Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، انتشارات دلیل ما کتاب «نوبختیان در تاریخ تشیع» نوشته نعیمه ملکی را با شمارگان ۵۰۰ نسخه، ۱۹۲ صفحه و بهای ۴۰ هزار تومان منتشر کرد. خاندان نوبختی از مشهورترین خاندان‌های شیعی هستند که در میان قرن دوم تا قرن پنجم زیست کرده و عمده آنها چهره‌های مهمی در کلام شیعی و مذهب امامیه و همچنین علوم مختلف بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مشهورترین چهره خاندان نوبختی حسین بن روح نوبختی است که از نواب اربعه حضرت ولیعصر (عج) بود. او سومین نایب از نواب امام عصر بود که به مدت ۲۱ سال این سمت مهم را در اختیار داشت و در سال ۳۲۶ ق درگذشت. ابوسهل نوبختی، مشهور به شیخ المتکلمین امامیه و بزرگ شیعیان بغداد در عصر غیبت صغری و همچنین ابومحمد حسن بن موسی نوبختی از متکلمان و فلاسفه شیعی در انتهای قرن سوم و قرن چهارم هجری و نویسنده کتاب «فرق شیعه» از دیگر چهره‌های مشهور خاندان نوبختی هستند.

متأسفانه با تمام اهمیتی که این خاندان در اعتلای فرهنگ تشیع داشته‌اند، اما پژوهش‌های درخور درباره این خاندان بسیار اندک است و شاید مهم‌ترین و قابل توجه‌ترین این پژوهش‌ها کتاب «خاندان نوبختی» اثر زنده‌یاد عباس اقبال آشتیانی باشد.

پژوهش نعیمه ملکی درباره خاندان نوبختی پنج فصل دارد که عناوین آنها به ترتیب از این قرار است: «اوضاع سیاسی و فرهنگی عصر آغازین غیبت»، «شناخت خاندان نوبختی»، «جایگاه نوبختیان در جهان تشیع»، «نوبختیان و نحله‌های فکری و مذهبی مختلف» و «نوبختیان و کلام تشیع اثنا عشری».

در فصل نخست درباره وضعیت خلافت عباسی در عصر غیبت و مسائلی چون چیرگی ترکان در بارگاه خلافت و قدرت یابی آل بویه و همچنین شورش‌های ضد خلافت مانند قیام زنگیان، شورش قرامطه، جنبش‌های خوارج، قیام‌های علویان و وضعیت فرهنگی مانند گسترش فلسفه یونانی و فرهنگ تصوف و همچنین وضعیت مکاتب فکری امامیه مانند مکتب حدیثی قم و مکتب حدیثی بغداد و… بحث شده است.

مباحث فصل دوم کتاب نیز از این قرار است: «خاستگاه نوبختیان»، «مذهب نوبختیان»، «جایگاه علمی نوبختیان»، «نوبختیان و شعرا و ادبا»، «شناخت شخصیت‌های نوبختیان» و… در فصل سوم کتاب نیز منزلت علمی و فکری و همچنین راهبری دینی خاندان نوبختی و همچنن روابط این خاندان با دیگر گروه‌ها و شخصیت‌های شیعه بررسی شده است.

در فصل چهارم کتاب مناظرات و روابط علمی چهره‌های خاندان نوبختی با فیلسوفان، دهریان، رواقیان، صابئیان، جبریان، اصحاب تجسیم، حشویه، خوارج، غالیان، صوفیان، معتزله و… بحث و دفاع آنان از مکتب امامیه در مقابل سایر نحله‌ها شرح شده است. در فصل انتهایی کتاب نیز تأثیر خاندان نوبختی بر اعتلای کلام شیعه و آرای مهم چهره‌های مشهور این خاندان در مسائل مختلف اندیشه اسلامی طرح شده است.

کد خبر 4591184 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: علوم اسلامی بازار نشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۴۳۳۵۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صداوسیما؛ کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس در هجده گفتگو به انتقال فرهنگ دفاع مقدس و ارائه آموزش‌های تخصصی مخابرات در جنگ می‌پردازد.
این کتاب براساس سیر زمانی وقایع تنظیم شده و گفت و گوی هجدهم آن به خاطرات سردار باقری با شهید سلیمانی و ابومهدی المهندس اختصاص دارد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت
  • لبخند ساختگی ما را شادتر می‌کند؟
  • اجرای طرح «هر کلاس یک قفسه کتاب» در خوزستان
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نداشت
  • زندگی با آل‌احمد در شیوه نگارش سیمین دانشور تاثیر نگذاشت
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • انتشار ۳ نمایشنامه
  • پیشتازی خاندان‌های نصف‌جهان؛ از تحریم تنباکو تا رهایی از وابستگی غرب در دوران مشروطه
  • انتشار کتاب یوسف گم گشته باز آید در ماهشهر
  • ­کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس منتشر شد