Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- معاون رئيس جمهوري و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: اگر دولت روحاني نبود، درياچه اروميه خشک مي‌شد و قابليت احيا را از دست مي‌داد.

به گزارش خبرنگار علمي ايرنا، عيسي کلانتري امروز (يکشنبه) و در همايش فرصت هاي حقوقي حفاظت و احياي درياچه اروميه در دانشگاه تهران با اشاره به عواقب خشک شدن اين درياچه با بيان اين مطلب افزود: حدود پنج ميليون نفر در حاشيه اين درياچه زندگي مي کنند که در صورت خشک شدن تحت تاثير غبار نمکي قرار خواهند گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي اظهار داشت: درياچه اروميه با اقدامات ستاد احياي درياچه اروميه مرحله به مرحله به تراز اکولوژيک نزديک مي شود.
معاون رئيس جمهور با بيان اينکه درياچه اروميه حدود يک سال پيش به مرحله تثبيت رسيد، اظهار داشت: اکنون درياچه اروميه در مرحله احيا قرار دارد و در صورت تکميل شدن پروژه هايي اجرايي مانند کانال انتقال آب و انتقال پساب تصفيه شده، تراز درياچه تا سال 1407 به ١٢٧4.١ متر خواهد رسيد که در اين شرايط ميزان آب آن 14 و نيم ميليون متر مکعب خواهد شد و در نتيجه، شرايط براي برگشت جانداران موجود در آن از جمله آرتميا فراهم مي شود.
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: به نظر مي‌رسد ما مجريان نهايت سوء استفاده را از نبود قوانين در عرصه محيط زيست داشته ايم و خشک شدن درياچه اروميه نيز به همين دليل است. 600 درياچه زير زميني در کشور وجود دارد که از اين تعداد 350 درياچه خشک شده است اما چون ديده نمي شود مورد توجه نيز قرار نمي گيرد.
وي به اقليم خشک ايران اشاره کرد و افزود: ميانگين بارش سالانه کشور 200 ميليمتر و ميانگين آب تجديدپذير آن 90 ميليمتر است. با توجه به اهميت ارزش آب طبق مصوبات اجلاس ريو، کشورها ملزم به استفاده 40 درصدي از آب هاي تجديدپذير خود هستند در حالي که در ايران 100 درصد از آب هاي تجديدپذير استفاده مي شود و در برخي استان‌ها مانند خراسان تا 135 درصد مصرف مي شود.
کلانتري تصريح کرد: 500 هزار مترمکعب آب زير زميني در کشور وجود دارد که طبق برآورد کارشناسان 200 هزار متر مکعب آن شيرين و 300 هزار متر مکعب از آن شور است که از مجموع اين ميزان، 170 هزار متر مکعب مورد استفاده قرار گرفته است.
وي اظهار داشت: آمارها نشان مي دهد که نسل موجود از طبيعت سوء استفاده کرده و به حقوق نسل هاي آينده دست اندازي کرده است؛ به عنوان مثال در قانون بودجه 94 تصويب شده بود که دولت اجازه فروش حريم خشک شده رودخانه ها را صادر کند و اين نشان مي دهد به حقوق نسل آينده بي توجه هستيم؛ البته دولت اين مصوبه را اجرا نکرده است.
کلانتري در ادامه به خلأهاي قانوني سازمان حفاظت محيط زيست اشاره کرد و گفت: قانون اجازه داده است که تمام دستگاه ها بخشي عمل کنند و قوانين موجود اجازه نمي دهد سازمان محيط زيست با متجاوزان به حريم انفال، برخورد قضايي کند.
وي تأکيد کرد: قوانين و مصوبات در کشور توسط يک نهاد تهيه و تصويب نمي‌شود و معمولا بر مبناي قوانين بخشي است که در اين ميان حقوق شهروندي و ميان بخشي ناديده گرفته مي شود.
کلانتري ادامه داد: به عنوان مثال قانون اجازه مي دهد که يک دستگاه اجرايي به نام وزارت نيرو درباره تخصيص آب تصميم گيري کند، اين در حالي است که آب يک کالاي ميان بخشي است و در اين شرايط سازمان محيط زيست و قوانين زيست محيطي موجود نمي تواند مانع تصميم‌گيري‌هاي وزارت نيرو در روند تخصيص آب شود که نمونه آن را در وضعيت درياچه اروميه مي‌بينيم.
وي به وضعيت تالاب هاي کشور اشاره کرد و گفت: تقريبا تمام تالاب‌ها از جمله بختگان، هامون، جازموريان و گاوخوني خشک شده اند به جز اينکه سيلاب هاي اخير را دريافت کرده اند، وضعيت نامساعدي دارند.
کلانتري تأکيد کرد: به حقوق نسل هاي آينده احترام گذاشتيم و آنها را به تاراج برديم و قانون در اين زمينه ساکت مانده است، به نظر مي رسد از نظر قانون، نسل هاي آينده هيچ حقي ندارد و نسل فعلي اجازه دارد بدون هيچ محدوديتي از منابع استفاده کند اين يعني اينکه توسعه پايدار، وارد قانون نشده است.
وي گفت: در کشورهاي در حال توسعه مانند ايران معمولا اهداف کوتاه مدت بر اهداف بلندمدت غلبه دارد که نتيجه آن خشک شدن تالاب ها و درياچه اروميه است که بايد براي حفظ منابع بيشتر تلاش کنيم.
علمي** ٩٠١4**9129
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۰۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز مهاباد؛ مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌غربی با اشاره به آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به سمت دریاچه گفت: این مرحله از رهاسازی در مرحله نخست از سد سیلوه از طریق مانور دریچه تخلیه تحتانی سد به سمت رودخانه لاوین بوده و در ادامه پشت سد مخزنی کانی سیب رها سازی می شود.

مجید رستگاری افزود: در مرحله نخست ۱۲ مترمکعب بر ثانیه و در مرحله دوم پنج متر مکعب بر ثانیه از طریق تونل انحرافی و سامانه انتقال آب جلدیان به سمت سد چپرآباد و از آنجا به سمت دریاچه ارومیه روانه شد.

رستگاری اظهار کرد: در مجموع ۱۷ متر مکعب آب در ثانیه در حال طی مسیر از طریق سامانه های انتقال آب به سمت حوضه دریاچه ارومیه است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان‌غربی اضافه کرد: در مرحله پیشین رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه در سال آبی جاری، ۱۲ میلیون متر مکعب آب از سد سیلوه رهاسازی شده بود.

دیگر خبرها

  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رهاسازی حقابه زیست محیطی دریاچه ارومیه از سد مخزنی سیلوه پیرانشهر
  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه
  • ۶۳ درصد حجم مخازن سد‌های کشور پر شد