Web Analytics Made Easy - Statcounter

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا گفته، قانونگذاران ایالات متحده که خواستار تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران هستند، بیرون گود نشسته و فریاد می‌زنند که وزارت امور خارجه در نهایت بر سر موضوع وارد کردن سطح فشار مورد نیاز بر ایران، «لنگش کند».

سخنان پومپئو چند روز پس از آن مطرح شده که سناتور تد کروز، جمهوری خواه از تگزاس، از او خواسته بود، پس از پایان مهلت معافیت تحریم های نفتی ایران در ماه آینده، اجازه ندهد گروه کوچکی از کشورها به خرید نفت ایران ادامه دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این تنش های لفظی نشان دهنده یک نابسامانی نادر بین تندروهای برجسته ضد ایران مانند پامپئو و گروه دیگر از جمله کروز و مشاور امنیت ملی جان بولتون است که به رویکرد سخت تر برای تحقق وعده صفر کردن صادرات نفت ایران علاقه مند هستند.

پومپئو گفته، این اتهام که وزارت امور خارجه از رویکرد فشار حداکثری بر ایران کوتاه آمده، خنده دار است.

او در مصاحبه با دو خبرنگار در هواپیما در مسیر پاراگوئه گفته: مردم می خواهند داستان بگویند، می خواهند روزنامه هایشان را به فروش برسانند. من این را می دانم. نمایندگان کنگره بیرون گود نشسته اند، من این را هم می دانم. وزارت امور خارجه می خواهد این موضوع را سروسامان بدهد. ما قصد داریم فشار بر جمهوری اسلامی ایران و بر نظام آن را ادامه دهیم، تا زمانی که برای مردم ایران به آنچه آنها شایسته هستند، دست یابیم: شانس زندگی عادی در دولتی که بزرگترین کشور حامی تروریسم در جهان نباشد.

چندین کشور از جمله هند، ژاپن، چین و ترکیه، به دنبال معافیت از تحریم هایی بودند که دولت ترامپ پس از خروج از توافق هسته ای ایران در سال گذشته مجددا اعمال کرد. در ماه نوامبر، این کشورها مجاز به ادامه خرید نفت ایران بدون رویارویی با تحریم ها شدند؛ تصدیقی بر این نکته که سیاست دولت آمریکا در برابر ایران سبب تنش میان روابط ایالات متحده با متحدان و شرکای خود شده است.

دونالد ترامپ، که تصمیم خود را در مورد وضعیت معافیت ها بعد از پایان مهلت آن در اوایل ماه می اعلام خواهد کرد، از این تنش در دولت خود بر سر این موضوع عقب مانده است.

تصمیم وی میزان تمایل رئیس جمهور آمریکا را به اجابت درخواست طرفداران اسراییل که به سیاست سختگیرانه در برابر ایران مایل هستند، در برابر خواست ذاتی خود برای پایین آوردن قیمت نفت مشخص می کند. خارج کردن میلیون ها بشکه نفت ایران از بازار در مواردی می تواند تأثیر مستقیم بر مصرف کنندگان آمریکایی در پمپ های بنزین داشته باشد، به خصوص به دلیل کاهش عرضه نفت در بازار. کروز و برخی دیگر اما با طرفداران اسرائیل همنوا شده و خواستار سیاست صفر کردن صادرات نفت ایران هستند.

کروز روز چهارشنبه در جلسه استماع در کمیته روابط خارجی مجلس سنا به پومپئو گفت: اجازه دهید از شما و از وزارت امور خارجه به صراحت درخواست کنم که به معافیت های هسته ای و صادرات نفتی ایران پایان دهید. من فکر می کنم فشار حداکثری باید فشاری باشد.

پومپو که در مقایسه با بسیاری از اعضای کابینه موفق ترین فرد در برآورده ساختن انتظارات ترامپ بوده است، در مصاحبه روز جمعه گفت: کل دنیا می تواند اعتماد داشته باشد که وزارت امور خارجه در تیم رئيس جمهور خواهد بود. من فکر می کنم که داده ها و آمار نیز این موضوع را نشان می دهد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: پامپئو تد کروز ایران نفت تنش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۱۸۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام سخنگوی وزارت خارجه به مناسبت روز معلم

به گزارش خبرآنلاین ناصر کنعانی نوشت:

تبریک به معلمان خوب ایرانِ عزیز که درس عشق، مهرورزی و زمزمه‌های محبت آنان همواره در گوش و جان ما و فرزندان این سرزمین است.

روز معلم مبارک

یاد فرزند عزیز و پاره تن امام(ره)، معلم شهید استاد مرتضی مطهری را گرامی می‌داریم.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901667

دیگر خبرها

  • عیادت امیرعبداللهیان از دیپلمات وزارت امور خارجه سوریه
  • دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با سفیر ایران در لبنان
  • امیرعبداللهیان: ایرانیان معدودی تحت تاثیر فضاسازی رسانه‌های معاند نگران تردد خود به ایران هستند/ آنها می‌توانند با مراجعه به سامانه پرسمان تردد وزارت خارجه از سفر بدون مشکل خود به کشور مطمئن شوند
  • رایزنی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر در مورد آخرین تحولات فلسطین
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیران خارجه ایران و قطر در خصوص تحولات منطقه
  • سخنگوی وزارت امور خارجه: بیانیه‌ های تکراری، هیچ حقی برای دولت کویت در مورد میدان آرش ایجاد نخواهد کرد
  • پیام سخنگوی وزارت خارجه به مناسبت روز معلم
  • آشنایی کارشناسان اقتصادی وزارت امور خارجه با توانمندی‌های صادراتی دانش‌بنیان‌ها
  • چاپلوسی فرانسه برای تل آویو: به دنبال تحریم‌های جدید علیه ایران هستیم