميليون ريال مربوط به اثاثيه است.
مسئول عوارض نوسازي شهرداري سمنان گفت: براي بيمه هفت هزار واحد مسکوني، 110 ميليون ريال هزينه شده است.
**بيمه بيش از 13 هزار واحد مسکوني روستايي
مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي استان سمنان نيز گفت: 13 هزار و 500 واحد مسکوني در روستاها و 6 هزار و 500 واحد مسکوني در شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت در استان تسهيلات مقاوم سازي دريافت کردند.
عليرضا فلاحي در گفت و گو با ايرنا افزود: بيش از 20 هزار واحد مسکوني در مناطق روستايي و شهري با جمعيت زير 25 هزار نفر از تسهيلات طرح ويژه بنياد مسکن در زمينه مقاوم سازي بهره مند شدند.
به گفته وي، تمام واحدهاي مسکوني که از سال 1384 تا زمان حاضر از تسهيلات مقاوم سازي استفاده کردند به مدت 10 سال بيمه واحد مسکوني شدند.
به گفته وي، تسهيلات از 250 ميليون ريال تا سقف 400 ميليون ريال به متقاضيان خانه سازي در روستاها و شهرهاي زير 25 هزار نفر جمعيت با بازپرداخت 12 ساله و سود پنج درصد پرداخت مي شود.
**ضعف مديريتي عامل آمار پايين پوشش بيمه اي خانه ها
مديرکل شعب بيمه ايران استان سمنان گفت: نبود آموزش، احساس بي نيازي نسبت به پوشش بيمه اي و نبود حساسيت خاص توسط دستگاه هاي نظارتي و حاکميتي و ضعف نگاه مديريتي دهياري ها، بخشداري ها، فرمانداري ها، عامل پايين بودن آمار پوشش بيمه اي واحدهاي مسکوني است.
مهدي اسکندري افزود: اگر مسئولان دغدغه بيمه را داشته باشند براي توجيه و اطلاع رساني به مردم براي اخذ پوشش بيمه اي تلاش مي کنند.
وي ابراز داشت: رسانه هاي جمعي مانند راديو و تلويزيون نقش مهم و موثري در ترويج فرهنگ بيمه و ايجاد حساسيت به اين مقوله مهم در جامعه دارند.
اسکندري يادآور شد: سال گذشته نشست هاي توجيهي با حضور مدير کل مديريت بحران استانداري سمنان، فرمانداري ها و دهياري ها براي ترويج بيمه انجام شد، اما تنها چهار روستاي مومن آباد در سرخه، خيرآباد در سمنان، محمد آباد در ميامي و چشمه نادري در گرمسار اقدام به بيمه خانه هاي روستايي کردند.
به گفته وي، دولت الزام بيمه خانه هاي روستايي را در سال 1394 به استان ها ابلاغ کرد اما از آن زمان تاکنون نفوذ بيمه در خانواده ها در زمينه واحد مسکوني افزايش چشمگير نداشته است.
وي با بيان اين که يکي از معيارهاي توسعه يافتگي ميزان رشد و نفوذ بيمه در خانواده هاست، ادامه داد: در يک سال حدود 20 تا 22 هزار نفر در جاده ها کشته مي شوند اما به دليل پوشش بيمه اي شرايط بحراني در کشور ايجاد نمي شود، اما وقوع سيل به دليل فقدان پوشش بيمه اي موجب بروز خسارت مي شود.
**تنها 20 درصد واحدهاي مسکوني سمنان بيمه هستند
مديرکل شعب بيمه ايران استان سمنان گفت: تنها 20 درصد واحدهاي مسکوني شهري و روستايي استان داراي پوشش بيمه اي در بخش آتش سوزي و بلاياي طبيعي مانند سيل و زلزله هستند.
اسکندري خاطرنشان کرد: بهترين راه مديريت بحران انتقال مديريت بحران به خارج از محدوده بحران است و بيمه و اخذ پوشش بيمه اي بهترين راهکار جبران خسارت ناشي از وقوع حوادث و مديريت بحران است.
وي افزود: بيمه در زمينه هاي مختلف مانند بيمه وسيله نقليه، بيمه محصولات کشاورزي گرفته تا واحدهاي مسکوني در زمان وقوع حوادثي مانند آتش سوزي، سيل، زلزله و رانش زمين، خدمات ارائه مي هد و متقاضيان با اخذ پوشش بيمه اي قبل از وقوع حادثه مي توانند در مواقع وقوع حوادث خسارت هاي خود را جبران کنند.
به گفته اسکندري، سال گذشته هزينه پوشش بيمه واحدهاي مسکوني در حدود 274 هزار ريال تا تعهد و پوشش بيمه 500 ميليون ريال بود، اما استقبال روستائيان از پوشش بيمه اي مناسب نبود.
**بيمه در اولويت کاري مسئولان باشد
فرماندار شاهرود گفت: با توجه به رويدادهاي چند روز گذشته، مسئولان شهري و روستايي بيمه منازل مسکوني را در اولويت کاري امسال قرار دهند.
محمد کرم محمدي افزود: با توجه به بحران هاي چند روز گذشته در چند روستاي شهرستان با تخريب منازل مسکوني روبرو بوديم که بايد از همين امروز براي بازسازي بافت هاي فرسوده و ترميم آنها دست به کار شويم.
**ضعف مالي مهمترين عامل بي توجهي به بيمه
مديرکل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري سمنان، فقدان آموزش و اطلاع رساني کافي، ضعف توان مالي روستاييان و فراگير نبودن فرهنگ بيمه منازل در روستاها را از عوامل استقبال کم روستاييان از بيمه واحد مسکوني روستايي عنوان کرد.
راضيه شهاب در گفت و گو با ايرنا افزود: 43 هزار و 467 واحد مسکوني روستايي در استان سمنان وجود دارد که از اين تعداد 13 هزار و 158 واحد مسکوني تحت پوشش بيمه قرار دارند.
وي مشارکت دهياري ها براي بيمه منازل مسکوني روستايي تا سقف 30 درصد سهم هر واحد و تا 2 درصد از محل بودجه جاري دهياري ها و انعقاد تفاهم نامه هاي جمعي به منظور کاهش هزينه بيمه اي را از جمله راهکارهاي تشويقي در نظر گرفته شده براي افزايش پوشش بيمه اي در روستاها مطرح کرد.
به گفته وي، سال گذشته بر اساس تفاهم نامه با بيمه ايران، در صورت بيمه جمعي روستا، هر واحد مسکوني روستايي با پرداخت 250 هزار ريال تا سقف 500 ميليون ريال از پرداخت خسارت برخوردار مي شد.
مديرکل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري سمنان تصريح کرد: حدود 30 درصد از واحدهاي مسکوني روستايي استان داراي پوشش بيمه اي هستند.
** بيمه راهي براي تسريع در جبران خسارت
مديرکل دفتر امور روستايي و شوراهاي استانداري سمنان با بيان اين که هر ساله وقوع بلاياي طبيعي مناطق مختلف جهان و از جمله ايران را دچار آسيب و خسارت هاي زيادي مي کند، خاطر نشان کرد: در کشورهاي توسعه يافته با استفاده از خدمات صنعت بيمه اي، در واقع هر فرد با پرداخت سهم ناچيزي به عنوان حق بيمه، در جبران خسارت مشارکت مي کند که اين اقدام موجب تسريع در جبران خسارت ها در بخش هاي مختلف مي شود.
شهاب با بيان اين که همواره پيشگيري بهتر از درمان است، افزود: بهره گيري از خدمات بيمه اي مي تواند بخش زيادي از آسيب ها را جبران کند و بر همين اساس بيمه واحدهاي مسکوني به ويژه در بخش روستايي که در معرض خطر و آسيب بيشتري قرار دارند اقدامي اجتناب ناپذير است.
7342/7408/6103
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۷۴۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتظارات ایلام از سازمان مدیریت بحران

ایسنا/ایلام معاون وزیر و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در دیدار با استاندار ایلام گفت: ایلام قطب اربعین و گذرگاه عتبات عالیات است که این مهمان‌نوازی و میزبانی از زوار عتبات عالیات، افتخار بزرگی است که به عنوان یک مدال افتخار بر سینه مردم این استان نقش بسته است.

«محمدحسن نامی» با اشاره به تلاش‌های استاندار ایلام در کنگره اربعین‌حسینی، افزود: خوشبختانه با حضور میدانی استاندار و مسئولین استانی، خدمات خوبی به زائران در اربعین‌حسینی ارایه شده که این خدمات‌دهی، شایسته تقدیر است.

وی با اشاره به ظرفیت مرز مهران و وجود ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک استان ایلام با کشور عراق و همچنین ظرفیت‌های متعدد دیگر، بیان کرد: استان ایلام، استانی راهبردی و شناخته شده در کشور است که باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

دکتر نامی با اشاره به رزمندگی و ایستادگی مردم استان ایلام در دوران دفاع مقدس، گفت: در دوران دفاع مقدس مردم این دیار به خوبی در مقابل دشمن ایستادگی کردند و هیچ‌گاه منطقه و دیار خود را ترک نکردند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به مشارکت بالای مردم استان ایلام در دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، یادآورشد: استان ایلام در این انتخابات، جزو استان‌های برتر کشور از نظر مشارکت مردم در انتخابات بودند که این نشانگر روحیه ولایت‌مداری این مردم است.

 دکتر حسن بهرام‌نیا، استاندار ایلام نیز در این دیدار اظهار کرد: سازمان‌های امدادرسان نظیر سازمان مدیریت بحران و هلال احمر همواره در مواقع بحران در کمک‌رسانی به مردم نقش‌آفرین بودند.

وی افزود: استان ایلام ۶۳ درصد کوهپایه و کوهستانی و ۳۷ درصد دشت است که در مقایسه با سایر استان‌های کشور شرایط خاص خود را دارد. امسال از نظر میزان نزولات جوی با سال ۹۸ برابر و حتی میزان بارش بیشتر بود که در سال ۹۸ خسارات جانی و زیرساختی و مالی زیادی وارد شد اما امسال با نگاه فنی و کارشناسی و با تدابیر پیشگیرانه، پاکسازی و لایروبی و گابیون‌بندی امسال با وجود افزایش نزولات جوی، تلفات و خسارت نداشتیم و وزیر کشور اخیراً در نشست شورای راهبردی تصادفات و ستاد سفرهای نوروزی که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد از مدیریت سیل در استان ایلام قدردانی کرد.

نماینده عالی دولت در استان ایلام با اشاره به فرسودگی شبکه آب و فاضلاب و مسیل‌ها در استان ایلام، عنوان کرد: در نشستی مشترک با حضور دکتر مخبر معاون اول رییس‌جمهور و وزیر نیرو مصوب شد که ۱۸ هزار میلیارد ریال برای اصلاح مسیل‌ها و شبکه آب و فاضلاب استان ایلام اختصاص یابد که این اعتبار به‌صورت مشترک و برابر بین سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو تامین می‌شود.

 بهرام‌نیا با اشاره به صدای توأم با لرزش زمین در شهرستان چرداول، گفت: این صداها ناشی از حرکت و فعل و انفعالات صفحات و لایه‌های زیرین زمین است که تحقیقات این موضوع توسط دو تیم زمین‌شناسی و لرزه نگاری درحال بررسی است که امیدواریم اعتبارات این موضوع بطور کامل تامین شود.

وی از رییس سازمان مدیریت بحران کشور خواست تا تجهیزات و امکانات خاص و ماشین‌آلات مورد نیاز استان، در اختیار هلال احمر و نهادهای خدمات‌رسان قرار گیرد.

استاندار ایلام ادامه داد: انتظار داریم که خسارت‌های ناشی از سیل و دیگر بحران‌ها در موعد مقرر پرداخت شود.

دکتر بهرام‌نیا تاکید کرد: ضرورت دارد خسارات ناشی از سیل سال ۹۸، به خسارت‌دیدگان پرداخت شود.

وی با اشاره به نزولات جوی و خسارت به محصولات کشاورزی در شهرستان دهلران، یادآورشد: بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی بخش مرکزی، موسیان و دشت‌عباس در شهرستان دهلران در بارندگی‌های اخیر دچار خسارت شد که انتظار می‌رود در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه و به شیوه‌های دیگری به این کشاورزان کمک شود.

نماینده عالی دولت در استان ایلام تاکید کرد: برای ایجاد ۱۰۰ سازه سنگی و ملاتی آبخیزداری، بیش از  ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است که درخواست تامین این مبلغ اعتبار داریم.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • افتتاح هشت هزار و ۴۰۴ واحد مسکونی در آذربایجان شرقی
  • امداد رسانی گروه‌های جهادی مهریز در سیل/خسارت سیل به ۹ منزل مسکونی
  • تمدید فرصت ثبت نام بیمه رایگان مادران روستایی و عشایر
  • انتظارات ایلام از سازمان مدیریت بحران
  • ساخت بیش از ۵۰ واحد مسکونی در صومعه سرا
  • سیل به ۱۰ واحد مسکونی در سوادکوه خسارت وارد کرد
  • آسیب بارندگی‌ها به ۷۰ واحد مسکونی در کاشان
  • بیش از ۱۹ هزار واحد مسکونی در سمنان در حال ساخت است
  • ۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی زنجان در دست ساخت است
  • بیمه رایگان مادران غیر شاغل روستایی و عشایری لرستان