Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-01@23:48:00 GMT

طرح جامع زراعت در حوضه دریاچه ارومیه اجرا می شود

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۱۷۶۸۸

طرح جامع زراعت در حوضه دریاچه ارومیه اجرا می شود

علی عیدی صبح یکشنبه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: اجرای عملیات کشاورزی حفاظتی، استفاده از تکنیک‌های به زراعی، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری در جهت کاهش مصرف آب، استفاده از ارقام و الگوهای کم آب بر را از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.

وی افزود: افزایش راندمان تولید و کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب نیز از دیگر اهداف اجرای این طرح است و به طور کلی به منظور کاهش مصرف آب و بالا بردن راندمان تولید، اصلاح الگوی کشت در اولویت فعالیت‌های بخش کشاورزی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عیدی با اعلام اینکه کل اعتبارات تخصیص یافته به این طرح در وسعت ۴۵ هزار و ۳۵۰ هکتار با اعتبار ۲۳۶ میلیارد و ۷۹۴ میلیون ریال است، گفت: ۲۱۰ میلیارد و ۱۹۴ میلیون ریال نیز از این رقم از محل اوراق خزانه اسلامی تأمین شده است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به این که طرح کشاورزی حفاظتی شامل فعالیت‌های مدیریت بقایای گیاهی، کم خاک ورزی، بی خاک ورزی و اجرای تناوب زراعی در جهت افزایش حاصلخیزی خاک است، اضافه کرد: برای اجرای این طرح نیز در سطح ۲۸ هزار و ۶۴۲ هکتار، کمک هزینه‌ای با اعتبار ۱۰۱ میلیارد و ۹۸۰ میلیون ریال برای پرداخت به کشاورزان در نظر گرفته شده است.

عیدی با بیان اینکه باید فعالان بخش کشاورزی برای کاهش مصرف آب تلاش کنند، اظهار داشت: به این منظور زیر پروژه‌های گندم، جو، چغندرقند، علوفه، سبزی و صیفی، یونجه، نخود، ذرت و کشاورزی حفاظتی طرح مدیریت جامع زراعت تعریف شده است.

وی ادامه داد: برای اولین بار در سال ۹۷ کشت نشایی چغندر قند در سطح ۱۲ هکتار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام گرفت که در نظر داریم در سال زراعی جاری نیز این عملیات را در سطح ۲۷۰ هکتار از اراضی چغندر قند اجرا کنیم. همچنین تغییر الگوی کشت بذری چغندر قند از ۵۰ در ۵۰ به ۴۰ در ۶۰ (با هدف حذف یک در میان جوی‌های آبیاری) به همراه توسعه آبیاری میکرو در سطح ۳ هزار و ۸۴۴ هکتار را نیز در دستور کار داریم.

این مسئول خاطر نشان کرد: ازجمله کارهای شاخصی که در مزارع چغندر قند انجام گرفته شده است، تغییر آرایش کشت در سطح ۶۵۰ هکتار و تجهیز ۴۱۶ هکتار از اراضی زراعی زیر حوضه دریاچه ارومیه به آبیاری نوار تیپ است که توسعه این روش‌ها نقش بسزایی در کاهش مصرف آب داشته است.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: برای خرید بذور گندم مقاوم به کم آبی و یا کم آب بر به همراه اجرای مزارع PVC مقایسه ارقام مشارکتی در سطح ۷ هزار و ۱۲۸ هکتار اعتباری بالغ بر ۱۲ میلیارد و ۸۸۰ میلیون ریال به کشاورزان به صورت کمک بلاعوض دولتی پرداخت شده است.

وی تاکید کرد: در راستای اجرای این طرح به منظور توسعه کشت نشایی محصولات سبزی و صیفی و جایگزینی ارقام زودرس و میان رس سیب زمینی در سطح ۱۹۰ هکتار با اعتبار ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال، برای کشت محصولات علوفه‌ای کم آب بر و جایگزینی آن با ارقام یونجه در سطح ۱۴۰۰ هکتار با اعتبار ۱۶ میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال، برای توسعه کشت حبوبات با ارقام مقاوم به کم آبی و کشت‌های پاییزی و انتظاری در سطح ۱۷۴ هکتار با اعتبار ۱۱ میلیارد و ۴۸۴ میلیون ریال و همچنین برای خرید و کشت ارقام زودرس ذرت در سطح ۳۵۰۰ هکتار، اعتباری بالغ بر ۶,۳۰۰ میلیون ریال و کشت ارقام جدید جو و.. در سطح ۴۸۰ هکتار با اعتباری بالغ بر ۵,۷۶۰ میلیون ریال به عنوان کمک هزینه خرید به کشاورزان در سال زراعی جاری پرداخت خواهد گردید.

با جذب اعتبارات طرح احیای دریاچه ارومیه در جهت خرید و به کارگیری ماشین آلات مکانیزه و رعایت اصول کشاورزی حفاظتی اعم از تناوب زراعی، می‌توان بین ۱۵ تا ۳۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد.

کد خبر 4590001

منبع: مهر

کلیدواژه: عیدی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی دریاچه ارومیه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۷۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران

بابک مومنی رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران درباره وضعیت برنجکاری استان در سال زراعی ۱۰۴۳-۱۴۰۲، با بیان اینکه تاکنون کشت برنج در ۶۷ هزار و ۲۷۱ هکتار مزارع شالیزاری استان انجام شد که ۴۷ هزار و ۷۵۶ هکتار بصورت مکانیزه و مابقی به روش سنتی بود، گفت: ۱۷۸ بانک نشاء برنج در استان در حال فعالیت است.

او افزود:۱۹۰ هزار و ۸۶۰ هکتار اراضی شالیزاری مازندران تاکنون شخم و شیار و ۱۸۳ هزار و ۵۱۵ هزار هکتار خزانه گیری شد.

مومنی با اشاره به اینکه تاکنون ۶۰ هزار و ۷۵۵ هکتار ارقام محلی و ۶ هزار و ۵۱۶ هکتار ارقام پرمحصول کشت شد، گفت: سطح سبز اراضی شالیزاری استان ۶۷ هزار و ۲۷۱ هکتار و سطح بیمه هزار و ۴۵۰ هکتار است.

او افزود: تاکنون ۲۹۰ تن بذر برنج و ۲۴ هزار و ۸۷۶ تن کود کشاورزی به کشاورزان شالیکار استان توزیع و ۱۵۸ مورد آزمون خاک انجام شد.

مومنی درباره ذخیره سازی آب سد‌ها و آببندان‌های استان، گفت: در حال حاضر میزان ذخیره آب سد‌های استان ۲۵۶ میلیون مترمکعب و آببندان‌ها ۳۴۰ میلیون مترمکعب است.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • بیش از ۲۱ هزار گندم در سیستان و بلوچستان خریداری شد
  • کشت ۳۵۰ هکتار گیاه دارویی در شهرستان نهاوند
  • اجرای ۲۷ سازه آبخیزداری در استان اردبیل
  • کشت برنج در ۶۷ هزار هکتار از شالیزار‌های مازندران
  • ابلاغ و اجرای طرح جامع نقش اساسی در رونق ساخت‌وساز و اقتصاد ارومیه دارد
  • ۳۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان کاشمر سند دار شد 
  • مسجد جامع ارومیه قابلیت جهانی شدن را دارد
  • کشت قراردادی پنبه در یک هزار هکتار از مزارع سیستان وبلوچستان اجرا می‌شود
  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • احداث استخر ذخیره آب کشاورزی شهرستان آوج