Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نهایت ساده‌انگاری خواهد بود اگر جنگ هشت ساله رژیم بعثی عراق علیه نظام نوپای جمهوری اسلامی ایران را حرکتی صرفا تک‌روانه از سوی صدام حسین و بدون چراغ سبز قدرت‌های جهانی خصوصا ایالات متحده آمریکا قلمداد کنیم، زیرا این دقیقا همان بزنگاهی بود که منافع دو بلوک شرق و غرب با یکدیگر تلاقی پیدا کرده و هم‌مسیر می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید: جنگ عراق علیه ایران پس از ۳۶ سال/ عرب‌زبان‌ها درباره خاطرات ایرانی‌ها چه می‌گویند؟

آمریکا در طول جنگ ایران و عراق برخلاف اتحاد جماهیر شوروی پُز بی‌طرفی به خود گرفته و در ظاهر به هیچ‌کدام از طرفین کمک نمی‌کرد، اما این تنها روی ماجرا بود! باز گذاشتن دست دیگر قدرت‌ها برای کمک تسلیحاتی به عراق، جلوگیری از صدور قطعنامه‌های موثر در سازمان ملل متحد بر ضد عراق و همچنین ارایه کمک‌های اطلاعاتی به ارتش صدام حسین تنها بخشی از تلاش‌های واشینگتن برای به تاخیر انداختن شکست قطعی رژیم بعث در تقابل با همسایه بزرگ شرقی‌اش را تشکیل می‌دادند.

بهانه برای حمله به ایران

٣١‌سال پیش در چنین روزی، برابر ٢٥ فروردین ١٣٦٧ خورشیدی اتفاقی در خلیج‌فارس افتاد که باعث شد آمریکا بازی در نقش ناظر بی‌طرف را کنار بگذارد. در این روز ناو آمریکایی ساموئل بی. رابرتز با یک مین دریایی در خلیج‌فارس برخورد کرده و آسیبی جدی دید. ناوگان آمریکا از مدت‌ها قبل و به بهانه اسکورت نفتکش‌های کویتی وارد آب‌های خلیج‌فارس شده و این میان جنگ بین ایران و عراق نیز در زمین، هوا و دریا بشدت ادامه داشت، زیرا هر دو کشور نیز سعی داشتند شریان‌های حیاتی طرف مقابل را که یکی از مهمترین آن‌ها صادرات نفت بود، هدف قرار دهند. این‌که مین دریایی رها شده در آب‌های خلیج‌فارس به کدام کشور تعلق داشت، هیچگاه مشخص نشد، اما آمریکا تصمیم گرفته بود که مین را ایرانی تلقی کرده و براساس آن عکس‌العمل نشان دهد.

آغاز درگیری مستقیم نظامی

نخستین اقدام آمریکایی‌ها پس از برخورد ساموئل بی. رابرتز با مین دریایی، توقیف کشتی ایرانی «ایران اجر» و غرق کردن آن در آب‌های بین‌المللی بود، زیرا به عقیده نیروی دریایی ارتش آمریکا «ایران اجر» اقدام به مین‌گذاری در خلیج‌فارس می‌کرد. جالب آن‌که دقیقا یک‌سال پیش از این ماجرا کشتی آمریکایی استارک در همین آب‌های خلیج‌فارس به اشتباه مورد اصابت موشک‌های یک جنگنده عراقی قرار گرفت که در نتیجه آن ٣٧ملوان آمریکایی جان خود را از دست دادند، اما ماجرا با عذرخواهی بغداد تمام شد و هیچ اقدام تلافی‌جویانه‌ای از سوی آمریکا بر ضد عراق اعمال نشد.

بعد از غرق شدن کشتی «ایران اجر»، سلسله اقدامات ارتش ایالات متحده بر ضد ایران شکلی جدی‌تر به خود گرفت و واشینگتن به شکل رسمی وارد درگیری نظامی مستقیم با تهران شد. این میان حمله به سکو‌های نفتی ایران در خلیج‌فارس، غرق کردن ناو‌های جوشن و سهند و نهایتا حمله به هواپیمای مسافربری ایرباس را می‌توان ازجمله اقدامات واضح ارتش آمریکا بر ضد منافع ایران در خلیج‌فارس برشمرد.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عراق حاشیه های سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۲۵۳۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) ظریف تحلیل کرد؛ مهمترین کاری که باید پس از بحران غزه انجام می‌دادیم

محمد جواد ظریف وزیر پیشین امور خارجه اظهار کرد: کشور‌های جنوب خلیج فارس در حال اصلاح ادراک‌های غلط خود هستند، اما همچنان باقی مانده‌هایی از ادراک غلط وجود دارد و آن، خرید امنیت است. امروز دیگر جهان از قطب‌ها خارج شده است البته به معنای این نیست که کشور‌های قدرتمند دیگر وجود ندارند. بلکه دوگانه وفاداری و حمایت دیگر به شکلی که می‌شناختیم وجود ندارد و این موضوع را دوستان عرب ما در حاشیه جنوبی خلیج فارس خیلی زود فهمیدند.

به گزارش اکوایران، ظریف در ادامه افزود: امروز دوستان ما در جهان عرب این تصور را دارند که می‌توانند امنیت را از اسرائیل بخرند در حالی که اسرائیل در تاریخ تقلبی خود به هیچ کسی رحم نکرده است. این اشتباه شناختی کنار گذاشته نشده است.

وی تصریح کرد: اما اشتباه مشترک بین ما (بیشتر) و عرب‌ها این است که آمریکا به دنبال گسترش حضور خود در منطقه است. در حالی که آمریکا اولویت خود را از خلیج فارس خارج کرده است. یکی از دلایل برجام این بود که آمریکا می‌خواست حضور خود را در منطقه کم کند.

ظریف تاکید کرد: عدم حضور در ترتیبات امنیتی منطقه به معنای عدم شکل‌گیری ترتیبات امنیتی در خلیج فارس نیست. ما با عدم حضور در مذاکرات افغانستان نتوانستیم جلوی طالبان را بگیریم تنها منافع ما حذف شد.

وزیر سابق خارجه اظهار کرد: تصور نکنیم که اگر وارد FATF نشدیم مقررات آن بر ما حاکم نخواهد شد، زیرا امروز همه بانک‌های ما مجبور به رعایت آن هستند، اما با هزینه‌ای ۱۰ برابری.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جابجایی جنگنده‌های آمریکایی در خلیج فارس
  • (ویدیو) ظریف تحلیل کرد؛ مهمترین کاری که باید پس از بحران غزه انجام می‌دادیم
  • هشدار سازمان هواشناسی نسبت به افزایش سرعت وزش باد و ارتفاع امواج دریای خلیج فارس
  • افزایش ۲۱درصدی تولید نفت ایران در خلیج فارس
  • ظریف: اسرائیلی‌ها به آمریکایی‌ها هم لگد زدند | اسرائیل به هیچ کس رحم نکرد | آنانکه دل‌شان برای آمریکا لک می‌زند باید بدانند آمریکا چه کرد
  • تأسیس بانک ذخایر دریایی ایران به مناسبت روز ملی خلیج فارس
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می‌شود
  • بانک ذخایر دریایی افتتاح شد
  • معاون نیروی دریایی سپاه: مسکونی سازی برخی جزایر خلیج فارس با جدیت دنبال می شود
  • جزایر ایرانی به سمت مسکونی شدن خواهند رفت