Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رویترز، میگل دیاز-کانل (Miguel Diaz-Canel) رئیس‌جمهور کوبا دولت ترامپ را متهم به این کرد که باعث شده است روابط این کشور با آمریکا به بدترین سطح در دهه‌های اخیر برسد.

میگل دیاز-کانل در سخنرانی خود در پایان نشست مجمع ملی (پارلمان) کوبا از مردم کشورش خواست اقتصاد و بخش دفاعی کشورشان را تقویت کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت آمریکا در ”آزار و اذیت مالی خفقان آوری مشارکت دارد که واردات کالا و منابع نیاز‌های اساسی را بسیار دشوار می‌سازد“.

افزایش تحریم‌های آمریکا در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ دریافت اعتبارات از نهاد‌های مالی را برای کوبا که با کمبود شدید نقدینگی رو به روست، دشواتر کرده است.

آلخاندرو گیل فرناندز، وزیر اقتصاد کوبا صبح شنبه از دولت خواست مخارج خود را بیش از پیش کاهش دهد و با توجه به کاهش درآمد ارزی و دشوارتر شدن کسب اعتبار برای تامین‌کنندگان و سرمایه‌گذاری، به دنبال راه‌های جایگزین برای واردات باشد. وی افزود: ”برخلاف برنامه‌ریزی‌ها، صادرات رو به رشد نیست. سطح سرمایه‌گذاری خارجی که اقتصاد نیاز دارد، صورت نمی‌گیرد. می‌توان پیش‌بینی کرد که طرح واردات محقق نخواهد شد، چرا که اعتبار‌هایی که نیاز داریم، به علت به تعویق افتادن پرداخت بدهی‌ها قابل برگشت نیست“.

کوبا برای بخش عمده آنچه تولید و مصرف می‌کند، از جمله سوخت و مواد غذایی، به طور مستقیم یا غیرمستقیم متکی بر واردات است و این اقلام را با استفاده از ارز حاصل از صادرات و کسب اعتبار خریداری می‌کند. دولت کوبا در حفظ رشد اقتصادی خود به گونه‌ای که بدهی نداشته باشد و همچنین تحقق رشد یک و نیم درصدی برای امسال، پس از افزایش رشد اقتصادی یک ممیز دو دهم درصدی در سال گذشته مشکل داشته است.

دولت ترامپ گفته است کوبا مسئول ابقای نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلاست و به همین دلیل تحریم‌های جدیدی علیه این کشور اعمال کرده است، در حالیکه پیش از این نیز با اعمال تحریم تجاری علیه کوبا، تلاش‌های اوباما برای تنش‌زدایی با این کشور را به باد داد.

آمریکا این ماه کشتی‌ها و شرکت‌هایی را که نفت ونزوئلا را در ازای خدمات بهداشتی و دیگر خدمات فنی به کوبا منتقل می‌کنند، تحریم کرد؛ تحریم‌هایی که شبکه انرژی و حمل و نقل را تهدید می‌کند.

رئیس جمهور کوبا در سخنرانی روز شنبه خود گفت: ”آقایان امپریالیست، پاسخ ما، نه است. ما کوبایی‌ها تسلیم نمی‌شویم.“ وی افزود اوضاع موجود به این معناست که ”ما دو اولویت قطعی داریم: تدارک دیدن برای جنگ دفاعی و اقتصادی همزمان“.

به گفته تجار و دیپلمات‌های غربی، کوبا چندین سال نتوانست پول تامین‌کنندگان را بپردازد و در نتیجه در مدت کوتاهی حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بدهی بالا آورد. بنابر اعلام دولت، حجم مبادلات تجاری این کشور از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۷، ۲۵ درصد کاهش یافت و سال گذشته نیز دوباره کاهش یافت.

علاوه بر بحران ونزوئلا، روی کار آمدن یک دولت راست افراطی در برزیل سال گذشته منجر به بر هم خوردن توافقی به ارزش سالانه ۳۰۰ میلیون دلار بین برزیل و کوبا شد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: آمریکا دونالد ترامپ تحریم ونزوئلا آمریکای لاتین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۸۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صداقت با مردم می‌تواند اعتماد به دولت را افزایش دهد

رئیس‌جمهور گفت: آن‌چه دولت را می تواند بیشتر در دل مردم جای دهد و اعتماد مردم را افزون کند و سرمایه اجتماعی را افزایش دهد، صداقت با مردم است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نشست مشترک اعضای هیئت وزیران به ریاست آیت الله سید ابراهیم رئیسی با استانداران سراسر کشور در سالن پیامبر اعظم (ص) وزارت کشور دقایقی قبل آغاز شد.

رئیس جمهور در این نشست مشترک با استانداران اظهار کرد: حرکت بزرگی که ملت ایران انجام دادند و اقتدار آفرینی و امیدآفرینی و نمایش قدرتی که بود، عنایت حضرت حق و اراده ملتی که می‌خواهند آزاد و مستقل زندگی کنند، بود و فقط می‌خواهند اتکای به خدا داشته باشند.

وی افزود: حقیقتاً این یک نقطه عطف در تاریخ زندگی ملت ایران بود؛ ما را جزو باشگاه قدرت‌های منطقه‌ای و در بالاترین نقطه قرار داد و در باشگاه قدرت‌های جهانی، جزو قدرت‌های مطرح جهانی قرار داد. این افتخار، اقتدار و عزت آفریده و این امید ایجاد شد؛ امروز کار همه صاحبان قلم، بیان و سخن آن است که هر جایی کسی تأثیر دارد و چهره است، امیدآفرینی کند؛ دشمن دنبال ایجاد یأس بود و الان هم هست.

آیت الله رئیسی گفت: ما در دولت وظیفه‌مان این است که با عمل و اجرا در ایجاد امید در دل مردم نقش داشته باشیم؛ با عمل و فعالیت و کار و تلاش شبانه‌روزی باید این احساس در مردم ایجاد شود که دولت دارد کار می‌کند و با مردم صداقت دارد؛ آنجایی که موفق شود به مردم گزارش دهد و احیاناً اگر ناکامی‌هایی وجود دارد، علل آن را به مردم اعلام کند و بگوید در این حوزه‌ها نتوانستیم و علل آن هم این بود؛ مردم از صداقت بسیار خوششان می‌آید.

وی تصریح کرد: آن‌چه دولت را می‌تواند بیشتر در دل مردم جای دهد و اعتماد مردم را افزون کند و سرمایه اجتماعی را افزایش دهد، صداقت با مردم است.

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در انتخابات قبل هم مجریان (وزیر کشور و استانداران) هم ناظران (شورای نگهبان) هم عموم‌مردم همت کردند و انتخاب با شکوهی بر اساس ۴ اصل مورد تاکید رهبر انقلاب برگزار شد.

آیت الله رئیسی گفت: ان‌شاءالله در انتخابات میان دوره‌ای پیش رو با همت استانداران ۴ اصل مورد تاکید رهبری همواره در اولویت باشد و شاهد انتخابات میان دوره‌ای با شکوه باشیم و مجلس شورای اسلامی در زمان خود تشکیل شود.

اقتصاد روستا، مانع مهاجرت / موانع تولید برطرف شوند

رئیس‌جمهور گفت: همه ارکان دولت برای توانمندسازی شرکت‌ها، تولیدی‌ها و کارخانجات تلاش کنند. وقتی برای رفع موانع تولید جلسه‌ای برگزار می‌شود، باید نتیجه این جلسات، رفع موانع تولید باشد.

وی اظهار کرد: یکی از بخش‌های مهمی که می‌تواند در جهش تولید نقش ایفا کند، تعاونی‌ها هستند؛ از همین امروز به تعاونی‌ها نقش داده شود. در زمینه فعالیت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ها می‌وانند تولید ثروت کنند. اقتصاد کشاورزی مورد توجه قرار بگیرد چون می‌تواند از مهاجرت به شهرها جلوگیری کند.

این خبر تکمیل می‌شود...

کد خبر 750765

دیگر خبرها

  • موافقت رئیس جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه برای تشکیل کارگروه اشتغالزایی
  • بالاگرفتن جنگ لفظی بین مقامات فرانسه و روسیه
  • موافقت رئیس‌جمهور با پیشنهاد استاندار کرمانشاه
  • ۸۰۰ روستای خوزستان آسفالت شد
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • صداقت با مردم می‌تواند اعتماد به دولت را افزایش دهد
  • اسد: در کمک به مقاومت تردید نخواهیم کرد
  • بشار اسد: موضع سوریه در مورد فلسطین تغییر نکرده است
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است/ عربستان نمی تواند از شرط تشکیل کشور مستقل فلسطین بگذرد/ غنی سازی بومی اورانیوم در عربستان؛ خط قرمز قانونگذاران آمریکایی
  • اعتراض دانشجویان آمریکایی به جنایات رژیم صهیونیستی با پاسخ وحشیانه پلیس و ارتش آمریکا مواجه شد