Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،همزمان با آخرین روز از برگزاری سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم نشست خبری و تخصصی کمیته فنی و هیأت داوران این دوره از مسابقات با اصحاب رسانه و خبرنگاران رسانه های جمعی به منظور تشریح تغییرات و ابعاد فنی داوری این دوره از مسابقات بین المللی با حضور استاد عبدالرسول عبایی رئیس هیأت داوران جناب استاد محمد عصفور از مصر،حسین عقیل المنور از اندونزی ،زینب موحد از افغانستان داور ناظر ،محمدتقی میرزاجانی رییس کمیته فنی،خیریه عچرش رییس هیئت داوران در مصلی امام خمینی (ره ) برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

میرزاجانی رییس کمیته فنی گفت: امسال مسابقات در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و فینال برگزار شد ، برگزاری غیرحضوری مسابقات باعث شد که اغلب شرکت کنندگان ضعیف به مرحله نیمه نهایی راه نیافتند و این پالایش سبب ارتقای سطح کیفی و فنی مسابقات بین المللی شد. تمهید به گونه ای است که متساقین و داوران قبل از رقابت ها تصویر روشنی از مسابقات به ویژه در حوزه فنی داشته باشند و بدانند آیین نامه از آنها چه می خواهد.

وی ادامه داد: این اتفاق مهم با تشکیل گروه های فعال در فضای مجازی انجام شد. شرکت کنندگان در مرحله حضوری تا حد بالایی از آیین نامه اطلاع داشتند در حالی که دیگر مسابقات در دیگر کشورها چنین شرایطی را ندارد. مشاروه های آموزشی توسط استادان راهنما از یک ماه قبل از آغاز مرحله حضوری آغاز شد و از طریق فایل های صوتی و تصویری در فضای مجازی ایرادات رفع شد و سبب ارتقای مطلوبی در سطح کیفی مسابقات شد.

میرزاجانی عنوان کرد: این فرآیند آموزشی باعث شد برخی متسباقین از نمایندگان ایران پیشی گرفته و در برخی رشته ها بتوانند رتبه های برتر را به خود اختصاص دهند.

وی در خصوص داوری‌ها توضیح داد: داوری‌ها با حساسیت و دقت فراوان انجام شد و به منظور رعایت انصاف و عدالت هیچ یکی از اعضای هیئت داوری از نام و کشور شرکت کنندگان اطلاع نداشتند و فقط صوت متسابق را می‌شنیدند.۵۷ داور در بخش مهارتی و آوایی از ۱۳ کشور جهان این رقابت‌ها را قضاوت کردند که بیش از ۵۰ درصد آن‌ها نخستین حضور خود را در این مسابقات تجربه می‌کردند.

عبدالرسول عبایی گفت: در سال های ابتدایی کل آیین نامه در یک برگه  خلاصه می شد اما اکنون آیین نامه تبدیل به یک کتابچه همراه با جزئیات و مبتنی بر عدالت و انصاف داریم این حجم و کیفیت با رای و نظر داوران و کارشناسان تدوین شده است.

رییس هیئت داوران سی و ششمین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم توضیح داد: اعضای هیئت داوری این رقابت ها همگی اعلام کردند که آیین نامه داوری ما جامع است و از آن قدردانی کردند و حتی در مسابقات مالزی هم از آن بهره بردندو عملیاتی شده است.

عبایی در خصوص مرحله مقدماتی این مسابقات از طریق فضای مجازی عنوان کرد: این پیش بینی باعث شد در مرحله نیمه نهایی و فینال با فرصت و حوصله مسابقات قضاوت شود و داوران با دقت و جزئی نگری قرائت ها را بررسی کنند و نمرات نزدیک متسابقین به یکدیگر بر این کیفیت بالا صحه می گذارد.

عبایی افزود: در مرحله نیمه نهایی رقابت ها در رشته های قرائت و حفظ در دو سالن مجزا برگزار شد و سنگینی حضور و کار قضاوت با داوران غیرایرانی بود که به مسابقات وجهه بین المللی بخشید. البته باید بگویم این داوران در کشورهای خود جایگاه بالا دارند و وزنه هستندو در طول سال ۲۰ مسابقه بین المللی را قضاوت می کنند. داورانی از لبنان، افغانستان، الجزایر، سوریه، ترکیه، مالزی، اندونزی، اردن، مصر در این دوره از مسابقات حضور دارند‌.

عبایی پیرامون اعتراض متسابقین عنوان کرد: درمسابقات قرآنی دیگر کشورها اجازه اعتراض متسابقین وجود ندارد.درحالی که در مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران برای متسابقین حق اعتراض گذاشته شده است، البته آیین نامه مسابقات قرآن ما یکی از بهترین ایین نامه ها است ولی حق اعتراض نیز باز است.

سیدعقیل حسین المنور یکی از داوران سی و ششمین دوره مسابقات قرآن کریم گفت: به خاطر برگزاری مسابقات بین المللی قرآن کریم از طرف خودن و دولت اندونزی تشکر دارم.به عنوان کسی که از دهه ۹۰ میلادی در این مسابقات حضور داشتم می توانم بگوییم این مسابقات از آن زمان تا کنون پیشرفت خوبی را در ابعاد مختلف داشته است .

وی ادامه داد:وجود مرحله مقدماتی که غیرحضوری انجام شد مانع از حضور متسابقین ضعیف در مرحله حضوری شده و ما نیز می خواهیم در مسابقات بین المللی اندونزی این تدبیر را اجرا کنیم. البته رقابت های قرآنی اندونزی از سال ۱۹۶۸ میلادی یعنی ۴۷ شمسی و در رشته حفظ آغاز شد و اکنون ۵۰ سالگی خود را تجربه می کند.

حسین المنور پیرامون پیشرفت های مسابقات قرآن کشور اندونزی توضیح داد:مسابقات قرآن کریم در کشور اندونزی پیشرفت کرده و در رشته های حفظ اجزای مختلف تفسیر ۳۰ جزء به سه زبان عربی اندونزیایی و انگلیسی فهم قرآن و نیز شرح آیات و مفاهیم در موضوعات مختلف‌خط و کتابت قرآن، تحقیق علمی برگزار می شود و رشته های حدیث نبوی با دو زیرشاخه ۱۰۰ حدیث همراه با ذکر سند و حفظ ۵۰۰ حدیث بدون ذکر سند به آن اضافه می شود.

محمد عصورداور مسابقات بین المللی قرآن کریم از کشور مصر عنوان کرد: از همه عوامل در صحنه و پشت صحنه برگزاری این رقابت ها به ویژه هیئت داوران و در راس همه جمهوری اسلامی ایران که در حرکت راهبردی برای برپایی اسلام ناب محمدی تشکر می کنم.شایسته ترین شخصیت هایی که باید از آنها تشکر کنیم پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت ایشان است که قرآن را برای ما به ارمغان آوردند. قرآن دریایی ناشناخته با ظاهر و باطن عمیق است.

داور مسابقات بین المللی قرآن کریم عنوان کرد: علوم قرآنی پایان ناپذیر است اما همه این علوم و معارف و بهره مندی از قرائت و تلاوت آغاز می شود. همه امت اسلام بر حقایق قرآن اتفاق نظر دارند .

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مسابقات قرآن قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۲۷۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام حوزه‌های آزمون مرحله اول اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن

حوزه‌های برگزاری مرحله اول نوزدهمین دوره آزمون های ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم اعلام شد که بر اساس آن آزمون مربوطه در ۸۵ حوزه امتحانی در نظر گرفته شده در ۳۱ استان کشور برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا، مرحله اول آزمون نوزدهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم، روز جمعه (۱۴ اردیبهشت‌ماه) به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

بر همین اساس دبیرخانه طرح اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن کریم آدرس حوزه‌های برگزاری آزمون را در این مرحله اعلام کرد که بر اساس آن این آزمون در ۸۵ حوزه در ۳۱ استان کشور برگزار خواهد شد.

داوطلبان حضور در این آزمون می‌توانند کارت ورود به جلسه را از طریق درگاه  https://bpms.telavat.ir دریافت کنند. برای ورود به صفحه مربوط به مشاهده و دریافت کارت باید شماره ملی داوطلب وارد شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پنالتی نبود، مهرداد محمدی باید اخراج می‌شد
  • قضاوت تیم داوری ایران در فینال جام ملت‌های زیر ۲۳ سال آسیا
  • کارشناس داوری: حیدری قضاوت کولینایی کرد/ اخراج عالیشاه سختگیرانه، اما درست بود
  • تبریک معاون شمس‌آذر به داوران فینال زیر ۲۳ سال آسیا
  • اخراج عالیشاه اشتباه بود؛ پنالتی برای پرسپولیس گرفته نشد
  • کارشناس داوری فوتبال: قضاوت ضعیف حیدری، بازی پرسپولیس و سپاهان را بی‌کیفیت کرد!
  • اعلام حوزه‌های آزمون مرحله اول اعطای مدرک تخصصی به حافظان قرآن
  • رقابت ۶۵۰ دانش‌آموز یزدی در مسابقات قرآن، عترت و نماز استان یزد
  • رقابت قرآنی ۶۰۰ دانش آموز استان مرکزی
  • رقابت ۶۰۰ محصل استان در مسابقات قرآن