Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-28@10:50:24 GMT

دو قطبی اجتماعی

تاریخ انتشار: ۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۴۳۳۴۲۴

دو قطبی اجتماعی

گرفتــاران، برخی گرفتار عجب و خود بزرگ بینی‌اند و برخی هم گرفتار بزرگ دیدن دیگران هســتند. کســی که خیلی خود را بزرگ میبیند دیگــران برایش کوچک می‌شــوند و آنها را حداقــل در مقام نظر و در خلــوت ذهنیت خودش تحقیر میکند.

علی محمد مودب/

 گرفتــاران، برخی گرفتار عجب و خود بزرگ بینی‌اند و برخی هم گرفتار بزرگ دیدن دیگران هســتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کســی که خیلی خود را بزرگ میبیند دیگــران برایش کوچک می‌شــوند و آنها را حداقــل در مقام نظر و در خلــوت ذهنیت خودش تحقیر میکند.

 این وضعیــت را خیلیها دارند.  عدم توجه به دیگران، اغلب نتیجه همین خودمحوری و اعجاب نســبت به خویشتن است. عُجب نتیجه طبیعی‌اش قطع ارتباط آدمیزاد با دیگران اســت.

خودپسندی اقسام متعددی دارد یک نفر همه دنیایش این شده اســت که غرق در شــمایل خودش باشد. دیگری ممکن است نسبت به توان عقلی خودش اعجاب داشته باشد. یکی به پدرش مینازد و آن یکی به بیخیالیاش. به هر حال هر کســی چیزی برای نازیدن پیدا میکند.

 این نوع آدمها قطعاً بحران ارتباطی دارند. یعنی هر جا که بحران ارتباطی دیدید احتمال جدی بدهید که این مشکل نفسانی وجود دارد. مشکل دوم هم دقیقاً عکس این است.

یعنی یک عده هستند که خود را نمیبینند و دیگری یا دیگران را بزرگ میبینند. این دو مشــکل ممکن است صورت اجتماعی هم به خود بگیرد و درد و دریغ آن وقتی اســت که این هر دو مشکل با هم بروز میکنند.

 فرض کنید کسی در وهم و خیال مدام خود را برتر میپندارد و با خیالات خودش خوش است و در عالم واقع هم گرفتار بزرگ دیدن دیگران اســت. خنده‌دار است اما ممکن است.

 همین حالا ذهنیتی که بخش عمده محتوای زرد در فضای مجازی را تولید میکند، گرفتار این وضعیت اســت. غرور و تفاخــر به ملیت و هر چیز خوبی که نســبتی با ما دارد ویژگی این ذهنیت است.

 در کنار همین جریان مداوم تحقیر خویشــتن و هر چیزی که ربطی با ما دارد هم وجود دارد. شاید بتوان گفت آدمها بین دو قطب عجب و دیگر پرستی در حرکتاند و فقط زمان اســت که تعیین میکند کجا باشند.

ترسناک است اما زمان، زمام مخاطبان شــبکه را در دست گرفته است، در شب یلدا همه با نوستالژی و یادش بخیرها خوشــند و به هرچه نسبتی با هویتشان دارد می‌نازند و فردای همان شــب در زمان دیگری با پیچیدن خبر یک تصادف، زمان جدید، مسلط میشود و تحقیر بیرحمانه خودی و هویت خودی شروع میشود.

 این دو قطبی اجتماعی، با ایستادن در ضلع سوم و یا تردد بین اضالع دیگر درمان میشود. حتی در همان شبی که هواپیما به دنا خورده اســت ایران و ایرانی واجد هزاران ارزش و ارجمندی است که هیچ کسی در دنیا نظیرش را ندارد و بالعکس، ذهنیت مجازی وارداتی از شبکه‌های اجتماعــی اما اراده‌ها را از مخاطبان میگیرد و با هجوم و هجوم و هجوم پیوند مخاطب را با حقیقت قطع میکند و مثل یک جنون ساعتی، عقل مخاطب را تسخیر و تصرف میکند. باید کاری کرد!

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: علی محمد مودب یادداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۳۴۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود و دیگران تلاش کند

ایسنا/گیلان نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان با بیان اینکه معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود و دیگران تلاش کند، گفت: یک معلم تا آخر عمر باید با کتاب، دفتر و قلمش مأنوس باشد، دانش‌آموز هم دلداده معلمی خواهد شد که علم و تقوا را در هم آمیخته باشد.

آیت‌الله رسول فلاحتی امروز، هشتم اردیبهشت‌ماه در دیدار با معلمان منتخب و نمونه استان که در سالن اجتماعات اداره‌کل آموزش و پرورش برگزار شد، ضمن تبریک روز معلم به همه معلمان و فرهیختگان این عرصه، به روایتی از کتاب سیر و سلوک منصوب به سید بحرالعلوم اشاره و اظهار کرد: طبق آموزه‌های این کتاب، امام سجاد(ع) فرمودند «کسی که برای تربیت خودش، حکیمی نداشته باشد که او را ارشاد کند به سوی هلاکت و تباهی خواهد رفت».

وی با بیان اینکه همه ما مدیون آموزش و خدمات معلمانی هستیم که در کودکی به ما خواندن و نوشتن آموختند، افزود: شاگردانی که در کلاس درس معلم حاضر می‌شوند تا خواندن و نوشتن و علم بیاموزند در آینده ممکن است بزرگان و دانشمندانی همچون شهید تهرانی‌مقدم شوند؛ شهیدی که موشک‌هایش امروز قادر است موشک‌های نقطه‌زن آمریکا در اقیانوس اطلس را هدف قرار دهد و او خود معلم جبهه مقاومت شد.

آیت‌الله فلاحتی با بیان اینکه طبق روایت امام سجاد(ع)، ما وظیفه داریم برای خودسازی خود تلاش کنیم و انسان برای رسیدن به کمالات باید در مسیرش یک همراه خوب داشته باشد و لذا در هرجا نیازمند به معلم هستیم، معلمی که به ما درس و پیام دهد، گفت: طبق روایتی دیگر از بزرگان «کسی‌که به استاد رسید نصف راهش را طی کرده است» یعنی پیدا کردن استاد خوب هم هنر است و ما همیشه نیازمند به معلم و استاد هستیم‌.

وی معلمی را شغل انبیاء دانست و با بیان اینکه معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود تلاش کند، افزود: یک معلم تا آخر عمر باید با کتاب، دفتر و قلمش مأنوس باشد؛ دانش‌آموز هم دلداده معلمی خواهد شد که علم و تقوا را در هم آمیخته باشد و لذا دانش‌آموز همواره خود را مدیون چنین معلمی می‌داند.

نماینده ولی‌فقیه در استان گیلان خطاب به این معلمان زحمتکش گفت: پس از ارتقاء خود سعی کنید برای ارتقای علمی و معنوی دیگران، دانش‌آموزان و دانشجویان خود از هیچ تلاشی دریغ نکنید و هرآنچه که آموخته‌اید را انتقال دهید که اگر چنین نکنید حسادت و بخل ورزیده‌اید. اگر امروز نام و آثار بزرگانی همچون ابن‌سینا، خواجه نصیرالدین طوسی و علامه طباطبایی ماندگار شده به این دلیل است که‌ آنان تمام اندوخته‌های خود را در قالب تربیت شاگرد یا در قالب گفتار، نوشتار و کتاب انتقال داده و به بشریت عرضه کردند.

امام جمعه رشت با تأکید بر ضرورت همراهی‌ با نیکان و معلمان خوب تصریح کرد: به زیرمجموعه و شاگردان‌تان یاد دهید که با انسان‌ها و معلمان و استادان خوب خود همیشه ارتباط داشته باشند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین مانع اجرای عدالت، دنیاطلبی و دنیاگرایی است
  • تصاویری زیبا از علاقه توله خرس قطبی به مادرش
  • معلم باید برای ارتقای معنوی و علمی خود و دیگران تلاش کند
  • زندگی سالم و دیندارانه با مشاوره اسلامی
  • واکنش موسویان به تجمع علیه خودش در دانشگاه امریکایی
  • کسانی که اعتمادبه‌نفس آن‌ها نمایشی است، این رفتارها را دارند
  • اینتر برای خرید‌های تابستانی ۱۰۰ میلیون یورو خرج میکند
  • پیاده‌روی بزرگ خانوادگی در بجنورد به مقصد «بش‌قارداش» برگزار شد
  • راهی متفاوت طی کن (+فیلم)
  • حجاب نباید جامعه را دو قطبی کند/ دشمنی با ایران بازی با دم شیر است