Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@00:07:43 GMT

باباکوهی شیراز گردشگاهی آرامش بخش + عکس

تاریخ انتشار: ۲۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۲۳۵۳۴

باباکوهی شیراز گردشگاهی آرامش بخش + عکس

‌بقعه‌ی باباکوهی، گردشگاهی زیباست که در دامنه کوه صبوی، از ارتفاعات شمالی شهر شیراز قرار دارد؛ نقطه‌ای که از دیرباز مورد توجه شهروندان شیرازی و گردشگرانی بوده که در کنار بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی، طبیعت گردی را دنبال می‌کنند.

‌به گزارش ایسنا، کوه صبوی شیراز، به واسطه احداث مسیر پیاده‌روی، بسیاری از مشتاقان گردشگری و ورزش را به خود جذب می‌کند؛ ارتفاعاتی که بقعه‌ی باباکوهی را در میانه خود دارد و از چشم‌اندازی بسیار زیبا بر فراز شیراز برخوردار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صعود به این کوه، نه تنها کار دشواری نیست بلکه هیجان‌انگیز و آرامش بخش نیز محسوب می‌شود، کوهی که نقطه‌ی میانی آن جایگاهی است برای نشستن و لذت بردن از طبیعت کوهستان و هوایی پاک.

در این کوه دو غار وجود دارد که یکی در گذشته محل زندگی یکی از عارفان بوده است و درون دیگری اکنون آرامگاه ابوعبدالله محمد بن عبدالله معروف به ابن باکویه قرار دارد.

مقابل این غار ایوانی قرار دارد که از سنگ و گچ ساخته شده و در آن قطعه سنگی هست که شیروانی بر روی آن عبارتی نوشته و در پایان تاریخ ۱۲۳۵ را ذکر کرده است.

این کوه نامش را از همین باباکوهی که از بزرگان و مشایخ سده چهارم هجری بوده، علاوه بر آرامگاه باباکوهی، دارای چشمه‌ی آب و چندین اتاق است که گفته شده اتاق‌ها و گنبد مربوط به دوره قاجار و از آثار مویدالدوله طهماسب میرزا نوه فتحعلی‌شاه و حاکم فارس بوده که در سال ۱۲۷۵ ه. ق ساخته و بعدها مرمت شده است.

بقعه‌ی باباکوهی آخرین بار سال نود و یک توسط اوقاف و امور خیریه و تحت نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان فارس، مرمت شد.

باباکوهی

شیخ ابوعبدالله بن عبیدالله شیرازی مشهور به باباکوهی که لقب بابا را به دلیل سالک بودنش گرفته، سال ۳۳۷ هجری قمری متولد شده و در سال ۴۴۲ هجری قمری درگذشته است.

ابن باکویه شیرازی در جوانی به کسب دانش پرداخت و با علمای زمان خود نظیر شیخ ابوسعید ابوالخیر و خواجه عبدالله انصاری ملاقات داشته و از محضر آنها کسب دانش کرده است.

جامی شاعر قرن نهم نیز در نفحات الانس بسیار از باباکوهی یاد کرده و او را بزرگترین شاعر زمان خود دانسته است.

گفته شده عبدالله باکویه که دارای صفات حمید بود مسافرت‌های بسیار کرد و بعد از استفاده از محضر بزرگان و در پایان عمر به شیراز بازگشت و به دور از مردم شهر در کوه شمالی شیراز در غاری از کوه صبوی عزلت گرفته و به نیایش پرداخت و در سال ۴۴۲ درگذشت و همان‌جا به خاک سپرده شد.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۲۳۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد

عباس آرگون، نایب رئیس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران در گفت و گو با خبر نگار مهر در خصوص کاهش قیمت ارز و بازگشت دلار به نزدیکی دامنه ۵۰ هزار تومان گفت: آن بخشی از بحث نوسانات ارز که مربوط به هیجانات ناشی از تنش‌های سیاسی و منطقه‌ای است، فروکش کرده و به نوعی با سپری شدن این دوره، شاهد کاهش قیمت ارز هستیم. طبیعتاً بعد از بازگشت آرامش به بازار ارز می‌شد انتظار کاهش و اصلاح قیمت‌ها را هم داشت که این اتفاق افتاد.

وی ادامه: در بخش بعدی و نگاه بلندمدت به بازار، باید به افزایش قیمت ارز ناشی از تورم اشاره کرد که همچنان لازم است نرخ ارز متناسب با شرایط تورمی یا نزدیک به‌آن تعدیل شود، در غیر این صورت باید انتظار افت صادرات و رونق واردات را داشت که ناخواسته ما را دوباره به سمت افزایش قیمت ارز هدایت می‌کند. در واقع نرخ ارز باید خود را با توجه به شرایط اقتصادی کشور با تورم تطبیق دهد تا صادرات هم از توجیه و رونق لازم برخوردار شود.

این فعال اقتصادی به تاثیر مثبت سفر رئیس کل بانک مرکزی به عربستان در کنترل نوسانات اخیر بازار اشاره کرد و گفت: سفر محمدرضا فرزین به عربستان را هم می توان شوک مثبتی به بازار ارز محسوب کرد، چراکه هر چقدر ما روابط بین‌المللی خود را با کشورهای منطقه و جهان توسعه دهیم و به نوعی دیپلماسی فعالی در این خصوص داشته باشیم، قطعاً شاهد تاثیرات مثبت آن خواهیم بود. در نتیجه سفر فرزین به عربستان نیز توانست در کنترل و مهار انتظارات تورمی ناشی از تنش‌های منطقه ای تاثیر گذار باشد و نرخ دلار را کاهش دهد.

آرگون به لزوم حفظ ثبات و آرامش در بازار ارز تاکید کرد و افزود: بی تردید آرامش سیاسی و منطقه ای می‌تواند جلوی افزایش قیمت ها و التهاب بازار را بگیرد و در مساله انتظارات تورمی هم تاثیرگذار باشد. به هر حال رسیدن به این شرایط نیازمند تدوین و اجرای برنامه‌هایی با توجه به واقعیت‌هاست که یکی از آنها تعدیل نرخ ارز با نرخ تورم است. ضمن اینکه تصمیمات کارشناسی شده و منطقی در روند حمایت و تسهیل افزایش صادرات نیز می تواند در ایجاد ثبات بازار تاثیرگذار باشد.

کد خبر 6093848 محمدحسین سیف اللهی مقدم

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ارتقاء امنیت اجتماعی در گچساران
  • عبداللهی: در همه جای دنیا این اتفاق بولد می‌شود
  • طرح همیاران آرامش اجتماعی فراجا در محله‌های قزوین
  • دلیل آرامش نسبی قیمتها در بازار خودرو
  • واکنش نکونام به برکناری خطیر: استقلال به ساحل آرامش رسید/حرف های زیادی برای گفتن دارم
  • واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر 
  • واکنش باشگاه آلومینیوم به اخبار نقل و انتقالاتی: دلالان می خواهند آرامش ما را بگیرند
  • طرح «نور» آرامش را به خانواده‌ها برمی‌گرداند
  • کتاب «چشم‌ها تنها برای دیدن نیستند» منتشر شد
  • سفر فرزین به عربستان شوک مثبت ارزی رقم زد