زندگینامه‌هایی که محسن مومنی نوشته، در پی تعریف و توصیف و تبیین مشخصات «انسان انقلاب اسلامی» است؛ همان که امام خمینی کبیر از آن به عنوان معجزه انقلاب یاد کرد.

به گزارش گروه فرهنگی قدس آنلاین، محمد حمزه‌زاده، نویسنده و از دوستان قدیمی محسن مومنی شریف، نویسنده کتاب «در کمین گل سرخ» در متنی که در صفحه شخصی‌اش منتشر کرد، نوشت: همین روزها ان‌شاالله یادداشت رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب «در کمین گل سرخ»، نوشته محسن مومنی شریف منتشر خواهد شد. به این بهانه، این چند جمله را می‌نویسم.

محسن مومنی شریف یک نویسنده ذاتی است. عرض و عمق زندگی شخصی‌اش زیاد است. از روستا به شهر آمده و ضمن برخورداری از صداقت و زلالی روستایی، زندگی و روابط مردمان شهری را ذره ذره کشف و تجربه کرده است. جنگ دیده، سرد و گرم روزگار را چشیده و به قول سیدمرتضی آوینی زندگی در دامنه آتشفشان را انتخاب کرده است. او یک نویسنده مسؤول است. آثارش طنزآمیز است، اما قصد طنزنویسی ندارد؛ نوشته‌هایش جذاب و سرگرم‌کننده است، اما قصدش از نوشتن، سرگرمی نیست. او با افتخار، یک نویسنده ایدئولوژیک است.

آثار او در میان کتاب‌های منتشر شده دیگران، با رعایت نصاب وضعیت کتاب و کتابخوانی کشور، پرفروش و پرچاپ است؛ چه زندگینامه‌ها، چه رمان‌ها و چه مجموعه داستان‌ها، مرزهای ۱۰ و ۱۵ و ۲۰ چاپ را گذرانده‌اند.

مومنی شریف، آدم‌ها و وقایع را آن‌طور که کشف کرده و زیسته، می‌نویسد؛ به همین دلیل، شخصیت‌هایش باورپذیر و زنده‌اند.

زبان و ضرب‌آهنگ و ذائقه مخاطب را می‌شناسد و وقتی آثارش را می‌خوانی، یک واقع‌گرایی خیره‌کننده در آن‌ها می‌بینی. شخصیت‌هایی که آفریده یا تصویر کرده با کمترین استفاده از توصیف و تعریف، قد راست می‌کنند و جلوی مخاطب می‌ایستند. اطناب در آثار او راهی ندارد. در استفاده از کلمات و تعابیر صرفه‌جوست، اما آن‌چه انتخاب می‌کند، بهترین است.

زندگینامه‌هایی که مومنی نوشته، در پی تعریف و توصیف و تبیین مشخصات «انسان انقلاب اسلامی» است؛ همان که امام خمینی کبیر از آن به عنوان معجزه انقلاب یاد کرد.

کتاب «در کمین گل سرخ» نقطه عطفی در کارنامه نوشتاری محسن مومنی شریف است و انتشار یادداشت رهبر معظم انقلاب اسلامی بر کتاب او، نقطه عطفی در زندگی ادبی او خواهد بود ان‌شاالله.

مراسم تقدیر از محسن مومنی شریف، نویسنده کتاب «در کمین گل سرخ» با موضوع زندگینامه داستانی شهید صیاد شیرازی، فردا سه‌شنبه ۲۷ فروردین از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه همزمان با برگزاری هشتمین پاسداشت ادبیات جهاد و مقاومت با انتشار تقریظ رهبر معظم انقلاب بر این کتاب در قطعه ۲۹ بهشت زهرا برگزار می‌شود.

منبع: فارس

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

مطالب پیشنهادی:
خبر بعدی:

محسن آزرم: هيچ دستور و قاعده کاملي درباره اقتباس وجود ندارد

خبرگزاري آريا- در بخش باشگاه سي و هفتمين جشنواره جهاني فيلم فجر، نشست «اقتباس ادبي در سينما: کپي برابر اصل؟» با حضور محسن آزرم عصر روز دوشنبه (2 ارديبهشت ماه) در سالن شماره 3 سينما فلسطين برگزار شد.
به گزارش آريا، در ابتداي اين نشست محسن آزرم با اشاره به اهميت ويژه اقتباس در اين دوران از سينماي ايران گفت: وقتي در سينما از اقتباس ادبي صحبت مي‌کنيم بحث خيلي جدي مي‌شود و شاهديم که فيلم‌هايي که از يک اثر ادبي اقتباس شده‌اند چند درجه بالاتر از فيلم‌هاي ديگر هستند. هر فيلمي در سينما نوعي اقتباس است، اقتباس از زندگي، تجربه گذشتگان و يا هر داستان ديگر اقتباس معنا مي‌شود، اما بحث امروز ما درباره اقتباس از ادبيات است.
وي افزود: بايد ديد داستان در سينما چقدر تاثيرگذار است، از اول تاريخ سينما برخي مستند پيش مي‌رفتند و برخي به سينما به جنبه سرگرمي نگاه مي‌کردند، ما درباره سينماي مبتني بر داستان و سرگرمي صحبت مي کنيم. ما نمي‌توانيم به راحتي هر چيزي را از سينما حذف کنيم، هر چيزي از سينما حذف شود بايد جايگزين داشته باشد، وقتي درام را حذف مي‌کنيم بايد چيزي جايگزين آن شود وگرنه ما فيلم کاملي نداريم.
هيچ دستور و قاعده کاملي درباره اقتباس وجود ندارد
آزرم با بيان اينکه واقعيت يا ادبيات سر منشا سينماي اقتباسي است، گفت: هر متني که قرار است تبديل به اثر سينمايي شود، داستاني را روايت مي‌کند. وقتي با فيلم اقتباسي طرف هستيد مي‌بينيد که گاهي راوي تغيير مي‌کند، هيچ دستور و قاعده کاملي درباره اقتباس وجود ندارد و هر فيلمسازي مي‌تواند بنا به سليقه خود از داستان استفاده کرده و فيلمش را بسازد، هر آن چيزي که فکر مي‌کنيد بايد اقتباس شود، بايد از دريچه ذهن کارگردان عبور کند. مخاطب فيلم اقتباسي با يک پيش زمينه به ديدن فيلم مي‌آيد، اما قرار نيست هر آنچه در ذهن اوست روي پرده ببيند.
اين نويسنده اظهار کرد: هر فيلمسازي اگر به سراغ آثار ادبي مي‌رود قرار است فيلمي از دريچه ذهني او ساخته شود، در سينماي روشنفکري مولف‌ها افرادي بودند که وقتي فيلم‌هايشان را مي‌بينند مي‌فهمند که با فيلمي از آن کارگردان روبه‌رو هستند. فيلمسازاني مثل هيچکاک بر اين نظر بودند که نبايد به سمت آثار ادبي رفت و آثار ادبي نبايد در سينما ساخته شوند.
وي ادامه داد: فيلمساز موظف نيست هر آن چيزي که نوشته شده است تبديل به فيلم کند، اين فيلمساز است که تشخيص مي‌دهد چگونه داستان را بسازد. سينما در خيلي از اوقات به خود اجازه مي‌دهد در داستان‌ها دست ببرد و آن را تغيير دهد، هيچ متن ادبي متن مقدس نيست و فيلمساز مي‌تواند آن را تغيير دهد.
اين منتقد سينما با بيان اينکه نمي‌توان داستاني را که هيچ شناختي از آن در فرهنگ ما وجود ندارد به فيلم تبديل کرد، گفت: بايد داستان‌هايي که از نويسنگان خارجي داريم و مي‌خواهيم آنها را به فيلم تبديل کنيم، به نوعي با ذائقه مخاطب ايراني همسو شود. در برخي مواقع به قدري فيلم با اثر ادبي متفاوت است که براي مخاطب قابل تشخيص نيست.
فيلمنامه‌هاي امروز اثر ادبي نيستند
آزرم در پاسخ به اين پرسش که آيا فيلمنامه را مي‌توان يک اثر ادبي ناميد، گفت: من نمي‌توانم فيلمنامه را يک اثر ادبي بدانم، فيلمنامه با نمايشنامه متفاوت است، قطعا فيلمنامه‌اي از بهرام بيضايي يک اثر ادبي و هنري است اما فيلمنامه فيلم‌هايي که امروز روي پرده سينما مي‌روند، اثر ادبي نيست. سال 47 در سينماي ايران يک تحول بزرگ رخ داد، در همان زمان که کتاب «شوهر آهو خانم» نوشته شد، موج نو سينماي ايران هم شکل گرفت. نکته‌اي در سينماي نو وجود داشت و آن علاقه به کتاب خواندن از سوي فيلمسازان اين سبک بود.
وي با بيان اينکه فيلم «قيصر» يک فيلم اقتباسي نيست و فيلم اقتباسي کيميايي «داش آکل» است، گفت: کيميايي از سينما به سينما آمده اما جذب اقتباس شده است، مهرجويي و تقوايي هم با اقتباس فيلم مي‌ساختند، فرمان‌آرا هم در اين سال‌ها اقتباس کرده و فيلم ساخته است. مسئله نوشتن براي سينماگران آن دهه بسيار مهم بود و اين دوري سينما از ادبيات حاصل دهه 70 و 80 است.
اين نويسنده سينمايي بيان کرد: «دايي جان ناپلئون» يک رمان همه‌خوان بود که خواندن آن هنوز هم حال مرا خوب مي‌کند، از «دايي جان ناپلئون» سريالي ساخته شد که ماندگار شده و در قاب تصوير جذابيت بيشتري پيدا کرده است. مهرجويي مهم‌ترين فيلمسازي است که اقتباس را جدي گرفته اما خودش بر اين نظر است که آثار به او تعلق دارد، چون به کلي آن را تغيير داده و در آثار دخل و تصرف کرده است.
وي اظهار کرد: آن چيزي که در سينماي مهرجويي مهم بود رابطه شهر و شهروند بود، به عنوان «سارا» فيلمي بود که درباره دوران سازندگي بود. فيلم‌هاي مهرجويي تا حد زيادي در جامعه و ذهن مهرجويي حل شده‌اند و ديگر آن اثر ادبي صرف نيستند. مهرجويي جزو معدود فيلمسازاني است که فيلم‌هايي ساخته که متعلق به زمانه خودشان هستند، در آن سال‌ها بود که مي‌شد آثاري مثل «مهمان مامان» را روي پرده سينما برد.
حق آثار ادبي براي نويسنده و ناشر است
آزرم در پاسخ به اين پرسش که آيا فيلمساز مجاز است وقتي اثر ادبي را به فيلم تبديل مي‌کند، راوي را تغيير دهد، گفت: در داستان شرلوک هولمز راوي قاتل است اما در سريال مي‌بينيم که کاملا متفاوت است. در بسياري از فيلم‌ها و سريال‌ها که اقتباسي هستند راوي تغيير کرده است، بايد بر حسب موقعيت سنجيد و فيلمنامه را نسبت به رمان تغيير داد. اقتباس‌هاي خيلي دقيق فيلم‌هاي خوبي نيستند اما اگر کسي مي‌تواند اين چنين فيلمي بسازد، خيلي هم خوب است. چه بهتر که در ساخت فيلم از ديالوگ‌هاي داخل اثر استفاده شود اما برخي اوقات امکان ندارد که بخواهيم فيلم را مو به مو طبق داستاني که نوشته شده، بسازيم.
وي عنوان کرد: فکر نمي‌کنم فيلمسازان امروز حرفي بيشتر از بونوئل داشته باشند، اما او هم اقتباس مي‌کرد و فيلم مي‌ساخت. اينکه ما مي‌خواهيم حرف خودمان را بزنيم دليلي بر عدم اقتباس از آثار ادبي نيست. هر فيلمسازي حق دارد فيلمنامه را خودش بنويسد اما ما نمي‌توانيم از اين موضوع چشم‌پوشي کنيم که فيلمنامه نويسي در ايران مشکل دارد. ما بايد سالي چند فيلمنامه‌نويس خارجي بياوريم تا براي‌مان تدريس کنند، چون انگار فيلمنامه‌نويسان داخلي را قبول نداريم. در فيلمسازان نسل جوان فيلمنامه‌نويس خوب کم داريم و جاي خالي فيلمنامه در آثار فيلم‌هاي جديد خالي است.
محسن آزرم در پايان درباره حق اثر ادبي گفت: حق آثار ادبي براي نويسنده و ناشر است و تا زماني که حق نويسنده و ناشر پرداخت نشده فيلمساز حق ساخت هيچ فيلمي را ندارد. شايد نويسنده در اين دنيا نباشد اما شرکت نشر هميشه صاحب اثر است و براي ساخت فيلم از آنها اجازه گرفت.
آدرس سايت رسمي جشنواره Fajriff.com و پست الکترونيکي جشنواره Info@Fajriff.com است.
سي‌وهفتمين دوره جشنواره جهاني فيلم فجر از 18 تا 26 آوريل 2019 (29 فروردين تا 6 ارديبهشت 1398) به دبيري رضا ميرکريمي در تهران در حال برگزاري است.

شوک قیمت در بازار نفت با تصمیم ترامپ علیه ایران| حالا چه خواهد شد؟

وزیر خارجه آمریکا ایران را تهدید کرد: هیچ معافیت نفتی تمدید نمی‌شود| قدرت ایران در اثر تحریم‌ها کم شده است |می‎خواهیم درآمد نفتی ایران را به صفر برسانیم

زن اماراتی پس از حدود ۳ دهه از کما خارج شد

کلیدواژه: انسان انقلاب اسلامی در کمین گل سرخ شهید صیاد شیرازی محمد حمزه زاده مقام معظم رهبری

منبع این خبر، وبسایت qudsonline.ir است و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه این خبر را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ۲۳۴۳۱۷۱۱ را به همراه موضوع به آدرس info@porsyar.com ارسال فرمایید.
با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است.

دیگر خبرها

  • رقابت 20 تيم در مارتن برنامه نويسي کشور به ميزباني پرديس بين الملل کيش دانشگاه صنعتي شريف
  • سومین دوره مدرسه اشتغال در دانشگاه شریف برگزار می‌شود
  • فعالیت 450 شرکت فناورانه و نوآورانه در دانشگاه صنعتی شریف
  • نویسنده شدن در نمایشگاه کتاب!
  • زمان برگزاری مصاحبه دکتری 98 دانشگاه شریف اعلام شد
  • یادواره سومین سالگرد شهید مدافع حرم صادق شیبک برگزار شد / رونمایی از کتاب زندگینامه و خاطرات شهید شیبک + تصاویر
  • دانشجویان خوابگاه‌های شریف همچنان در دام اراذل و اوباش گرفتار می‌شوند/ هیچ اقدامی از سوی مسئولان صورت نگرفته!
  • دانشجویان خوابگاه‌های شریف همچنان در دام ارازل و اوباش گرفتار می‌شوند/ هیچ اقدامی از سوی مسئولان صورت نگرفته!
  • دانشجویان خوابگاه‌های شریف همچنان در دام ارازل و اوباش گرفتار می‌شوند/ هیچ گونه اقدامی از سوی مسئولان صورت نگرفته!
  • برترین های جشنواره نشریات شریف معرفی شدند
  • مروری بر زمینه‌های فکری شهید صدر در نظریه‌پردازی
  • برگزیدگان جشنواره نشریات دانشگاه شریف معرفی شدند/ درخشش بسیج دانشجویی
  • نویسنده‌ها با چه شوقی کار کنند؟!
  • عرضه کتاب «در کمین گل سرخ» با تقریظ رهبری در نمایشگاه کتاب
  • بررسی تغییر رتبه جهانی ۶ دانشگاه برتر کشور طی ۵ سال اخیر/ سقوط ۱۴۷ پله ای صنعتی شریف نسبت به سال ۲۰۱۷
  • کارگاه «اندیشه انسان معلق» در حوزه هنری همدان برگزار شد
  • شماره جدید روزنامه شریف منتشر شد
  • ماه رمضان بهترین فرصت برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب است
  • نخستین مرجع دوهزار صفحه‌ای ورزش پرورش اندام در ایران